Puheenjohtajalta
Päivä päivältä valoisampaa
Olemme eläneet pian liki vuoden verran aikaa, jossa koronavirus on hallinnut yhteiskunnallista ja myös koulutukseen liittyvää keskustelua. Juuri tällä hetkellä suurinta huolta aiheuttaa viruksen variantti, joka helpommin tarttuvana voi nostaa nopeasti ja rajusti tartuntoja. Tartuntojen kokonaismäärä on kuitenkin pysynyt Suomessa moneen muuhun maahan verrattuna maltillisena, kiitos vahvan sitoutumisen viruksen nujertamiseen.
Korona sävyttää vielä kevätlukukautta 2021 oppilaitoksissa. Lukiokoulutuksessa etäopetus on ollut laajalti käytössä, ja paikallisia etäjärjestelyjä on tehty myös monessa peruskoulussa. Useat koulujen perinteiset ja yhteisölliset tapahtumat ovat olleet pannassa. Moni tilaisuus on jouduttu perumaan, ja vaihtoehtoisia toimintatapoja on jouduttu pohtimaan. Viimeistään THL:n 8.1. päivittämä maskisuositus yli 12-vuotiaille teki varotoimet kirjaimellisesti näkyviksi kaikissa kouluissa. Valoa on kuitenkin näkyvissä: rokotukset virusta vastaan on aloitettu, ja liki vuoden kamppailu epidemiaa vastaan on tuonut kokemusta ja lisännyt poikkeusoloissa toimimisen osaamista. Voimiamme koetellaan, mutta jaksetaan vielä punnertaa. Kyllä me tästä selviämme!
Rehtorin työ on välittämistä
Koko maailma on seurannut koronaepidemian ohella hämmennyksen vallassa myös USA:n presidentinvaaleja ja erityisesti vallanvaihdokseen liittyviä käänteitä. Sosiaalisen median voima, valeuutisten tulva ja tarkoituksellinen epäjärjestyksen aiheuttaminen ovat koetelleet luottamustamme demokratiaan ja yhteiskuntien kykyyn vastata aikamme haasteisiin. Kulunut vuosikymmen on kasvattanut monia maailmanpoliittisia jännitteitä. Kansojen välinen yhteisymmärrys ja -työ sekä rauhanomainen rinnakkaiselo ovat kokeneet pahoja kolauksia. Sanat ja teot ovat olleet liian usein lyömäaseita toisia vastaan eivätkä niinkään toisten hyväksi toimimisen välineitä. Esimerkkejä löytyy kaikista maailman kolkista, myös täältä Suomesta.
Turbulentissa maailmantilanteessa olemme koulussa tärkeässä roolissa kasvattaessamme tulevia sukupolvia ihmisyyteen ja eettisesti vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Rehtorin huoneentaulun sanoin ammattimme on välittämistä. Työmme perustaa on vuoropuhelun ylläpito ja yhteisymmärryksen kasvattaminen. Kouluinstituution ja sen johtajien on aina toimittava rauhan, turvallisuuden ja ihmisoikeuksien puolestapuhujana. Mittaamattoman arvokas tehtävämme on oikeudenmukaisuuden ja yhdenvertaisuuden soihdun kantaminen sekä koulun oppilaiden, opiskelijoiden ja henkilökunnan työrauhan turvaaminen näinä eriskummallisina aikoina.
Koulutuspoliittinen selonteko unohtaa johtamisjärjestelmien kehittämisen
Pääministeri Marinin hallituksen koulutuspoliittinen selonteko on parhaillaan laajalla lausuntokierroksella. Selonteko linjaa maamme koulutuspolitiikan tulevaisuutta vuoteen 2040 asti. Koska edellinen selonteko oli peräti vuodelta 2006, nyt julkaistu luonnos herättää suurta mielenkiintoa. Selonteko kuvaa koulutuspolitiikan suurta kuvaa mutta ottaa kantaa myös yleisiin koulutuksen kehittämistavoitteisiin kouluasteittain. Se käsittelee koulutuksen rahoitukseen sekä henkilöstöön osaamiseen, kelpoisuuteen ja työvoiman saatavuuteen liittyviä kysymyksiä. Selonteko onnistuu kuvaamaan varsin hyvin koulutusjärjestelmämme ja sen toimintaympäristön nykytilaa. Sen sijaan koulutuspolitiikan strategisten toimien suuntaaminen jää varsin yleiselle tasolle. Huomiota kiinnittää etenkin se, että koulutuspoliittinen tahtotila ja kuvattujen tavoitteiden vaatima yhteiskunnan resursointi jäävät perusteluiltaan ohuiksi. Järjestönä kohdistamme erityistä huomiota siihen, että tämä tulevaisuusselonteon luonnos sivuuttaa juuri asetetun suomalaisen koulutuksen johtamisjärjestelmien kehittämistavoitteen liki täysin, vaikka tavoitteen edistämiseksi ei vielä ole tehty juuri mitään merkittäviä toimenpiteitä.
