Jäsenkirje 10/2019

Puheenjohtajalta

Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
twitter: @AnttiIkonen

Lukion uudet ops-perusteet julkistettiin 7.11.2019

Uudet kansalliset lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet (LOPS) julkistettiin viime viikolla lukiopäivien yhteydessä. Mitään isompia rukkauksia oppimääriin, tuntijakoon tai pakollisten ja valinnaisten aineiden väliseen suhteeseen ei tässä prosessia tehty. Yksi näkyvistä muutoksista on nykyisin käytössä olevien kurssien muuttuminen opintopisteiksi ja oppiaineiden sisältöjen, tavoitteiden ja arvioinnin kuvaaminen kurssien sijaan moduli-rakenteina. Perusteiden julkistamisen yhteydessä korostui lukiolaisten laaja-alaisen osaamisen sekä oppiainerajat ylittävien kokonaisuuksien hallinta, mutta toisaalta myös lukiolaisten hyvinvoinnista huolehtiminen. Nyt päättyneessä LOPS-prosessissa oli mukana vankka edustus lukiokoulutuksen kokeneista rehtoreista ja esimiehistä aina puheenjohtajaa opetusneuvos Petri Lehikoista myöten. Perusteiden julkistaminen käynnistää saman tien paikallisen opetussuunnitelmatyön niin, että uusien perusteiden mukainen opetus voidaan aloittaa syksyllä 2021.

Palkkaperusteryhmäkysely

Voimassa olevan kunnallisen OVTES-virkaehtosopimuksen allekirjoituspöytäkirjassa sovittiin sopimuskauden aikana työryhmien kautta tarkasteltavista kehittämiskohteista. Näistä kirjauksista yksi koskee rehtorityöajan kehittämistä eri koulumuodoissa. Toukokuussa Suomen Rehtoreiden hallitus kävi Kuntatalolla käyden keskustelua muun muassa tästä tavoitteesta. Yksi nykyisen sopimusmuodon keskeisesti oppilaitosjohdon sopimuskysymyksiä määrittävä tekijä on palkkaperusteryhmän käsite. Niinpä syksyllä 2019 Kuntatyönantaja laittoi liikkeelle kaikille kunnallisille opetuksen järjestäjille kyselyn nykyisistä palkkaperusteryhmistä ja niitä vastaavista rehtorien tehtäväkohtaisista palkoista. Koska sopimuskausi lähestyy pian loppuaan, olemme myös esimiesjärjestön suunnalta kiinnostuneita niin tämän kyselyn tuloksista, kuin palkkaperusteryhmän käsitteellisen määrittelyn, rehtoreiden palkkajärjestelmän kuin rehtorityöajan kehittämisen aikaansaannoksista työryhmän toimikauden ajalta.

Ruotsalaiset rehtorit tyytymättömiä koulutuksen resursointiin

Joukko ruotsalaisia rehtoreita on tuonut julki kritiikkinsä ristiriitaisiin odotuksiin, jossa kouluilta odotetaan parempia saavutuksia alati pienemmillä resursseilla. Yksi tunnistettu haaste ruotsalaisessa koulussa on koulujärjestelmän eriytymiskehitys ja yleissivistävän koulutuksen markkinaistuminen. Eräs esiin nousseista rehtoreista on göteborgilainen Linnéa Lindquist, jonka yksi ehdotus maata vaivaavaan opettajapulaan esimiestyön laatuun panostaminen ja rehtoreiden työolosuhteiden kehittämisen. Työelämätutkimuksen kautta tiedämme, että nykyiset milleniaali-sukupolvet ovat kokeilunhaluisia ja rohkeita maailmankansalaisia, joille työpaikan ilmapiiri ja arvojen vastaaminen omaa maailmankuvaa merkitsee usein paljon enemmän kuin pitkä ja kapea leipä ja vakituiset työsuhteen. Selvät merkit myös suomalaisessa yhteiskunnassa viittaavat siihen, että opettaja-ammatin vetovoima on heikentynyt, mikä näkyy mm. opetusalan valintakokeiden hakijamäärien laskuna.

