Rehtoreilta kouluunpaluulle keskiarvo 8,8
Lukujärjestykset menivät uusiksi ja ennakkopelot osoittautuivat turhiksi. Näin vastaa suurin osa peruskoulujen rehtoreista Suomen Rehtorien pikakyselyssä. Kaikkien vastanneiden antama kouluarvosanojen keskiarvo päivän onnistumiselle on 8,8. Myös oululaisen alakoulun ja espoolaisen yläkoulun rehtorilta pääsi helpotuksen huokaus.
Keskimäärin noin 11 prosenttia peruskoululaisista oli ensimmäisenä lähiopetuspäivänä poissa koulusta. Eniten poissaoloja oli yhtenäiskouluissa ja yläkouluissa, vähiten alakouluissa. Tämä etukäteen paljon puhuttanut aihe ei noussut kärkeen, kun rehtorit listasivat Suomen Rehtorien kyselyssä lähiopetukseen palaamisen haasteellisimpia asioita.
Selvästi eniten päänvaivaa rehtoreille ovat aiheuttaneet tilajärjestelyt, ruokailujärjestelyt ja riittävien turvavälien takaaminen esimerkiksi välitunneilla ja ruokajonoissa. Myös oppitunnilta toiselle vaihtaminen, käsienpesun sujuminen ja oppilaiden välinpitämättömyys ohjeita kohtaan nousevat huolilistan kärkeen.
”Eihän tämä etäisyysjuttu toimi lainkaan, vaikka tehtäisiin mitä suunnitelmia. Lapset ovat lapsia”, eräs kyselyyn vastannut rehtori purki tuntojaan.
Toinen rehtori totesi, että yläkoululaisten tapaaminen alkoi halailuilla, eivätkä he muutenkaan paljon piitanneet etäisyysohjeista. Alakouluissa niissä pitäydyttiin tunnollisemmin. Tosin yksi alakoulun rehtori totesi, että turvavälien pitäminen on mahdotonta koulukuljetuksissa, siirtymisissä käytävillä ja yli 25 oppilaan luokissa.
Tilanne on vaatinut rehtoreilta päiväkausien suunnittelutyön lisäksi aktiivista ja tiivistä tiedottamista eri suuntiin. Esimerkiksi koteihin on lähtenyt paljon toiveita siitä, että siellä käytäisiin vanhempien kanssa läpi koulun lähiopetukseen liittyviä kriittisiä kysymyksiä, kuten riittävästä hygieniasta ja turvaväleistä huolehtimista.
Monissa kouluissa on porrastettu niin välitunteja kuin ruokailuakin, jotta liian suuret joukot eivät joudu läheisiin tekemisiin keskenään koulupäivän aikana. Moni rehtori potee tilanahtautta ja esimerkiksi wc-tilojen ja käsienpesupaikkojen vähyyttä.
Tänään kyselyyn vastanneet yli 200 rehtoria antoivat päivän sujumiselle kouluarvosanan 4:n ja 10:n väliltä. Kaikkien vastanneiden keskiarvoksi tuli 8,8. Yläkoulun rehtorien arvosanojen keskiarvo oli alin eli 8,6, yhtenäiskoulujen rehtorien 8,7 ja alakoulujen rehtorien antamien arvosanojen keskiarvo 8,9.
Nöykkiön yläaste siirtyi terassiaikaan
Tämähän on kuin uuden lukuvuoden alku, sanoo espoolaisen Nöykkiön yläkoulun rehtori Sari Hakola. Siirtyminen lähiopetukseen 530 oppilaan koulussa oli melkoinen puserrus opettajille ja rehtorille sekä kahdelle apulaisrehtorille.
– Vaikka tilanteet muuttuvat ja jännitimme etukäteen, niin kyllä se arki lähtee aina rullaamaan. Meillä suurin työ oli lisätilojen järjestämisessä, jotta pystymme pitämään riittävät etäisyydet, Hakola sanoo.
Nöykkiön koulusta osa siirtyikin ”terassiaikaan”. Pihalla on jo ennestään ollut yksi ulkoluokka kiinteine pöytineen. Nyt ostettiin lisäksi liikkuva ulkoluokka eli paviljonkitelttoja, joihin hankittiin kasattavat pöydät ja tuolit.
– Pystytämme paviljongin aamulla ja puramme yöksi pois. Lisäksi meillä on käytössämme kirjastotila ja yksi ulkoamfi-tila. Kevätsäällä tämä osittainen opetuksen ulos siirtäminen sujuu hyvin, Hakola toteaa.
Nöykkiön koulussa lukujärjestykset pistettiin parissa viikossa uuteen uskoon lähiopetusjaksoa varten. Myös ruokailuajat porrastettiin, ja nyt puolet oppilaista syö ruokalan tiloissa ja puolet luokissa. Aloituspäivänä poissa oli vain 30 oppilasta.
