Puheenjohtajalta
SURE:n ilmapuntari puhuttelee
Pian liki vuoden jyllännyt koronavirusepidemia on haastanut koulut kuluvan lukuvuoden aikana monin tavoin. Koska viime keväänä tehdystä rehtoribarometristä on kulunut puoli vuotta, halusimme toteuttaa nopean ilmapuntarikyselyn jäsenistöllemme ajankohtaisista työhyvinvoinnin haasteista sekä niiden nujertamiskeinoista. Kiitos kaikille vastanneille! Tulokset olivat hyvin puhuttelevia, ja käyn läpi keskeisimpiä huomioita seuraavassa Rexi-lehdessä. Nostamme myös järjestön somekanaville näkyviin osuvimpia ja kuvaavimpia kommentteja, joista ensimmäiset maistiaiset ovat jo näkyvillä SURE:n eri kanavilla (Facebook, Twitter, Instagram). Jos jaat kollegasi ilmaisun, anna sen näkyä ja käy tykkäämässä ja jaa se omilla somekanavillasi. Oppilaitosjohtajan työn ilojen ja surujen näkyväksi tekeminen on meidän kaikkien yhteinen tehtävä, joka parhaimmillaan lisää arvokkaan työmme ymmärrystä.
Esimiestyön laatu koheni koronavuoden aikana – rehtoreille iso kiitos!
SURE:n ilmapuntarilla on myös toinen tärkeä tehtävä. Olen saanut kuluneiden kahden viikon aikana vastata niin OAJ:n kuin OPH:n johdonkin suuntaan, mitkä ovat juuri tällä hetkellä oppilaitosjohtajien ajankohtaiset työhyvinvoinnin kysymykset. Tiedustelut osoittavat, että työhyvinvointi todella ymmärretään raskaan sarjan kysymykseksi näinä eriskummallisina aikoina. Ilmapuntarin vastaukset osoittavat, että haasteiden voittaminen ei ole rakettitiedettä. Pandemia on opettanut arvostamaan hyvin yksinkertaisia hyvän elämän ja työelämän perusasioita. Epidemia on myös osoittanut kouriintuntuvasti, miten valtavan tärkeässä roolissa esimiehet ovat niin koko oppilaitoksensa henkilökunnan kuin oppilas- ja opiskelijayhteisönkin hyvinvoinnin takaajina. OAJ:n tekemien hyvinvoinnin fiilismittarikyselyjen mukaan esimiesten kannustavuus on koronasta huolimatta kasvanut vuoden aikana. Myös kokemus siitä, että työntekijät pääsevät vaikuttamaan työtään koskeviin päätöksiin, on selvästi parantunut. Tämän tuloksen haluan jakaa kaikille SURE:n jäsenille, sillä se on komea kiitos erittäin hyvin tehdystä työstä pandemiaoloissa!
Tervetuloa tutkivien rehtoreiden verkostoon
Yksi Suomen Rehtoreiden tärkeimpiä tehtäviä on ammatillisten kehittämisverkostojen tarjoaminen jäsenilleen. Yksi hieno mahdollisuus on tutkivien rehtoreiden verkosto, johon tutkimustyötä tekevät jäsenemme ovat lämpimästi tervetulleita. Tutkivia rehtoreita yhdistää halu kehittää omaa osaamistaan ja käydä sparraavaa keskustelua toisten tutkimustyötä työnsä ohella tekevien rehtoreiden kanssa. Tutkivien rehtoreiden verkostoa on vetänyt viime vuosina rehtori, KT Kaisa Isotalo Seinäjoelta. Kaisan sanoin porukan kannustavat kommentit kantavat tutkimusta karikoiden yli ja samalla voi aueta kanavia viestiä tutkimuksen tuloksista. Ajan hengen mukaisesti myös tutkivien rehtoreiden seuraava tapaaminen tapahtuu etänä tiistaina 27.4.2021 klo 18. Jos olet kiinnostunut osallistumaan tähän verkostoon, ota yhteyttä kaisa.isotalo@seinajoki.fi ja kysy mahdollisuuksia esitellä omaa tutkimustasi. Ilmoittautumiset oheisen linkin kautta.