Aikamme kaipaa epätäydellisiä johtajia

Brittiläinen oppilaitosjohtamisen keskeinen toimija, tutkija ja toimitusjohtaja Steve Munby julkaisi hiljattain johtamisteoksen nimeltään Imperfect Leadership. Munbyb kirja ja sen provokatiivinen nimi herättää kiinnostuksen, miksi olla tieten tahdoin epätäydellinen, kun toisaalta aikamme huutaa sankarijohtajien perään. Pysähtymien Munbyn ajatuksen äärelle on kuitenkin vaivan väärti, sillä väistämättömän epätäydellisyytensä ja riittämättömyytensä tunnistava johtaja, joka tunnistaa heikkoutensa – mutta myös vahvuutensa – kutsuu toiminnallaan koko työyhteisöä mukaan osallistavaan ja yhteistoiminnalliseen koulun kehittämiseen. Epätäydellisyytensä tunnistava johtaja uskaltaa kokeilla, onnistua ja epäonnistua. Tätä ominaisuutta hän pystyy myös kasvattamaan koko työyhteisössään, mikä on pitkällä tähtäimellä lopulta kaikkien menestyvien organisaatioiden elinehto. Tällainen ilmapiiri on omiaan saamaan myös kaikkia muita koulun lähellä työskenteleviä kumppaneita mukaan yhteistyöhön koulun kanssa, sillä myöskään ”epätäydellinen koulu” ei muodosta ympärilleen luotaan työntävää erinomaisuuden kehää. Toivotan tämän Steve Munbyn teoksen hengessä hyvää syyslukukauden loppua kaikille jäsenillemme. Olet hyvä esimies juuri sellaisena kuin olet, vikoinesi ja vahvuuksinesi. Se tekee lopulta sinusta epätäydellisenä täydellisen!

Tapaamisiin Pro Rexi-päivillä Espoon Dipolissa 21.-22.11.2019!

Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
twitter: @AnttiIkonen

Tulevaisuustaitojen ytimessä

Tulevaisuuden taitojen yksi keskeisimmistä osaamisen ulottuvuuksista on työskentely kiinteässä yhteistyössä muiden kanssa jonkin yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Englannin kielen sana collaboration kuvaa tätä taitoa täsmällisesti. Suomen kielessä yhden sanan vastinetta taidolle ei ole, mutta tarvetta sen harjoittamiselle sitäkin enemmän.

Opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteet avaavat yhdessä tekemisen taitoa monesta näkökulmasta. Siellä puhutaan yhdessä työskentelyn lisäksi esimerkiksi arvostavan vuorovaikutuksen taidoista ja itseilmaisukeinoista, rakentavasta mielipiteiden ja näkemysten ilmaisusta, sekä ohjataan asettumaan toisen asemaan, olemaan vastavuoroinen ja ponnistelemaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Yhteistyötaidot ovat myös keskeisiä työelämässä. Työelämä on murroksessa, eikä parhainkaan asiantuntija onnistu työssään yksin. Jotta tavoitteisiin päästään, on kyettävä yhdistämään kaikkien osaaminen ja keksimään ratkaisut yhdessä.

Ihmisten välisen vuorovaikutuksen ja onnistuneen yhdessä tekemisen edellytys on empatia. Empatiataidot korostuvat nykyään entistä enemmän, kun digitalisaatio muuttaa vuorovaikutusta. Otava Oppimisen palveluiden tuottama, alakouluille suunnattu Empatiatähdet-oppimiskokonaisuus tarjoaa välineitä empatiataitojen harjoitteluun. Empatiatähdet harjoittaa oppilaiden vuorovaikutus- ja tunnetaitoja kasvokkain ja netissä. Empatiatähdet-oppimiskokonaisuus on osa Empatiapakkaus.fi-projektia, ja maksuttomasti ladattavissa täältä:

https://oppimisenvuosikello.fi/empatiatahdet/

Markku Pelkonen
Liiketoimintajohtaja
+358503103078
markku.pelkonen@otava.fi

https://oppimisenpalvelut.otava.fi/palvelut

Otava Oppimisen palvelut tekee yhteistyötä Suomen Rehtorit ry:n kanssa. Olemme yksi Pro Rexi 2019 –tapahtuman pääyhteistyökumppaneista.

Koulumaailman vuoden innostavin tapahtuma – Hyödynnä Suomen Rehtorit ry:n etuhinta!

Suomen Rehtorit ry on mukana rakentamassa ensi keväänä lanseerattavaa Future Learning Environment -tapahtumaa! Tapahtumassa pureudutaan nykyaikaisen oppimisympäristön kehittämiseen – Muutoksen hyökyaalto pakottaa kouluja uudistamaan fyysiset ja digitaaliset oppimisympäristönsä tukemaan nykyaikaista opetusta entistä paremmin. Mitä tulisi huomioida tulevaisuuden koulujen suunnittelussa, uudistamisessa ja rakentamisessa?

