Saatesanoja aikuislukion abiturienteille

Hyvät abiturientit

Opetushallituksen edesmennyt pääjohtaja Jukka Sarjala vertasi mediapeliä poskitangoon. Yhtä hyvin opettamista voitaisiin verrata poskitangoon:

”On päästävä likelle partneria, mutta samalla vakuutettava tälle kunniallisia aikeita. On tunnettava askelkuviot, mutta osattava ohjailla liikekumppania  tämän liikeratoja kunnioittaen. Pitää olla reaktioherkkyyttä ja taipuisuutta. Ei saa tallata varpaille, ei pidä kompuroida. Ei saa antaa treenatun ilmeen pettää. On pidettävä tukka hyvin ja hymy luontevana. On osattava viedä niin, ettei toinen vikise.”

 

Teiltä saatujen monien palautteiden perusteella tiedän, hyvät abiturientit, että olemme onnistuneet koreografiassamme. Koulumuistoilla on vahva tunnelataus. Koulun jättämät jäljet – ovatpa ne voittoja tai tappioita, riemuja tai traumoja – säilyvät pitkään. Uskomukset omasta oppimisesta rajoittavat oppimista enemmän kuin kyvyt. Opettajamme ovat pystyneet toiminnallaan vahvistamaan  aikaisempia hyviä koulumuistojanne, mutta myös poistamaan huonoja, oppimisen esteenä olleita muistoja. Olette huomanneet, että  ikä ei ole este, kokemus ei ole vika. Siksi  uskon, että  muistelette Turun iltalukiota lämpimästi.

__________________________________

 

Hyvät abiturientit

Yhteistä teille on urheilijan mieli.

Jokainen on tähdännyt pistesijoihin ja palkintokorokkeelle, jolle te kohta nousettekin. Jokaisen korokkeen numerona on yksi. Tänään on vain voittajia, kultamitalin saajia. Ehkäpä ette kaikilta osin onnistuneet niin kuin toivoitte, mutta mitalia ette saakaan onnistumisesta vaan uskaltamisesta. Voisitte röyhistää rintaanne, rohkaista ystäviännekin opiskelemaan ja sanoa kuten pohjalaiset: kato minua niin saat rohkeutta, sanoi poika aralle kaverilleen ennen tappelua.

Menestyksen  mittarina ei ole täydellinen suoritus vaan oman elämän rikastuttaminen ja laadun parantaminen. Täydellisyyttä ei olekaan. Elämä on useimmiten sinne päin.

Paras opettajamme olemme me itse. Kun olemme avoimia, tietoisia ja tarkkaavaisia, silloin voimme ohjata itseämme oikein. Teidänkin on nyt helppo  jatkaa opiskelua, sillä liikkeelle lähtenyttä laivaa on helpompi  ohjailla, kuin sitä, joka seisoo satamassa.

 

__________________________________

Hyvät abiturientit

Aikuislukiolainen ei ole noudattanut perinteisiä opinpolkuja. Hän on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, että jokainen ihminen on onnistuja, kun paikka ja ajoitus ovat oikeat.

Entisaikoina värikkäästi esiintyvää ja toimivaa nimitettiin Kylähulluksi, jonka sanomisista ei paljon kannattanut välittää. Nyt puhutaan Pelle Pelottomista, jotka uskaltavat esittää huikeitakin ideoitaan ja kehitellä hämmästyttäviä vempeleitään. Poikkeava ihminen voi olla Yksinäinen Susi, joka ei suostu ulvomaan lauman mukana. Tai hän on uhmakkaasti tuulimyllyjä vastaan taisteleva Don Quijote tai Taivaanrannan maalari, joka pää pilvissä ja jalat tukevasti ilmassa esittelee visioitaan. Muistamme Nummisuutarin Eskon, joka tunsi kärsineensä vääryyttä, kun hänen puumerkkiään ei Ylempi Taho eli isä ja kanttoori katsoneet naimakirjassa tarvittavan. Piirsi hän puumerkkinsä kumminkin. Tai hän on yrittäjätyyppi Antti Rokka, joka ei sääntöjä noudattanut.  Parhaimmillaan sisäinen yrittäjä on kuin keskiajan kivenhakkaaja, joka tunsi olevansa Katedraalin rakentaja. Hän tiesi olevansa mukana jossakin suuressa ja oli ylpeä osuudestaan kokonaisuuden rakentamisessa.

Arvoista abiturientit! Tekin olette osaa suurempaa kokonaisuutta, olette  osaajia, joita Suomi tarvitsee. Lähetänkin teidät matkaan lukemalla pienen otteen Nelson Mandelan puheesta, jonka hän piti astuessaan presidentin virkaan vuonna 1994.

Emme pelkää eniten riittämättömyyttämme.

Pelkäämme eniten mittamaattomia voimiamme

Emme pelkää pimeyttämme,

vaan valoamme

 

Kysymme itseltämme:

miten minä muka voisin olla etevä,

suurenmoinen, lahjakas ja loistava?

 

Mutta mikä sinua estää olemasta mitä tahansa?

 

Itsesi näkymättömäksi tekeminen ei palvele maailmaa.

Ei ole mitään suurta siinä,

että kutistat itsesi,

jotta toiset välttyisivät tuntemasta oloaan epävarmaksi.