Uusi ohjelma kiusaamisen kitkemiseen
Opetus- ja kulttuuriministeriö julkisti tammikuun lopussa eri hallinnonalojen toimista koostuvan odotetun ja verraten laajan ohjelman kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän kitkemiseksi. Tavoitteena on – ei enempää eikä vähempää kuin – nollatoleranssi kaikelle edellä mainitulle. Ohjelmaa voi kiittää siitä, että se tunnistaa ei-toivotun käyttäytymisen kitkennän monitasoisuuden ja käy nujertamistyöhön laajan toimenpideohjelman avulla. Se tunnistaa, että häiriökäyttäytyminen heijastuu kaikkiin yhteiskunnan toiminnan osa-alueisiin, joista oppilaitokset ovat vain yksi. Ohjelmaan on kirjattu lainsäädännön kehittämistavoite opiskeluympäristön turvaamiseksi. Se sisältää mm. ehdotuksen, että opetuksen epäämisen pituus kasvaa perusopetuksessa kahteen koulupäivään turvallisuuden takaamiseksi. Monipuolinen ohjelma tunnistaa kehittämistä vaativiksi toimiksi myös henkilöstön ja johdon kouluttamisen sekä useita ennaltaehkäiseviä moniammatillisen yhteistyön muotoja. Tässäkin tärkeää on siirtyminen pian suunnitelmista toimenpiteisiin samoin kuin ohjelman toteuttamisen vaatima resursointi.
Suomen Rehtoreiden vuosikokous pidettiin 4.2.2021 – työ puheenjohtajana jatkuu
Eräänlainen koronavuoden aiheuttama muutos koettiin myös siinä, että järjestömme vuosikokous järjestettiin tällä kertaa poikkeuksellisesti ja ensimmäistä kertaa etäyhteyksien kautta. Vuosikokous on järjestön tärkein kokous, joka sisälsi myös henkilövalintoja. Olen saanut tehdä omasta mielestäni yhtä merkityksellisintä ajateltavissa olevaa luottamustehtävää tämän hienon järjestön puheenjohtajana. Kun vuosikokous nyt vahvisti päätöksellään tämän työn jatkuvan, koen sekä kiitollisuutta että nöyryyttä.
Työskentely rehtoreiden ammattikunnan asioiden edistämiseksi on vaativaa ja yhteensovittavaa. Toisaalta erilaisia intressejä ja asioita on todella paljon, ja tehtävien määrä on kokonaisuudessaan iso. Mutta toisaalta juuri mikään muu ei ole niin palkitsevaa kuin se, että sitkeyttä ja määrätietoista toimintaa vaativissa asioissa päästään pienin askelin eteenpäin – kiitos lukuisten tärkeiden ihmisten hyvän yhteistyön. Tässä suhteessa tärkeimpiä toimijoita järjestön piirissä ovat varapuheenjohtaja ja järjestösihteeri, istuva hallitus varajäsenineen, alueyhdistysten puheenjohtajisto mutta myös koko aktiivisen jäsenkuntamme suurenmoinen joukko. Onnittelen teitä kaikkia, niin uusia kuin tehtävissänne jatkavia: kääritään hihat rullalle ja jatketaan työtämme Suomen Rehtoreiden hyväksi.
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@Antti Ikonen
Maistuva päivä tekee elintarvikealaa tutuksi
Maistuva päivä esittelee elintarvikealaa sekä sen työ- ja koulutusmahdollisuuksia nuorille.
Aiempina vuosina yritysvierailuina järjestetty tempaus siirtyy keväällä 2021 verkkoon, kun Elintarviketeollisuusliitto julkaisee alaa esitteleviä videoita ja PowerPoint/PDF-materiaalia verkkosivuillaan. Elintarviketeollisuuden työtä, innovaatioita ja vastuullisuutta käsittelevät videoit juontaa suosikkitubettaja Roni Back.
Sisältöjä voidaan käyttää esimerkiksi opinto-ohjauksen ja ammatinvalinta- tai koulutuskeskustelujen tukena. Työ elintarviketeollisuudessa -teemavideo sopii myös kotitalousopetuksen yhteyteen. Teemavideoita innovaatioista ja vastuullisuudesta voi puolestaan hyödyntää esimerkiksi luonnontiedeaineiden opetuksessa.
