Puheenjohtajan palsta
Sopimusneuvottelujen syksy käynnistyy
Työehtosopimusneuvotteluiden keskiössä syksyllä 2024 on teknologiateollisuuden sopimusalan neuvottelutapaamiset. Työntekijäjärjestöjen näkökulmasta pöydällä on jälleen kerran paljon asioita. Parin viime vuoden aikana inflaatiokehitys on poikennut merkittävästi pitkästä äärimmäisen maltillisesta inflaatiotasosta. Ostovoiman tosiasiallisen heikentymisen takia palkankorotusten taso on näin yksi keskeisistä kysymyksistä. Liittojen neuvottelujen rinnalla myös maamme hallituksella on agendallaan merkittäviä työelämäuudistuksia, joista osa on jo toteutettu, osa vielä valmistelussa. Parhaillaan hallitus valmistelee kritisoitua palkanmuodostuksen vientimallia, jossa vientialojen palkankorotukset määrittelisivät myös yleisen palkankorotuksen tason. Näin keskeisiin vientialoihin kuuluvalla teknologiateollisuuden sopimuksen raameilla voi olla hyvin suuri merkitys siihen, millaisessa välyksessä muiden sopimusalojen neuvottelut tullaan käymään palkankorotusten osalta.
Opetusalalla neuvottelutilanne vaihtelee sopimusaloittain. Yksityisen opetusalan piiriin kuuluvien jäsentemme oppilaitosten työehtosopimus saatiin neuvoteltua keväällä 2024 kestämään maaliskuuhun 2027 sakka. Huhtikuussa 2025 sen sijaan on päätymässä suurinta jäsenryhmäämme eli kunnallista sopimusalaa koskeva OVTES-virkaehtosopimuskausi, maaliskuussa 2025 puolestaan harjoittelukoulujen työehtosopimukset. Näiden sopimusalojen kohdalla valmistautuminen neuvottelukierrokselle käy tällä hetkellä tiiviinä ja myös Suomen Rehtorit tulevat jättämään esihenkilöitä koskevat neuvottelutavoitteensa osapuolille alkusyksyn aikana.
Paljonko sinä saat palkkaa?
Maassamme ei ole kahta samanlaista oppilaitosta eikä kahta samanlaista rehtorin tehtävää. Virkaehtosopimuksien kehittämistyöllä on jossain määrin pystytty tunnistamaan takavuosikymmenien sopimuksia paremmin oppilaitosjohtajien muuttunut tehtävänkuva. Valtakunnallisen sopimuksen tasolla ei ole kuitenkaan perusteltua eikä liioin mahdollistakaan määrittää niitä moninaisia tekijöitä, joista aikamme oppilaitosjohtajan perustehtävä tänä päivänä muodostuu. Tästä syystä valtakunnallinen sopimus määrittää monessa esihenkilöitä koskevissa sopimuskohdissa vähimmäistason tai esimerkiksi käytettävissä olevan välyksen (mm. palkkaus, opetusvelvollisuus). Tämä on samaan aikaan sekä mallin vahvuus, että sen Akilleen kantapää. Oppilaitosjohtajan palkkauksen muodostumisessa on paljon paikallaisesti määrittyviä elementtejä tehtäväkohtaisesta palkasta työnvaativuuden arviointiin. Tästä syystä ainut tapa saada luotettavaa tietoa oppilaitosjohtajien palkkauksesta sekä toisaalta työhön käytetystä työajasta on kysyä sitä heiltä itseltään. Tämä tieto on puolestaan äärimmäisen tärkeää, jotta neuvottelupöydissä voidaan nojata faktatietoon todellisista toteutuvista palkkatiedoista esihenkilöiden kohdalla, sillä mitään muuta kautta sitä ei ole luotettavasti tarjolla.
Auta siis itseäsi ja auta meitä järjestötyössä ja vastaa palkka- ja työaikakyselyyn. Kysely toteutetaan virkaehtosopimusneuvottelupöydässä rehtoreita edustavan OAJ:n toteuttamana. Kyselyä jaetaan OAJ:n sekä FSL:n luottamusmiesten kautta, mutta pääset vastaamaan siihen myös suoraan oheisen linkin kautta. Kysely on tarkoitettu rehtoreille, apulaisrehtoreille, koulunjohtajille ja apulaisjohtajille yleissivistävässä koulutuksessa niin kunnissa, valtiolla kuin yksityisissä kouluissa ja oppilaitoksissa. Kysely on ajoitettu sopimusneuvotteluiden lisäksi tilastopäivän yhteyteen, jotta siihen tarvittavat tiedot olisivat mahdollisimman vaivattomasti käsillä. Tarvitset vastaamiseen viimeisen palkkalaskelmasi, keskeisimpiä yleisiä oppilaitoksen sekä johtamistyön kokonaisuuteen sekä työaikaan liittyviä tietoja. Kyselyn toteuttava OAJ käsittelee tiedot luottamuksellisesti niin, että yksittäisen rehtorin palkkatietoja ei julkaista.
