Puheenjohtajalta
ISTP18 Lissabon
Vuodesta 2011 lähtien OECD-maiden PISA-tutkimuksen parhaimmisto sekä eniten suoritustaan paranteiden maiden opetusministerit ja opetusalan järjestöjohto ovat kokoontuneet pyöreän pöydän äärelle keskustelemaan ajankohtaisista opetusalan kysymyksistä sekä tulevaisuuden kehittämiskohteista. Ajatuksena on ollut, että valitulla kokoonpanolla edistetään tehokkaimmin osallistujamaiden koulutuspolitiikkaa käytännössä. Suomi on menestyksensä ansiosta ollut kutsuttuna jokaisena kokoontumiskertana ja Suomen delegaation mukaan on kutsuttu myös rehtorijärjestön puheenjohtaja useamman kerran. Tällä kertaa minulla oli tilaisuus olla Lissabonissa järjestetyssä kokouksessa opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen ja OAJ:n pj Olli Luukkaisen seurueessa. Kokouksen kiinnostava tausta-aineisto löytyy oheisen linkin takaa
Eräs kokouksen keskeisiä teemoja oli koulutyöyhteisön hyvinvoinnin heijastuminen oppilasyhteisön hyvinvointiin ja lopulta myös oppimistuloksiin. Konferenssissa nousi vahvasti esille tarve edelleen kehittää jaetun ja osallistavan johtamisen malleja kouluyhteisöissä. Keskustelua käytiin myös aiemmin käsiteltyä kysymystä miten suuri yhteys opettajien omalla kyvykkyyden kokemuksella on oppilaiden saavuttamiin oppimistuloksiin. Tausta-aineiston kautta pohdittiin myös sitä onko korkean suoritustason maissa mahdollisesti matalampi työstressin taso. Koska osanottajilla on merkittävä mahdollisuus vaikuttaa oman maansa koulutuspolitiikkaan, keskustelua käytiin paljon myös siitä, millä toimenpiteillä haitallista kuormittumista voitaisiin vähentää. Kaikki osallistujamaat asettivat myös omat kansalliset tavoitteet seuraavan vuoden ajalle. Yksi kolmesta Suomen asettamista tavoitteista on Hyvinvoivat oppimisyhteisöt, mikä kiinnittää huomiota koko oppijayhteisön hyvinvointiin ja keskinäiseen tukeen.
Edellä esitetyn lopuksi on ilo todeta, miten ajankohtaiselta Suomen Rehtoreiden käynnistämä Rehtorin terveys ja hyvinvointi –pääohjelman tavoitteet näyttävät niin kansallisella kuin myöskin kansainvälisellä tasolla, joihin tulemme palaamaan pian!
Työolobarometrin tulokset
Opetusalan ammattijärjestön työolobarometri vuodelta 2017 on tullut juuri julki. Esimiestyön kannalta tuloksia tarkasteltaessa huomio kiinnittyy johtamisen laadun ratkaisevaan asemaan opetushenkilöstön kokemassa työhyvinvoinnissa. Työolobarometri alleviivaa vahvasti esimiestyön tärkeyttä koulutyöyhteisössä. Kouluissa, joissa esimiestyö arvioitiin riittäväksi, koetaan merkittävästi vähemmän työstressiä kuin kouluissa, joissa esimiestyö koettiin täysin tai melko riittämättömäksi. Esimiehellä on erittäin merkittävä rooli myös sen suhteen, miten innostuneeksi työntekijät kokevat itsensä työssään. Työolobarometrin tulosten vertailu aiempien vuosien selvitysten kesken osoittaa, että esimiestyö on koko opetusalaa tarkasteltaessa mennyt heikompaan suuntaan. Vaikka tulosten kääntyminen laskusuuntaan aiheutuu lähinnä muiden kuin perusopetuksen ja lukiokoulutuksen esimiestyön heikentyneistä tuloksista, antaa työolobarometri paljon tärkeää ajateltavaa. Tulosten perusteella on välttämätöntä kiinnittää enemmän huomiota esimiesten mahdollisuuksiin panostaa laadukkaaseen esimiestyöhön. Riittävä johtamiseen varattu resurssi on reunaehto työhyvinvoinvoinnin korkealle tasolle ja tätä kautta myös oppilasyhteisön hyvinvoinnille.
