PUHEENJOHTAJAN PALSTA

PUHEENJOHTAJISTO TAPASI OPETUSMINISTERIN
Suomen Rehtorit ry:n puheenjohtajisto on käynyt tapaamassa opetusministeri Anders Adlercreutzia. Tapaamisessa keskusteltiin ajankohtaisista koulujen ja oppilaitosten johtamisen ja koulutuksen kysymyksistä. Lisäksi tuotiin esille rehtoreiden näkemyksiä muun muassa johtamisen ja johtamisosaamisen kehittämisestä ja rahoituksesta, hyvinvoinnista, pedagogisen johtamisen merkityksestä ja johtamisen vaikutuksista oppimistuloksiin.

TUTKITTU TIETO ON OLEELLISTA KEHITTÄMISESSÄ
Tulviiko sähköpostisi tutkimuspyyntöjä? Kouluja ja oppilaitoksia pyydetään usein osallistumaan tutkimuksiin, joita tehdään erilaisia tarkoituksia palvelemaan. Esimerkkeinä mainittakoon koulutuksen kehittäminen ja yhteiskunnalliset muutokset.
Jossakin vaiheessa voimme jo puhua tutkimuspyyntöjen ylikuormituksesta. Rehtorilla onkin merkittävä rooli poimia ne keskeisimmät tutkimukset, joihin osallistutaan – sen lisäksi, mitä esimerkiksi työnantaja on ohjeistanut. Selkeät tutkimuslupakäytännöt tukevat rehtoria. On tärkeää, että tutkimustulokset ovat koulun ja oppilaitoksen käytettävissä siten, että niitä voidaan hyödyntää kehittämistyössä. Muistathan, että kaikkeen ei tarvitse lähteä mukaan, vaikka jokainen tutkimus on varmasti arvokas. Priorisointia voi ja pitää tehdä.

YHTEISÖLLISYYS TUKEE HYVINVOINTIA
Uusimman kouluterveyskyselyn tulokset osoittavat, että opettajien ja oppilaiden välisissä suhteissa on tapahtunut myönteistä kehitystä, mikä on ensiarvoisen tärkeää. Oppilaat kokevat aikaisempaa useammin, että opettajat ovat kiinnostuneita heidän kuulumisistaan. Myös oman mielipiteen ilmaisuun kannustaminen oppitunneilla on lisääntynyt ja aiempaa useampi oppilas vastaa oppituntien työrauhan olevan hyvä. Valitettavana näyttäytyy edelleen se, että vastaajista lähes joka kymmenes on edelleen kokenut kiusaamista viikoittain.
Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan vain harva nuori noudattaa kaikkia terveellisiä elämäntapoja onpa sitten kyse unesta, terveellisistä ruokailutottumuksista, mielekkäästä vapaa-ajasta, liikunnasta tai yhdessäolosta. Lapset ja nuoret tarvitsevat aikuisten tukea.
Useat tutkimukset osoittavat, että liikunta parantaa muistia ja keskittymiskykyä. Liikunnallisen elämäntavan edistäminen kouluissa on tulossa lakisääteiseksi 1.8.2026 lukien. Koulumatkojen ja välituntien lisäksi liikkuminen on olennaista myös oppitunneilla – muillakin kuin liikuntatunneilla. Pedagogisen johtamisen merkitys nousee jälleen arvoon mittaamattomaan, jotta esimerkiksi toiminnallisia opetusmenetelmiä hyödynnetään laajalti oppimisessa.

TULE MUKAAN SUOMEN REHTORIT RY:N STRATEGIATYÖHÖN
SUREn strategiatyö on jo käynnistynyt nykytilan arvioinnilla. Pitkän tähtäimen suunnitelmaa varten haluamme kuulla, mitkä sinun mielestäsi ovat SUREn kolme keskeisintä päätavoitetta. Tulemme kuulemaan jäseniämme ja alueyhdistyksiämme vielä myöhemminkin prosessin aikana. Vastaathan, jos ei nyt ihan maailman niin ainakin Suomen lyhimpään kyselyyn. Tästä vastaamaan.