Käytäntöjen suunnittelu on ollut apulaisrehtorien, rehtorin ja kahdeksanhenkisen johtoryhmän vastuulla. Parhaat ideat syntyvät yhdessä pohtien, ja opettajilla on tärkeä panoksensa annettavana niin ideointiin kuin toteutuksiinkin. Haasteellisinta tilanteessa on ollut Hakolan mukaan se, että ohjeita tuli pikkuhiljaa ja liian pikkutarkat ohjeet saatiin liian ylhäältä. Niitä myös jouduttiin odottelemaan.
Hakola edusti huhtikuun lopulla Suomen Rehtoreita A-Studion keskustelussa, johon osallistui myös opetusministeri Li Andersson. Keskustelussa Hakola vaati, että yläkoulussa opettajan on voitava vaihtua opetusryhmissä kesken koulupäivän.
– Onneksi tämä sallittiinkin sitten myöhemmin tulleissa Opetushallituksen ohjeissa.
Nyt Hakola suunnittelee täysillä ensi syksyä. Hän piti torstaina yhden työhaastattelunkin, ja ensi lukuvuoden lukujärjestykset ovat työn alla.
– Toivon, että etäopetuksesta saadaan pysyvä keino porrastaa yläkoululaisten opetusta. Nyt surettaa niiden kotona olevien koululaisten puolesta, joilta on kielletty etäopetuksen jatkaminen. Näin jyrkkää rajausta ei olisi pitänyt tehdä. Joudumme jättämään ikään kuin heitteille ne, joille anottiin lomaa esimerkiksi riskiryhmään kuuluvan perheenjäsenen vuoksi.
Alakylän koulussa on käytössä viisi ulko-ovea
Oululaisen Alakylän koulun rehtori Vesa Rinta-Säntti nukkui lähiopetukseen siirtymistä edeltäneen yön huonosti. Mielessä pyöri, miten yhteensä 300 oppilaan ala- ja esikoulussa onnistutaan järjestämään ruokailut ja etäisyydet valtiovallan edellyttämällä tavalla.
– Kokeilimme etukäteen ruoan jakamista, jotta näimme, paljonko se vie aikaa ja montako aikuista tilanteeseen tarvitaan. Silloin näytti, että aika ei riitä millään. Lisäksi talonmiespalvelut kävi laittamassa lattiaan rajoiteteippejä, jotta onnistumme säilyttämään etäisyydet. Sekin mietitytti, auttavatko teippaukset, Rinta-Säntti kertoo.
Mutta kaikki menikin hienosti, hän toteaa torstaina 14.5. puoliltapäivin.
Vaativan siirtymän onnistumiseen vaikutti Rinta-Säntin mukaan se, että valmistelutyöt tehtiin huolellisesti. Suuri apu oli poikkeusaikana luodusta opettajien välituntipalaverista. Se oli jokapäiväinen etäyhteyksin pidetty palaveri, joka kesti puoli tuntia. Siinä koulun opettajat ja rehtori ovat jakaneet ongelmia ja niiden ratkaisuja ja jokainen on saanut vertaistukea etäopetukseen.
– Näissä palavereissa aloitimme myös lähiopetukseen siirtymisen yhteissuunnittelun heti, kun siitä saatiin päätös. Opettajat ovat olleet koko ajan aktiivisesti mukana mahdollistamassa kaikkia järjestelyjä, Rinta-Säntti sanoo.
Oppilasta noin kymmenen prosenttia on poissa, ja jokaisella on siihen rehtorin mukaan hyvä syy.
– Jouduimme tekemään täysin uudet lukujärjestykset toukokuun viimeiselle 10 päivälle, muuten tämä ei onnistuisi, Rinta-Säntti toteaa.
Alakylän koulun opetusyksiköt toimivat Alakylässä kolmessa eri rakennuksessa ja kahdessa erillisessä toimipisteessä. Molemmille kouluille laadittiin erityistarpeiden vuoksi erilliset suunnitelmat, mikä työllisti melko paljon. Jokainen opettaja huolehtii nyt lähiopetusaikana omasta ryhmästään niin tunneilla kuin välitunneillakin. Kaikki viisi sisääntuloa ovat käytössä, ja kouluuntulot ja poislähdöt porrastuvat osin kuin itsestään erilaisten kuljetusaikataulujen ansiosta.
Rehtoreita on koetellut samaan aikaan se, että Oulun kaupunki uhkaa lomauttaa henkilöstönsä. Epätietoisuus asiasta vaivaa siihen saakka, kunnes kaupunginvaltuusto 18.5. päättää asiasta.
– Kaikki suunnitteluvastuu syksystä on rehtoreilla. Jos siinä sivussa vielä lomautetaan kesäksi, tilanne on kurja ja kohtuuton, Rinta-Säntti toteaa.