Videot ja materiaalipaketti julkaistaan viikon 7 (15.-21.2.) aikana osoitteessa www.etl.fi/maistuva-paiva.
Varapuheenjohtajan terveiset
KIITOS SINULLE! – VARAPUHEENJOHTAJAN PESTINI UUSITTIIN
Hyvä SURElainen, kiitos luottamuksesta varapuheenjohtajan tehtävääni. Odotan mielenkiinnolla uutta kautta ja jatkan arvokasta työtä sinun ja meidän kaikkien hyväksi. Ovi on nyt avattu pitkäjänteiselle työlle, kuten myös mahdollisten muutosten aikaikkuna. Annan itselleni luvan uppoutua tehtävään täysillä, luvan hypätä uusiin haasteisiin – sinun tuellasi.
MIKÄÄN EI OLE MAHDOTONTA
Tässä ajassa rehtorin tehtävänkuva askarruttaa. Pro Rexi 2020 -koulutuspalautteessa eräs vastaaja kirjoitti: ”Rehtoreiden työtä ei ymmärretä. Heillä voi teettää vaikka kuinka paljon työtä.” Rehtorin työn rajaaminen tuntuu olevan haaste kaikkialla – ei ainoastaan työtehtävien, vaan myös työmäärän suhteen. Haluan vaikuttaa siihen, että ymmärrys työtämme kohtaan lisääntyy, meille annetut tehtävät ovat johtamistehtäviä ja suhteessa käytettävissä olevaan aikaan. Keskeistä roolia tässä näyttelee rehtorin tehtävänkuvan uudistaminen: uudistus on erittäin merkittävä toteutuessaan. Tämä on tavoite, johon pääseminen saattaa muistuttaa pikemminkin 3000 metrin estejuoksua tai viestijuoksua kuin 100 metrin pikamatkaa, mutta on kaiken sen arvoinen. Moni merkittävä asia rakentuu askel askeleelta ja päämäärän saavuttamiseksi tarvitaan paljon yhteistyötä ja toimivia yhteiskuntasuhteita.
Johtamisen voimavarojen puolustaminen ja siten SUREn tavoiteohjelman mukainen työskentely sopimusehtojen parantamiseksi jatkuu. Saavutetut tavoitteet on nyt tarkasteltu ja vielä toteutumattomien tavoitteiden määrätietoinen eteenpäin vieminen etenee tavoite kerrallaan. Katse on jo kohti seuraavia neuvotteluita.
Koen ennen kaikkea olevani jäsenten ääni tämän huippuhienon ammatin ja sinun, meidän terveyden ja hyvinvoinnin turvaamiseksi tulevaisuudessakin. Eihän vaativiin urheilukilpailuihinkaan osallistuta päivittäin aamusta iltaan yhtäjaksoisesti kilpaillen. Välillä pitää harjoitella ja välillä palautua. Tasapaino työn tekemisessä on tärkeää.
YHDESSÄ OLEMME ENEMMÄN
SURE on ennen kaikkea alueyhdistystensä, jäsentensä yhdistys. Meitä SURElaisia on merkittävä, osaava joukko. SUREn sisäinen yhteistyö niin alueyhdistysten kuin yksittäisten jäsentenkin kanssa on ollut ja tulee olemaan keskeistä, jotta me tiedämme, mitä asioita SUREn tulee edistää, missä asioissa auttaa ja miten kehittyä. Vain näin voimme tehdä oikeita ja merkityksellisiä asioita jäsentemme kannalta. Varapuheenjohtajakaudellani tavoitteenani on saada aikaan vuoropuhelua meille tärkeistä asioista. Ja sitten tuumasta toimeen! Työni perustuu haluun viedä järjestöämme eteenpäin yhdessä tehden sekä halusta huolehtia rehtorin hyvinvoinnista, osallisuudesta ja arvostuksesta.
OLEN MUKANA – OLETHAN SINÄKIN?
