Puheenjohtajalta
Poikkeusajan kokemuksia on tärkeää analysoida
Hyvä jäsenemme! Paljon on tapahtunut sitten edellisen jäsenkirjeen ja huhtikuun puolivälin. Elimme kuukausi sitten hiukan seesteisempää etäopetuksen rutinoitumisen vaihetta. Tästä epätavallisesta tilanteesta suoriutumisesta myös Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) teki oman selvityksensä Poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen vaikutukset tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen, joka julkaistiin 7.5.2020. Nopeasti realisoituneessa laajan etäopetuksen vaiheessa Karvi hyödynsi arviointinsa tuloksena myös SURE:n jäsenkyselyssä annettuja näkemyksiä etäkoulun johtamiseen ja etäoppimiseen liittyvistä havainnoista. Tämän jäsentemme antaman palautteen mukaan opiskelu poikkeusoloissa sujui pääosin hyvin. Opettajat tekivät työnsä hyvin, ja tiedon jakaminen sekä digitaitojen harjaantuminen etenivät nopeasti. SURE:n jäsenkyselyn mukaan niin koulun väen ja opiskeluhuollon kuin oppilaiden ja opiskelijoiden sekä kotienkin voimavarat olivat kuitenkin paikoitellen kovalla koetuksella. Tällä hetkellä etäopiskelu on perusopetuksessa jo päättynyt. Karvin arviointi on yksi ensimmäisistä raportoiduista tutkimuksista tästä hyvin poikkeuksellisesta ajanjaksosta ja hyvä päänavaus laajemmalle ja syvemmälle analyysille siitä, mitä kaikkea etäopiskelun aikana lopulta tapahtui!
Lähiopetuksen käynnistäminen askarrutti rehtoreita
Maan hallitus linjasi lähiopetuksen laajat rajoitukset ensi vaiheessa päättymään 13.5.2020. Teimme SURE:n jäsenkunnan piirissä selvityksen huhtikuun lopussa siitä, miten rehtorit suhtautuivat siirtymiseen etäopetuksesta lähiopetukseen. Rehtoreiden kanta kysymykseen oli tuolloin selvä: yli 80 % vastanneista oli sitä mieltä, että koulujen etäopetusta olisi ollut syytä jatkaa niin perusopetuksessa kuin lukiokoulutuksessakin lukuvuoden loppuun asti. SURE:n tekemä kysely nousi näkyvästi esille julkisuudessa ja oli julkaisuajankohtanaan kotimaan kärkiuutisia Helsingin Sanomien, YLE:n ja MTV3:n uutisoinnissa. Rehtoreiden kritiikki kohdistui asioihin, joihin lähiopetuksen käynnistyttyä on lopulta törmätty. Valtakunnallisesti ohjeet on annettu sinänsä ymmärrettävästi pandemian asettamin ehdoin, mutta pedagogisten järjestelyjen osalta niitä on vaikea toteuttaa. Väljyyden tavoittelu, kontaktien minimointi ja ruokailujen sekä välituntien porrastaminen ovat koulukuljetusten ohella kriittiset kohdat, joihin on saatava enemmän selkoa ennen syyslukukauden aloittamista!
Kiitettävän suoritukseen menee päivä, ihmeisiin pystymme viikon valmistautumisajalla!
