Jäsenkirje 8/2020

Puheenjohtajalta

 

Terveys ja turvallisuus edellä

Ensimmäinen kuukausi uutta lukuvuotta on nyt takana. Ajankohtainen keskustelu niin kouluissa kuin muutoinkin yhteiskunnassa pyörii vielä hyvin vahvasti koronaepidemian ympärillä. Se ei ole ihme, sillä niin moninaiset ovat pandemian vaikutukset kaikkiin inhimillisen toiminnan osa-alueisiin. Merkit toisen aallon käynnistymisestä ovat olemassa, ja toisessa vaakakupissa painaa paine yhteiskunnan avaamiseen – eikä vähiten taloudellisista syistä. Meidän on välttämätöntä edetä terveys ja turvallisuus edellä, mutta samalla on pidettävä huolta, että yhteiskunnan keskeiset toiminnot eivät näivety rajoitusten takia.

Pro Rexi lähitapahtumana on peruttu – selvittely verkkoseminaarin pitämisestä käynnissä

Yksi syksyn harmillisista uutisista on Pro Rexi -päivien peruuntuminen siinä muodossa kuin olemme tapahtumaa tottuneet viettämään. Erityisesti koronatilanteen toisen aallon aktivoituminen, matkustusrajoitukset sekä monien työnantajien paikalliset rajoitukset henkilöstökoulutuksiin muodostivat kokonaisuuden, jonka tarkastelu sai SURE:n hallituksen tekemään hyvin poikkeuksellisen päätöksen Pro Rexi -päivien peruuttamisesta Helsingissä 26.–27.11.2020. Päätöksen pohjana käytimme myös jäseniltä kyselyihimme saamia vastauksia. Tämä kaikki teki tosiasioiden tunnustamisen tässä poikkeuksellisessa tilanteessa lopulta helpoksi, vaikka ratkaisu tuntuu harmilliselta. Samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, että rehtoreiden esittämä toive tämän ammattikuntaamme ainutlaatuisella tavalla yhdistävän vuosittaisen tapahtuman toteuttamisesta verkkoseminaarina sai paljon kannatusta. Ryhdyimmekin saman tien selvittämään tätä toteuttamismahdollisuutta torstaille 26.11. Seuraa siis tiiviisti SURE:n viestintää, niin pysyt tilanteen tasalla. Ja tämän päivän varaus kannattaa todellakin säilyttää kalenterissa. Ehkä näemmekin tällä kertaa ajan hengen mukaisesti etäseminaarissa!

Koulutuksen arviointi herättää nyt paljon kiinnostusta

Elämme aikakirjoihin monella tapaa jäävää vaihetta, ja toimintaympäristössämme on tapahtunut suurempia ja nopeampia muutoksia kuin aikakausiin. Koulutuksen merkitystä yhteiskuntaa ylläpitävänä ja uusintavana voimana samoin kuin yksilön sivistyksellisinä oikeuksina koetellaan nyt monin eri tavoin. Tällaisena aikana laadukkaan arviointitiedon merkitys on erityisen suuri. Sen avulla saamme nopeasti tietää, millaisia vaikutuksia näillä kaikilla tapahtumilla on koulutusinstituutioiden tärkeään perustehtävään, opetussuunnitelmien mukaiseen oppimisen ja kasvamisen prosesseihin. Karvin keväällä julkaisema selvitys poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen vaikutuksista tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen on ensimmäinen selvitys, jossa on kuvattu lähtötilanne ennen koronapandemiaa sekä tilannearvio keväällä käytettävissä olleiden ensimmäisten arviointiaineistojen pohjalta. Erittäin mielenkiintoiseen vaiheeseen osuu myös nyt käynnissä oleva pitkittäisarviointi syksyllä 2018 koulunsa aloittaneiden ikäluokasta, jonka alkumittauksen syventävät kysymykset  ja tiivistelmä julkaistiin hiljattain.

Yksi kevään arviointien tuottama tärkeä havainto oli, että osalle oppilaista ja opiskelijoista etäopetukseen siirtyminen oli selvästi lähiopetusta huonompi vaihtoehto. Tärkeä havainto toki oli sekin, että iso osa oppilaista koki etäopiskelun sujuneen hyvin ja opiskelun edenneen vaivattomasti myös etäyhteyksiä käyttäen. Silti nopeimpia toimia tarvitaan nyt niiden tukemiseksi, joilla kyydistä putoamisen vaara on suurin. Tässä yhteydessä on myös käytetty käsitettä oppimisvaje. Sen selvittäminen ja ratkaiseminen on yksi tärkeistä syksyn tehtävistä kouluissa ja oppilaitoksissa. Tähän liittyen teimme yhdessä MTV3:n kanssa kyselyn jäsenkunnallemme, ja sen tulokset julkistettiin pian syksyn koulutyön käynnistyttyä. Toinen ansaittua huomiota saanut julkistus oli koulua kokonaan käymättömien peruskoululaisten tilanteen kartoitus. Tähän kokonaistilanteeseen koronakevät ei tuonut ainakaan helpotusta.

