IN MEMORIAM: AKATEMIAPROFESSORI KATARIINA SALMELA-ARO 1961 – 2025

Pitkäaikainen yhteistyökumppanimme, akatemiaprofessori Katariina Salmela-Aro on menehtynyt. Katariina Salmela-Aro on ollut uraauurtava vaikuttaja suomalaisten rehtoreiden hyvinvointitutkimuksessa. Salmela-Aro on johtanut tutkimusta koko rehtoribarometrin seitsemänvuotisen pitkittäistutkimuksen ajan.
Muistamme Katariina Salmela-Aron paitsi lukuisista ansioistaan työelämässä, mutta myös sydämellisenä ihmisenä.
Suomen Rehtorit ry muistaa lämmöllä akatemiaprofessoria, merkittävää yhteistyökumppania Katariina Salmela-Aroa ja ottaa osaa omaisten suruun.
Puheenjohtajan palsta

YKSITYISKOULUJEN REHTOREILLE OMA JÄSENYHDISTYS
Suomen Rehtorit ry:n ylimääräinen kokous pidettiin 12.6.2025. Kokouksessa päätettiin uuden jäsenyhdistyksen hyväksymisestä Suomen Rehtorit ry:n jäseneksi. Kokous päätti hyväksyä Yksityiskoulujen Rehtorit ry:n liittämiseen pooliin I, johon kuuluvat myös Aikuislukioiden Rehtorit ry ja Harjoittelukoulujen Rehtorit ry. Lämpimästi tervetuloa SUREen yksityiskoulujen rehtorit!
Kaikki poolin I jäsenyhdistykset edustavat maantieteellisesti koko Suomea. Pooli I oli ennen uuden jäsenyhdistyksen liittämistä jäsenmäärältään selkeästi pienin. Päätöksen jälkeen yhdistyksen poolijaossa kuudessa poolissa yhdeksästä on kolme jäsenyhdistystä. Yhdistyksen hallituksessa on yhdeksän varsinaista jäsentä, yksi kustakin poolista, ja kullakin henkilökohtainen varajäsen. Jokaisen poolin sisällä on tärkeää sopia ja huolehtia tiedottamisesta jäsenyhdistysten kesken. Yhteensä yhdistykseemme kuuluu 23 jäsenyhdistystä.

SURE TUTKII
Suomen Rehtorit ry:n niin sanotut tutkivat rehtorit ovat kokoontuneet vuoden 2025 aikana jo kaksi kertaa – maalis- ja kesäkuussa. Kokoontumiset on toteutettu etäyhteyksiä hyödyntäen, jotta jokaisella jäsenellämme on mahdollisuus osallistua toimintaan.
Esittelyssä on ollut tähän mennessä yhteensä yhdeksän mielenkiintoista tutkimushanketta tai -ideaa, joita rehtorit ovat pääsääntöisesti työstäneet arkityönsä ohessa. Tutkimusten aihepiirit ovat vaihdelleet johtamisesta, työnohjauksesta ja hyvinvoinnista aina Ukrainan sotaan liittyviin tutkimushankkeisiin.
”SURE tutkii: Rehtori työnsä tutkijana”, on tutkivien rehtoreiden teema. Aihe voi olla myös oman työn ja koulu- tai oppilaitosarjen ulkopuoleltakin. Väitöskirja on useilla työn alla, mutta pienikin tutkimus on kiinnostava ja arvokas aina, kun se auttaa hahmottamaan vaikkapa oman koulun tai oppilaitoksen tilannetta tai kehittämistarpeita.
Koukuttava tutkimusprosessi alkaa usein tutkimusideasta ja motivaatiosta. Tutkiville rehtoreille voi tulla matalalla kynnyksellä kertomaan ihan alkuvaiheessakin olevaa tutkimusideaa Teams-seminaariin. Muutama esitelty tutkimushanke on jo edennyt aineiston analyysivaiheen.
Tervetuloa mukaan tutkimaan! Ilmoittaudu Henry Leppäaholle.

YHTEISOPETTAJUUDEN VAHVISTAMINEN OPPIMISEN TUEN UUDISTUKSESSA
SURE ja OAJ selvittivät toistamiseen kesäkuussa tehdyllä kyselyllä rehtoreiden käsityksiä oppimisen tuen uudistamisesta. Kyselyyn vastasi 113 rehtoria. Nyt koulun saamasta lisärahoituksesta tiesi jo 53 prosenttia vastaajista – aikaisemmin vain 28 prosenttia. Sen sijaan 37 prosenttia vastaajista totesi, ettei lisärahoitusta ole tämänhetkisen tiedon mukaan tulossa, mikä on huolestuttavaa uudistuksen toteuttamisen, toisin sanoen oppilaan saaman tuen näkökulmasta.
Rehtoreiden käsitys siitä, mihin lisärahoitusta kohdennetaan, oli selkiytynyt. Lisärahoitus kohdistuu edelleen opettajiin ja heidän opetustunteihinsa, mikä korreloi rehtoreiden mielipiteiden kanssa tuen toteuttamisen tarpeista. Rehtorit näkivät yhteisopettajuuden vahvistamisen selkeästi parhaimpana tapana tuen toteuttamiselle. Myös erityisopettajien määrän lisääminen sai kannatusta. Sen sijaan koulunkäynninohjaajaresurssiin lisärahoituksen ei todettu kohdistuvan. Näin totesi peräti 80 prosenttia kyseiseen kysymykseen vastanneista. Myönteisin tulos koskee rehtoreiden ja opettajien saamaa täydennyskoulutusta, jota oli saanut yhä useampi rehtori (86 %) ja opettaja (91 %).