Kuten tunnettua, hallituksen keskeinen yhteiskunnan avaamistoimi oli lähiopetuksen käynnistäminen perusopetuksessa 14.5.2020. Samalla suositeltiin lukiokoulutuksen jatkavan etäopetuksessa lukuvuoden loppuun asti. Koulu ei ole sitten sotavuosien ollut kertaakaan yhtä nopeiden ja dramaattisten muutosten kohteena. Monien käänteiden kevääseen saatiin näin mahdutettua vielä yksi temppu maamme peruskoulujen tehtäväksi. Tällä kertaa tähän oli etäopetuksen käynnistämiseen verrattuna sentään hetki aikaa valmistautua. Paluu uuden normaalin mukaisiin oloihin on kuitenkin kaikkea muuta kuin koulu ennen koronaa. Näin mittavat operaatiot ja erityisesti niissä onnistuminen ovat erittäin vaativia toimia. Suomalainen koulu osoitti kuitenkin – jälleen kerran – mistä puusta se on veistetty! Saadaksemme kättä pidempää tietoa ensimmäisen koulupäivän tunnelmista peruskouluissa teimme pikakyselyn SURE:n jäsenille. Tulosten mukaan kevään käänteisiin on mahdollista kirjata vielä yksi iso onnistuminen: MTV3:n ja Helsingin Sanomien uutisoima, kyselytuloksiimme perustuva ensitieto oli se, että kouluunpaluu sujui tilanteen haastavuuden huomioon ottaen lähes kiitettävästi kouluarvosanalla 9-.
Vastausaikaa Rehtoribarometriin 2020 on vielä muutama viikko jäljellä
Kulunut kevät on ollut varmasti erikoisin koskaan kaikissa maamme peruskouluissa ja lukioissa. Esimiehiin kohdistuu tällaisissa ennakoimattomissa tilanteissa isoja odotuksia. Hoidettavana on laajoja uusia työtehtäviä, jotta koulun ja oppilaitoksen työn saadaan organisoitua uudelleen ja vastaamaan kulloinkin voimassa olevaa ohjeistusta ja viranomaissuosituksia. Tästä syystä tänä vuonna toteutettavan peruskoulujen ja lukioiden esimiesten työhyvinvointia tutkivan Rehtoribarometrin tulokset ovat valmistuttuaan erittäin kiinnostavia. Tämän koronakevään tutkimuskierroksen tulokset herättävät varmasti vähintään yhtä suuren kiinnostuksen myös oman ammattikuntamme ulkopuolella kuin ensimmäinen Rehtoribarometri tammikuussa 2020. Olemme onnistuneet kiinnittämään oppilaitoksiin ja omaan ammattikuntamme työoloihin suurta kiinnostusta, mikä luonnollisesti edistää edunvalvontatyötämme ja herättelee toivottavasti esimerkiksi opetuksen järjestäjiä kehittämään työoloja. Toivonkin, että jokainen esimies ennättää vastata tähän meitä kaikkia hyödyttävään tutkimukseen. Erityisenä bonuksena jokainen vastaaja saa itselleen syksyllä 2020 yhteenvedon siitä, miltä oma työhyvinvoinnin taso näyttää peilattuna muihin saman alan suomalaisiin esimiehiin. Tämän lisäksi Helsingin yliopiston tutkijaryhmä valitsee arviolta 100 satunnaisotannalla kaikista kyselyyn vastanneista mukaan tarkempiin fysiologisiin mittauksiin (Firstbeat ja Oura).
Kunta-alan sopimukset kariutuivat huhtikuun lopussa
Omasta jäsenkunnastamme suurin kunta-alan sopimuksen piiriin kuuluva jäsenryhmä on vielä tällä hetkellä sopimuksettomassa tilassa. Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan kunta-alalle antama sovintoesitys kaatui Tehyn ja Superin hylkäävään kantaan. Julkisuuteen kantautuneiden tietojen mukaan neuvottelutulokset olisi saatu mm. OVTES:n osalta kuntoon, mutta kokonaisuus ei ollut hyväksyttävissä hoitoalan järjestöjen hylättyä sen. Sopimusneuvottelujen edistäminen on kuitenkin nyt välttämätöntä. Tällä hetkellä tiedossa on, että kunta-alan neuvottelupöytään on palattu ja neuvottelut jatkuvat maanantaina 18.5.2020.
Rehtorien ääntä halutaan kuulla – ja se myös kuuluu!
