Jäsenkirje 11/2020

Puheenjohtajalta

 

Pro Rexin virtuaaliversio sai kiitosta

Ensimmäinen täysin virtuaalinen Pro Rexi -tapahtuma on nyt takana, ja olemme monta arvokasta kokemusta rikkaampia. Pandemia pakotti meidät etäjärjestelyihin, mutta myös tähän verkkototeutukseen saimme yli 150 osallistujaa eri puolilta maata. Kokemusten summaaminen ja palautteen läpikäynti on vielä osittain kesken, mutta lopputulema on varsin positiivinen. Peräti 94 prosenttia osallistujista piti kokemusta tästä ensimmäisestä verkossa toteutetusta rexitapahtumasta joko erinomaisena tai hyvänä. Kiitosta sai myös tapahtumasivuston toimivuus, ja 86 prosenttia vastaajista koki tapahtuman täyttäneen sille asetetut tavoitteet joko hyvin tai erinomaisesti.

Kysyimme ensi vuoden tapahtumaa silmällä pitäen, miten virtuaalitoteutus sopi osallistujille, ja arvio siitä oli yhtä korkealla tasolla. Hiottavaakin toki on, muun muassa yhteistyökumppaneiden tuottamien tapahtumanäyttelyn ja ryhmätyöhuoneiden hyödyntäminen kaipaavat vielä kehittämistä. Varmasti moni meistä odottaa jo kovasti, että pääsemme kohtaamaan kasvokkain eri yhteyksissä. Saatu palaute rohkaisee meitä kuitenkin tarkastelemaan tulevaisuudessa erilaisia uusia koulutustapahtumien toteuttamisvaihtoehtoja avoimin mielin.

Barometri paljasti karun totuuden

Pro Rexi -tapahtuman yhteydessä julkaisimme myös toista kertaa toteutetun kansallisen rehtoribarometri-tutkimuksen tulokset. Vaikka viime kevään ajankohta tutkimuksen toteutukselle oli luvalla sanoen haastava, tuotti se toisaalta juuri tästä syystä sekä toisaalta kevään 2019 vertailuaineiston vuoksi poikkeuksellisen mielenkiintoisen asetelman. 644 vastaajan aineistosta kootut tulokset kertovat ikävä kyllä juuri niin karua kieltä oppilaitosjohtajien hyvinvoinnin tilanteesta kuin odottaa saattoi. Kun keväällä 2019 työuupumuksen tunnusmerkit täyttyivät 11,5 prosentilla vastaajista, oli osuus kasvanut tällä kertaa 18 prosenttiin. Vielä rujompi on uupumisriskissä olevien rehtoreiden tilanne, sillä tämän joukon osuus oli kasvanut 33,1 prosentista 46 prosenttiin. Hyvin huolestuttavaa on myös se, että työstään innostuneiden rehtoreiden määrä on laskenut peräti viidenneksellä.

Korona-aika on polarisoinut koulutuksen kenttää kauttaaltaan. Kevään etäolot olivat hyvin haitallisia osalle oppilaista ja opiskelijoista mutta myös osalle opettajista – ja nyt tutkimuksemme todistamana kiistatta myös vaarallisen isolle osalle esimiehistä. Rehtoribarometri on prosessi, ja nyt olemme syklin analyysivaiheessa. Seuraavat tärkeät toimet uuden tutkimuksen tulosten pohjalta ovat edunvalvonnan tavoiteohjelman päivittäminen sekä tarttuminen rehtorin työnkuvan ajantasaistamiseen.

 

