Jäsenkirje 2/2023

Puheenjohtajan palsta

Historiallinen VEPO 2035 -raportti on nyt julki

Maamme hallituksen asettama tavoite suomalaisen koulun johtamisjärjestelmien kehittämisestä saatiin kuin saatiinkin maaliin ainakin yhdeltä osin ennen hallituskauden päättymistä. Kohti kehittyvää johtajuutta: Vahaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen johtajuushankkeen (VEPO 2035) loppuraportti julkaistiin tammikuun lopussa 2023. Hankkeen toteutti Helsingin yliopisto opetus- ja kulttuuriministeriön tilauksesta. Raportti kuvaa kirjallisuuskatsauksen ja johtajuuskoulutusten nykytilakartoituksen pohjalta tulevaisuuden johtajuuden koulutuskokonaisuutta ja suuntaa, johon oppilaitosjohtajuutta tulisi seuraavan vuosikymmenen aikana kehittää.

VEPO 2035 -hanke on merkittävin ponnistus vuosikymmeneen kehittää oppilaitosjohtajan ammattia maassamme. Tässä keskeiset kärjet raportista, joka tekee selkeän ehdotuksen rehtorin kelpoisuusvaatimusten muutostarpeista sekä niiden edellyttämästä rahoitustarpeesta:

·         Johtajuutta kehitetään koulutusta kehittämällä.

·         Opettajankoulutuksessa tulee tulevaisuudessa antaa kaikille uusille opettajille perustiedot ja ymmärrys johtamisen prosesseista.

·         Varsinaiset oppilaitosjohtajan kelpoisuuden tuottavan johtamisen perusopinnot olisivat 25 opintopisteen laajuinen perusopintokokonaisuus.

·         Kaikki opettajia kouluttavat yliopistot tarjoavat mahdollisuuden suorittaa nämä perusopinnot joko osana tutkintoa tai erillisinä opintoina.

·         Johtamisen kehittäminen edellyttää selkeän suunnitelman ja kansallisen panostamisen.

·          Johtajuuden kehittäminen on yksi välttämättömistä keinoista, joilla voidaan edesauttaa myös oppimistulosten suunnan kääntämistä sekä hyvinvointivajeen täyttämistä.

·         Oppilaitosjohtajan ammatti ei kehity, ellei myös kelpoisuusasetusta tässä yhteydessä päivitetä.

·         Rehtorin ammatti eroaa monilta merkittäviltä osin opettaja-ammatista ja vaatii erillisiä ammatillisia kompetensseja.

·         Vaikka tässä toimeksiannossa tarkastellaan vain varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen johtajuutta, raportti korostaa, että johtajuuden kehittämissuunnitelman ja koulutuskokonaisuuden sisältöä voidaan soveltaa myös muille koulutusasteille.

Ruotsin koulunjohtajajärjestöt yhdistivät

Naapurimaassamme Ruotsissa on aloittanut tämän vuoden 2023 alusta työskentelynsä uusi oppilaitosjohtajien ammattijärjestö, Sveriges Skolledare. Järjestö muodostui vuosien valmistelutyön lopputuloksena, jossa Sveriges Skolledarförbund ja Lärarförbundet Skolledare yhdistyivät. Uudessa järjestössä on peräti 17 000 jäsentä, ja se on näin nyt suurin esihenkilöitä edustava ammattijärjestö maan akateemisten alojen keskusjärjestö Sacossa. Uuden järjestön tavoitteet ovat monilta osin meillekin tuttuja alkaen edunvalvonnan kehittämisestä ja päätyen työympäristön ja työolojen parantamiseen. Erityisenä haasteena Ruotsissa on oppilaitosjohtajien pysyminen ammatissaan. Tähän uusi järjestö aikoo siirtymäkauden aikana kahden puheenjohtajansa, Matz Nilssonin ja Ann-Charlotte Gavelin Rydmanin, johdolla kiinnittää erityisesti huomiota.