Lavalla koulumaailman innostavimmat tekijät ja kiinnostavimmat caset:

·       ”Älykkään koulukiinteistön kehittäminen – Ressun peruskoulun iot-järjestelmä” Raigo Megerild, yritysasiamies, innovaatiot ja uudet kokeilut, Helsingin kaupungin elinkeino-osasto

·       ”Millaista lisättyä todellisuutta oppimisessa voisi hyödyntää?” FinEduVR – virtuaalitodellisuus ja elämyksellinen oppiminen lukiossa sekä FinEduAI – tekoäly lukiolaisen oppimispolulla hankkeiden koordinaattori Aki Puustinen

·       ”Näin fyysiset oppimisympäristöt vaikuttavat Kalliolan koulun toimintakulttuuriin ja pedagogiikkaan” Aarne Ylipiha, Kalliolan ja Paimelan koulujen perusopetuksen rehtori

·       ”Digikehitys Kuopion lukioissa” Jukka Sormunen, Kuopion kaupungin lukio-opetuspäällikkö

Tutustu ohjelmaan täällä.

Ilmoittaudu mukaan Suomen Rehtorit ry:n jäsenten etuhintaan 495€ (norm 645€) koodilla SURE20. Syötä koodi ostoskorin etukoodi kenttään niin saat edun käyttöösi.

Laajenna lukion lähiopetustarjontaa – Digiluokasta mm. A- ja B-kielet, katsomusaineet, S2 ja erityisopetus

Monissa lukioissa on tullut haasteeksi saada pitkien kielten, esimerkiksi A-saksan, A-ranskan, A-venäjän tai A-espanjan, kurssit toteutumaan keskeyttämisten tai vähäisten valintojen vuoksi.

Jatkossa myös A-kielten opintoja on mahdollisuus opiskella online-lähiopetuksena TutorHousen Digiluokassa. Mahdollisuus A-kielten opiskeluun omassa lukiossa kannattaa nostaa esille tulevien lukiolaisten infotilaisuuksien yhteydessä. Opiskelija voi aloittaa opinnot Digiluokan online-lähiopetuksessa joko heti 1.-kurssista alkaen tai tulla mukaan Digiluokan kursseille siinä vaiheessa, kun ryhmä omassa lukiossa hiipuu. Joka tapauksessa A-kielen koko oppimäärän opiskelu on mahdollista laadukkaasti omasta lukiosta käsin ja opiskelija voi halutessaan myös osallistua ko. kielen yo-kirjoituksiin!

Lisätietoja: https://www.tutorhouse.fi/digiluokka

Ensimmäiset yo-kirjoittajat Digiluokasta syksyllä 2019

B3-kielissä ensimmäiset lukiolaiset ovat opiskelleet B3-kielen koko oppimäärän Digiluokassa ja osallistuneet yo-kirjoituksiin syksyllä 2019. Helsingin yliopiston kaksivuotisen Digiluokka-tutkimushankkeen mukaan 91% lukiolaisista suosittelee Digiluokan online-lähiopetuskursseja.

Lue opiskelijoiden kokemuksista: https://www.tutorhouse.fi/blogi

Hei!

Olemme LeaDon kanssa mukana Pro Rexissä!

Mikä on LeaDo® ? www.leado.fi 

Opettajakokemuksia LeaDosta: https://app.seidat.com/presentation/shared/eM3vJpohC5pw4i247/0/0

Hinnasto: https://app.seidat.com/presentation/shared/wRNquPuMsXqbNtBFS/0/0

LeaDo on erityisesti tuen välineistö, josta hyötyy monipuolisesti koko oppilasryhmä ja opettajat. LeaDon avulla luodaan kestävät rakenteet oppimisprosesseihin panostamiseen ja selkeytetään didaktista viestintää. Samalla luokan toimintakulttuuria ohjataan hyvinvointia tuottavaksi pedagogiikaksi.

Tule kysymään kehittämistämme siruratkaisuistamme ja kehitteillä olevasta monipuolisesta softasta. Paljastamme ilolla sinulle, miten LeaDo on alusta kaikille digimateriaaleille ja eikä ole sidoksissa mihinkään tiettyyn kustantamon tai kirjasarjaan. LeaDo tuo säästöjä ja auttaa opettajaa nostamaan opetuksen laatua.