Pekka Paappanen

Pekka Paappasesta Vuoden Rehtori 2020

Suomen Rehtorit ry on myöntänyt Vuoden Rehtori 2020 -kunniamaininnan Hauhon yhtenäiskoulun rehtorille Pekka Paappaselle. Pitkän uran opetusalalla tehnyt Paappanen tunnetaan myös rehtoriammattikuntamme merkittävänä edelläkävijänä. Viime vuosina hän on kouluttanut suomalaisia rehtoreita muun muassa aktiivisen toimintakulttuurin luomisesta ja positiivisesta työotteesta, osallisuuden vahvistamisesta ja muutosjohtamisesta. Paappanen on myös sekä kouluttanut työuraansa aloittelevia rehtoreita että verkostoitunut laajasti maailmalla ja luennoinut suomalaisesta koulun johtamisesta muun muassa Kanadassa, Kiinassa ja Virossa. Oppilaat, opettajat, muu henkilökunta ja kollegatkin kiittävät Paappasta inhimillisestä otteesta ja myönteisestä elämänasenteesta. Rehtorin työssä häntä motivoi erityisesti työn merkityksellisyys. Pekalle tärkeää on myös johtamisvastuun jakaminen: ”Hyvässä koulussa kaikki aikuiset ovat johtajia. Kun opettaja johtaa oppilasryhmää, se on hyvin merkittävä johtamistehtävä! Tällainen johtamisvastuun jakautuminen auttaa yhteisössä kaikkia.”

Esimiesten tavoitteet esille paikallisissa neuvotteluissa

OAJ on ohjeistanut luottamusmieskirjeellään 30.10.2020 luottamusmiehiään kevään järjestelyerän neuvottelumenettelystä. Huhtikuun alusta 2021 lukien kunnissa on opetusalalla käytettävä paikallisesti järjestelyerä, joka on 0,8 % opetushenkilöstön palkkasummasta. Erä käytetään ensisijaisesti palkkausjärjestelmien kehittämiseen, paikallisten palkkausjärjestelmien epäkohtien korjaamiseen sekä tuloksellisuutta edistävien toimintojen ja tehtävien uudelleenjärjestelyjen tukemiseen. Samalla on huolehdittava siitä, että johto- ja esimiesasemassa olevien palkkaus on oikeassa suhteessa heidän alaistensa tai verrokkiryhmien palkkoihin. Paikallista palkkausjärjestelmää kehitetään sellaiseksi, että se ottaa huomioon opetushenkilöstön tehtävien vaativuuden ja henkilön ammatinhallinnan. Esimiesasema tulee ottaa huomioon siten, että eri tehtävien vaativuus- ja vastuutekijät tulevat huomioiduksi myös suhteessa alaisiin. Toisin sanoen esimerkiksi oppilaitoksen koko ja esimiehen palkan suhde muun opetushenkilöstön palkkaan tulee huomioida mm. koulunjohtajien, rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden palkan määrää arvioitaessa.

Iso osa esimiesten edunvalvontaan liittyvästä työstä käydään tänä päivänä paikallisella tasolla. Tämän takia on välttämätöntä, että esimiehet tekevät aktiivisesti yhteistyötä paikallisen yhdistyksen neuvottelijoiden kanssa ja tuovat esiin esimiehiä koskevia paikallisesti tärkeitä neuvottelutavoitteita. Näin paikallisissa neuvotteluissa pysytään huomioimaan myös esimiesryhmien järjestelyerätavoitteiden asettaminen sekä niiden saavuttaminen.

Ohjeistusta rehtoreille sisäilmatilanteen hallintaan

Sisäilmaan liittyvät ongelmatilanteet ovat valitettavan yleisiä monissa maamme kouluissa. Rehtori on virkansa puolesta keskeisessä roolissa kaikissa koulun turvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Sisäilmaongelmiin liittyvistä pulmista onkin yleisyytensä vuoksi tullut näiden haasteiden kanssa painivissa kouluissa iso ja ammatillisesti vaativa työn elementti selätettäväksi. Tämän vuoksi on ilo jakaa osana Kansallista sisäilma ja terveys -ohjelman työtä koottu ohjeistus rehtorin tehtävistä, kun hänen johtamassaan yksikössä tulee esiin sisäilmaan liittyvä ongelmatilanne. Aiemmissa hankkeissa on tunnistettu, että erityisesti rehtorit kokevat tarvitsevansa koulutusta rooliinsa koulujen sisäilmaan liittyvien ongelmien hallinnassa. Moni kaipaa tukea, vaikka suurimmassa osassa kunnista onkin käytössä jonkinlainen toimintaohje ongelmatilanteiden hoitamiseen.

Ohjeistuksessa käydään läpi, mitä rakennukseen liitetyn haitan selvittämisessä eri vaiheissa yleisimmin tapahtuu, keitä tilanteen selvittämiseen osallistuu ja mikä on rehtorin rooli, kuvaa erikoistutkija Anniina Salmela Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Ohjeistus rehtoreille sisäilmatilanteeseen -materiaali on vapaasti kaikkien rehtorien ja muiden kiinnostuneiden hyödynnettävissä. Ohjetta laativassa työryhmässä on haluttu luonnollisesti jo aineiston valmistelussa kuulla myös rehtoreiden ääntä, SURE:sta tässä työssä on ollut mukana rehtori Anne Laatikainen Hämeenlinnasta.

