Jäsenkirje 4/2024

Puheenjohtajan palsta

Vantaan kouluammuskelu järkytti suomalaiset

Heti pääsiäisen jälkeen Vantaalla tapahtui kouluammuskelu, jossa menehtyi 12-vuotias oppilas ja kaksi muuta oppilasta loukkaantui vakavasti. Väkivallanteko järkytti koko maata ja meitä kaikkia koulussa työtämme tekeviä. Ajatuksemme ovat olleet tiiviisti tapahtuman uhrien, koko koulun, sen johdon ja henkilökunnan luona. Tapahtuman jälkeen koulujen turvallisuustilanteesta on puhuttu paljon. Erittäin huolestuttava aikamme ilmiö on se, että poliisin kertoman mukaan eriasteisia koulu-uhkailuja tapahtuu maassamme vuositasolla jopa satoja. Juuri nyt tärkeintä on antaa kaikki tuki ja toipumiseen tarvittava apu kouluammuskelussa osallisena olleille. Seuraavaksi tarvitsemme oppilaitosten turvallisuustilanteen ja laajemmin koko yhteiskuntaamme koskevan rehellisen tarkastelun siitä, mitkä tekijät uhkaavat koulujen turvallisuutta ja millä keinoilla tilannetta pystytään kääntämään paremmaksi.

EduRESCUE-tutkimushanke: oppilaitosjohtamisen koulutusta on kehitettävä

Elämme maailmassa, jossa tulevaisuuteemme liittyy jatkuvia muutoksia ja uhkakuvia. Tämä näkyy kouluissa esimerkiksi oppilaiden turvattomuuden tunteena ja lisääntyvänä pahoinvointina sekä rehtoreiden ja opettajien työhyvinvoinnin haasteina ja halukkuutena siirtyä muihin työtehtäviin. Rehtoreiden ja opettajien koulutusta on kehitettävä vastaamaan näihin muuttuviin tarpeisiin. Tulevaisuudessa tarvitaan työkaluja, joilla voidaan aiempaa paremmin ehkäistä polarisoitumista sekä vahvistaa ja tukea koko kouluyhteisön toimijoiden hyvinvointia ja sen johtamista sekä resilienssiä eli merkittävistä haasteista tai kriiseistä selviytymisen taitoja. Laajan EduRESCUE-hankkeen ja sen osana Rehtoribarometri-tutkimuksen myötä on saatu selville tärkeitä rehtoreiden perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämisen tarpeita. Oppilaitosjohtajien koulutukseen on lisättävä kriisijohtamiseen, työn muokkaamiseen ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin johtamiseen ja tukemiseen liittyviä sisältöjä.

Miten PISA-kelkka käännetään?

Kirjoitin maaliskuussa Helsingin Sanomien Tulevaisuuden koulu ja koulutukset -liitteessä suomalaisnuorten heikkenevästä PISA-menestyksestä. Vaikka Suomi menestyy edelleen maana tutkimuksessa verraten hyvin, erottaa tulosten systemaattinen lasku tutkimuskerrasta toiseen meidät monesta muusta OECD-maasta. Suunta ei käänny itsestään, joten nyt on aika rakentavalle kriittiselle analyysille, yhteisen tilannekuvan muodostamiselle ja sen jälkeen suunnitelmalle, miten kurssi käännetään. Taloudellisten resurssien väheneminen on osasyy ongelmiin, mutta ratkaisu ei löydy pelkästään rahoituksesta. Myös PISA-tutkimukseen syventynyt tutkija Francesca Borgonovi patistelee meitä suomalaisia pitkäjänteiseen koulun kehittämistyöhän. Maailma ympärillämme muuttuu koko ajan. Meidän on tarkasti mietittävä, millaisia taitoja nuoret tulevaisuudessa tarvitsevat. Emme voi ummistaa silmiämme mm. tekoälyn tuottamalta muutokselta. Kivijalkana tässäkin on nuorten koululaisten hyvinvointi ja laajemmin opetusalan arvostuksen ylläpitäminen.

Kyky nähdä suurta pienessä ja pientä suuressa

Suomen Lähilukioyhdistys järjesti hiljattain vuosittaiset korkeatasoiset koulutuspäivänsä, tällä kertaa Kaustisella. Tämä verkosto yhdistää maamme alle 150 oppilaan lukioita, ja sillä on käytössään monia oppilaitosten työtä tukevia toimintamalleja. Yksi parhaista on verkostoon kuuluvien lukioiden hyvien käytänteiden ja oppilaitosten erikoisosaamisen keskinäinen jakaminen. Pienempiä oppilaitoksia löytyy muualtakin kuin Suomesta. Suomalaista Lähilukioiden yhdistystä vuosien ajan johtanutta emeritus rehtori Jukka O. Mattilaa haastateltiin hiljattain Intrepid Ed Newsin verkkouutiseen. Siinä haettiin näkökulmia niin pienempien oppilaitosten erityisvahvuuksiin kuin suomalaisen koulun ja opetuksen järjestämisen erityispiirteisiinkin. Tässä yhteydessä esitänkin kiitoksen Jukalle pitkäaikaisesta ja sitoutuneesta pienten lukioiden kehittämistyöstä!