Työnkuvan selkiyttäminen on vuoden 2021 tärkeä painopiste
Kaksi kertaa toteutettu rehtoribarometri on korkeatasoisen tutkimuksen keinoin vahvistanut huolemme siitä, että liian moni oppilaitosjohtaja tekee työtään voimavarojensa rajoilla, tai on jopa menettänyt työn ilon ja innostuksen. Järjestömme hallitus esittikin vuodelle 2021 rehtorin tehtäväkuvan perusteellista päivittämisprosessia. Oppilaitosjohtajan työnkuvan selkiyttäminen, työmäärän rajaaminen ja työhyvinvoinnin tukeminen ovat järjestön strategisista tavoitteista ne, joihin haluamme tarttua nyt erityisen vahvasti. Ne myös ovat koronapandemian aikana entistäkin tärkeämpiä. Rehtorit toimivat yleisten työn muutosten, oppilaitosten toiminnan kehittämisen ja talouden realiteettien ristiaallokossa. Nyt käynnistyvä työ on iso ja vaativa ponnistus. Kansallinen oppilaitosjohtajan työn tarkastelu ja tehtäväkuvan uudelleenmäärittely on tärkeä prosessi. Parhaimmillaan se tukee paikallistasolla tapahtuvaa esimiesten työtehtävien määrittelyä merkittävästi. Tulemme tekemään päivittämistyötä siten, että osallistamme sekä järjestön väkeä että kaikkia keskeisimpiä sidosryhmiämme. Tätä työtä tuemme myös viestinnällisesti, mikä on yksi vuoden 2021 tärkeistä painopisteistämme. Myös rehtoribarometrin tutkimustyötä on tärkeää jatkaa edunvalvontatyömme edistämiseksi.
Vuoden 2021 jäsenmaksut lähetetään vuosikokouksen jälkeen
Järjestömme vahvistaa tämän vuoden jäsenmaksut vuosikokouksessaan helmikuun 4. päivänä. Suomen Rehtoreiden vuosittainen jäsenmaksu on pysynyt usean vuoden ajan 95 eurossa. Tämä on hallituksen esitys vuosikokoukselle nytkin. Vuosi 2020 oli haastava kaikille jäsenillemme omissa virkatöissä. Se oli haastava myös omalle ammatilliselle järjestöllemme, vaikka vuosi kasvatti ammattikuntamme arvostusta ja järjestömme merkitystä. Taloudellista painetta syntyi kuitenkin muun muassa Pro Rexi -tapahtuman muuntumisesta verkkokoulutukseksi. Myös alkaneeseen vuoteen sisältyy huolta siitä, tuottavatko tavanomaiset tulonlähteemme entiseen tapaan, jos poikkeusolot jatkuvat vielä pitkään. Jäsenmaksutulo on valtakunnallisen järjestön toiminnan perusta. Jokaisen jäsenen maksama verovähennyskelpoinen jäsenmaksu luo pohjaa työlle, jolla pidämme oppilaitosjohtajien äänen kuuluvana ja vaikuttamme työmme reunaehtoihin myös tulevaisuudessa. Sitä työtä tehdään sinun ja koko ammattikuntamme hyväksi!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen
Olethan muistanut ilmoittaa muuttuneet yhteystietosi!
Kaiken viestinnän perustana on oikeat yhteystiedot. Mikäli olet vaihtanut osoitetta, työpaikkaa tai sähköpostiosoitteesi on muuttunut, ilmoita se toimistolle pikimmiten. Vain siten varmistat jäsenviestien perilletulon. Jäsenmaksu lähetetään myös sähköpostitse sinulle helmikuun alussa. Seuraa tarkasti sähköpostiasi ja tarkista myös roskapostikansiosi.