Joulu on jo ovella

Kulunut 2020-luvun ensimmäinen vuosi käänteineen on ollut sukupolvellemme ennen kokematon ja ammattikunnallamme haastava. Koulun merkitys kokonaisuudessaan on kuitenkin noussut aivan uuteen arvoon, samoin kuin koulussa toimivien ammattilaisten tekemä työ. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tervehti kevään Rexi-lehdessä meitä seuraavin sanoin. ”Opetuksen uudelleenjärjestäminen oli nopea operaatio, jossa koulujen ja oppilaitosten rehtorit toimivat keskeisessä roolissa. Haluan kiittää teitä koulujen rehtorit lämpimästi työstänne lasten ja nuorten koulutuksen puolesta niin näinä poikkeuksellisina kuin normaaleinakin aikoina. Mutta ei tämä vielä ole ohi. Työtänne ja kykyänne sopeutua uuteen tarvitaan edelleen. Olen luottavainen, että löydämme Suomessa tavat sopeutua, oppia ja opettaa ja jatkaa eteenpäin.”

Näihin maamme päämiehen sanoihin on helppo yhtyä. Toivotan kaikille paljon voimia lukukauden viimeisiin koulupäiviin ja mitä levollisinta joulun aikaa sekä hyvää uutta vuotta 2021!

Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen

Kuvaverkko kiittää ja toivottaa rauhallista joulua

Lämmin kiitoksemme Pro Rexi -tapahtumassa osastollamme vierailleille ja arvontaan osallistuneille. Minidrone matkasi tällä kertaa Lounais-Suomeen (voittajalle on ilmoitettu henkilökohtaisesti). Onnittelut voittajalle!

Kiitos, että olemme saaneet ikuistaa parhaita koulumuistoja jo kahden vuosikymmenen ajan. Toivotamme rauhallista ja turvallista joulunaikaa sekä iloa uuteen vuoteen!

Jouluisin terveisin,
Kuvaverkko

kuvaverkko.fi/koulukuvaus

 

Terveisiä Vilskettä Vesillä luokkalukukirjahankkeesta

Korona-pandemia viivästytti Vilskettä vesillä -luokkalukukirjahankkeen rahoitusneuvottelujen aloittamista noin viisi kuukautta etenevät haastavista ajoista huolimatta. Nyt ne ovat täydessä vauhdissa.

Esittelyssä Vilskettä Vesillä Rehtorilähettiläs Raija Vahasalo

– Lähdin mielelläni Vilskettä Vesillä -luokkalukukirjojen Rehtorilähettilääksi. Vilskettä Vesillä – kirjojen interaktiivisuus syventää lasten oppimista, vahvistaa heidän vuorovaikutustaitojaan ja innostaa lapsia lukemaan, Raija Vahasalo perustelee.

– Vesillä liikkuminen voidaan nähdä vesien maassa kansalaistaitona. Uima- ja vesipelastustaidot ovat kirjattuina voimassa oleviin perusopetuksen opetussuunnitelman liikunnan perusteisiin, hän jatkaa.

Rehtori Raija Vahasalolla on varsin merkittävä poliittinen ura ja vahva kokemus lukuisissa luottamustehtävissä. Kansanedustajana ollessaan hän toimi mm. Eduskunnan Sivistysvaliokunnan puheenjohtajana sekä Sivistys ja tiedejaostossa. Hän on toiminut myös Valtion liikuntaneuvostossa sekä Opetushallituksen johtokunnassa. Tällä hetkellä hän on Koululiikuntaliiton puheenjohtaja.

Raija Vahasalo, rehtori
Gesterbyn koulu
Kirkkonummi

www.vilskettävesillä.fi

_________________________________________

Hälsningar fron Ståhej på sjön läseboksprojektet

Koronapandemin försenade början av ekonomiska förhandlingar för Ståhej på sjön läsebokprojektet ungefär fem månader, trots utmanande tider, och nu är de tillbaka i full gång.