”Reksi hei, voisikko auttaa?” kuuluu oppilaan ääni takaani. Kuulostaako tutulta? Niin ihana arki ja niin monet kysymykset! Suomalainen rehtori on aina valmis auttamaan – kaikkia – siitäkin huolimatta, ettei aina luvatessaan tiedä, mihin tosiasiallisesti on lupautunut. Rehtorin ammatti on välittämistä. Edustaessamme ammattikuntaamme me ylläpidämme toivoa, kuten rehtorin huoneentauluun on kirjoitettu. Nyt jos koskaan se on korostunut. Rehtorit ovat onnistuneet tehtävässään erinomaisesti ja uskon rehtorin työn arvostuksen kasvaneen. Eri tahot kysyvät järjestömme kantaa yhä useammin ja median kiinnostus rehtoreiden näkemyksiä kohtaan on kasvanut. Nyt on taottava, kun rauta on kuumaa. Koulutuspolitiikan saralla tapahtuu paljon ja järjestömme on oltava hereillä, vaikuttamassa.
Sinä olet tärkeä, me olemme tärkeitä.
Päivi Ikola
varapuheenjohtaja
@paiviikola
Avoin työpaikka: Apulaisrehtori / Valteri-koulu Ruskis, Helsinki
Valtakunnallinen Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri tukee yleisen, tehostetun ja erityisen tuen tarpeessa olevien oppilaiden koulunkäyntiä. Toiminta perustuu moniammatilliseen yhteistyöhön, laajaan osaamiseen ja innovatiivisiin toimintatapoihin. Kunkin toimipisteen yhteydessä toimii Valteri-koulu.
Haemme nyt Valteri-koulu Ruskikseen Helsinkiin apulaisrehtoria. Apulaisrehtorin tehtävänä on johtaa ja kehittää Valteri Ruskiksen opetusta ja pedagogista toimintaa yhdessä rehtorin kanssa. Hän vastaa erityisluokan- ja erityisopettajien sekä ohjaajien monialaisesta tiimistä. Hän tekee tiivistä yhteis- ja kehittämistyötä myös Valterin muiden toimipisteiden sisältöalueiden (opetus-, oppilastuki-, kuntoutus-, ohjaus- ja tukipalvelut) esimiesten kanssa. Apulaisrehtorin tehtävässä on keskeistä osata johtaa oman toimipisteensä opetustiimejä huomioiden lähikouluihin suunnatut palvelut ja niiden kehitystyö.
Lue lisää ja hae paikkaa valtiolle.fi-järjestelmässä, ID: 29-65-2021. Haku päättyy 1.3.2021 klo 16.15.
Jäsenmaksut lähetetty
Jäsenmaksun sisältävä viesti lähetettiin viikolla 6 sähköpostilla. Jäsenmaksut ovat järjestömme tärkein tulonlähde ja niiden avulla pystymme pitämään toiminnan pyörät pyörimässä. Joitakin sähköpostilähetyksiä palautui takaisin, todennäköisesti palomuuriin törmättyään. Näitä palautuneita maksuja yritetään saada perille viikolla 8. Mikäli et saanut laskun sisältävää jäsenmaksuviestiä, niin laitathan sähköpostia toni.lehtinen@surefire.fi
Fulbright-opettajavaihdosta USA:ssa ideoita ja eväitä koulutyöhön!
Hakuaika syyslukukauden 2022 Fulbright Distinguished Awards in Teaching -ohjelmaan on alkanut
Ohjelmaan voivat hakea ensimmäisen ja toisen asteen opettajat, opettajankouluttajat, alan hallinto- ja tukihenkilöstö, kirjastoalan ammattilaiset, informaatikot sekä mediakasvattajat, jotka käyttävät vähintään puolet työajastaan ensimmäisen tai toisen asteen oppilaiden ohjaukseen.
Ohjelma sisältää omaa ammattitaitoa ja alan asiantuntemusta kehittävän projektin lisäksi kansainvälisiä verkostoitumismahdollisuuksia, opintoja isäntäyliopistossa, kouluvierailuja sekä osallistumista opetustoimintaan.