Robert Koehler, Lakko, 1886.

Työmarkkinakevät lämpenee – yksityisellä opetusalalla lakkovaroitus

Työmarkkinatilanne on keväällä 2024 poikkeuksellisen kuuma. Takanamme on verraten pitkä mm.   ahtausalaa koskettanut poliittinen lakko, jolla on vastustettu hallituksen suunnittelemia merkittäviä muutoksia työelämään. Myös osaa meidän järjestömme jäsenistä puolestaan koskettaa huhtikuun lopulle annettu yksityisen opetusalan lakkovaroitus, jolla pyritään vauhdittamaan yksityisen opetusalan työehtosopimusneuvotteluita. Julkisen sektorin ammattialojen tulevaisuuden kannalta hyvin merkittäviä ovat myös hallituksen ns. vientivetoisen palkkamallin suunnitelmat. Mallissa vientialojen määrittämää palkankorotusten tasoa ei voisi muilla aloilla ylittää. Julkisen sektorin palkansaajat jäisivät pysyvästi takamatkalle vientialojen taakse, ja tämä voisi heikentää merkittävästi ammattialojen vetovoimaa tulevaisuudessa. Isoja kysymyksiä on nyt paljon pöydällä. Sopii odottaa, että palkansaajajärjestöjen välillä säilyy riittävä yhteisymmärrys eri alojen erityiskysymyksistä ja näin myös valmiutta palkkamallikiistasta käytäviin neuvotteluihin löytyy!

Rehtoribarometri 2024 -tutkimuskierros käynnistyy

Saimme juuri tiedon, että Rehtoribarometrin kuudes tutkimuskierros keväälle 2024 on valmis alkamaan!  Rehtoribarometri on yksi järjestömme tärkeimmistä työkaluista ammattikuntamme työolojen kehittämiseksi. Kyselyyn vastaamalla saat myös henkilökohtaisen palautteen oman työhyvinvointisi tilasta verrattuna suomalaisiin kollegoihisi. Kysely lähtee tuota pikaa virallisesti liikkeelle entiseen tapaan Opetushallituksen kautta oppilaitosjohtajajakelulla ja pääjohtaja Minna Kelhän vastaamiseen kannustavilla saatesanoilla! Järjestömme jäsenenä pääset vastaamaan kyselyyn halutessasi heti ensimmäisten joukossa oheisen linkin kautta sinulle parhaaseen aikaan.

Kevään valoa ja paljon tsemppiä lukuvuoden viimeisiin työkuukausiin!

Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen

Lämmin kiitos kaikille jäsenille, jotka olette vastanneet Koulutuskyselyyn (yli 120 vastausta) ja Rexi-lehden juhlajulkaisun artikkelin kysymyksiin Mitä rehtorius minulle merkitsee (yli 40 vastausta).

Koulutuskyselyn tuloksia käsitellään tänään hallituksen kokouksessa ja koulutustiimi paneutuu niihin vielä tarkemmin. Saimme myös hyvinkin ajankohtaista tietoa Turvallisuusjohtamisen-teemasta. Tämä on koulutusaihe, jonka varmasti otamme käsittelyyn pikimmiten.

Mitä rehtorius minulle merkitsee – artikkelin kirjoitus alkaa myös pian. Lähetämme vielä yhden viestin muistutuksena vastailla kysymyksiin.

Tuunaa oppituntisi

Tämän hetken polttava trendi eli tekoäly on tulevaisuuden työelämätaito ja oiva apu myös opetukseen. Haluatko tietää, miten juuri te voisitte hyödyntää tekoälyä opetuksessa ja opettajien arjen sujuvoittamisessa parhaalla mahdollisella tavalla?

Tehosta oppimista ja vapauta opettajien aikaa tärkeimpään – eli opetukseen. Tilaa koulullenne innostava ja konkreettinen ”Tuunaa oppituntisi – tekoälykoulutus”, jonka avulla opettajanne saavat valmiudet ja taidot hyödyntää tekoälyä käytännön työssä. Koulutus sopisi loistavasti esimerkiksi osaksi syksyn Veso -päiväänne.

