Jäsenkirje 9/2024

Puheenjohtajan palsta

Selviytymisestä uudistumiseen

Hiljattain julkaistussa Vaasan yliopiston ja Työterveyslaitoksen tutkimuksessa on selvitetty, miten organisaatiot ja yksilöt selviävät kriiseistä kuten koronapandemiasta. Mietelause ”never waste a good crisis” kuvaa osuvasti, miten kriisit voivat parhaimmillaan jopa edistää uudistumista, jos osaamme käsitellä niitä oikein. Tämän julkaisun fokus on pandemiassa, mutta sen opit ovat sovellettavissa muihinkin kohtaamiimme kriisitilanteisiin. Pandemian aikana opetusalalla opettajien toimintakyky oli korkea, mutta liiallinen työmäärä ja huoli oppilaista heikensivät merkittävästi työhyvinvointia. Esihenkilön rooli kriisin keskellä on keskeinen, ja pomon antama tuki paransi myös koronaepidemian aikana koulutyöyhteisön hyvinvointia. Tavoittelemalla yhteiseen päämäärään sitouttavaa johtamista on mahdollista edistää myös työyhteisön innovatiivisuutta, mikä helposti muutoin notkahtaa erilaisissa kriisitilanteissa. Tutkimuksenkin mukaan hyvä esihenkilötyö ja onnistunut kriisijohtaminen ovat joka tapauksessa keskeisiä uudistumisen mahdollistajia. Linkin takaa löytyvä julkaisu antaa esihenkilöille myös konkreettisia suosituksia tärkeän työnsä tekemiseen. Taito nähdä mahdollisuus uudistumiseen – kriisinkin keskellä – on arvokas esihenkilötaito.

Koulutus on aivan liian arvokas asia jätettäväksi yksin poliitikoille!

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteen mukaan viimeisimpien PISA-tutkimuksen tuloksissa osaamiserot maahanmuuttajataustaisten ja kantaväestön oppilaiden välillä olivat edelleen suuria kaikilla arviointialueilla. On sanomattakin selvää, että hyvä lukutaito on kaiken oppimisen lähtökohta. Koulutusjärjestelmämme yksi arvokkaimmista lähtökohdista on ollut antaa kaikille oppilaille laadukasta koulutusta riippumatta heidän sukupuolestaan, taustasta, sosioekonomisesta asemasta tahi muista henkilökohtaisista ominaisuuksista. Mutta juuri koulutuksen tasa-arvoperiaatteen tavoittelemisessa meillä on tällä hetkellä parannettavaa, sillä tiedotteen mukaan maahanmuuttajataustaisen oppilaiden lukutaito näyttää usein liittyvän oppilaiden heikompaan sosioekonomiseen taustaan.

On hienoa, että koulutusta koskeva keskustelu nousee uutisotsikoiden kärkeen. Pidän kuitenkin arveluttavana piirteenä, että hyvinkin yksityiskohtaista opetuksen käytännön toteuttamista koskevaa ohjeistusta ryhdytään antamaan päivänpoliittisten keskustelujen kautta. Kritiikki on aina arvokas mahdollisuus kohdistaa huomiomme oikeisiin asioihin. Opetuksen kehittämisessä ei sen sijaan tule kuitenkaan ohittaa tutkimusperustaista tietoa esimerkiksi vieraan kielen oppimisesta ja pedagogisista ratkaisuista, eikä liioin koulujen käytännön työn tuntevien opettajien ja oppilaitosjohtajien näkökulmaa.

Oppimisen tukea uudistetaan

Oppimisen tuki esi- ja perusopetuksessa uudistetaan.  Opetuksen järjestäjillä tulee olemaan tiukka aikataulu viedä lähtökohdiltaan sinänsä perusteltu uudistamistarve toteutukseen maamme kouluissa ensi lukuvuoden alusta lähtien. On hyvä muistutella mieliin, miten pitkän prosessin vaati, että nykyinen kolmiportainen tukimalli saatiin aidosti toimivaksi. Edessämme on vastaavan kaltainen prosessi uuden toimintamallin jalkauttamiseksi koulujen arkeen. Tehtävän vaikeuskerrointa kasvattaa opetusryhmien muodostamiseen liittyvät muuttuvat säännökset, jotka herättävät kysymyksiä alkaen riittävistä tiloista päätyen pätevän opetushenkilön saamiseksi uudistuvaa tuen työtä tekemään.

Oikea ja ajantasainen uudistuksesta tieto on nyt rehtoreille arvokasta. Yksi mahdollisuus päivittää omia tietojaan on OKM:n opetusneuvoksen Erja Vitikan sekä erityisasiantuntija Merja Mannerkosken tulossa oleva infotilaisuus maanantaina 28.10.2024 klo 15-16.30 verkkoalustalla, joka on avoin kaikille kiinnostuneille Teams-linkin kautta. Tämän lisäksi OPH:n Majakka-rehtoriverkoston jäsenille on tiedossa erillinen infotilaisuus siitä mitä tuen uudistus tarkoittaa rehtorin ja johtamisen näkökulmasta heti, kun laki on lopullisessa muodossaan hyväksytty. 