MUISTATHAN HAASTEEN
Vuoden 2024 rehtoribarometriin vastasi 782 rehtoria. Tavoitteenamme on saada yhä useampi rehtori vastaamaan rehtorin terveys ja hyvinvointi -tutkimukseen. Jokaisen vastaus on tärkeä, jotta saamme mahdollisimman paljon tietoa toimenpiteiden tueksi. Rikotaan tuo ennätys!
Jokaisella pitkittäispaneeliin osallistujalla on mahdollisuus saada myös henkilökohtainen palaute hyvinvoinnistaan. Jos olet vastannut kyselyyn aikaisemmin, pystyt myös seuraamaan, mikä on hyvinvointisi kehityksen suunta.
Vielä ehdit! Vastaathan rehtoribarometriin! Vastausaikaa on 30.6. asti.

ANNA AIKAA ITSELLESI JA LÄHEISILLESI
Onko rehtorilla aina kaikki langat käsissään? Vai tuleeko kenties hetkiä, että kalenteri on ylibuukattu kuin suositun lomakohteen lento eikä kaikkea voi hoitaa niin hyvin kuin haluaisi? Kuulostaako aikaoptimismi tutulta? Aina ei tarvitse hallita kaikkea, ei osata kaikkea. On tärkeää jakaa ja oppia uutta. Älä siis tee itse itsellesi kiirettä, koska voit vaikuttaa omaan ajankäyttöösi. Optimismilla on yhteys hyvinvointiin, mutta aikaoptimismilla ei. Kiire kuormittaa.

Hyvät kollegat, nyt on aika hitaiden hetkien ja kesäloman. Toivottavasti kesänne on täynnä iloa ja rentoutumista. Palataan elokuussa uusin voimin ja innostuneina kohtaamaan uudet haasteet.
Päivi Ikola
puheenjohtaja
@paiviikola

Pitäisikö koulusi teroittaa älypuhelimiin ja muihin laitteisiin liittyvät sääntönsä?
Digitaalisen median suunnitelman tekeminen vahvistaa nuorten digihyvinvointia kehittämällä koulun digilaitteisiin liittyviä sääntöjä ja käytäntöjä. Pelkät oppituntien puhelinkiellot eivät ole riittävä ratkaisu nuorten haasteisiin, vaan koulun sääntöjä suunniteltaessa tulisi pohtia, minkälaista tukea nuoret kaipaavat.
EHYT ry:n Pause-hankkeen valmistelema materiaali auttaa koulua käymään digiarkea läpi systemaattisesti ja tarkastelemaan laitteiden käyttöä monipuolisesti. Digitaalisen median suunnitelma rakentuu työpajapäivän ympärille, jonka aikana käydään läpi ja kirjataan ylös koulun nykyinen tilanne, säännöt, käytännöt ja näihin liittyvä viestintä. Tarkoituksena on pysähtyä tarkastelemaan, toimivatko nykyiset käytännöt, ja kuinka niitä voitaisiin kehittää nuorten kokonaisvaltaista digihyvinvointia edistävään suuntaan.
Tutustu Digitaalisen median suunnitelma -materiaaleihin: https://ehyt.fi/tuote/digitaalisenmediansuunnitelma/

ALUEELLISET REHTORI- JA JOHTAJUUSPÄIVÄT
Olemme julkaiseet ajantasaiset ohjelmat ja ilmoittautumiset on avattu alueellisiin rehtori- ja johtajuuspäiviin. Kaikki kolme tilaisuutta ovat maksuttomia, kiitos yhteistyökumppaniemme.
Osallistujat vastaavat itse omista matka-, majoitus- ja ruokailukustannuksista.
Katso täältä ohjelmat ja ilmoittaudu mukaan!

PRO REXIN ILMOITTAUTUMINEN ON AVATTU
Pro Rexi 2025 ilmoittautuminen on avattu. Samalla julkaistiin myös ajantasainen ohjelma, jossa aiheina mm. muuttuva toimintaympäristö, inkluusion johtaminen ja turvallisuus.