Johtajana teet vastuullista työtä vastaten oppilaitoksen koko toiminnasta. Tätä työtä ei kuitenkaan tarvitse eikä pidä tehdä yksin. Tätä työtä tehdään johtotyöparin yhteistyönä kaikki kouluyhteisön jäsenet yhteistyöhön osallistaen. Johtotyöparin toiminta toimii mallina yhteisen kehittämisen kulttuurille ja voimaannuttaa esimiehiä omassa työssään.
Valmennus tähtää johtamisosaamisen systemaattiseen kehittämiseen niin henkilökohtaisella kuin työyhteisön tasolla. Hanke ohjaa osallistujia moderniin oppilaitosjohtamiseen ja syvälliseen kehittämisen sekä pysyvän muutoksen aikaansaamiseksi kouluissa. Valmennuksen aikana työstettävä oppilaitoksen kehittämistehtävä antaa osallistujille mallin oppilaitoksen systeemisen kehittämisen kehästä. Työskentely toteutetaan yhteistoiminnallisen kehittämisen menetelmin fasilitoivalla ja valmentavalla otteella.
Valmennuksen aikana tehdään:
a. johtotyöparin kehittämistehtävä
b. työyhteisön kehittämistehtävä
Molempia työstetään yhtäaikaisina, rinnakkaisina ja toisiinsa kytkeytyvinä prosesseina.
Kehittämistehtäviin sitoutetaan työyhteisö ja esimiehet opetustoimenjohdosta.
ARVIOI nykyiset vahvuudet ja kehittämistarpeet
SUUNNITTELE strategia ja/tai kehittämissuunnitelma muutoksen toteuttamiseksi
TOTEUTA kehittämissuunnitelma käyttämällä jatkuvasti hyväksi kertyviä arviointitietoja.
TOIMI seuraamalla kehittymisen etenemistä ja tarvittaessa tarkenna kehittämistyön suuntaa ja tavoitteita
POHDI JA REFLEKTOI käyttämällä kehittämisprosessista saatuja näyttöjä onnistumisien osoittamiseksi. Muuta tarvittaessa suunnitelmaa ja suunnittele seuraavat askeleet
Vastuullista johtamista - yhdessä!Opas valmennukseen osallistuville19.6.2019