Luottamus ja riippumattomuus suomalaisen koulun menestystekijöinä
Järjestön viisikymmentävuotisen toiminnan juhlavuosi on hyvä ajankohta katsoa niin tulevaan kuin menneeseen. Väsymätön laadunkehittäjä ja suomalaisen koulutuksen sekä erityisesti pienten lukioiden puolestapuhuja rehtori emeritus Jukka O. Mattila on julkaissut melko tarkalleen kymmenen vuotta sitten jutun, joka yhdistää näitä molempia. Kirjoituksessaan Jukka kuvaa hienosti suomalaisen koulutusjärjestelmään olennaisesti sisäänrakennetun luottamuksen ja riippumattomuuden suurta merkitystä sille, mitä olemme koulutusjärjestelmällämme saaneet aikaiseksi.
Tulevaisuustyön kannalta yksi tärkeä vaikuttamisen paikka on puolestaan OKM:n käynnistämä peruskoulun tulevaisuustyön verkkoaivoriihi. Kestääkö menneisyyden perusta myös tulevaisuuden peruskoulun rakentamisen? Verkkoaivoriihi on hyvä mahdollisuus tuoda tulevaisuustyön suunnitteluun tietoa siitä, mikä peruskoulussa on säilyttämisen arvoista. OKM:n aikomus on julkaista näitä näkemyksiä peruskoulun tulevaisuusvisiosta raportissaan vielä vuoden 2025 aikana.
Syksy huipentaa järjestön merkkivuoden
Syksy huipentaa rehtorijärjestömme puolen vuosisadan mittaisen toiminnan. Saat piakkoin kotiisi toimitettuna Rexi-lehden numero 3/2024, joka on myös merkkivuottamme juhlistava julkaisu. Tämän lisäksi saimme hiljattain vahvistuksen, että uusi opetusministerimme Anders Adlercreutz tulee tuomaan valtiovallan tervehdyksen Pro Rexi -päivillemme marraskuussa. Tänä vuonna on kyllä aivan erityisen hienoa olla Suomen Rehtori!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen
MAOL ry:n Koulutuspäivät 4.–5.10. matemaattisten aineiden opettajille
Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry:n Koulutuspäivät pidetään tänä vuonna Raumalla. Ohjelma koostuu perjantain ekskursioista paikallisiin kohteisiin – tänä vuonna mm. Olkiluodon ydinvoimalaan – ja lauantain luento- ja työpajaohjelmasta. Luennot ja työpajat tarjoavat opettajille käytännön eväitä koulutyöhön.
Koulutuspäivät maksavat MAOLin jäsenille 100 euroa, muille 190 euroa, ja tarjolla on yli 30 luentoa ja työpajaa matemaattisten aineiden opettajille niin peruskouluun, lukioon kuin ammattiopistoonkin. Kannusta koulusi matemaattisten aineiden opettajia osallistumaan!
Koulutuspäivien projektipäällikön, apulaisrehtori Otso Huuskan tervehdys rehtoreille:
https://www.youtube.com/shorts/akdqdmP8Ia4
Lisätiedot ja ilmoittautuminen 25.9. mennessä:
https://koulutuspaivat.maol.fi/koulutuspaivat/rauman-koulutuspaivat-2024/
Perhe muuttaa ulkomaille – miten käy lapsen koulunkäynnin?
Etäkoulu Kulkurissa voi opiskella Suomen opetussuunnitelman mukaisesti verkossa – tarvittaessa koko perusopetuksen oppimäärän! Päättötodistukset kirjoittaa Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu.
Kulkurissa opiskelee vuosittain noin 500 oppilasta kaikkialla maailmassa. Opiskelun tukena toimii huoltaja tai muu aikuinen. Kaikilla opettajillamme on opettajan kelpoisuus. Etäopetuksen edelläkävijä Kulkuri on toiminut vuodesta 1975.
Kulkuri tukee ikätasoisen suomen kielen taidon kehittymistä ulkomaan koulun rinnalla. Jos oppilas ei käy ulkomailla muuta koulua, Kulkuriin voi hakea opiskelemaan yläkoulun kaikkia pakollisia ja alakoulun lukuaineita. Näin paluu Suomeen onnistuu ilman tietoaukkoja. Kulkuri sopii parhaiten kokonaisen lukukauden tai lukuvuoden opiskeluun.
Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää!