Rehtori-blogi
Avasimme kotisivuille blogisivun, jossa julkaisemme järjestön, jäsenten ja vierailevien kirjoittajien blogeja. Jos sinua kiinnostaa, niin lähetä kirjoituksesi osoitteeseen toni.lehtinen@surefire.fi ja liitä siihen myös jokin tekstiä kuvaava kuva. Jos blogin kirjoittaminen on sinulle jo tuttua, niin sivulla on mahdollista julkaista samalta kirjoittajalta myös useamman blogin sarja.
Johtamiskoulutukset rehtoreille – sekä Onnistu vaikeissa johtamistilanteissa!
Rehti ja rohkea rehtori-koulutus
Rehti ja rohkea rehtori-koulutuksessa 5.-6.5.2021 perehdytään rehtorin psykologiseen tehtävään ryhmän johtajana, joka osaa tukea, opastaa ja välittää työntekijöistään roolinsa vaatimalla tavalla. Huippusuositun Annan Lohmanin luotsaama esimies- koulutus rehtoreille.
Lue lisää: https://edumar.fi/koulutus/reilu-ja-rohkea-rehtori/
Onnistu vaikeissa johtamistilanteissa – laki ja työpsykologia
Tutustu myös uutuuskoulutukseemme esimiehille ja johtajille: Onnistu vaikeissa johtamistilanteissa – laki ja työpsykologia 28.-29.4.2021. Lakimies ja työpsykologi neuvovat työpaikan kiperissä kysymyksissä. Lue lisää: https://edumar.fi/koulutus/onnistu-vaikeissa-johtamistilanteissa-laki-ja-tyopsykologia-2/
Veso-päivät
Avointen koulutusten lisäksi tuotamme kouluille opettajien osaamisen tueksi veso-päiville ja vanhempainiltoihin sisältöä yhdessä osaavien asiantuntijoidemme kanssa. Rakennamme juuri teidän työyhteisön tai vanhempainillan tarpeisiin räätälöidyn teeman ja sisällön: https://edumar.fi/raataloidut-ratkaisut/.
Ota yhteyttä!
Marttiina Saksa
tuottaja ja toimitusjohtaja
+358 40 4503352
Edumar Oy
Edessä koulun uudistaminen?
”Suunnittele koulu, jota itse haluaisit käydä” neuvoo Lekolarin kehitysjohtajana ja pedagogisena asiantuntijana toimiva Mikko Kyrö koulun uudistuksen edessä olevia rehtoreita. Aiemmin Mikko työskenteli rehtorina ja johti koulunsa mittavaa peruskorjausta, ja oppimisympäristön muutosta. Mikolla on paljon käytännön kokemusta siitä, kuinka tärkeässä roolissa ympäristö on oppimisen ja koulun toimintakulttuurin kannalta. Pedagogisesti hyvin suunnitelluilla oppimisympäristöillä voidaan edistää myönteistä toimintakulttuuria ja tukea opettamista sekä lisätä niin opettajien kuin oppilaidenkin viihtyvyyttä. Myönteinen työ – ja oppimisympäristö estää ongelmien syntymistä, vähentää stressiä ja vaikuttaa positiivisesti suoriutumiseen. Tutustu luomiimme innostaviin oppimisympäristöihin verkkosivuillamme.
Tervehdys Koulutusjohtamisen instituutista, Jyväskylän yliopistosta!
Mitä koulutusjohtajat voisivat oppia yritysjohtajilta ja toisin päin? Tule etsimään kanssamme hyviä käytäntöjä kasvatus- ja koulutusalan sekä työ- ja elinkeinoelämän välillä!
Ilmoittaudu mukaan maksuttomaan Johtajuuden hyvät käytännöt -koulutukseen (8 op)!
Koulutuksessa reflektoidaan johtajuuden hyviä käytäntöjä sekä yhdistäviä ja kehitettäviä johtajuuden elementtejä yli yhteiskunnan toimintakenttien. Koulutuksen pääpaino on rajoja ylittävässä yhteistyössä kasvatus- ja koulutusalan sekä työ- ja elinkeinoelämän välillä.
