Puheenjohtajalta
Vertaistuki on nyt entistäkin tärkeämpää
Ensimmäinen neljännes uutta lukuvuotta on takanamme. Elo uuden normaalin aikana, koronaviruksen kevättalvella tapahtuneen rantautumisen jälkeen, alkaa sujua monella tapaa tottuneesti. Kouluissa on tehty yleisten pandemiaohjeiden mukaisia järjestelyjä. Samaan aikaan kuitenkin koetetaan saavuttaa voimassa olevan opetussuunnitelman mukaisia oppimisen ja kasvamisen tavoitteita. On selvää, että koettelemuksen jatkuessa pitkäkestoisuus käy voimille niillä aloilla, joilla kohtaamisilta ja mahdollisuudelta altistua ei voida täysin välttyä. Tämänhetkisessä epidemian kiihtymisvaiheessa myös erilaisia karanteeneja ja siirtymisiä etäopetukseen on jo tapahtunut useissa oppilaitoksissa.
Poikkeusjärjestelyjen nopean organisoimisen vaatimasta tilannejohtamisesta kantavat vastuun merkittävimmiltä osin koulujen esimiehet. Sekä poikkeusolojen organisoiminen että jatkuva varuillaanolo ja erilaisten skenaarioiden suunnittelu käyvät voimille. Yksilölliset erot ovat toki isoja, mutta uskon jokaisen jäsenemme kantavan koronan tuottamaa lisäpainolastia mukanaan jossain määrin. Tutkimustiedon mukaan ylikuormittuminen aiheuttaa fyysisiä seurauksia, eikä henkinen stressi tässä suhteessa eroa fyysisestä stressistä. Koronan kaltaisessa haasteessa suurin ongelma on, että emme pysty vaikuttamaan sen juurisyihin. Erityisesti näissä tilanteissa kollegiaalisesta verkostosta saatava vertaistuki on hyvin merkityksellistä, ja tämä on yksi tärkeimmistä Suomen Rehtoreiden olemassaolon syistä.
Kiusaaminen ja väkivalta eivät kuulu kouluun
Perustuslain eli lakien hierarkiassa tärkeimmän ”lakien lain” mukaan jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Yhdysvaltalaisen Abraham Maslow’n mukaan taas turvallisuuden tarpeet ovat tarvehierarkiassa toiseksi tärkeimmät heti fyysisten perustarpeiden jälkeen. Vastaansanomaton lopputulema jo näistä kahdesta johtaen on, että kaiken yhteiskunnallisen toiminnan yksi tärkeimpiä lähtökohtia on turvallisen ympäristön luominen. Yhtä lailla omien kokemustemme kuin tutkimustiedonkin kautta tiedämme hyvin, että tämän tavoitteen eteen meidän pitää tehdä määrätietoista ja suunnitelmallista työtä sekä ennaltaehkäisevästi että korjaavina toimenpiteinä.
Koulun rooli on erityisen tärkeä jokapäiväisen työ- ja opiskelijayhteisön turvallisuuden ylläpitäjänä samoin kuin kasvattajana: jokainen sukupolvi siirtää oppimaansa tuleville polville. Opetushallitus on luonut tähän tärkeään työhön ajankohtaisen oppaan Kiusaamisen vastainen työ kouluissa ja oppilaitoksissa. Siitä löytyy hyvää ja moneen käyttöön sopivaa materiaalia niin kouluyhteisöjen toiminnan kuin esimiestyönkin tueksi. Kiusaaminen ja väkivalta eivät kuulu kouluun – eivätkä minnekään muuallekaan yhteiskunnassa!
Kuntapäättäjiksi ”koulupuolueen” edustajia
Keväällä 2021 järjestettävät kuntavaalit ovat tärkeä demokratian suoma mahdollisuus vaikuttaa merkittäviin opetuksen järjestämistä koskeviin paikallistason linjauksiin ja ratkaisuihin. Hallituksen saatua sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan esityksensä valmiiksi näkymä tulevaan on, että koulutuspalveluiden tuottaminen jää ennemmin tai myöhemmin yhdeksi tärkeimmistä tulevaisuuden peruskuntien toiminnoksi. Kuntademokratiassa tehdään tärkeitä päätöksiä koskien kunnan toimintaa, taloutta, hallinnointia ja palvelutuotannon organisointia. Tietäen julkisen sektorin toimintaympäristöön kohdistuvat haasteet työ ei tule olemaan helppoa, mutta tehtävät ratkaisut muuttuvat näin entistäkin merkityksellisemmiksi. Tähän työhön tarvitaan myös ”koulupuolueen” kokonaisedun valvojia.