PUHELINTEN TILALLE PELEJÄ JA MUKAVAA YHDESSÄOLOA VAI TAISTELUA UUSISTA RAJOISTA?
Puhelinten ja mobiililaitteiden käyttöä koskeva laki on herättänyt monenlaisia reaktioita koulussa. Yleisesti ottaen laki on otettu vastaan positiivisesti, sillä sen tavoitteena on parantaa koulujen työrauhaa ja auttaa oppilaita keskittymään opetukseen. Kovin yksityiskohtaisesti vaikutuksia ei voi vielä arvioida edes yksittäisen koulun tasolla, koska aikaa on mennyt vasta tovi. Opetuksen järjestäjät ja koulut vaikuttavat kuitenkin tarttuneen Opetushallituksen suositukseen rajoittaa oppilaiden puhelinten käyttöä myös opetuksettomana aikana. Toki käytännöt ovat varmasti kovin kirjavia ja parhaita ratkaisuja etsitään vielä.
Erään puhelinoperaattorin tekemän vertailun mukaan mobiilidataa on käytetty koulujen lähistöllä syksyllä 2025 jopa puolet vähemmän kuin keväällä. Vertailussa tarkasteltiin useiden kymmenien koulujen lähialueita ympäri Suomea.

KOLLEGOILTA KUULTUA
Tekoäly Intiassa
Intiassa on tehty merkittäviä koulutusuudistuksia. Erityisesti osana vuoden 2020 National Education Policy -uudistusta Intian opetusministeriö on edistänyt tekoälyn opetusta. Tavoitteena on kehittää digi- ja tekoälylukutaitoja alkaen kolmannelta vuosiluokalta, jolloin oppilaat ovat noin 8-vuotiaita. Tekoäly sisältyy kansalliseen opetussuunnitelmaan, ja se on lähtökohtaisesti erillinen oppiaine, vaikka ihan kaikkialla ei se vielä näin toteudukaan. Opettajille tarjotaan koulutusta niin tekoälyn perusteista kuin sen pedagogisesta käytöstäkin. Tekoälyä hyödynnetään myös oppimisen tuen järjestämisessä.
Rehtorin rekrytointi Australiassa ja Uudessa-Seelannissa
Rehtorin rekrytointi vaihtelee eri puolilla Australiaa. Lähtökohtaisesti rehtorilta ei edellytetä maisterin tutkintoa, vaikka monella rehtorilla se on. Valintaperusteena ovat johtamisvalmiudet, ja valinnassa noudatetaan meritokratiaa. Joissakin osavaltioissa johtajuusvalmennuksen suorittaminen on pakollista. Australiassa johtamisen painopistekin on toisenlainen kuin Suomessa. Siinä missä meillä keskitytään pedagogiseen johtamiseen ja hallintoon, Australiassa strateginen johtaminen ja yhteisöjohtaminen ovat keskeisiä. Merkittävää on se, että niin sanottu kouluneuvosto on mukana valinnassa. Mikäli kyse on julkisesta koulusta, ei kouluneuvoston jäseninä ole huoltajia.
Uuden-Seelannin prosessi on taas omanlaisensa. Uudessa-Seelannissa ei rehtorilta edellytetä ylempää korkeakoulututkintoa. Valintaperusteena ovat hakijan potentiaali ja yhteisöllisyys. Suomessa prosessi alkaa kelpoisuudesta ja työkokemuksesta. Nykyisen rehtorin tuki vaaditaan hakemukselle. Ensin rehtoriksi mielivä harjoittelee kaksi vuotta siinä koulussa, jonka rehtoriksi hakee. Tämä on niin sanottu koulutettu polku rehtoriksi, johon valitaan tietty määrä kokeneita opettajia vuosittain. Harjoitteluakaan ei välttämättä tarvita, jos on oman alueen ”kasvatti” tai omaa varteenotettavia ominaisuuksia, kuten esimerkiksi merkittävän urheilutaustan. Rekrytointiprosessissa voidaan hyödyntää ja usein hyödynnetäänkin ulkopuolista tukea, kuten asiantuntijatahoja. Koulun hallitus, johon kuuluu myös huoltajia, valitsee rehtorin.
Miltä nämä kuulostavat?
Suomalaisen rekrytointiprosessin etuna on sen läpinäkyvyys ja selkeät, määritellyt kelpoisuusvaatimukset. Kaikki hakijat arvioidaan samoilla kriteereillä, prosessi on avoin ja tasapuolinen.
Värikästä syksyä!
Päivi Ikola
puheenjohtaja
@paiviikola