Elämme aikakirjoihin jäävää koronapandemian vaihetta, jonka vaikutukset kaikkiin yhteiskunnan toimintoihin ja myös koulujen toimintaan ovat mittavat. En muista aikaa, jolloin kouluun olisi kohdistunut niin paljon huomiota kuin tällä hetkellä tapahtuu. Epidemia tuottaa paljon huolta, ylimääräistä vaivaa, inhimillistä kärsimystä ja yhteiskunnan tuiki tavallisten toimintojen häiriöitä. Jokaisella asialla on myös kääntöpuolensa. Koulun arvo ja merkitys on tämän kevään aikana tullut selväksi varmasti joka ikiselle suomalaiselle. Kansalaiset ovat voineet luottaa myös siihen, että suomalaista koulua johdetaan näissä vaativissa olosuhteissa hyvin. Ja mikä parasta, suomalaisen koulun esimiesten ääntä halutaan kuulla ja se on myös kuulunut erittäin hyvin eri medioiden kautta.
Sure sai viestintäavuksi alan ammattilaisen
Korona-aika on korostanut viestinnän merkitystä niin jokaisessa koulussa ja oppilaitoksessa kuin SURE:n toiminnassakin. Siksi olemme SURE:n hallituksessa päättäneet hyödyntää osa-aikaisen viestinnän ammattilaisen taitoja tämän tärkeän tehtävän hoitamisessa. Viestinnän asiantuntija Marja Puustinen tekee nyt niin verkkouutisiamme ja mediatiedotteita kuin somepäivityksiä ja Rexin juttujakin. Marja on osalle jäsenistämme tuttu siltä ajalta, kun hän toimi OAJ:n viestintäjohtajana ja Opettaja-lehden päätoimittajana. Kolme viime vuotta hänellä on ollut oma viestintäyritys. Rehtorit ja opettajat tekevät Marjan mukaan maailman tärkeintä työtä, joten myös siitä viestiminen tuntuu hänestä erityisen merkitykselliseltä.
Jo joutui armas aika ja suvi suloinen
Kouluun ja koulun toiminnan järjestämiseen on kohdistunut kovia vaatimuksia. Niihin on onnistuttu vastaamaan kokonaisuutena katsoen kiitettävästi, ja siitä iso kiitos kuuluu Suomen Rehtoreille. Olemme koostamassa parhaillaan Rexi-lehden teemanumeroa Korona ja koulun muutos, joka julkaistaan pian lukuvuoden päättymisen jälkeen. Vaikka tänä keväänä emme kokoonnu yhteisiin tilaisuuksiin lukioiden lakkiaisiin tai peruskoulujen kevätjuhliin, on juuri tänä keväänä hyvä nostaa malja keväälle, onnistuneelle lukuvuoden työlle ja entistä paremmalle tulevaisuudelle. Toivotan omalta osaltani paljon voimia kevätlukukauden viimeisiin viikkoihin sekä lukuvuoden lopettamiseen kaikille jäsenillemme!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
twitter: @AnttiIkonen
Perus- ja ihmisoikeuksia kasvatusalalla käsittelevä oikeudellinen ja pedagoginen opas julkaistu!
Ihmisoikeudet, demokratia, arvot ja dialogi kasvatuksessa -hankkeessa on julkaistu perus- ja ihmisoikeuksia opetus- ja kasvatusalla käsittelevä opas alan opiskelijoille ja asiantuntijoille. Siitä hyötyvät kaikki kasvatusalan toimijat, mutta erityisesti opettajaksi opiskelevat, opettajat, opettajankouluttajat ja opetustoimen johto. Lataa opas heldasta.
Oikeudellinen ja pedagoginen opas on tuotettu Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ja oikeusasiamiehen kanslian yhteistyössä. Oppaassa on taustateoriaosa ja arjen haasteita, tehtäviä ja oikeusasiamiehen ratkaisuja sisältävä toinen osa, joka on teemoiteltu tyypillisten oikeusasiamiehelle saapuvien kanteluiden mukaan. Teemat ovat: turvallinen opiskeluympäristö, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, oppilashuolto, oppimisen tuki ja erityisen tuen järjestäminen, vammaisia lapsia ja nuoria koskevat erityiskysymykset, uskonto ja katsomukset, työrauha, sananvapaus, hyvä hallinto ja päätöksenteko, koulukuljetukset sekä kodin ja koulun yhteistyö.