Lisätietoja ja tarkat hakukriteerit Fulbright Distinguished Awards in Teaching Program verkkosivulta: www.fulbright.fi/fin-teacher
Suomalaisten hakijoiden hakuaika päättyy sunnuntaina 28.3.2021. Ohjelman alumneilta vinkkejä ja inspiraatiota hakuprosessiin Zoom-tapaamisessa 18.2.2021 klo 15.30-16.30
Kiinnostaako oman ammattitaidon kehittäminen USA:ssa syyslukukaudella 2022? Haluatko tietää lisää Fulbright Distinguished Awards in Teaching -ohjelmasta ja saada konkreettisia vinkkejä hakuprosessiin? Tule mukaan Zoom-tapaamiseen, jossa mm. opettajavaihdon alumnit kertovat vinkkejä hakuprosessiin sekä jakavat kokemuksiaan ohjelmasta. Tapahtuma on avoin kaikille stipendiohjelmasta kiinnostuneille. Ilmoittaudu tilaisuuteen 17.2. mennessä:
www.fulbright.fi/about-us/events/information-session-information-and-tips-alumni-k-12-educators
Ohjelmaa voi mainostaa kollegoille myös Facebookin, Twitterin tai LinkedInin kautta
Kyselyihin vastaa:
Mirka McIntire, puh: 044 5535 269, mirka.mcintire(at)fulbright.fi
Hallituksen jäsenten esittelyjä
Tällä kertaa vuorossa Anne Rousku (uusi), Sami Peltonen (uusi), Henry Leppäaho (uusi), Marko Kuvaja ja Kaj Holmbäck. Seuraavassa jäsenkirjeessä esittelyvuoron saavat Inka Kokkonen (uusi), Jaana Selkilä (uusi), Tuomas Nummela ja Sari Hakola.
Anne Rousku
Olen Etelä-Karjalan rehtoreiden puheenjohtaja Anne Rousku. Kotini ja työpaikkani ovat Lemin pienessä kunnassa Lappeenrannan naapurissa. Rehtorina toimin perusopetuksessa Kuukanniemen alakoulussa sekä yhtenäiskoulussa Lemin koulukeskuksessa.
Kunnan ainoana rehtorina olen kokenut konkreettisesti verkostoitumisen tärkeyden ja Suren toiminnassa on todella helppoa verkostoitua.
Järjestötoimintaan, edunvalvontaan ja koulutuspolitiikkaan olen perehtynyt OAJ:n valtuutettuna kahdeksan ja hallituksen jäsenenä neljän vuoden ajan. Suren hallituksen varajäsenenä olen ollut edellisen kaksivuotiskauden.
Suren hallituksen vahvuus on vankka asiantuntemus ja monipuolinen osaaminen. Tuon parhaani mukaan oman panokseni tähän tärkeään työskentelyyn.
Sami Peltonen
Työskentelen virka-apulaisrehtorina Turun iltalukiossa. Vaikka minulla on kokemusta oppilaitoksen johtamisesta jo lähes 15 vuoden ajalta, koen, että rehtorius kasvattaa ja siinä kasvetaan kaiken aikaa. Suotuisassa kasvussa tarvitaan ammattitaitoisesti järjestettyä edunvalvontatoimintaa ja toisaalta lähimpien kollegojen tukea. Kaikessa on kysymys yhdessä tekemisestä.
Olen jo vuosia jäsenenä pannut merkille, että Suomen rehtorit ry:ssä on tekemisen meininki. On hienoa päästä mukaan vastaamaan koulutuspolitiikan ja asiantuntijuuden salkusta. Olen innolla mukana, onhan Suomen rehtorien hallitus aitiopaikka päästä vaikuttamaan koulutuspoliittisiin linjauksiin ja erityisesti uudistusten käytännön toimeenpanoon.
Arvostan suomalaisessa koulutuspolitiikassa huolellista ja perehtyvää, tutkimustietoon ja asiantuntijoiden laajaan kuulemiseen pohjautuvaa kehittämistyötä. Suomalaisella sivistyksellä on niin vankka perusta, että sille on hyvä rakentaa ja joskus kokeilla ennakkoluulottomasti ja rohkeasti jotain ihan uuttakin.