Peruskoulufoorumin jälkeen: esimiestyön kehittämistarve tunnistettu!
Maan hallituksen perusopetuksen kehittämisen työ on tapahtunut yhdeltä osalta Peruskoulufoorumi –työryhmän toiminnan kautta. Työryhmän toiminta on päättynyt, mutta työ jatkuu vielä kuluvan vuoden loppuun saakka kestävän seurantaryhmän toiminnan kautta. Esimiehiä edustavan järjestön tehtävänä on ollut tuoda esiin erityisesti johtamiseen liittyviä kehittämisen reunaehtoja. Suomalaisen koulutuksen menestystekijä on ollut osaava opettajakunta, mutta isojen kouluyhteisöjen kehittäminen ei tapahdu aivan itsestään. Hallittu ja systemaattinen muutos vaatii laadukasta johtajuutta. Peruskoulufoorumin luovuttaessa työnsä tuloksia aiemmin kevättalvella opetusministerille tuli oheiskeskusteluissa esiin, että esimiestyö on yksi kehittämistä vaativista kohteista suomalaisessa peruskoulussa. Tämä esimiestyön edellytysten ja kasvavan osaamisen tuottama kehittymistarve on tullut esiin myös omassa strategiatyössämme jäsentemme omina kokemuksina. Tästä huolimatta tuntuu, että esimiestyön kehittämiseen ei kohdisteta sitä huomiota, minkä se mitä ilmeisimin nyt tarvitsisi. Tätä työtä on tärkeää nyt lähteä tekemään yhdessä kaikkien opetusalan keskeisten toimijoiden kanssa. Vain näin saamme aikaan tavoiteltua määrätietoista kehitystä maailman parhaaksi kurkottavalle, tasa-arvoiselle peruskoulullemme.
Koulujen työ- ja loma-aikaa koskeva keskustelu kohdistettava pedagogisiin kysymyksiin ja nivelvaiheisiin
Keskustelu koulun työ- ja loma-ajoista on käynyt tänä keväänä vilkkaana. Työ- ja elinkeinoministeriön tekemä selvitys oppilaitosten työskentelyrytmistä on esittänyt laskelmia kesäloman myöhentämisestä saatavissa olevista taloudellisista höydyistä matkailualalle. Tämä on toki huomionarvoinen asia, samoin kuin keskustelu yhteisestä eurooppalaisesta työ- ja loma-aikojen rytmistä. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin kohdistaa päähuomio nyt pedagogisiin perusteisiin sekä mahdollisen myöhentämisen vaikutuksista koulutuksen nivelvaiheisiin. Tämä keskustelu on julkisuudessa jäänyt asian luonteen huomioiden vielä turhan pinnalliseksi. Rehtoreiden kantaa olemme selvittäneet aiemmin kevättalvella. Kyselymme mukaan rehtoreilta löytyy valmiutta tarkastella kysymystä työ- ja loma-aikojen rytmityksestä myös nykyisestä poikkeavalla tavalla. Kysymystä koulujen työ- ja loma-aikojen rytmityksestä on tärkeä uskaltaa tarkastella ennakkoluulottomasti. Erityisen tärkeää on, että keskusteluun otetaan mukaan koulutuksen ammattilaiset sekä oppilaat ja opiskelijat!
Tsemppiä lukuvuoden viimeisiin kouluviikkoihin!
Kuluvana kevään Suomen vaihteleva sää on osuttanut lämpimiä viikkoja jo toukokuulle. Koulujen työvuoden viimeiset viikot täyttyvät luokkien ja työyhteisöjen yhteisistä kirmailuista. Näiden lämpimien kevätpäivien myötä toivotan tsemppiä kaikille jäsenillemme lukuvuoden tiivisiin viimeisiin kouluviikkoihin ja iloa koulutyön päättymisen taitteeseen.
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
Otava Oppimisen palvelut mukaan SURE-yhteistyöhön
Oppimisen digitalisaatio ja toimintakulttuurin kehittämistarpeet ohjaavat oppimaan uutta ja tekemään asioita uudella tavalla. Toimintakulttuurin muutos tarkoittaa uusia työtapoja, johtamisen kehittämistä ja uuden teknologian mielekästä hyödyntämistä. Otava Oppimisen palvelut haluaa tukea kuntia, kouluja ja opettajia muutoksen läpiviennissä.