Aika aikaa kutakin

Minulla on ollut suuri ilo ja kunnia toimia yhdentoista vuoden ajan Suomen Rehtoreiden järjestöjohdossa, näistä viimeisimmät kahdeksan vuotta puheenjohtajana. Tämä luottamustehtävä on ollut iso oppimisen, verkostoitumisen, yhteistyön ja kasvun matka niin itselleni kuin järjestöllemme. Yleissivistävien oppilaitosten johtajien työ on mitä keskeisintä tulevaisuustyötä, jonka yhteiskunnallista vaikuttavuutta viimeistään 2020-luvun alun globaalit kriisit ovat aivan erityisesti alleviivanneet. Viimeistään tämän vuosikymmenen alusta lähtien katseet ovat kohdistuneet entistä useammin Suomen Rehtoreiden suuntaan, kun oppilaitosten arjesta halutaan saada ajantasaista ja luotettavaa tietoa melkeinpä mistä tahansa ajankohtaisesta kysymyksestä alkaen poikkeusolojen olosuhteista päätyen rehtoreiden työhyvinvoinnin tilaan. Olen itse kokenut rehtoreiden työn tukemisen, työhyvinvoinnin edistämisen sekä oppilaitosjohtamisen kehittämisen ja rehtoreiden yhteisen äänen kokoamisen erittäin merkityksellisenä ja samaan aikaan hyvin mieluisana tehtävänä. Mutta aika aikaa kutakin: tulevassa vuosikokouksessa tammikuussa 2025 tämä hieno järjestö jatkaa matkaansa uuden tuolloin valittavan johdon luotsaamana. Oma työni rehtorina jatkuu, samoin kuin toimet koulutuksen ja oppilaitosjohtamisen kehittämiseksi uusin muodoin – myös tulevaisuudessa!

Hyvää syyslomaa!

Toivotan kaikille jäsenillemme hyvää syyslomaa: toivottavasti näemme mahdollisimman monen kanssa marraskuun lopulla järjestön pääkoulutustapahtumassa, Pro Rexissä sekä tammikuussa Educassa!

Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen

Studia-messut 26.-27.11.2024 Helsingin Messukeskuksessa tarjoaa oppilaille mahdollisuuden päästä tutustumaan monipuolisesti erilaisiin koulutusmahdollisuuksiin niin Suomessa kuin ulkomailla. Messuilla pääsee keskustelemaan eri alojen opiskelijoiden ja työelämän edustajien kanssa sekä saa vastauksia kysymyksiinsä ja tulevaisuuden pohdintoihin.

Studiasta löytyy myös opoille, opettajille ja rehtoreille laadukasta ohjelmaa ja heille sisäänpääsy on maksuton.

Lähetä opot, opettajat ja oppilaasi Studiaan 26.-27.11.2024!

Osta ryhmäliput täältä > https://shop.messukeskus.com/fi/tapahtuma/studia-2024-325/

Lue lisää Studia-messuista > https://studia.messukeskus.com/

Lapsen oikeuksien viikkoa vietetään tänä vuonna 18.–24.11.2024. Muistathan ilmoittaa koulusi tai oppilaitoksesi mukaan! Viikon teemana on tänä vuonna lapsen oikeus oppimiseen.

Linkit ilmoittautumiseen ja lisätietoihin teemasta viestin lopussa.

Lapsen oikeuksien viikko on toiminnallinen teemaviikko, jonka tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta erityisesti lasten ja nuorten parissa. Lapsen oikeuksien viestintäverkosto tarjoaa tänäkin vuonna uutta, maksutonta materiaalia kouluille, varhaiskasvatukseen ja vapaa-ajalle. Teemaviikko kutsuu kaikkia aikuisia ja lapsia yhdessä pohtimaan oppimista sen monine puolineen. Teeman kautta tarkastellaan oppimisen merkitystä lapsen hyvinvoinnille ja kehitykselle sekä muistutetaan uuden oppimisen ilosta. Oppimista tapahtuu ihan kaikkialla lapsen arjessa.

Materiaalit julkaistaan syyskuussa ja mukana on tuttuun tapaan tehtäviä ja tutustuttavaa niin vuoden teemasta kuin lapsen oikeuksien sopimuksesta laajemmin.