Lue uutinen aiheesta ja tutustu myös muihin hankkeen tuloksiin. Opas on tarkoitettu vapaasti hyödynnettäväksi ja levitettäväksi!
Juridisk och pedagogisk guide om grundläggande rättigheter och mänskliga rättigheter inom pedagogik publicerad
Inom projektet Mänskliga rättigheter, demokrati, värderingar och dialog inom fostran har en finskspråkig guide om grundläggande rättigheter och mänskliga rättigheter inom undervisning och pedagogik publicerats för studerande och sakkunniga. Samtliga aktörer inom pedagogik har nytta av guiden, men särskilt lärarstuderande, lärare, lärarutbildare och ledare av bildningsväsendet.
Den juridiska och pedagogiska guiden har tagits fram av Pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet och justitieombudsmannens kansli. Guiden innehåller en teoridel och en annan del med vardagliga utmaningar, uppgifter och justitieombudsmannens avgöranden, som är indelad i teman enligt typiska klagomål till justitieombudsmannen. Guidens tio teman: en trygg studiemiljö, jämlikhet och jämställdhet, elevvård, stöd för inlärning och anordnande av särskilt stöd, specialfrågor som gäller barn och unga med funktionsnedsättning, religion och livsåskådning, arbetsro, yttrandefrihet, god förvaltning och gott beslutsfattande, skoltransport och samarbete mellan hemmet och skolan.
Läs nyheten och ta del av övriga resultat av projektet. Guiden får fritt användas och spridas vidare!
Osaamisen kehittämistä monimuotoisen valmennusmallin kautta
Poikkeusoloissa tekemisen painopiste siirtyy usein arjen kriisien ja järjestelyiden hallintaan. Silloin kehittäminen ja erityisesti osaamisen kehittäminen jää pienemmälle huomiolle. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla niin.
Monimuotovalmennus on hyvä työväline, jolla voidaan tehokkaasti tukea osaamisen kehittymistä ja varmistaa toimintakulttuurin kehityksen jatkumo myös haastavissa tilanteissa. Monimuotovalmennuksen vaiheistetut ja tavoitteelliset kokonaisuudet osallistavat ja haastavat valmennukseen osallistujat oppimaan. Etäopetus on tuonut teknologian arkiseksi työkaluksi kouluihin ja helpottanut näin myös monimuotovalmennustemme käyttöönottoa. Palaute on ollut hyvää.
Tyypillisiä osa-alueita monimuotovalmennuksissa ovat mm.
o vaiheistetut johdannot ja ennakkotehtävät motivointiin ja ajatusten herättelyyn
o äänen, videon ja itseopiskelumateriaalin hyödyntäminen tehtävienannoissa
o hyvin ennakkoon valmistellut ja vuorovaikutuksen varmistavat videosessiot
o etenemisen seuranta yhdessä koulun johtoryhmän kanssa.
Otava Oppimisen palveluiden valmennustoiminta on jatkunut läpi koronakevään. Esimerkkinä Suren, Microsoftin ja Otava Oppimisen palvelujen kanssa toukokuun alussa toteutettu kolmeosainen webinaarisarja Teams rehtorin arjessa.
Esimerkki monimuotoisesta tiimivalmennuksesta
Tutustu myös Johtamismallin kehittämisen perusteet -valmennuksen esittelyyn.
Ota yhteyttä ja pyydä lyhyt esittely vaikkapa etäyhteyden kautta!
Markku Pelkonen
+358503103078
markku.pelkonen@otava.fi
Mari Rakkolainen
+358407326260
mari.rakkolainen@otava.fi
Yhteistyöterveisin,
Otava Oppimisen palvelut
oppimisenpalvelut.otava.fi/palvelut/
Ota vinkit talteen: Näin suunnittelet syksylle talous- ja työelämäpainotteisen koulupäivän
TAT kokosi yläkoulujen rehtoreille tulevan lukuvuoden suunnittelua varten sisällöt, joiden pohjalta voit suunnitella kokonaisen talous- ja työelämäaiheisen koulupäivän.