 

Kun päästämme oman valomme loistamaan,

annamme tiedostamattamme

toisille luvan tehdä samoin.

____________________

Hyvät abiturientit

Olette varmaankin kuulleet kolmesta tavasta, miten tulevaisuuteen voi suhtautua. Sinne voi ajelehtia, siinä voi yrittää pysytellä mukana, tai sen voi tehdä itse.

Me täällä iltalukiossa toivomme, että opiskelunne lukion, ammatin ja ylioppilastutkinnon parissa on tuonut teille eväitä tehdä itse tulevaisuutenne . Tulevaisuus on lähempänä kuin uskottekaan; se on jo huomenna. Maailma pienenee, työnjako kansainvälistyy, teknologiassa tapahtuu muutoksia, ikärakenne muuttuu, yrittäjyys on valttia. Selviäminen edellyttää elinikäistä oppimista.

Tulevaisuuden tekeminen onnistuu, jos olette kaiken uuden suhteen  nälkäisiä. Uskomme kiinalaiseen sananlaskuun:  Kun annat nälkäiselle kalan, hän on kylläinen päivän. Jos opetat hänet kalastamaan, ruokit häntä koko loppuiän. Me muutamme sanonnan  näin: kun annat tiedonjanoiselle tietoa, hän on kylläinen ylioppilaskirjoituksiin saakka, kun opetat hänet ajattelemaan, annat hänelle eväitä loppuiäksi. Luonnossa Luoja antaa jokaiselle ruoan, mutta ei toimita sitä pesään asti. Mekin olemme antaneet teille elämään eväitä, mutta vain te itse pystytte  käyttämään ja jalostamaan niitä.

Jos yritykset tehdä tulevaisuutta epäonnistuvat, voi aina olla jälkiviisas pessimisti tai turkulaisittain optimisti: ain o viäl yks konsti jälel eikä sekä ol viäl viimine.

Lopuksi vielä Anssi kelaa hieman mukaellen:

 

Meidän pitää muuttaa maailmaa….

Meistä tulee muurareita, taksikuskeja, suutareita, yksinhuoltajaäitejä, autokauppiaita.

Meistä tulee lääkäreitä, virkamiehiä, vääpeleitä

mutta tänään voidaan hetki olla kuninkaita.

________________________-

Arvoisat abiturientit

Kalastajat tietävät, että meri on vaarallinen ja että myrskyt voivat olla kauheita.  Mutta he eivät pidä näitä vaaroja riittävinä syinä pysyä rannassa.  Toivon, että tekin tulevat ylioppilaat ette jää rannalle odottamaan tilaisuuttanne vaan uskallatte lähteä elämän merelle ottamaan uusia haasteita. Toivon teille kykyä selkeästi määritellä päämääränne. Seneca on sanonut, että ”Jos et tiedä, mitä satamaa kohti olet purjehtimassa, mikään tuuli ei ole oikea.” Elämässä ei selviä ilman nousuja ja laskuja. Toivon, että osaatte suhtautua niihin, sillä sama tuuli, joka vie yhden aluksen satamaan, saattaa heittää toisen karille.

Tänään te olette kuitenkin satamassa. Tämä on teille muistojen päivä. Nauttikaa siitä!

_____________________

Arvoisat abiturientit sekä peruskoulun päättötukinnon suorittaneet

Ylioppilastutkinnon suorittaminen on monelle teistä ollut jo kauan haave, unelma, päämäärä.  Sen  toteutuminen on yksi onnellisimmista hetkistä elämässä. Sitä voi verrata kultamitalin saamiseen. Olette siis kaikki tänään kultamitalisteja.

Laulun mukaan onni suosii rohkeaa. Uuden tutkimuksen mukaan väitteessä on vinha perä. Ja mikä lohdullisinta, kaikki voivat vaikuttaa onnekkuuteensa. Elämä alkaa hymyillä, jos uskaltaa tarttua tilaisuuteen eikä vähättele onnistumismahdollisuuksiaan. Brittiläinen psykologian professori Richard Wiseman on tutkinut vuosikausia tekijöitä, jotka tekevät toisista ihmisistä muita onnekkaampia. Hänen mukaansa onni on noutopöytä, jonka jokainen kattaa itse. Menestyjät eivät ole syntyneet erityisen onnellisten tähtien alla, vaan ovat omaksuneet asenteita ja käyttäytymismalleja, jotka palkitsevat heidät myönteisillä kokemuksilla. Jos uskoo menestyvänsä, tulee usein tiedostamattaankin toimineeksi menestyksen hyväksi.

Loogista ja varmaa tietä onneen ei kuitenkaan ole. Onnen kokeminen onkin yksilöllinen kokemus. Esimerkiksi runoilija J.H. Erkko on sanonut:  ”Onni ei tule etsien, se saapuu eläen. Kirjailija Ernest Hemingwayllä on  yksinkertaisempi resepti: ”Onni on hyvä terveys ja huono muisti.”

Sanotaan, että onni tarttuu. Me olemme tänään onnellisia kanssanne. Tästä on hyvä jatkaa. Suuret sinfoniat alkavat yhdestä nuotista,  niin teidänkin uusi tulevaisuutenne alkaa saavutetusta tutkinnosta.