Turvallisuus kouluissa ja oppilaitoksissa vaatii toimenpiteitä
Oppilaitosturvallisuus on asia, joka vaatii koulujen johdolta ja myös kuntien opetustoimen johdolta jatkuvaa aktiivista kehittämistyötä ja toimenpiteitä.
Viime aikoina katalysaattoreina turvallisuusohjeiden uudistamiselle ovat olleet:
- poliisin uudet turvallisuusohjeet
- tapahtuneet vakavat väkivaltateot ja muu nuorten rikollinen käyttäytyminen
- opettajien täydennyskoulutusten säästöt
- toiminta nyt 155 koulussa väistötilassa
- jännite rajoitusten sekä oppilaiden arjen kokemusten välillä
- turvallisuustaitojen vähäisyys opetusalan koulutuksessa.
Oppilaitosten turvallisuuskulttuuri syntyy ymmärryksestä ja teoista, ei pelkästään ohjeista. Se on yhteinen matka ja sitä kannattaa suunnitella yhteistyössä henkilöstön kanssa. Myös useamman koulun yhteistyö tuo hyviä tuloksia ja säästää aikaa. Kuntien koordinoima yhteistyö tuo myös apua näiden välttämättömien asioiden hoitamiseen.
Turvallisuusjohtamisen konsultteina ja kouluttajina Brita Somerkoski ja Matti Waitinen ovat olleet tukena monessa oppilaitosturvallisuuden kehittämishankkeessa. Heidän uusin kirjansa kokoaa yhteen käytännön ohjeet ja tarjoaa hyvän askel askeleelta etenevän mallin oppilaitoksen turvallisuusjohtamiseen ihan käytännössä.
https://propublishing.fi/products/turvallinen-koulu-askel-askeleelta-turvallisuusjohtamisen-ja-turvallisuuskulttuurin-kehittamisen-opas-pehmeakantinen

Ratkaisu opettajien arjen haasteisiin
Monessa koulussa tietojärjestelmät ovat enemmän hidaste kuin apu. Monimutkaiset käyttöliittymät, hitaat prosessit ja päällekkäiset työkalut syövät sekä opettajan aikaa että koulutuksen järjestäjän resursseja. Lopputuloksena opettaja joutuu käyttämään energiaa järjestelmien kanssa kamppailuun sen sijaan, että voisi keskittyä opetukseen ja oppilaisiin.
Alfons on kehitetty vastaamaan juuri tähän haasteeseen. Kyseessä on kotimainen ja tietoturvallinen alusta, joka on helppo ja nopea ottaa käyttöön. Alfons yhdistää opetuksen suunnittelun, materiaalien tuottamisen ja arvioinnin työkalut samaan ympäristöön – alakoulusta toiselle asteelle saakka. Tämä vähentää tarvetta päällekkäisiin järjestelmiin, säästää aikaa ja tuo koulutuksen järjestäjälle myös suoria
rahallisia säästöjä.
Alfonsin sisäänrakennettu tekoäly kuuluu EU:n AI Actin määrittelyssä minimaalisen riskin kategoriaan, mikä tekee sen käyttöönotosta turvallista. Sen avulla voidaan luoda materiaaleja eri ikäryhmille ja eri oppimistasoille, jolloin opetusmateriaalien eriyttäminen onnistuu ilman ylimääräistä työkuormaa.
Alfonsin tavoitteena on yksinkertainen: vähentää opettajan aikaa vievää rutiinityötä, säästää resursseja ja vapauttaa enemmän aikaa opetuksen ytimeen – oppilaiden kohtaamiseen ja tukemiseen.
Tutustu Alfonsiin osoitteessa www.alfons.education, varaa aika esittelyyn tai tapaa asiantuntijat Pro Rexissä 26-28.11.2025.