Tarjoamme sinulle ja koulunne opetusalan ammattilaisille mahdollisuuden:

A) Helpottaa arjen kuormitusta modernien, opettajille suunnattujen työvälineiden avulla.
B) Innostaa oppilaita oppimaan vaikuttavammin ja tehokkaammin käyttämällä oppimista edistäviä työkaluja.
C) Opettaa tulevaisuuden työelämätaitoja myös oppilaille.

Mitä saatte?

– Ymmärrystä siihen, miten tekoäly palvelee parempaa oppimista
– Käytännön vinkkejä ja menetelmiä AI:n hyödyntämiseen opetuksessa ja arjen sujuvoittamisessa
– Asiantuntijoiden ohjaamaa harjoittelua koulunne ohjelmien avulla
– Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja saada vastauksia
– Pedagogisten valmentajien ohjaamaa harjoittelua

Tee tilaus nyt ja ota askel kohti innovatiivisempaa opetusta ja tehokkaampaa työskentelyä!

Koulutukset toteutetaan suomen kielellä yhteistyössä paikallisen koulutuskumppanimme Kaswu Oy:n kanssa, joka tarjoaa vaikuttavaa, räätälöityä valmennusta vahvalla asiantuntemuksella ja pedagogisilla taidoilla. Takaamme, että tämä koulutus tarjoaa teille työvälineitä ja konkreettisia taitoja tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa ja opettajan arjen sujuvoittamisessa.

Päivämäärä ja paikka: Sovittavissa koulunne tarpeiden mukaan joko etänä tai koulunne tiloja hyödyntäen
Kesto: Koulutus kestää n. 3 tuntia

Kysy myös laajempia, pedagogisia koulutuksiamme. Voimme myös räätälöidä koulutukset täysin tarpeisiinne tai yhdistää ne tietokonehankintoihinne.

Lisätietoa: https://techtoday.lenovo.com/fi/en/solutions/education/professional-development

Ota yhteyttä meihin Lenovolla kysyäksesi lisää ja varataksesi koulutuksen:
Ville-Pekka Norpo, vnorpo@lenovo.com 050 3711 833

Nuorten tulevaisuuden taitojen vahvistaminen – maksuton VESO-koulutus opettajille

Laaja-alainen työelämä- ja yrittäjyysopetus tarjoaa luontevan alustan tärkeiden tulevaisuudentaitojen oppimiselle. Tätä tavoitetta tukevat toiminnalliset oppimismenetelmät sekä eri oppiaineiden välinen yhteistyö. Tarjoamme aiheesta kunnille ja kouluille maksutonta VESO-koulutusta. Koulutus on kohdennettu perusasteen ja lukion opettajille.

Koulutuksessa opettajat tutustuvat toiminnallisesti yrittäjyyskasvatuksen keskeisiin teemoihin ja harjoittelevat tulevaisuuden taitoja, kuten ryhmäytymistä, ongelmanratkaisua, omien vahvuuksien tunnistamista ja taloustaitoja. Lue lisää koulutuksesta sekä saamastamme hyvästä palautteesta Taidolla tulevaisuuteen! -koulutusten sivuilta:

Kiinnostuksen herätessä ole yhteydessä viimeistään toukokuun 31.5. mennessä osoitteeseen lauri.vaara@nuortennyt.fi. Koulutuksia tarjoamme lähtökohtaisesti syyslukukaudeksi 2024.

Uusi OPH koulutus: Hyvinvoiva johtaja ja resilientti työyhteisö!

Haluatko olla johtaja, joka kukoistaa ja kannustaa myös työyhteisöään menestykseen? UEF:n jatkuvan oppimisen keskus järjestää syksyllä 2024 uuden Hyvinvoiva johtaja ja resilientti työyhteisö: Hyvinvoinnin johtaminen -koulutuksen.

Tämä koulutus tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja ja strategioita johtajuuden vahvistamiseen sekä työyhteisön hyvinvoinnin parantamiseen. Koulutus sopii kaikille, jotka haluavat kehittää johtajuustaitojaan ja rakentaa vahvempaa organisaatiokulttuuria.

Kokeneet valmentajamme Pauli Kallio ja Arttu Puhakka ohjaavat sinut läpi oppimiskokemuksen, joka sisältää webinaareja, itsenäistä opiskelua ja käytännön kokeiluja. Ilmoittaudu nyt maksuttomaan koulutukseen ja kehitä johtamistaitojasi Itä-Suomen yliopiston järjestämässä koulutuksessa!