Rehtori välittäjänä ja toivon ylläpitäjänä

Tämän jäsenkirjeen ilmestyessä syksyn ylioppilaskirjoitukset ovat juuri alkaneet. Samaan aikaan tapahtuva koronaepidemian kiihtyminen vaatii monien asioiden yhteensovittamista, nopeaa varautumista muutoksiin sekä usein myös vaikeita päätöksiä liittyen viruksen saaneiden ja altistuneiden kokelaiden tilanteisiin. Akuutit tilanteet myös perusopetuksessa niin oppilaiden kuin henkilökunnan altistumisissa pitävät meidät kaikki valppaina vielä pitkän aikaa. Tällaisen haastavan tilanteen jatkuessa ja pitkittyessä voimavarat ovat kovalla koetuksella kaikilla koulussa työtään tekevillä. Meidän ammattikuntamme eettisten ohjeiden – Rehtorin huoneentaulun – mukaan koulussa esimiesten tehtävä on välittää johtamastaan työyhteisöstä. Jotta esimies säilyttää oman toimintakykynsä, hänen on erittäin tärkeää välittää myös omasta hyvinvoinnistaan. Aikamme haastaa meidät hyvin monin tavoin, ja johtajaan kohdistuu ajoittain lähes epäinhimillinen määrä odotuksia, toiveita ja jaettua huolta. Yksi tärkeä esimiehen rooli on toiveikkuuden ylläpitäminen, vaikka yllämme lepääkin vielä sankka sumuverho koronapandemian kaikista vaikutuksista ja kestosta.

”Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.” Näillä edesmenneen valtionpäämiehen Mauno Koiviston sanoilla on hyvä toivottaa voimia syyskuun työhön kaikille jäsenkirjeemme lukijoille!

Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen

 

 

Kodin ja Koulun Päivää

on Suomessa vietetty jo 10 vuoden ajan. Tapahtuma on ollut suosittu ja se on saanut hyvää palautetta kouluilta ja vanhemmilta, jotka ovat osallistuneet yhteiseen päivään aktiivisesti koulun arkeen ja toisiin perheisiin tutustuen. Yhteistyölle ja hyvälle vuorovaikutukselle on nyt monin paikoin löydettävä vaihtoehtoisia tapoja, kunnes koronatilanne maassamme hellittää. Voisivatko luokan vanhemmat ja opettaja tavata toisiaan pienryhmissä ulkoilun merkeissä? Kodin ja Koulun Päivän tuotepaketteja voi edelleen tilata vallitsevasta tilanteesta huolimatta. Tilausaikaa on koronan vuoksi pidennetty. Tuotepaketin saat ilmoittamalla koulusi Kodin ja Koulun Päivään. Ilmoittautuminen ei edellytä tapahtuman järjestämistä virallisena Kodin ja Koulun Päivänä.
Lue lisää: https://kodinjakoulunpaiva.fi/

 

 

Yliopisto-opinnot toisella asteella: oman uran tunnustelua

Yliopisto-opiskeluun orientoivat opinnot tutustuttavat toisen asteen opiskelijat eri aloihin ja antavat esimakua korkeakoulussa opiskelusta. Tutustumiskursseja voi opiskella osana toisen asteen opintoja.

Jyväskylän yliopisto tarjoaa toiselle asteelle valtakunnallisesti verkossa suoritettavia opintoja parinkymmenen kurssin verran. Mukana tarjottimella ovat kaikki kuusi JYU:n tiedekuntaa. Mukana on myös muutama maksuton opintojakso, kuten uusi Oman talouden hallinta -kurssi. Muiden jaksojen hinta on oppilaitokselle 15 € / opintopiste / opiskelija (poislukien EduFutura Jyväskylä -yhteistyö).

Yliopistoon orientoivat opinnot on suunniteltu lukiolaisille ja ammattiin opiskeleville. Ne sopivat toteutustavoiltaan ja laajuudeltaan toisella asteella opiskeltaviksi. Opintosuoritus hyväksiluetaan toisen asteen oppilaitoksen ja Jyväskylän yliopiston opintoihin.

Tutustu valtakunnalliseen orientoivien opintojen tarjontaan!

Lukion uusi opetussuunnitelma ohjaa hyvinvointiin

Lukiouudistus ajoittuu keskelle 2020-lukua, vuosikymmentä, jossa meitä haastavat samanaikaisesti useat erilaiset globaalit ja paikalliset muutokset. Ilmastonmuutos, digitalisaatio ja teknologian kehittymisestä johtuva työelämän jatkuva murros asettavat uusia vaatimuksia erityisesti jatkuvalle oppimiselle ja taidoille, joita me kaikki tarvitsemme tulevaisuudessa. Samalla oppimisen ja hyvinvoinnin välinen suhde tulee yhä selkeämmäksi. Ilman opittua, kestävää suhdetta omaan hyvinvointiin ihmisen muutoskyky katoaa ja samalla kyky oppia uutta vähenee.