Ilmoita oppilaitoksesi yksinäisyyttä vähentävään School to Belong -ohjelmaan!
Yksinäisyys heikentää oppimista ja hyvinvointia teidänkin oppilaitoksessanne. Tukea ja ratkaisuja on saatavilla – älkää jääkö yksin ongelman kanssa.
School to Belong on tutkimusperustainen ohjelma yksinäisyyden vähentämiseksi koko oppilaitosyhteisössä. Ohjelma on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi yläkouluille, toisen asteen oppilaitoksiin ja korkeakouluihin ympäri Suomen. Vuodesta 2022 asti toimineessa HelsinkiMission ohjelmassa on ollut mukana jo 236 oppilaitosta. Osallistuminen on ilmaista oppilaitoksille.
Ilmoittautuminen School to Belong -ohjelmaan lukuvuodelle 2025–2026 on nyt auki osoitteessa: https://link.webropol.com/s/stb-ilmoittautuminen2026.
Lisätietoa ohjelman verkkosivuilta tai ohjelmavastaava Silva Simojoelta (silva.simojoki@helsinkimissio.fi / puh. 043 201 3192).

Desku helpottaa koulun digitaalista arkea
Desku kokoaa koulun ja kunnan digipalvelut yhteen paikkaan – helpottaen tiedottamista, hallintaa ja organisointia sekä sujuvoittaen jokaisen oppilaan ja opettajan arkea.
Lisäpalvelumme, kuten UiRobo, SijaisRobo, ViestiRobo ja OsoiteRobo, pitävät käyttäjät, viestit ja tiedot automaattisesti ajan tasalla. Niiden avulla vähennämme ja helpotamme koulujen hallinnon ja tietohallinnon työtä – ja rehtorille jää enemmän aikaa koulun johtamiseen.
Opentunnin palveluita on käytössä jo yli 70 kunnassa ja kaupungissa eri puolilla Suomea.
Olemme suunnitelleet ja hinnoitelleet ne koulujen tarpeisiin vuosikymmenten kokemuksella koulu- ja oppilashallinnosta, opettamisesta sekä budjetoinnista.
Lue lisää ja tutustu asiakkaidemme tarinoihin: Desku – Ajankohtaista
Tavataan ProRexi-tapahtumassa!
Marko Mäenpää, Opentunti Oy
marko.maenpaa@opentunti.fi

PRO REXI LÄHESTYY – Vielä ehdit ilmoittautua
Pro Rexi lähestyy hirmuista vauhtia, reilu kuukausi ja jälleen tavataan!
Jos et vielä ilmoittautunut mukaan tähän vuoden parhaimpaan rehtoritapahtumaan, niin ehdit vielä. Ilmoittautuminen on auki vielä jonkin aikaa. Mukana on jo 270 kollegaasi ympäri Suomea. Näyttelyyn on ilmoittautunut jo 25 eri näytteilleasettajaa, joista osa on aivan uusia.
Tästä ilmoittautumaan https://link.webropolsurveys.com/EP/99C64A17DC4A748E
Tästä pääset katsomaan ohjelmaa ja muita tietoja.

Edu Ideas auttaa rakentamaan osallistavan ja aktivoivan kouluyhteisön
Edu Ideas yhdistää vahvan pedagogisen osaamisen ja käytännön ratkaisut, jotka tukevat koko koulun arkea. SMART-kosketusnäyttö ja FunFloor interaktiivinen lattia-seinä-pöytä, tuovat vuorovaikutteisia ja liikettä hyödyntäviä mahdollisuuksia opetukseen, innostaen oppilaita ja vahvistaen yhteisöllisyyttä. Tuotteemme sekä valmiit toimintamallit edistävät osallisuutta, yhteistyötä ja oppimista samalla kun ne tuovat selkeyttä ja helpotusta arjen käytäntöihin. Ne säästävät opettajien valmisteluaikaa, lisäävät työrauhaa ja mahdollistavat entistä osallistavampia oppimistilanteita.
Tarjoamme pedagogiset tuotteet ja selkeät käyttöohjeet, jotta käyttöönotto on sujuvaa ilman ylimääräistä työtä. Ratkaisumme tukevat oppilaiden hyvinvointia ja koulun jatkuvaa kehittämistä. Edu Ideaksen pedagoginen tuki auttaa integroimaan tuotteet koulunne tavoitteisiin ja luomaan pitkäkestoista oppimisen kulttuuria. Tutustu: www.eduideas.fi