Alku = Mahdollisuus

Elokuun alkaessa uusi lukuvuosi ja tammikuun alkaessa uusi toimintavuosi järjestössä tarjoavat monia samankaltaisuuksia ja erilaisuuksia, jotka heijastavat laajempia elämän ja yhteisön kiertokulkuja. Molemmat ajankohdat ovat uusien aloitusten ja mahdollisuuksien hetkiä, mutta ne myös haastavat meidät muutokseen ja uudistumiseen. 

Uuden lukuvuoden alkaessa opiskelijat ja opettajat kokoontuvat jälleen täynnä odotuksia ja suunnitelmia. Uudet ideat ja oppimisen innostus voivat kukkia, kun taas vanhat tavat ja rutiinit arvioidaan uudelleen. Samoin uuden toimintavuoden alkaessa järjestöt asettavat tavoitteita, suunnittelevat strategioita ja uudistavat sitoutumistaan tehtäväänsä ja yhteisön palvelemiseen. 

Näiden kahden aloituksen samankaltaisuudet ovat selvät: molemmat edustavat uuden alun symboliikkaa ja mahdollisuutta kasvaa sekä henkilökohtaisesti että kollektiivisesti. Ne ovat myös hetkiä, jolloin yhteisöt voivat tulla yhteen ja muodostaa yhteisen vision tulevaisuudesta. 

Toisaalta erilaisuudet ovat myös merkittäviä. Koulun alkaessa keskitytään akateemiseen kasvuun ja tietämyksen kartuttamiseen, kun taas toimintavuoden alkaessa järjestöissä uudistetaan toimintatapoja ja vahvistetaan yhteisön siteitä. Koulussa on kyse nuorten valmistamisesta tulevaisuuteen, kun taas järjestöissä on kyse nykyisten olosuhteiden parantamisesta ja yhteisön hyvinvoinnin edistämisestä. 

Uuden oppiminen ja vanhasta irti päästäminen ovat keskeisiä osia jatkuvassa kehityksessä, niin koulutuksessa kuin järjestötoiminnassakin. Ne ovat kuin kaksi puolta samasta kolikosta; toinen ei voi toimia ilman toista. Uuden oppimisen prosessi vaatii meiltä avoimuutta, uteliaisuutta ja halua kasvaa. Vanhasta irti päästämisen prosessi vaatii meiltä rohkeutta, joustavuutta ja kykyä luopua. Tämä voi olla haastavaa, sillä ihmiset voivat olla taipuvaisia pitämään kiinni tutusta ja turvallisesta. 

Esimerkiksi koulutuksessa uuden oppiminen voi tarkoittaa uusien aineiden, opetusmenetelmien tai teknologioiden käyttöä. Vanhasta irti päästäminen voi tarkoittaa vanhentuneiden oppikirjojen, arviointikäytäntöjen tai opetussuunnitelmien hylkäämistä. Järjestötoiminnassa uuden oppiminen voi tarkoittaa uusien strategioiden, toimintatapojen tai teknologioiden käyttöönottoa. Se voi myös tarkoittaa uusien jäsenten tai vapaaehtoisten kouluttamista ja heidän tuomiaan uusia näkökulmia. Vanhasta irti päästäminen järjestötoiminnassa voi tarkoittaa vanhojen toimintamallien uudistamista tai jopa kokonaan hylkäämistä, jos ne eivät enää palvele järjestön tavoitteita. 

Molemmat prosessit ovat tärkeitä, sillä ne mahdollistavat jatkuvan kehityksen ja uudistumisen. Ne auttavat meitä sopeutumaan muutoksiin ja pysymään kilpailukykyisinä. Uuden oppiminen ja vanhasta irti päästäminen ovat siis elintärkeitä toimintoja, jotka pitävät meidät liikkeessä eteenpäin.