Ota askel kohti menestyvää ja hyvinvoivaa organisaatiota – ilmoittaudu mukaan jo tänään!
https://www.uef.fi/fi/jatkuva-oppiminen/hyvinvoiva-johtaja-ja-resilientti-tyoyhteiso-hyvinvoinnin-johtaminen

UUTUUSKIRJA YHTENÄISEN PERUSKOULUN KEHITYKSESTÄ

Yhä useampi peruskoulu toimii 1–9 luokkien yhtenäiskouluna saman katon alla, mutta kehittämistyötä tarvitaan kaikissa peruskouluissa. Monia rohkeita ja kestäviä ratkaisuja on syntynyt eri puolilla maata ja oppilaiden koulupolku on yhtenäistynyt. Kirja on tarkoitettu peruskoulusta ja sen yhtenäisyyden kehittämisestä kiinnostuneelle tiekartaksi ja kompassiksi.

Kirjan toimitustiimin jäsenet Peter Johnson, Kimmo Tanttu, Mari Heikkinen ja Hanna Maunumäki ovat kokeneita peruskoulun rehtoreita ja koulun kehittäjiä. Kirjassa pääsevät ääneen rehtorit, tutkijat ja alan ammattilaiset sekä oppilaat. Esipuheen kirjoitti Pasi Sahlberg.

 Katso blogikirjoitukset:

Martti Hellström: https://pedagogiikkaa.blogspot.com/2024/02/ratkaisuja-yhtenaiskoulun-kehittamiseen.html

OPPIVA-verkosto: https://oppivaverkosto.fi/yhtenaisyys-tasoittaa-peruskoulun-oppilaan-polkua/

Kirjaa on saatavana edullisesti kustantajan Professional Publishing Finlandin sivuilta painettuna tai e-kirjana.

Keskustelu jatkuu Yhtenäisempi peruskoulu Facebook-ryhmässä . Tervetuloa mukaan!

Koulutusta leppoisasti keskustellen kaikille rehtoreille (yleissivistävä, OVTES) ti 16.4. klo 16.30

Yleissivistävän koulun rehtori (OVTES),

tule kysymään ja juttelemaan työhösi liittyvistä sopimus- ja työaika-asioista. OAJ Saunan Joku roti-liveissä jutellaan epämuodollisesti tärkeistä sopimus- ja työaika-asioista livenä ja chatissa.

Rehtoreiden omissa jälkilöylyissä pääset keskustelemaan ja kysymään tarkentavia kysymyksiä mm. näistä aiheista:

  • Rehtorin omat palvelussuhteen ehdot
  • Rehtorin työaika, työtehtävät ja oma työaikasuunnitelma
  • Opetusvelvollisuustyöaika
    • Ys-aika ja opettajien muut opetuksen ulkopuoliset tehtävät
    • Miten ys-työajan olisi tarkoituksenmukaista toteutua ja miksi? Miksi sen suunnitteleminen on tärkeää?

Tämän Roti-liven kohderyhmänä ovat kaikki yleissivistävien koulujen ja lukioiden rehtorit (OVTES).

Livessä työmarkkinaedunvalvonnan erityisasiantuntijat Laura Nurminen ja Tomi Törrönen jutteluttavat, vastaavat kysymyksiin sekä antavat vinkkejä. Voit esittää kysymyksiä aiheeseen liittyen livenä tai chatissa sekä etukäteen että liven aikana.

Tarjoamme tällä kertaa OAJ Saunan avoimena kaikille rehtorille (ei tarvitse siis välttämättä olla OAJ:n jäsen), ja liveen voi liittyä joko OAJ Saunassa tai suoraan oheisen linkin kautta:

Liity kokoukseen napsauttamalla tästä

Lämpimästi tervetuloa lauteille juttelemaan ja tapaamaan!

Yhteistyöterveisin,

Laura Nurminen
Erityisasiantuntija, työmarkkinaedunvalvonta, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
020 748 9644, laura.nurminen@oaj.fi, Twitter: @laura_nurminen

Kansainvälinen rehtorivaihto jatkuu myös ensi vuonna

Olemme sopineet Ontario Principals Councilin kanssa kansainvälisen rehtorivaihdon jatkumisesta myös vuonna 2025. Tänä vuonna rehtorivaihtoon osallistuu neljä rehtoria Suomesta. Kanadalaiset rehtorit vierailivat maaliskuussa Suomessa ja suomalaisten vierailu on edessä syksyllä.

Hakuaika rehtorivaihtoon vuodelle 2025 alkaa syys-lokakuussa. Ilmoitamme haun alkamisesta sähköpostilla ja kotisivuilla. Voit lukea lisää rehtorivaihdosta täältä.