Haluamme olla Oppimisen palveluiden suunnannäyttäjä
Käynnistimme vuoden 2018 aikana uuden palveluliiketoiminnan ja olemme aloittaneet jo useamman pilottiasiakkaan kanssa uusien palveluiden toteuttamisen.
Haluamme tuoda asiakaskenttään uuden, tuoreen näkökulman tekemiseen. Rakennamme palvelumme puhtaasti asiakkaiden tarpeiden ympärille, yhdessä asiakkaan kanssa. Tarpeet voivat liittyä esimerkiksi teknologian käyttöönottoon, oppimisen digitalisaatioon tai toimintaympäristön muutoksiin.
Ota yhteyttä! Mietitään yhdessä, miten voimme tukea juuri teitä.
Lisätietoa:
https://oppimisenpalvelut.otava.fi/palvelut
https://oppimisenpalvelut.otava.fi/palvelut/tarinat/
Markku Pelkonen
Liiketoimintajohtaja
+358503103078
markku.pelkonen@otava.fi
Uudistuneessa Kurkelan koulussa on hyvä olla, ilo oppia ja turvallista kasvaa
Kurkelan yhtenäiskoulussa on opiskeltu tämä lukuvuosi uudenlaisissa oppimisen ympäristöissä, joissa korostuu yhteisöllisyys. Tila- ja kalustesuunnittelun lähtökohtana on ollut koulun toiminta-ajatus: ”Kurkelan koulussa on hyvä olla, ilo oppia ja turvallista kasvaa.”
Kurkelan koulussa jokainen voi yltää parhaimpaansa. Kalusteratkaisut on valittu niin, että ne tukevat tutkivaa ja toiminnallista oppimista sekä oppilaiden omaa vastuunottoa omasta oppimisestaan. Luokkatilojen lisäksi myös yhteisiin tiloihin on sijoitettu erilaisia ryhmätyöskentelyyn ja vertaisoppimiseen houkuttelevia kalusteratkaisuja tilanteisiin.
Kurkkaa kuvia Kurkelan koulusta ja tutustu samalla Iskun kalustamaan kohteeseen https://www.isku.com/referenssi/kurkelan-koulu/
[gview file=”https://surefire.fi/web/wp-content/uploads/sites/2/2018/04/Ilmoitus.pdf”]
Pro Rexi 2018 ilmoittautuminen alkaa parin viikon sisään
Kaikkien reksien pikkujoulut 22.11.2018
Pro Rexi 2018 tapahtuman torstaipäivän päätteeksi järjestetään kaikkien aikojen kaikkien reksien pikkujoulut. Pro Rexin osallistujille iltatilaisuus kuuluu ohjelmaan. Muille liput tulee myyntiin syksyn aikana. Merkkaa kalenteriin!
Suomen Rehtorit ry:n jäsenmaksu vuodelle 2018
Tämä on viimeinen jäsenkirje, joka lähetetään kaikille jäsenille. Kesäkuun jäsenkirje lähetetään vain niille jäsenille, jotka ovat maksaneet jäsenmaksunsa. Samoin kesäkuun alussa ilmestyvä Rexi-lehden numero 2 lähetetään vain maksaneille jäsenille.
Sähköisesti lähetetty 1. aalto jäsenmaksulaskuja jäi muutamissa kaupungeissa roskapostisuotimiin ja jäsenistöä lähestyttiin tästä syystä myös kirjeellä.
Ellet ole saanut jäsenmaksulaskua laisinkaan tai olet sen hukannut, ilmoita siitä pikimmiten järjestösihteerille, toni.lehtinen@surefire.fi, hän lähettää uuden laskun. Mikäli olet päättänyt jättäytyä kokonaan pois rehtorijärjestön jäsenyydestä esim. työtehtävien vaihtumisen tai muun luonnollisen syyn takia, ilmoita myös siitä.
Nuori yrittäjyys ja TAT tuottavat yhteisen ohjelman toiselle asteelle
NY:n Vuosi Yrittäjänä ja TATin Bisneskurssit yhdistävät voimansa, ja toisen asteen oppilaitoksille on tarjolla syksystä 2018 alkaen kahden kurssin laajuinen Bisnesvuosi-kokonaisuus. Lisäinfoa tulossa pian!