Tavoitteena on valmentavan koulutuksen avulla koota yhteen kasvatus- ja koulutusalan esihenkilötehtävissä toimivia, eri uravaiheissa olevia henkilöitä sekä yrityselämän johtajia heidän tutoreikseen. Päätavoitteena on kehittää osallistujien johtajuutta itsetuntemuksen, toimintaympäristöjen sekä hyvien käytäntöjen reflektoimisen kautta. Koko koulutuksen ajan osallistujat työstävät henkilökohtaisia kehittymissuunnitelmiaan.
Koulutukseen sisältyy 4 kaksipäiväistä lähijaksoa, jotka toteutetaan kahdella tai kolmella eri paikkakunnalla (Jyväskylä, Helsinki, Tampere) osallistujien toiveita kuunnellen. Lisäksi koulutukseen sisältyy kolme etätutorryhmätapaamista, ennakkotehtäviä, havainnointi-/videopäiväkirjan työstämistä, verkkotyöskentelyä sekä varjostamiskäyntejä/yritysvierailuja.
Vallitsevasta koronaepidemiatilanteesta johtuen lähijaksot toteutetaan tilannekohtaisesti joko lähi- tai etätoteutuksena.
Koulutuksen kohderyhmänä ovat kasvatus- ja koulutusalan esimiehet, jotka ovat urallaan eri vaiheissa ja työskentelevät erilaisissa konteksteissa.
Koulutukseen otetaan mukaan 30 kasvatus- ja koulutusalan esihenkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä.
Osallistujat jaetaan tutorryhmiin, joita ohjaavat tutorpareina sekä kasvatus- ja koulutusalan että työ- ja elinkeinoelämän johtajat.
Ilmoittaudu mukaan 8.2.2021 mennessä!
Koulutus on Opetushallituksen rahoittama täydennyskoulutus ja osallistujille maksuton. Matka-, majoitus- ja ateriakustannuksista vastaa osallistuja.
Lisätiedot ja ilmoittautuminen: https://www.jyu.fi/edupsy/fi/laitokset/koulutusjohtaminen/kji/koulutus/johtajuuden-hyvat-kaytannot2
Tule mukaan kehittämään itseäsi, tiimiäsi sekä organisaatiotasi! Tai vinkkaa koulutuksesta kollegallesi!
Ystävällisin terveisin,
Koulutusjohtamisen instituutti
Tuorein koululaiskysely paljastaa jälleen, että parkour on koululaisten keskuudessa kysytyin laji. Iltapäiväkerhojen järjestämisen osalta tässä piilee sellainen ongelma, että ammattitaitoisia parkour- ohjaajia on Suomessa vain kourallinen. Parkour Akatemia on ratkaissut tämän haasteen luomalla innostavan mobiilipelin, jolla voi järjestää parkour -kerhoja, kunhan koululta löytyy liikuntasali perus telinevoimisteluvälineillä sekä kerholle valvoja. Lue lisää ja testaa ensimmäisten harjoitusten peliä osoitteessa: http://www.parkourakatemia.fi/loikkakopla
Laita meille sivuilla olevan lomakkeen kautta viesti, jos mielestäsi koulullasi on tarvetta parkour -kerholle.
-Hämähäkki Perttu
Parkour Akatemia – www.parkourakatemia.fi
GSM: 0503021696
S-POSTI: perttu.pihlaja@parkourakatemia.fi
Erasmus+ hybridiseminaari ”Building up the capacity – family and school together for well-being” järjestetään opetus- ja koulutusalan asiantuntijoille eri Euroopan maista. Kodin ja koulun hyvällä yhteistyöllä voidaan vaikuttaa lasten oppimiseen, motivaatioon ja viihtyvyyteen koulussa. Seminaarissa perehdytään muun muassa toimivan yhteistyön ja vanhemmuuden tuen malleihin ja käytäntöihin.
Suomesta toivomme osallistujia päiväkodeista sekä esi- ja perusopetuksesta; opettajia ja rehtoreita, oppilaanohjaajia, psykologeja ja muita alan asiantuntijoita. Tilaisuus sopii erityisesti sinulle, joka haluat kuulla ja oppia muissa maissa käytössä olevista toimintamalleista ja käytänteistä sekä tehdä yhteistyötä eurooppalaisten kollegoiden kanssa.