Toivon tällä hetkellä kuntapäättäjävastuuta kantavien jäsentemme asettuvan ehdolle myös tulevissa kuntavaaleissa. Samalla toivon, että jäsenkunnastamme löytyy myös uusia ehdokkaita. Kunnissa on kerta kaikkiaan löydettävä kestävämpiä ratkaisuja kuin lomautukset tai mekaaniset leikkurit. Priorisointi on aina arvovalinta, joka heijastuu kuntien arkisia palvelutoimintoja sääteleviin talousraameihin. Tähän vaativan kuntapäättäjän työhön meillä rehtoreilla on koulutuksemme ja työmme kautta hyvät edellytykset.
Vuoden rehtorin valinta etenee – julkistaminen Pro Rexi -tapahtumassa
Järjestössämme on valmisteltu pidemmän aikaa Vuoden rehtori -kunnianosoituksen myöntämistä. Tällaisia nimityksiä on laajalti käytössä eri ammattikuntien, harrastusten, seura- ja järjestötyön piirissä. Nyt Suomen Rehtorit on päättänyt myöntää tämän tunnustuksen ensimmäistä kertaa laajan ja perinpohjaisen valmistelun kautta. Vuoden rehtorin valinta on paitsi henkilökohtainen arvostuksen osoitus hyvin tehdystä työstä myös erittäin tärkeä ele ammattimme julkisen kuvan ja arvostuksen kohottamiseksi. Prosessista on kerrottu aiemmin perusteellisesti yhdistyksen omassa viestinnässä ja muun muassa jäsenkirjeissä.
Olemme halunneet ottaa tämän arvonimen myöntämistä valmistelevaan työryhmään laajasti keskeisten tahojen edustajia ja saaneet mukaan oppilaitosjohtajan ammatin hyvin tuntevat edustajat niin Opetushallituksesta, Kuntaliitosta kuin Opetusalan Ammattijärjestöstäkin. Ensimmäinen Vuoden rehtori -kunnianosoitus julkistetaan marraskuun Pro Rexi -tapahtuman yhteydessä.
Ilmoittautuminen Pro Rexiin alkaa pian!
Ilmoittautuminen ensimmäistä kertaa virtuaalisena järjestettävään Pro Rexiin avataan pian. Seuraa järjestömme viestintää ja tule mukaan tähän ammattikuntamme yhteiseen tapahtumaan.
Toivotan hyvää syyslomaa sitä viettäville – pysytään terveinä!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen
Rakentamo – Digitaalinen palvelu kehittämistyön tueksi
Koulun toimintakulttuurin kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, sillä kulttuuri ei muutu hetkessä. Keskeinen muutoksen tekijä on viestintä ja tärkeiden asioiden esillä pitäminen. Otava Oppimisen palvelut haluaa tarjota rehtoreille työkaluja keskustelun ylläpitämiseen ja muutoksen rakentamiseen.
Rakentamo on osa Oppimisen palvelujen laajaa, monikanavaista valmennustarjontaa. Rakentamo sisältää orientoivia itseopiskelukokoelmia koulun johtamisen, työyhteisön ja oppimiskulttuurin kehittämisen teemoista. Rakentamosta löytyy myös hyödyllisiä työkaluja, joilla rehtori, tiimivastaavat tai yksittäiset opettajat voivat kehittää osaamistaan.
Rakentamon valmentavien sisältöjen avulla
· tietoisuus toimintakulttuuriin vaikuttavista teemoista kasvaa
· näkemys oman koulun toimintakulttuurin ja kehitysvaiheen tilasta kehittyy
· kehittämisen polku visualisoituu
· eri teemojen käsittely muuttuu konkreettiseksi tekemiseksi ladattavien työpohjien avulla.
Sisällöt on kehitetty yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Sisältöjä voi jakaa helposti linkillä tai tiedostoina koulun omaan teknologiseen ympäristöön (esim. O365, Google) tai vaikka sähköpostilla. Selainpohjainen palvelu toimii kaikissa päätelaitteissa.
Rakentamon digitaaliset sisällöt ovat aina käytettävissäsi ja itseopiskelukokoelmat ovat kätevästi sovitettavissa työyhteisön aikatauluihin. Palvelu avautuu pilottijakson jälkeen.