Pari nostoa sisällöistä:
Ottakaa oppitunti taloudesta pelaillen! Taloussankari on maksuton ja kaikilla laitteilla toimiva peli, joka opettaa oman talouden hallintaa hauskalla ja vuorovaikutteisella tavalla. 1.9. käynnistyy Taloussankari-kilpailumme, jossa kahdeksasluokkalaiset joukkueet kilpailevat upeasta loppukilpailupaikasta ja Taloussankarin tittelistä!
Tutustukaa työelämään ja sen käytänteisiin! Duunikoutsi on maksuton sovellus, jossa nuori tutustuu tekoälyn opastamana työelämän alkeisiin. Hän voi harjoitella esimerkiksi TET-jaksoa tai kesätöitä varten ja räätälöidä itselleen tulostusvalmiin CV:n. Sovellus on ladattavissa Apple Store ja Google Play -kaupoissa.
Lisätietoa: https://www.tat.fi/ota-vinkit-talteen-nain-suunnittelet-talous-ja-tyoelamapainotteisen-koulupaivan/
Ota Koulukoulu-verkkokurssi syksyllä tueksi kodin ja koulun yhteistyöhön
Koulukoulu.fi on maksuton, älypuhelimella tehtävä pelillinen verkkokurssi peruskoululaisten huoltajille. Sen tarkoituksena on vahvistaa yhteistä ymmärrystä peruskoulun toimintatavoista, oppimiskäsityksestä ja arvopohjasta ja antaa huoltajille uusia eväitä lastensa koulunkäynnin tukemiseen.
Suomen Rehtorit ry on ollut mukana kurssin suunnittelussa. Opetushallitus on rahoittanut kurssin toteuttamisen. Työtä koordinoi Edita osana Peruskoulun elementit -hanketta.
Kurssi julkaistaan elo-syyskuun vaihteessa ja on heti käytettävissä kodin ja koulun yhteistyötä vahvistavaksi sisällöksi esimerkiksi syksyn ensimmäisiin vanhempainiltoihin. Sitä hyödynnetään myös Maailman suurin vanhempainilta -tapahtumassa marraskuussa.
Kesän aikana koulujen käyttöön tuotetaan myös materiaalia toiminnallisten Koulukoulu-vanhempainiltojen järjestämiseen ja siihen, miten kertoa Koulukoulusta innostavasti huoltajille. Tutustu Koulukoulun esittelyyn jo nyt ja laita materiaali jakoon myös työyhteisöllesi!
Suvivirsi-musiikkivideo
”Jo joutui armas aika ja suvi suloinen”
Lauluyhtye A-Men julkaisee viimeistään viikkoa ennen lukuvuoden päättymistä Suvivirsi- musiikkivideon, joka on omistettu kaikille Suomen koululaisille, opettajille ja koululaisten vanhemmille – kiitoksena ja muistona tästä erityisestä keväästä.
Video on kuvattu Nurmijärven kauniissa perinnemaisemissa, heräävän luonnon keskellä. Videolla lauletaan yleisimmin kevätjuhlissa laulettavat säkeistöt 1-3. Videolla laulavat koululaisten isät, joiden herkkään ja ryhdikkääseen lauluun kaikkien on helppo yhtyä mukaan. Kevätjuhlapäivän ohjelman ohella video toimii hyvin myös opetusvälineenä suvivirren harjoitteluun joko luokissa tai kotitehtävänä.
Videon valmistuttua julkaisukuntoon lähetetään tiedote, joka sisältää YouTube-linkin videon suoratoistoa varten.
Ystävällisin terveisin,
Lauluyhtye A-Men
www.a-men.fi
Pro Rexi 26.-27.11.2020 Helsinki
Pro Rexi 2020 – tapahtuman järjestylyjä jatketaan kaikesta epävarmuudesta huolimatta. Julkaisemme lähiaikoina alustavan ohjelman ja avaamme Early Rexi – ilmoittautumisen. Pidä tapahtuma kalenterissa ja ilmoittaudu heti mukaan, kun ilmoittautuminen avautuu.