-
Jäsenkirje 6/2018 jäsenille
Puheenjohtajalta Keväällä 2018 toteutettiin toista kertaa Suomen Rehtoreille kohdistettu Rehtoribarometri-kyselytutkimus. Barometrin mukaan suurin haaste oppilaitosten esimiestyölle on johtajille kasautuvat hyvän oppimis- ja kasvamisympäristön rakentamisen kannalta toisarvoiset työtehtävät. Esimiehet kuormittuvat erityisesti henkilöstö- ja yleishallinnon tehtävistä, sihteeritöistä, koulutiloihin ja kiinteistöön liittyvistä töistä sekä lukuisista muista tehtävistä, joita kukaan muu ei tunnu ottavan hoitaakseen. Töiden painopiste on liian…
-
ICP Newsletter
[gview file=”https://surefire.fi/web/wp-content/uploads/sites/2/2018/06/icpnewsletter1.pdf”]
-
Kannanotto 31.5.2018 Koulun uudistamistyölle tarvitaan enemmän aikaa!
– Suomalainen yleissivistävä koulu on suuremmassa muutoksessa kuin aikakausiin. Tiedämme hyvin, miten iso rooli johtamisella on suurissa muutoksissa. Oppilaitosjohtajan aikaa tarvittaisiin nyt erityisen paljon pedagogiseen johtamiseen ja koulun sisällölliseen uudistamiseen, sanoo Suomen Rehtoreiden puheenjohtaja Antti Ikonen. Rehtoreiden työtodellisuus kertoo kuitenkin muuta. Suomen Rehtorit ry:n tuore rehtoribarometri osoitti, että rehtorille kasautuu yhä enemmän hyvän oppimis- ja…
-
Esimiestyön kehittämistarve tunnistettu!
Peruskoulufoorumin jälkeen: esimiestyön kehittämistarve tunnistettu! Maan hallituksen perusopetuksen kehittämisen työ on tapahtunut yhdeltä osalta Peruskoulufoorumi –työryhmän toiminnan kautta. Työryhmän toiminta on päättynyt, mutta työ jatkuu vielä kuluvan vuoden loppuun saakka kestävän seurantaryhmän toiminnan kautta. Esimiehiä edustavan järjestön tehtävänä on ollut tuoda esiin erityisesti johtamiseen liittyviä kehittämisen reunaehtoja. Suomalaisen koulutuksen menestystekijä on ollut osaava opettajakunta, mutta…
-
Johtamisen laatu ratkaisevassa asemassa
Johtamisen laatu ratkaisevassa asemassa Opetusalan ammattijärjestön työolobarometri vuodelta 2017 on tullut juuri julki. Esimiestyön kannalta tuloksia tarkasteltaessa huomio kiinnittyy johtamisen laadun ratkaisevaan asemaan opetushenkilöstön kokemassa työhyvinvoinnissa. Työolobarometri alleviivaa vahvasti esimiestyön tärkeyttä koulutyöyhteisössä. Kouluissa, joissa esimiestyö arvioitiin riittäväksi, koetaan merkittävästi vähemmän työstressiä kuin kouluissa, joissa esimiestyö koettiin täysin tai melko riittämättömäksi. Esimiehellä on erittäin merkittävä rooli…
-
Jäsenkirje 5/2018
Puheenjohtajalta ISTP18 Lissabon Vuodesta 2011 lähtien OECD-maiden PISA-tutkimuksen parhaimmisto sekä eniten suoritustaan paranteiden maiden opetusministerit ja opetusalan järjestöjohto ovat kokoontuneet pyöreän pöydän äärelle keskustelemaan ajankohtaisista opetusalan kysymyksistä sekä tulevaisuuden kehittämiskohteista. Ajatuksena on ollut, että valitulla kokoonpanolla edistetään tehokkaimmin osallistujamaiden koulutuspolitiikkaa käytännössä. Suomi on menestyksensä ansiosta ollut kutsuttuna jokaisena kokoontumiskertana ja Suomen delegaation mukaan on kutsuttu…