Opiskelijoiden motivaation kasvattaminen lähtee yksilön hyvinvoinnista, jota lukiokoulutus vahvasti tukee. Hyvinvoiva nuori kokee opiskelunsa merkitykselliseksi, kun hänen yksilölliset tarpeensa on huomioitu.

Opettajien ohjauksen ja tuen avulla opiskelijat tiedostavat hyvinvointiosaamisen merkityksen ja motivoituvat aktiiviseen ja tavoitteelliseen opiskeluun. He löytävät itselleen parhaan tavan opiskella ja oppivat arvioimaan opintojaan koskevia valintojaan tulevaisuuden osaamistarpeiden näkökulmasta.

Otava Oppimisen palvelut tukee lukiouudistuksen arjessa. Tuomme lukioon laaja-alaista osaamista, toimintakulttuuria ja yhteisöllisyyttä tukevia palvelukokonaisuuksia. Kerromme lisää syksyn ja kevään aikana, pysy kuulolla.

https://oppimisenpalvelut.otava.fi/palvelut/palvelumme/

Ota yhteyttä ja pyydä lyhyt esittely vaikkapa etäyhteyden kautta!

Markku Pelkonen
+358503103078
markku.pelkonen@otava.fi

Mari Rakkolainen
+358407326260
mari.rakkolainen@otava.fi

Minna Karlsson
+358 40 643 3310
minna.karlsson@otava.fi

Rehtoreista turvallisuusjohtajia

Miten rehtorina luot oppilaitokseesi turvallisuuskulttuurin, johon saat työntekijät, oppilaat ja vanhemmat sitoutumaan?  Tampereen yliopisto tarjoaa Helsingissä oppilaitosten johtajille täydennyskoulutuksen Turvallisuuskulttuurin johtaminen oppilaitoksessa (5op), joka tarkastelee turvallisuuskulttuurin johtamista design-suuntautuneeseen pedagogiikkaan sekä osallistavaan pedagogiseen johtamiseen perustuvien toimintamallien kautta.

Koulutuksen johtajina ovat KT erikoistutkija Brita Somerkoski Turun yliopistosta sekä FT rehtori Matti Waitinen, Helsingin pelastusopistosta. Muita kouluttajia ovat mm.  FT Henriikka Vartiainen Itä-Suomen yliopistosta (Design suuntautunut pedagogiikka ja KT Raisa Ahtiainen, Helsingin yliopisto (Jaettu osallistava johtaminen). Koulutuksen luennot sekä uusien toimintamallien ohjaus ja pilotointi antavat välineitä kestävän turvallisuuskulttuurin johtamiseen.

Koulutus on Opetushallituksen rahoittama ja osallistujille maksuton.

Tutustu koulutukseen ja ilmoittaudu!

https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/turvallisuuskulttuurin-johtaminen-oppilaitoksessa

 

Päivätyökeräys on turvallinen tapa auttaa myös korona-aikana

Punaisen Ristin Päivätyökeräyksessä eli taksvärkissä oppilaat keräävät omalla työllään varoja Nuorten turvataloille tai katastrofirahastoon.

Vaikka korona on aiheuttanut koulutyöhön paljon muutoksia, Päivätyökeräyksen järjestäminen on edelleen helppoa ja turvallista. Oppilaat voivat tehdä taksvärkkinsä kotona, esim. auttamalla siivous- ja pihatöissä. Opettaja voi ladata Punaiselta Ristiltä verkkokaupasta vaivattomasti maksuttomat materiaalit ja toimintaohjeet.

Koulu voi itse päättää keräyksen ajankohdan. Päivätyön suositushinta on 12 €, mutta koulu voi halutessaan käyttää muutakin summaa. Punainen Risti ottaa oppilaille vakuutuksen keräyspäivän ajaksi.

Tilaa keräysmateriaalit verkkokaupasta www.punaisenristinkauppa.fi vähintään kaksi viikkoa ennen kampanjan aloittamista. Klikkaa etusivulla olevaa Koulumateriaalit-banneria ja valitse Päivätyökeräys.

Lisätietoja: www.punainenristi.fi/paivatyokerays ja projektipäällikkö Eeva Arrajoki, eeva.arrajoki@redcross.fi.

Vuoden Rehtorin valinta

Hallitus on valmistellut kriteerit ja aikataulun Vuoden Rehtori – valinnalle. Ehdokkaaksi asettamiseen ja valintaan liittyvät tiedot löytyvät kotisivuilta.

Jäsen, jos sinulla on mielessä hyvä ehdokas Vuoden Rehtoriksi, ole yhteydessä alueyhdistykseesi!