Ota yhteyttä ja pyydä lyhyt esittely vaikkapa etäyhteyden kautta!
https://oppimisenpalvelut.otava.fi/palvelut/palvelumme/
Markku Pelkonen
+358503103078
markku.pelkonen@otava.fi
Mari Rakkolainen
+358407326260
mari.rakkolainen@otava.fi
Minna Karlsson
+358 40 643 3310
minna.karlsson@otava.fi
Kasvata kanssamme metsää – valitse hiilineutraalit koulukuvat
Kuvaverkko kompensoi ainoana kuvausliikkeenä hiilidioksidipäästönsä joutomaata metsittämällä. Uudelleenmetsityksen yhteydessä syntyy uusia elinympäristöjä ja ekosysteemejä hidastamaan ilmastonmuutosta. Tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuuden osallistua kanssamme ilmastonmuutoksen torjuntaan: toimme ensimmäisenä valokuvausalan toimijana markkinoille hiilineutraalit valokuvatuotteet, joiden hinnassa on kompensoitu kuvauspalvelun ja kuvatuotteen hiilijalanjälki sen koko elinkaaren ajalta.
Haluatko kuulla lisää koulukuvauspalveluistamme?
Ota yhteyttä: myynti@kuvaverkko.fi tai kuvaverkko.fi/koulukuvaus.
Tapaamiset järjestämme kätevästi myös etäyhteyden kautta!
Iloisin yhteistyöterveisin,
Kuvaverkko
Koti ja koulu yhdessä kohti sujuvaa arkea
Kodin ja Koulun Päivänä on perinteisesti tehty hyvää yhdessä: järjestetty harrastemessuja, pelitapahtumia, fillareiden tuunausta, hyvinvointitempauksia ja retkiä luontoon. Vanhemmat ovat voineet tutusta oppitunteihin, koulun tiloihin, henkilöstöön ja toisiin perheisiin mukavan tekemisen lomassa. Miten voisimme vahvistaa yhteisöllisyyttä sekä lasten ja nuorten hyvää kouluarkea silloin, kun kohtaamisia joudutaan rajoittamaan? Hyödynnä Kodin ja Koulun Päivän maksuttomia sisältöjä ja videoita sähköisessä viestinnässä tai virtuaalisessa vanhempainillassa ja pohtikaa, mitä kouluarkeen liittyviä asioita voisitte yhdessä kehittää tulevaisuutta silmällä pitäen. Jos koulussanne toimii vanhempainyhdistys, heidät kannattaa kutsua mukaan ideointitalkoisiin. Pidetään yhteyttä!
Liikunnan ja terveystiedon opettajien liitolla sijaislista
Perustimme kotisivuillemme sijaislistan, jonne jäsenemme voivat ilmoittautua, jos ovat valmiita tekemään liikunnan ja/tai terveystiedon opettajan sijaisuuksia.
Sivusto löytyy täältä: https://www.liito.fi/liito-ry/sijaislista/
Päivätyökeräys on turvallinen tapa auttaa myös korona-aikana
Punaisen Ristin Päivätyökeräyksessä eli taksvärkissä oppilaat keräävät omalla työllään varoja Nuorten turvataloille tai katastrofirahastoon.
Vaikka korona on aiheuttanut koulutyöhön paljon muutoksia, Päivätyökeräyksen järjestäminen on edelleen helppoa ja turvallista. Oppilaat voivat tehdä taksvärkkinsä kotona, esim. auttamalla siivous- ja pihatöissä. Opettaja voi ladata Punaiselta Ristiltä verkkokaupasta vaivattomasti maksuttomat materiaalit ja toimintaohjeet.
Koulu voi itse päättää keräyksen ajankohdan. Päivätyön suositushinta on 12 €, mutta koulu voi halutessaan käyttää muutakin summaa. Punainen Risti ottaa oppilaille vakuutuksen keräyspäivän ajaksi.
Tilaa keräysmateriaalit verkkokaupasta www.punaisenristinkauppa.fi vähintään kaksi viikkoa ennen kampanjan aloittamista. Klikkaa etusivulla olevaa Koulumateriaalit-banneria ja valitse Päivätyökeräys.
Lisätietoja: www.punainenristi.fi/paivatyokerays ja projektipäällikkö Eeva Arrajoki, eeva.arrajoki@redcross.fi.