Vapaa-aikani kuluu perheen ja ystävien kanssa. Omakotitalon pihatyöt kutsuvat alati puoleensa. Mieluisin tapa viettää vapaa-aikaa ovat Aino-tytön (5 v) kanssa tehtävät päiväretket lähiseudulle, erityisesti Turun saaristoon. Sielunmaisemani löytyy läheltä työpaikkaani Turun Ruissalosta. Luonnon rauha ja kauneus inspiroivat ja auttavat elpymään työn rasituksista. Sama vaikutus on kaunokirjallisuudella.
Henry Leppäaho
Henry Leppäaho, KT
Rehtori, Toivolanrannan yhtenäiskoulu, Seinäjoen kaupunki ja olen myös Pohjalaiset Rehtorit ry:n puheenjohtaja. Odotan hallitustyöskentelyltä rehtoreiden työn ja työolojen kehittämiseen tähtäävää toimintaa. Tavoitteenani on nostaa suomalaisessa yhteiskunnassa entistä laajempaan ja näkyvämpään keskusteluun rehtorin työn kasvavia haasteita.
Yhtenäiskoulumallin tutkimus ja kehittäminen on ollut kiinnostukseni kohteena työni ohessa. (esim. http://www.solazaravnatelje.si/ISSN/1581-8225/2020_1.pdf ). Toivon saavani lisää verkostoja ja ajatuksia myös tähän teemaan hallitustyöskentelyn kautta, jotta tutkimustietoa ja –tuloksia voitaisiin hyödyntää rehtorin työn kehittämisessä.
Marko Kuvaja
Tervehdys kaikille SURE:n jäsenille. Olen Marko Kuvaja ja toimin Kajaanin lyseon rehtorina. Kajaanin lyseo on juuri peruskorjattu n. 500 oppilaan yläkoulu. Olen nyt toista vuotta sekä Kainuun rehtoreiden puheenjohtajana että SURE:n hallituksessa. Alueyhdistystoiminnassa olen ollut mukana vuodesta 2009. Toiminta hallituksessa on antanut laajaa kokonaisnäkemystä SURE:n tekemästä työstä ja tästä hallitusvuodesta tulee varmasti edellistäkin opettavaisempi. Minua voi lähestyä rehtorin työssä kohtaamiinne ongelmiin liittyvissä asioissa. Vastuualueenani hallituksessa on henkilöjäsenasiat. Tuon mielelläni hallitukseen viestejä kentältä. Rehtorin työstä minulla on yli 10 vuoden kokemus ja viimeisen kolmen vuoden aikana olen rehtorin töiden ohella läpivienyt massiivisen peruskorjaushankkeen. Rehtorin työ on jatkuvassa muutoksessa ja kaikki muutokset eivät ole vain parempaan suuntaan. SURE:n toiminnan näen tärkeänä vaikuttamisen mahdollisuutena siihen, että voimme ohjata työmme kehitystä oikeaan suuntaan.
Kaj Holmbäck
Mitt namn är Kaj Holmbäck och jag representerar de svenskspråkiga rektorsföreningarna. Det här är min tredje period i SureFires styrelse. Jag är ursprungligen klasslärare men har jobbat som rektor på åk 7-9 sedan 2003. De senaste 14 åren har jag jobbat på Donnerska skolan i Karleby.
Rektorsföreningen Surefire är en utmärkt tillgång för rektorer. Rektorsjobbet är rätt ensamt och det är en stor fördel att kunna dela tankar och testa idéer med erfarna kolleger. SureFires inflytande i utbildningspolitiken och den fackliga intressebevakningen har ökat under de senaste åren. Parallellt har de svenskspråkiga rektorerna och vår situation fått ett allt större utrymme och förståelse inom Surefire. En utmaning är att få ut info till fältet men också få synpunkter från fältet. Det finns värdefull information och synpunkter som behöver gå i båda riktningarna. Under den senaste perioden i styrelsen skrev jag e-post till medlemmarna i Söfire och ÖSR. Innehållet var aktuella frågor kring vårt arbete. Det tänkte jag fortsätta med under den här perioden. Jag hoppas att det också kan komma svar från fältet till dessa e-postmeddelanden.