Kuva: Päivi Ikonen

Työ SURE:n puheenjohtajana jatkuu

Tällä hetkellä oppilaitosjohtajan ammatin kehittämisessä maassamme on ’hyvä boogie’ päällä. Sen saavuttamisen eteen on järjestössä tehty pitkäjänteistä työtä vuosien ajan. Olen myös itse sitoutunut vahvasti tähän työhön. Koen järjestön puheenjohtajan luottamustehtävän hoitamisen tämän päämäärän hyväksi erittäin motivoivaksi. Tällä työllä todellakin on tarkoitus! Kiitän nöyrästi mahdollisuudesta jatkaa tämän hienon järjestön peräsimessä. Työ järjestön hyväksi ja ammatillisten asioidemme edistämiseksi jatkuu!

Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen

Jäsenmaksu vuodelle 2023

Jäsenmaksut vuodelle 2023 lähetettiin sähköpostitse 7.2. Jos lasku on kadonnut bittiavaruuteen tai jäänyt palomuuriin, etkä löytänyt sitä edes roskapostikansiosta, niin ole heti yhteydessä järjestösihteeriin toni.lehtinen@surefire.fi. Laitetaan jäsenyysasiasi kuntoon.

SAVE THE DATE!

Vuoden tärkein rehtoritapahtuma pidetään 23.-24.11. Clarion hotellissa, Helsingin Jätkäsaaressa.
Pistä päivämäärät kalenteriin ja seuraa sähköpostia. Ohjelma julkaistaan ja ilmoittautuminen alkaa kevään aikana.

REXI-lehti 2/23 artikkeliehdotuksia pyydetään

Rexi 2/23 ilmestyy kesäkuun alkupuolella. Tähän lehteen on tarkoitus kerätä artikkeleita tutkimuksista (pro gradu, väitös, muut), jotka liittyvät rehtoreihin. Jos sinulla on mielessä artikkeli, niin ehdota sitä meille 30.3. mennessä. Ehdotukset voi lähettää osoitteeseen toni.lehtinen@surefire.fi.

Kansainvälisen koulutuksen tuki vuodelle 2023

Suomen Rehtorit ry:n jäsenenä sinulla on mahdollisuus hakea järjestöltä tukea kansainväliseen koulutukseen.

Tuki maksetaan takautuvasti kyseisen vuoden koulutuksesta hakemusta vastaan. Tästä lisätietoja ja hakemukseen.

Hakea voi joustavasti kyseisen vuoden marraskuun loppuun asti. KV-toimintaan haettavan tuen tulee olla tapahtunut marraskuun loppuun mennessä.

Kaikki hakemukset käsitellään yhtä aikaa, jolloin niitä on helpompi vertailla ja priorisoida ja se mahdollistaa eri suuruisten tukien myöntämisen. Päätös tuesta tehdään joulukuun  hallituksen kokouksessa, minkä jälkeen kyseisen vuoden koulutustuet voidaan laittaa maksuun.

Vuoden 2023 painopistekohteet ovat

  • ESHA Dubrovnik 2023 kongressi
  • Kahdenkeskiset vaihdot kuten OPC:n kanssa, LEAP, tai Nordic job shadowing
  • Muut
Laura Karlin / WWF

Ilmainen verkkokoulutus kestävyysjohtamisesta

Mikä on johdon rooli koulun kestävyyskasvatuksessa? Mitä on tämän päivän kestävyyskasvatus ja miten se saadaan osaksi vuosisuunnitelmaa? Voisiko teidän koulunne vauhdittaa koko kunnan kestävyystyötä?

Muun muassa näihin kysymyksiin vastataan Me tulevaisuudentekijät – Avaimia kestävyysjohtamiseen -verkkokoulutuksessa. Lisäksi koulutus tarjoaa tukea ja aivan konkreettisia työkaluja ympäristövastuullisen kasvatusyhteisön kehittämiseen.

Koulutus on osa Opetushallituksen tukemaa Kohti ympäristövastuullista oppimisyhteisöä -hanketta, ja se on toteutettu yhteistyössä yhdeksän eri ympäristöalan organisaation kanssa. Osallistuminen on maksuton, ja koulutuksen jälkeen saat materiaalin itsellesi.