Får vi presentera Rektorsambassadören Raija Vahasalo

– Jag tog med glädje emot uppgiften som rektorsambassadör för läseboksprojektet Ståhej på sjön. De interaktiva Ståhej på sjön-böckerna utvecklar inlärningsförmågan, uppmuntrar till samvaro och inspirerar barn till läsning, motiverar Raija Vahasalo.

– Att röra sig till sjöss kan ses som en medborgarkompetens i ett tusen sjöars land. Simkunnighet och sjöräddningskunskap hör enligt nuvarande läroplan till grunderna i gymnastikundervisningen, fortsätter hon.

Rektor Raija Vahasalo har  gjort karriär inom politiken och hon har gedigen erfarenhet av olika förtroendeuppdrag. Hon har bland annat varit ordförande för riksdagens kulturutskott samt medlem i kultur- och vetenskapsdelegationen. Utöver det har hon medverkat i statens idrottsråd och i utbildningsstyrelsens direktion. Hon är i nuläget styrelseordförande för skolidrottsförbundet.

Raija Vahasalo, rektor
Gesterby skola
Kyrkslätt

www.stohejpåsjön.fi

 

Miten selvitä vuodesta 2021? – Vuoden rehtori vastaa!

Kyyti2021 kokoaa kiinnostavimmat puhujat ja ajankohtaisimmat aiheet!

KYYTI 2021 on Suomen innostavin korona-ajan opetusalan tapahtuma, jossa kohtaavat parhaat puhujat ja ajankohtaisimmat aiheet. Päivän koko ohjelma on nyt julkaistu osoitteessa Kyyti2021.com.

Mukaan on lupautunut myös Vuoden rehtoriksi valittu Pekka Paappana Hauhon yhtenäiskoulusta.
Tapahtuma on ilmainen, mutta vaatii ilmoittautumisen. Ilmoittautumalla saat osallistumislinkin, osallistumistodistuksen, sekä yhteenvedon päivän tapahtumista.

LÄHDE MUKAAN KYYTIIN TORSTAINA 21.01.2021
AIKA: klo 12.00 – 20.00

Tapahtuman järjestää Suomen suurin opettajien verkkopalvelu Freeed.com yhdessä Suomen Rehtorit ry:n ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

 

Tule mukaan pohtimaan johtamista ja siihen 2020-luvulla vaikuttavia tekijöitä

Johtamisen merkitys hyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja vahvan toimintakulttuurin kehittämisessä on keskeinen: miten johtaa jatkuvassa muutoksessa, mitä on muutoksessa johtaminen ja mikä on olennaista, kun pohdimme johtamista systeemisenä prosessina.

Podcast-sarja Johtaminen muutoksessa – ajatuksia ja pohdintoja nostaa keskusteluun nämä ja myös muita tärkeitä kysymyksiä 2020-luvun johtamisen haasteista. Podcast tuo asiantuntijoita saman pöydän ääreen keskustelemaan johtamisen ajankohtaisista teemoista autenttisesti ja rehellisesti. Tavoitteena on tehdä näkyväksi johtamisen eri tasot sekä tarjota konkreettista tukea ja erilaisia ratkaisuja kiireisen arjen ongelmakohtiin. Asiantuntijoina mukana keskustelemassa ovat Olli-Pekka Heinonen (OPH) ja Antti Ikonen (Suomen Rehtorit ry). Podcasteja isännöi Markku Pelkonen (Otava Oppimisen palvelut).

Ensimmäisessä podcastissa kuulemme OPH:n Olli-Pekka Heinosen ajatuksia 2020-luvulla käynnissä olevista muutoksista ja niiden vaikutuksista kouluun. Heinonen porautuu toimintamallien, rakenteiden ja digitalisaation ytimeen, mutta saako hän murrettua johtaminen on vaikeaa -myytin?

Toisessa podcastissa SURE:n Antti Ikosen käsittelyssä systeeminen muutos ja koulun arki. Rehtorikyselyn tuloksia perkaamalla hän pääsee vahvasti kiinni konkreettisiin esimiestyön haasteisiin. Podcastissa etsitään vastauksia kysymykseen: Miten työyhteisön hyvinvointi varmistetaan muutoksessa? Kuuntele ja osallistu keskusteluun. Isäntänä Markku Pelkonen Otava Oppimisen palveluista.