I mitt engagemang i SureFire har jag sett rektorns situation i skolan som det centrala. Rektorn är utsatt i ansvarsfrågor, utvecklingsfrågor och en för stor arbetsbörda som är en följd av att leda en mångfacetterad verksamhet. Alldeles för mycket tid går till små avbrott gällande vardagliga löpande ärenden. En rektor bör ha bättre möjligheter till att förverkliga delat ledarskap och delegera.
Arbetstidsuppföljningen som infördes var ett steg i rätt riktning och ett bra sätt att konkretisera rektorns arbetsmängd. Nästa steg är att göra något åt de övertidstimmar som uppstår och nu finns dokumenterade. Rektorer är en relativt liten yrkesgrupp i OAJ och Surefire behövs för att påminna om vår situation. Rektorsbarometern som Surefire beställde och som publicerades i början av året var ett resultat av målmedvetet arbete inom Surefire. Barometern kommer att upprepas och nu också på svenska.
Även om vi ofta klagar över rektorsarbetets vedermödor och utmaningar så upplever jag att rektorsjobbet är ett av de bästa jobben som finns. För att klara av det behöver vi rektorer gemensamt jobba för att vi alla ska orka och också i fortsättningen trivas med vårt yrke.
Ta gärna kontakt – ota mielellään yhteyttä. Yhteys toimii hyvin myös suomeksi.
TeknologiaUra – Mitä teknologiayrityksissä oikeasti tehdään?
Aiempina vuosina live-tapahtumana järjestetty TeknologiaUra -tapahtuma toteutettiin vuonna 2020 digimuodossa. Tavoitteena ja tarkoituksena on turvata laadukas työvoima teknologia-alalle nyt ja tulevaisuudessa.
TeknologiaUra -tapahtuma on järjestetty Tampereella aina vuodesta 2009 alkaen. Vuoden 2020 tapahtuma toteutettiin poikkeuksellisesti digiversiona samoin tavoittein, mutta uudella tavalla – nuorten avulla. Nuorilta nuorille, vertaisilta vertaisille, aidosti.
Hyödynnä materiaali oppitunnilla!
Aineisto on nähtävillä ja opettajille hyödynnettävissä osoitteessa: www.teknologiaura.fi/opettajille
Opettajat -alasivu, Salasana: TU2020
Kenelle aineisto on suunnattu?
Digitaalinen materiaali on suunnattu peruskoulun 8- ja 9-luokkalaisille, lukiolaisille ja ammatillisten oppilaitosten opiskelijoille.
Miten tämä toimii opettajille?
Aineisto on suunniteltu esitettäväksi oppitunnilla ja se jää nuorten saataville myös jälkikäteen. TeknologiaUran digitaalisessa materiaalissa esitetään kiinnostavalla tavalla teknologia-alan näkymiä, vaikutusmahdollisuuksia, yrityksiä, oppilaitoksia ja koulutuspolkuja sekä uratarinoita.
Aineisto muodostaa kokonaisuuden sisältäen:
1. Nuorten muodostaman some-tiimin tekemät yritysvierailuvideot
2. Yritysten kanssa yhteistyössä tuotetut uratarina-videot yrityksistä
3. Aktivointitehtäviä oppitunnille, sisältäen uravalintatestin sekä videoiden katselun jälkeen Kahoot! -tietokilpailun pelipohjaisessa oppimisympäristössä
Nyt sivuilla nähtävä materiaali on käytettävissä vielä kevättalvella, kunnes aloitamme vuoden 2021 tapahtuman sisällöntuottamisen.
Vuoden 2021 TeknologiaUra -tapahtuma järjestetään Tampereella tiistaina 9.11.2021 live-tapahtumana.
Tuotamme myös digitaalisen version tapahtumasta, jotta sisältöä voidaan hyödyntää myös tapahtuman jälkeen.
Ystävällisesti,
Niko Uusitalo
Oppilaitosvastaava
TeknologiaUra 2020
niko.uusitalo@teknologiaura.fi, p. 0400774648
Mitä teknologiayrityksissä OIKEASTI tehdään?
www.teknologiaura.fi
#teknologiaura #teknologiaura2020