Jäsenkirje 7/2020

Puheenjohtajalta

Kestävyysmatka on vielä kesken

Uusi lukuvuosi on saatu käyntiin maamme peruskouluissa ja lukioissa. Koulujen toiminta alkaa koko lailla samoissa merkeissä kuin mihin kevätlukukausi päättyi. Koronapandemian hillitseminen säätelee koko yhteiskunnan toimintaa ja vaikuttaa merkittävästi myös koulutyön järjestämiseen. Monien käänteiden kevätlukukauden jälkeen opetustyön järjestämisen osaamisemme on ”uuden normaalin” oloissa vahvistunut kovasti. Tiedämme entistä enemmän epidemian leviämisestä ja viruksen käyttäytymisestä, mikä näkyy myös syksyksi päivitetyissä kansallisissa toimintaohjeissa. Peruskouluissa lähiopetuksen käynnistämisestä saatiin kokemuksia jo keväällä, ja syksyllä myös lukioissa on palattu lähtökohtaisesti lähiopetuksena tapahtuvaan koulutyöhön. Meille kaikille on tullut loppukesän aikana lisääntyneiden koronatapausten myötä selväksi, että epidemiaa ei todellakaan ole kukistettu. Kamppailu koronavirusta vastaan on kestävyysmatka, joka on vielä täysin kesken.

Esimiehet ovat paljon vartijoina koronavirusepidemian hillitsemisessä

Valtakunnallisten ohjeiden laatijat korostavat, että yleispätevien ja jokaiselle opetuksen järjestäjälle sopivien yksityiskohtaisten ohjeiden antaminen on käytännössä mahdoton tehtävä. Vaikka ohjeiden yksiselitteisyydessä ja niistä tiedottamisen aikatauluissa on varmasti ollut toivomisen varaa, tilanteen haastavuus on ymmärrettävää. Tämä korostaa sen työn tärkeyttä, joka tehdään paikallisella tasolla, viime kädessä yksittäisissä oppilaitoksissa. Esimiehet tarvitsevat tähän työhön tuekseen myös paikallistason moniammatillisen verkoston ja sen parissa tehtävän yhteistyön. Johdon panos ja työtehtävä oman oppilaitoksen erityisolot huomioivien koulutason ohjeiden rakentamisessa yhdessä oman työyhteisön kanssa on tärkeä terveyden ja turvallisuuden edistämiseksi näissä poikkeusoloissa.

Rehtoreiden näkökulma kiinnostaa

Koulujen yhteiskunnallinen merkitys on kirkastunut viimeisen puolen vuoden aikana aivan uudella tavalla. Koulu koskettaa suoraan tai välillisesti jokaista suomalaista. Oppilaiden, opiskelijoiden ja koulun henkilökuntaan kuuluvien työntekijöiden kautta koulutus koskettaa suoraan päivittäin satoja tuhansia kansalaisia. Tiedonjano koulujen asioista nopeasti muuttuvissa tilanteissa onkin ollut suuri. Vaikka epidemia on yhteinen vastuksemme, on ollut ilo havaita, että kun kouluista on haluttu nopeasti ja suoraan luotettavaa informaatiota, katse on kääntynyt lukuisia kertoja Suomen Rehtoreiden ja jäsentemme suuntaan. Tätä voi mielestäni tulkita niin, että olemme järjestönä osoittaneet paitsi luotettavuutemme myös merkittävän asiantuntemuksemme sen suhteen, mitä kouluissa tapahtuu ja mitä kouluun oikeasti kuuluu. SURE:n näkökulmaa on haluttu kuulla, ja järjestömme antamaa informaatiota on pidetty kriittisesti arvioitunakin pätevänä. Tämä on merkittävä asia ja vaatii meiltä vastuullisuutta, jotta viestimme ovat jatkossakin luotettavia ja informatiivisia.

Uusi OVTES otettiin käyttöön

Elokuun alussa tuli voimaan uusi OVTES-sopimus. Olemme järjestönä tiedostaneet hyvin sen tosiseikan, että enää aikoihin ei ole ollut olemassa kahta samanlaista rehtorintehtävää. Tätä tavoitetta olemme myös tuoneet esiin esimiehiä koskevien virkaehtosopimusmääräyksien kehittämisessä. Kesäkuun jäsenkirjeessä kerroimme tarkemmin esimiehiä koskevista sopimusmääräyksistä, joissa on yhä enemmän paikallista ja tehtäväkohtaista järjestelyvaraa. Esimiehiä koskevien uusien sopimusmääräysten käyttöönotto vaatiikin usein myös aiempaa enemmän aktiivisuutta ja yhteistyötä työnantajaa edustavan tahon sekä luottamusmiehen kanssa. Yksi tärkeistä parannuksista oli koulu- /oppilaitoskohtaisen kehittämisrahan selkeä tasokorotus. Tämä pelivara rehtorin on tärkeä valjastaa tukemaan tehokkaasti oppilaitoksen kehittämistä sekä modernia koulun jaettua johtajuutta. Uusi kunnallinen opetusalan henkilöstön virka- ja työehtosopimus löytyy KT:n verkkosivuilta.