LeaDo – johtavat tulokset tekemällä!

#toiminnallineoppiminen #hyvinvointi #työrauhaa #opshaltuun

GLAMOX

Ihmislähtöinen valaistus on paljon muutakin kuin sisäisen kellon ajastusta ja siten päivärytmin sekä nukkumisen parantamista. Tutkimuksien mukaan koululaisilla ihmislähtöinen valaistus voi kasvattaa lukunopeutta jopa 35%, vähentää virheitä 45% ja laskea tunnin alun rauhoittumisaikaa 76%! Sillä on havaittu olevan positiivinen vaikutus myös muun muassa ADHD:hen, kognitiiviseen käsittelyyn sekä keskittymiskykyyn.

Ihmislähtöinen valaistus on myös teknisesti muutakin kuin auringon matkimista. On tärkeää tietää ja ymmärtää valon vaikutuksista ihmiseen, jolloin valaistusta – sen intensiteettiä sekä spektriä – osataan säätää oikein.

Glamox on johtava ihmislähtöisen valaistuksen asiantuntija. Jos haluat tietää enemmän, tule keskustelemaan ständillemme Pro Rexi tapahtumassa!

Reilu ja Rohkea Rehtori -koulutuksessa 5.-6.2.2020 käsitellään esimiestyön haastavimpia ydinkysymyksiä alati muuttuvassa maailmassa

Koulutuksessa perehdytään rehtorin psykologiseen tehtävään ryhmän johtajana, joka osaa tukea, opastaa ja välittää työntekijöistään roolinsa vaatimalla tavalla.
Oikeanlainen johtajuus ei ole helppo asia, vaan vaatii kantajaltaan mielenlujuutta, päätöksentekokykyä sekä suoraselkäisyyttä.
Lue lisää: https://edumar.fi/koulutus/reilu-ja-rohkea-rehtori-3/

Tutustu myös uutuus koulutukseemme esimiehille ja johtajille:
Onnistu vaikeissa johtamistilanteissa – laki ja työpsykologia 2.4.2020
Lue lisää: https://edumar.fi/koulutus/onnistu-vaikeissa-johtamistilanteissa-laki-ja-tyopsykologia/
Ilmoittautuessa voit päättää maksatko koulutuksen 2019 vai 2020 vuoden puolella.

Avointen koulutusten lisäksi tuotamme kouluille opettajien osaamisen tueksi veso-päiville ja vanhempainiltoihin sisältöä yhdessä osaavien asiantuntijoidemme kanssa. Rakennamme juuri teidän työyhteisön tai vanhempainillan tarpeisiin räätälöidyn teeman ja sisällön https://edumar.fi/

Uusi työpiste nyt jopa kolmessa päivässä!

Tarvitsetko nopeasti uuden työskentelypisteen? Hyödynnä uusi Fast-mallistomme loppuvuoden hankinnoissa. Olemme valinneet laajasta mallistostamme erikoisnopeisiin Fast-toimituksiin tietyillä materiaali- ja värivaihtoehdoilla erilaisia työpisteratkaisuja, kuten työtuoleja, aktiivituoleja, sähköpöytiä ja akustiikkaratkaisuja. Iskun Suomessa valmistetut kalusteet ja valittujen kumppanien tuotteet ovat toimitusvalmiit jopa kolmessa päivässä.

Tutustu Fast-mallistoon: https://www.isku.com/fi/fast

3 seikkaa, mitä rehtorin pitää tietää Adobesta?

Ilona on oppimisen teknologian asiantuntija ja haluamme toimia rehtorin kumppanina, kun pohditte uusia teknologioita ja teette hankintoja.

1) Adoben selainpohjaiset Spark Page, Post ja Video

2) Adoben käyttäjähallinta

3) Luovan tuottamisen ohjelmat BYOD-ajatuksella

Adobe mahdollistaa näiden ammattilaisohjelmien eli Photoshop, Indesign, After Effectsit, Premiere Pro ym… siis koko Adobe CC -paketin asentamisen opiskelijoiden omiin laitteisiin. Adobe haluaa ohjelmillaan kannustaa nuoria luovaan ongelmanratkaisuun.

Kun ohjelmat ovat opiskelijan omalla tai kodin tietokoneella, hän voi käyttää niitä milloin ja missä vain, kun inspiraatio iskee.

Nähdään Pro Rexissä, Dipolissa!

http://ilonait.fi/rehtori-adobe