Lukio-opetuspäällikkö Jukka Sormunen tunsi viime viikolla todella johtavansa tiedolla. Kuopiossa olivat käytössä entiset ja uudet digiratkaisut ja poikkeusajan kiinnostavan selvityksen tulokset valmistuivat.
Kuopion kaupungin lukio-opetuspäällikkö Jukka Sormunen on edistänyt myös poikkeusolojen aikana uusien digiratkaisujen käyttöönottoa. Tarkoitus on parantaa niillä sekä opetusta että hyvinvointia. Juuri nyt hän kantaa huolta nuorten yhteisöllisyyden säilymisestä korona-aikana. Kuopiossa alkoi juuri 5. jakso, ja rehtorit päättivät korostaa sen aikana erityisesti hyvinvoinnista huolehtimista. Samalla mietitään ensi syksylle lisänäyttöpäiviä niille, jotka eivät nyt pääse tavoitteisiinsa.
Sormunen korostaa, että etäopetus ja itseopiskelu ovat kaksi vastakkaista asiaa. Tavoitteena on tällä hetkellä monimuotoinen etäopetus, ja itseopiskeluun päätyminen olisi vaarallista. Hän muistuttaa, että jokainen opettaja on nyt globaalien verkkojen stara, joka pystyy tässäkin tilanteessa laadukkaaseen opettamiseen ja oppimisen dialogiin oppijoiden kanssa. Kuluneelta viikolta Sormunen nostaa esille kolme digihuippua, jotka leimasivat kuopiolaisten lukiolaisten oppimista ja opettajien työtä.
1. Opetuksen videotallennuksesta iso apu
Kuopion lukioissa on menossa jo 13. tuotantokausi lukio-opetuksen videotallennuksissa. Jokainen opettaja on saanut itse päättää, toteuttaako sitä ja mitä taltioi. Teemme vuodessa 1 500 oppituntitallennetta, ja tämä auttoi valtavasti poikkeusajan etäopetukseen siirtymisessä. Ne opettajat, jotka eivät ole olleet mukana, saavat nyt hyvää kollegiaalista tukea videokonkareilta. Yhteisöllinen jakaminen on selvästi tullut korona-aikana takaisin! Opetuksen tallentamisen tarkoitus on edistää oppimista. Jos opiskelija ei pääse tunnille, hän voi katsoa tallenteen myöhemmin. Ja jos asia ei mene ensimmäisellä katsomalla perille, tallenteen voi katsoa uudelleen. Tämä on romahduttanut meillä tukiopetuksen tarpeen. Saimme tästä innovaatiosta tänä vuonna Kuntaliiton Kunteko-palkinnon.
2. Opetuskyselyyn tuli 9 000 vastausta
Teimme ensimmäisen poikkeusoloviikon jälkeen kyselyn kaupungin kaikille opettajille, oppilaille, opiskelijoille ja vanhemmille. Kysyimme, miten opetus on lähtenyt käyntiin. Viime viikolla kokosimme vastaukset, joita tuli lähes 9 000. Tulosten mukaan haasteita on ollut etenkin erityistä tukea tarvitsevien kanssa. Toisessa ääripäässä on nautittu vapaudesta ja omaan tahtiin etenemisestä. Saimme realistista kuvaa siitä, miten onnistuimme startissa. Teimme kyselyn Microsoftin Forms-työkalulla. Kyselyn perusteella päädyimme 5. jaksossa pitämään lukujärjestyksen mukaista aikataulua. Ehdotamme, että opettajat avaavat joko live-videolähetyksen tai videoneuvotteluyhteyden opiskelijaryhmiinsä. Näin saamme ”naamakontakteja” päivän mittaan ja samalla vaalimme hieman lukioiden yhteisöllisyyttä.
3. Hyvinvointisovellukset tehokäyttöön
Hankimme jo tämän vuoden alussa jokaisen kaupungin lukiolaisen puhelimeen School Day Wellbeing -sovelluksen. Opiskelijat kertovat sen avulla päivittäin hyvinvoinnistaan, kun he vastaavat kolmesti päivässä viiteen kysymykseen hymiöin. Viime viikolla aloimme kerätä sovelluksella reaaliaikaista dataa poikkeusajan kotiopiskelusta – kuten siitä, miten kukin on saanut aikataulunsa kuntoon. Tieto hyödyttää ryhmänohjaajia ja rehtoreita ja kytkeytyy opiskelijahallinnon Primus-järjestelmään. Jos perjantai osoittaa, että jokin meni viikon aikana pieleen, pystymme tekemään asian heti seuraavalla viikolla toisin. Julistimme myös kisan, jossa kuusi aktiivisinta lukioryhmää voittavat leffaliput aikanaan näytettäviin elokuviin. Tällä viikolla myös hankimme kaikille kaupungin oppilaille, opiskelijoille ja opettajille Brake Pro -taukoliikuntasovelluksen muistuttamaan päivittäisen liikunnan tarpeesta.
Alkavalla viikolla kannustan yhä useampia opettajia videoimaan opetustuokioitaan. Ne voivat ensin olla lyhyitä tallennussessioita ja laajentua sitten kokonaisten opetustuokioiden taltioinneiksi. Opettajan videot ovat erittäin arvokkaita nyt, kun oppijat ovat kotona. Tähän myös löytyy hyviä ja helppoja ohjeita.