Ohjelmassa on kansainvälisiä asiantuntijapuheenvuoroja Kanadasta, Islannista ja Euroopan komissiosta. Suomesta on mukana muun muassa Vanhempainliitto, Opetus- ja kulttuuriministeriö, Turun yliopisto, Itla, Mieli ry, Satakunnan AMK ja Careeria sekä porilaisia kouluja.
Lisätietoa ohjelmasta sekä hakulomakkeen löydät verkkosivuiltamme: https://www.oph.fi/fi/tapahtumat/2021/building-capacity-family-and-school-together-wellbeing
Seminaarin esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=QQM8_iM1U-s
Hae mukaan 28.2.2021 mennessä!
Erasmus+ hybridiseminaari/webinaari järjestetään yhteistyössä Islannin Erasmus+ kansallisen toimiston ja Porin kaupungin kanssa.
Lisätietoja: kristiina.kirjarinta@oph.fi ja nina.eskola@oph.fi
Tilasto-olympialaiset 2020–2021, vielä ehtii mukaan!
Tilasto-olympialaiset on kilpailu yläkoululaisille ja lukiolaisille sekä toisen asteen ammatillisten oppilaitosten opiskelijoille. Kilpailu on innostava tapa tutustua tilastoihin. Se herättää uteliaisuutta ja mielenkiintoa tilastotietoa kohtaan käytännönläheisesti ja motivoivasti, sekä tuo esiin tilastotiedon merkitystä yhteiskunnan eri osa-alueilla. Suomen Tilasto-olympialaiset ovat osa Euroopan tilastokilpailua. Kilpailu etenee kahden kansallisen vaiheen kautta Euroopan loppukilpailuun.
Kilpailussa on hyvät rahapalkinnot ja myös mahdollisuus palkintomatkoihin!
Kilpailussa on kaksi kategoriaa: yläkoulu sekä lukio ja ammatilliset oppilaitokset. Osallistua voi 1–3 oppilaan joukkueilla.
Kilpailua käydään Suomessa nyt neljättä kertaa. Viime vuonna kilpailuun osallistui 130 nuorta Suomesta ja yli 17 200 muualta Euroopasta. Edellisen kilpailun palautekyselyn mukaan opettajat kokivat, että kilpailuun osallistuminen kehitti oppilaiden tilastollista osaamista, ja he aikoivatkin ilmoittaa joukkueita myös tuleviin kilpailuihin.
Kansallinen kilpailu:
· Ilmoittautumisaika, opettaja ilmoittaa joukkueet kilpailuun 20.10.2020–5.2.2021
· 1. kilpailutehtävä jaksolla 14.12.2020–11.2.2021
· 1. tehtävän tuloksien julkistaminen 12.2.2021
· 2. kilpailutehtävä jaksolla 12.2.–24.3.2021
· Suomen kilpailun voittajien julkistus 1.4.2021
Ensimmäisessä vaiheessa ratkaistaan tietokoneella monivalintatehtäviä, jotka sisältävät perustaitotestin sekä tilastotiedon hakua ja tulkintaa. Aikaa tehtävän tekemiseen on hyvä varata kaksi tuntia. Tehtävät voidaan tehdä oppilaitoksille sopivina ajankohtina. Joukkueiden karsinta kansallisen kilpailun toiseen vaiheeseen tehdään ensimmäisen vaiheen perusteella. Jatkoon päässeet joukkueet toteuttavat tilastollisen tutkimuksen annetun aineiston pohjalta. Kansallinen raati valitsee Suomen voittajat, jotka julkistetaan 1.4.2021. Palkintotilaisuuden paikka ja aika ilmoitetaan myöhemmin.
Euroopan-finaali:
· Kilpailutehtävä (kahden minuutin mittainen video) jaksolla 1.4.–9.5.2021
· Voittajien julkistus 31.5.2021
Kaksi parasta joukkuetta molemmista kategorioista jatkavat Euroopan-finaaliin, jossa joukkueet tekevät lyhyen tilastoaiheisen englanninkielisen videon annetusta aiheesta. Palkintotilaisuuden paikka ja aika ilmoitetaan myöhemmin.
Lisätietoja: www.tilastokeskus.fi/tilasto-olympialaiset sekä kilpailukoordinaattori Leena Aulaskari (leena.aulaskari@tilastokeskus.fi)
Tapaat meidät myös Educa verkossa -tapahtumassa 29.1.–30.1.2021.