Osallistuminen Lapsen oikeuksien viikolle on ilmaista, eikä ilmoittautuminen sido mihinkään. Voit käyttää yleisistä viestintämateriaaleista löytyviä somekuvia, jos haluat kertoa muillekin, että aiot olla mukana juhlimassa Lapsen oikeuksien viikkoa 2024 sekä edistämässä lapsen oikeutta oppimiseen.  Viime vuonna mukaan ilmoittautui lähes 2000 varhaiskasvatusyksikköä, lähes 1000 koulua ja lähes 350 muiden tahojen edustajaa. Upea juttu! Levitäthän sanaa Lapsen oikeuksien viikosta myös muille yksikössäsi ja verkostoissasi!

Lapsen oikeuksien teemaviikon järjestää Lapsen oikeuksien viestintäverkosto, jota koordinoi Lastensuojelun Keskusliitto ja ohjaa lapsiasiavaltuutettu.

Veckan för barnets rättigheter äger rum i år den 18–24.11.2024. Kom ihåg att anmäla din skola eller läroanstalt! Årets tema är barnets rätt att lära sig.

Länkarna till anmälningen och mer information om årets tema i slutet av meddelandet.

Veckan för barnets rättigheter är en temavecka som syftar till att främja kännedomen om FN:s konvention om barnets rättigheter, särskilt bland barn och ungdomar. Kommunikationsnätverket för barnets rättigheter erbjuder även i år nytt, kostnadsfritt material till skolor, småbarnsutbildning och fritidsverksamheter. Temaveckan uppmanar alla vuxna och barn att tillsammans reflektera över lärandet i alla dess former. Vad är lärandets betydelse för barnets välmående och utveckling? Hur kan vi öka glädjen i att lära sig något nytt. Lärande sker överallt i barnets vardag!

Materialet publiceras i september och innehåller som vanligt uppgifter och informationsmaterial om årets tema samt om barnets rättigheter i allmänhet.

Deltagandet i Veckan för barnets rättigheter är gratis, och anmälan är inte bindande. Du kan använda färdiga bilder för sociala medier, om du vill berätta för andra att du tänker delta i att fira Veckan för barnets rättigheter 2024 och främja barnets rätt till lärande. Förra året anmälde sig nästan 2000 småbarnsutbildningsenheter, nästan 1000 skolor och nästan 350 representanter från andra organisationer. Fantastiskt! Sprid gärna ordet om Veckan för barnets rättigheter till andra i din enhet och dina nätverk!

Veckan för barnets rättigheter organiseras av Kommunikationsnätverket för barnets rättigheter, som koordineras av Centralförbundet för Barnskydd och övervakas av barnombudsmannen.

Teidät on kutsuttu Tiedonhaun-tutkimusmatkalle!

Tiedonhaun-tutkimusmatka-peli on tarkoitettu yläkoulun ja lukion oppilaille. Pelin aikana pelaajat seikkailevat merirosvojen kanssa ratkaisten haasteita ja pulmia, jotka opettavat heille uutta tieteestä ja tiedonhausta, merirosvoista ja siitä, miten he ovat vaikuttaneet tieteen kehitykseen.

Peli koostuu neljästä eri seikkailusta, jotka ovat vaikeudeltaan eri tasoisia. Yhden seikkailun läpikäyntiin kannattaa varata noin 15–20 minuuttia aikaa. Pelaamiseen kuluva aika voi kuitenkin vaihdella pelaajien osaamistason, innostuksen ja seikkailun vaikeustason mukaan. Pelistä löytyy seikkailujen suositeltu suoritusjärjestys. Sitä ei kuitenkaan ole pakko noudattaa, ja pelistä voi suorittaa myös vain haluamansa seikkailut.

Etsimme testaajia kerätäksemme palautetta, jotta voimme arvioida, miten peliä voisi kehittää entistä paremmaksi. Olisitko kiinnostunut testaamaan peliä?

Tässä on linkki peliin. Voit jakaa linkin myös kollegoillesi ja muille siitä mahdollisesti kiinnostuneille tahoille: https://drive.google.com/file/d/1cZfsS1Nr0Pmpw2xm7xjShRLbM-xK2piy/view?usp=sharing 

Pelin alussa esitettyihin ohjeisiin ja pelisisältöihin kannattaa tutustua ennen pelaamista. Peli toimii parhaiten tietokoneella esimerkiksi Google Chrome- tai Microsoft Edge -selaimilla.

Kiitos kiinnostuksesta peliä kohtaan! Palautetta pelistä voi antaa matalalla kynnyksellä vastaamalla tästä osoitteesta löytyvään palautelomakkeeseen: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScXJpBFEIPk2prciHA1FAbvODhaTaSnZSY74GoBXIaFLdk9Ag/viewform?usp=sf_link

Ystävällisin terveisin,
Joona Moberg
p. 0504930681, jvmobe@utu.fi
Kehittäjäopettaja-tiimi

Jo yli 280 ilmoittautunutta! Tuletko sinä?

Vielä ehtii ilmoittautua Pro Rexiin. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 24.10. Ilmoittaudu tästä!