Minna Myllymäki, opinto-ohjaaja, minna.myllymaki@kvs.fi
Opiskelu Kulkurissa – Etäkoulu Kulkuri (kulkurikoulu.fi)
Lasten turva- ja tunnetaidot vahvistuvat Kaupunki kuuluu kaikille -oppitunneilla
Jo pienet lapset kohtaavat päihteisiin liittyviä tilanteita ympäristössään ja koulumatkallaan, mikä voi tuntua hämmentävältä tai pelottavalta. Päihteistä ja turvallisuudesta on tärkeää keskustella jo varhain sekä koulussa että kotona.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry tarjoaa työkaluja 1.–4.-luokkalaisten päihdekasvatukseen sekä turva- ja tunnetaitojen opettamiseen. Vuorovaikutteisilla ja lapsilähtöisillä Kaupunki kuuluu kaikille -oppitunneilla lapset oppivat toimimaan turvallisesti kohdatessaan jännittäviä tilanteita, kuten julkista päihteiden käyttöä tai sekavasti käyttäytyviä ihmisiä. Lapset harjoittelevat itsestä huolehtimisen taitoja sekä saavat valmiuksia erilaisten ihmisten ja elämäntilanteiden ymmärtämiseen.
Tilaa kouluttaja järjestämään oppitunnit ja vanhempainilta koulullenne tai vinkkaa maksuttomista opetusmateriaaleista opettajille!
https://ehyt.fi/tilattavat-koulutukset/kaupunki-kuuluu-kaikille/
Staden tillhör alla-lektionerna stärker barnens säkerhets- och känslofärdigheter
Även små barn möter situationer som anknyter till rusmedel i sin omgivning och på väg till skolan. Det kan kännas förvirrande eller skrämmande för dem. Det är viktigt att diskutera rusmedel och säkerhet redan i tidig ålder både i skolan och hemma.
Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf erbjuder verktyg för rusmedelsfostran och undervisning i säkerhets- och känslofärdigheter för elever i årskurserna 1–4. De interaktiva Staden tillhör alla-lektionerna utgår från barnens perspektiv. På dem lär sig barnen att handla på ett säkert sätt när de möter situationer som gör dem osäkra eller otrygga, till exempel då vuxna använder rusmedel på offentliga platser eller beter sig på ett förvirrat sätt. På lektionerna får barnen öva att ta hand om sig själva och utveckla färdigheter att möta olika människor och förstå olika livssituationer.
Boka en utbildare som ordnar lektionerna för eleverna och en föräldrakväll i er skola eller tipsa lärarna i din skola om de avgiftsfria undervisningsmaterialen för lärare från EHYT.
TULEVAISUUSFOORUMI:
KOULUTUKSEN ENNAKOIDUT JA VAIHTOEHTOISET TULEVAISUUDET
Aika: 21.-22.10 2024
Paikka: Helsingin yliopisto, Minerva-tori, Siltavuorenpenger 5A
Nettisivut: https://blogs.helsinki.fi/koulutuksen-tulevaisuudet/
Hyvä koulutuksen tulevaisuudesta kiinnostunut,
KOETUS-hanke kutsuu sinut keskustelemaan koulutuksen ennakoiduista ja vaihtoehtoisista tulevaisuuksista Tulevaisuusfoorumiin 21-22.10.2024 Helsingin yliopiston Siltavuorenpenkereelle.
Tulevaisuusfoorumi kokoaa yhteen koulutusalan toimijoita, kuten tutkijoita, opettajia, rehtoreita, opettajankoulutusyksiköitä, koulutusalan yrityksiä, poliittisia päättäjiä, opiskelijoita sekä järjestöjä. Yhteistyössä eri tahojen kanssa pyritään syventämään keskustelua ja ymmärrystä koulutusta koskevista muutoksista, koulutuksen tulevaisuudesta sekä eriarvoisuuden ja ekokriisin kysymyksistä.
KOETUS-hanke on osa Sitran rahoittamaa Tulevaisuusvalta-ohjelmaa. KOETUS-hankkeen toteuttajana toimii AGORA kasvatuksen ja koulutuksen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon tutkimuskeskus.
Ilmoittaudu mukaan täällä 7.10.2024 mennessä.
Tervetuloa!
Maksuton huippuwebinaari 18.9. Arvostava kohtaaminen johtamisen keskiössä
Johtaminen on kohtaamistyötä. Mistä arvostava kohtaaminen sitten rakentuu? Kohtaamisen kolmio: oma mielentila, suhde itseen ja suhde toiseen ratkaisee onnistumisen. Webinaari tarjoaa käytännön työkaluja ja näkökulmia empatiaan, tunneälyyn, kuuntelemisen taitoon sekä rakentavan palautteen antamiseen. Opit, miten arvostava kohtaaminen vaikuttaa positiivisesti työyhteisön hyvinvointiin, luottamukseen ja tuloksiin.
Webinaarissa käydään läpi mm.
- itseluottamuksen kehittäminen johtamisessa
- haastavat johtamistilanteet, epämukavuusalue sekä haavoittuvaisuuden kohtaaminen
- itseluottamus aikaansaamisen edellytyksenä
- käytännön työkaluja itseluottamuksen kehittämiseen
Ajankohta: keskiviikko 18.9.2024 kello 15:00-15:45
Asiantuntijat: Sanna Hurme sekä Irina Luukkonen
Ilmoittautuminen: Arvostava kohtaaminen johtamisen keskiössä – Hälsa (halsa.fi)