”Kaikki on hyvin epävarmaa, ja juuri se tekee minut levolliseksi”

Kesän päätteeksi nostettiin ensimmäistä kertaa Suomen lippu salkoon taiteilija, kirjailija Tove Janssonin elämäntyön sekä suomalaisen taiteen kunnioittamiseksi. Janssonin rakastetuimpia ja tunnetuimpia töitä ovat tietysti Muumit, joiden satuhahmoilta voi oppia paljon elämänviisauksia. Taikatalvi-kirjassa yksi hahmoista, Tuutikki, pohtii elämänmenoa näin: ”Ajattelen juuri parhaillaan revontulia. Ei voi tietää, ovatko ne oikeasti olemassa vai näkyvätkö ne vain. Kaikki on hyvin epävarmaa, ja juuri se tekee minut levolliseksi”. Tuskin kukaan olisi osannut kuvitella, millainen muutosten vuosi viime lukuvuodesta tuli. Kevään kokemukset kasvattivat varmasti meidän kaikkien uskoa siihen, että selviämme kyllä, kun yhdessä etsimme ratkaisuja tilanteeseen ja pidämme huolta terveydestä, turvallisuudesta ja – toisistamme. Tietämättä tarkkaan, mitä tulevaisuudella on meille varattuna, kaiken viime lukuvuonna kokemamme jälkeen, tuskin meille rehtoreillekaan voisi antaa sopivampaa ajatusta alkavaan lukuvuoteen ohjenuoraksi!

Toivotan kaikille mitä menestyksekkäintä lukuvuotta 2020–21. Pidetään hyvää huolta itsestämme sekä vastuullemme uskotuista kouluista, oppilaitoksista, niiden oppilaista ja opiskelijoista sekä henkilökunnasta!

Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen

Päivätyökeräyksessä oppilaat auttavat omalla työllään

Punaisen Ristin Päivätyökeräyksessä eli taksvärkissä oppilaat keräävät omalla työllään varoja Nuorten turvataloille tai katastrofirahastoon.

Päivätyökeräyksen järjestäminen on helppoa. Oppilas hankkii itselleen työpaikan vaikkapa paikallisesta yrityksestä tai sopii työskentelevänsä kotona. Opettaja saa Punaiselta Ristiltä maksutta valmiit materiaalit ja toimintaohjeet.

Koulu voi itse päättää keräyksen ajankohdan. Päivätyön suositushinta on 12 €. Punainen Risti ottaa oppilaille vakuutuksen keräyspäivän ajaksi.

Tilaa keräysmateriaalit verkkokaupasta www.punaisenristinkauppa.fi vähintään kaksi viikkoa ennen kampanjan aloittamista. Klikkaa etusivulla olevaa Koulumateriaalit-banneria ja valitse Päivätyökeräys.

Lisätietoja: www.punainenristi.fi/paivatyokerays ja projektipäällikkö Eeva Arrajoki, eeva.arrajoki@redcross.fi.

Miten tehostaa johtamista osallistamalla ja viestimällä?

Koulun, ja minkä tahansa organisaation, toimintakulttuurin kehittäminen tapahtuu johtamisen ja osallistavien tekojen kautta. Olemme suunnitelleet ja toteuttaneet palvelukokonaisuuden, joka tukee toimintakulttuurin johtamisen kehittämistä laaja-alaisesti.

”Usein toimintakulttuurin kehittäminen koetaan vaikeaksi nimenomaan sen takia, että ihmisten voi olla vaikeaa sisäistää käsitteitä ja niiden taustalla olevia toimintaperiaatteita riittävän hyvin. Oli kyseessä johtamiskulttuurin, tiimimallien tai vaikkapa oppimiskulttuurin kehittäminen, on tärkeää määrittää tavoitteet yhdessä opettajien ja koko työyhteisön kanssa. Olennaista on oppia myös käyttämään asioiden ja ihmisten johtamisessa systemaattisesti oikeita käsitteitä”, sanoo Markku Pelkonen, Otava Oppimisen palveluista.

Olemme syksyn aikana aktiivisesti yhteydessä kouluihin eri puolella Suomea. Pyydä meitä käymään tai sovitaan Teams-palaveri. Etsitään yhdessä ratkaisuja teidän kouluunne sopivalla mallilla.

https://oppimisenpalvelut.otava.fi/palvelut/palvelumme/

Ota yhteyttä ja pyydä lyhyt esittely vaikkapa etäyhteyden kautta!

Markku Pelkonen
+358503103078
markku.pelkonen@otava.fi

Mari Rakkolainen
+358407326260
mari.rakkolainen@otava.fi

Vuoden Rehtorin valinta

Hallitus on valmistellut kriteerit ja aikataulun Vuoden Rehtori – valinnalle.

Ehdokkaaksi asettamiseen ja valintaan liittyvät tiedot löytyvät kotisivuilta.

Jäsen, jos sinulla on mielessä hyvä ehdokas Vuoden Rehtoriksi, ole yhteydessä alueyhdistykseesi!