Tutustu kouluttajiin ja katso ajankohdat: https://wwf.fi/opettajille/koulutukset/me-tulevaisuudentekijat-avaimia-kestavyysjohtamiseen/

Katso myös luokan- ja aineenopettajille suunnatut maksuttomat keke-koulutuksemme: https://wwf.fi/opettajille/koulutukset/

MAOL ry:n Kemikaaliturvallisuus rehtoreille -webinaari

Koulutus tukee vastuiden hallintaa ja koulun toiminnan organisointia kemikaaliturvallisuuden osalta. Erityisesti käsitellään koulujen varautumista riskeihin: niin opettajien jatkokoulutuksessa kuin rehtorien koulutuksessa riskien arviointi on tärkeällä sijalla. Miten siihen valmistaudutaan ja mitä tukimateriaaleja sitä varten on olemassa.

Tarjolla kaksi samansisältöistä webinaaria:

maanantaina 8.5.2023 klo 13-15

torstaina 11.5.2023 klo 13-15

Ilmoittautuminen ja lisätiedot

Webinaarit ovat MAOL ry:n koulutushanketta Kemikaaliturvallisuus koulussa. OPH:n rahoittaman hankkeen koulutukset ovat kaikille osallistujille avoimia ja maksuttomia, tervetuloa.

Eväitä eheään ruokasuhteeseen

Veso-päivän laajuinen täydennyskoulutus ala- ja yläkoulun opettajille: Miten opettaja voi tukea oppilaiden tasapainoisen ruoka- ja kehosuhteen muodostumista?

Lasten ja nuorten syömisen pulmat, ylipaino ja ulkonäköpaineet ovat lisääntyneet. Koulutus tarjoaa opettajalle vinkkejä ruoka- ja kehosuhdeteemojen käsittelyyn ja oman pohdinnan tueksi. Miten opettaa terveitä elintapoja ja samalla tasapainoista ruoka- ja kehosuhdetta? Miten luoda ruoka- ja kehomyönteinen koulu?

Luvassa huippuasiantuntijoiden luentoja mm. Syömishäiriöliitosta ja Itä-Suomen yliopistosta. Huhtikuussa 2023. Lisätietoja ja ilmoittautuminen täältä.
Opetushallituksen rahoittaman koulutuksen järjestää Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry.

Fulbright-opettajavaihdosta USA:ssa kansainvälisiä verkostoja ja inspiraatiota koulutyöhön!

Hakuaika syyslukukauden 2024 Fulbright Distinguished Awards in Teaching -ohjelmaan on alkanut

Ohjelmaan voivat hakea ensimmäisen ja toisen asteen opettajat, opettajankouluttajat, alan hallinto- ja tukihenkilöstö, kirjastoalan ammattilaiset, informaatikot sekä mediakasvattajat, jotka käyttävät vähintään puolet työajastaan ensimmäisen tai toisen asteen oppilaiden ohjaukseen.

Ohjelma sisältää omaa ammattitaitoa ja alan asiantuntemusta kehittävän projektin lisäksi kansainvälisiä verkostoitumismahdollisuuksia, opintoja isäntäyliopistossa, kouluvierailuja sekä osallistumista opetustoimintaan.

Hakuaika päättyy 30.3.2023.
Lisätietoja hakuprosessista Fulbright Distinguished Awards in Teaching Program verkkosivulta: www.fulbright.fi/fin-teacher

Tiedusteluihin vastaa:
Mirka McIntire, puh: 044 5535 269, mirka.mcintire(at)fulbright.fi

 

Fulbright Speaker -ohjelma oppilaitoksille

Fulbright Suomi -säätiön koordinoima Fulbright Speaker -ohjelma tukee suomalaisten koulujen ja organisaatioiden kansainvälistymistä. Fulbright Speaker -ohjelman kautta voi kutsua Suomessa vierailevia amerikkalaisia Fulbright-stipendiaatteja oppilaitokseen kertomaan esim. heidän tutkimusaiheestaan tai jostain USA:n kulttuuriin liittyvästä teemasta.

Lue lisää tästä mahdollisuudesta: www.fulbright.fi/speaker-program

Tiedusteluihin vastaa:
Heidi Tiainen, Heidi.Tiainen(at)fulbright.fi