Puheenjohtajalta
Järjestelyt sujuvat, vaikka huolet painavat
Koronatilanteen kehittymisen käänteet ovat hallinneet jäsenkirjeen tekstejä vuoden ajan, eikä tämäkään kirje tee poikkeusta. Tällä hetkellä elämme vaihetta, jossa koko toisen asteen lisäksi myös perusasteen yläkoulut ovat siirtyneet etäopetukseen maaliskuun loppuun saakka epidemian leviämis- ja kiihtymisvaiheen alueilla. Teimme jäsenkunnallemme kyselyn ja selvitimme koulujen valmiutta etäopetukseen siirtymiseen sekä pyysimme huomioita asioista, joita on syytä seurata tai joihin kaivataan tarkennusta. Valmius etäopetuksen käynnistämiseen arvioitiin kiitettäväksi kouluarvosana-asteikolla 4–10. Vuoden aikana on kertynyt osaamista ja kokemusta, ja etäopetuksen toteuttaminen on tullut niin tutuksi, että teknisesti asia on rehtoreiden mielestä varsin hyvin toteutettavissa. Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että opetuksen muuttaminen ja järjestelyt toteuttamistavasta toiseen ovat kuluttavia, ja niihin käytetty energia on aina toisaalta poissa. Rehtorit kantavat henkilökunnan voimavarojen lisäksi isoa huolta myös siitä joukosta oppilaita ja opiskelijoita, joille etäopiskelu on tuottanut vaikeuksia kuluneen vuoden aikana.
Epidemia vaatii huomiomme nyt ja jälkeenpäin
Pitkittyneen pandemian seurauksia opetus- ja kasvatusalalla käsiteltiin myös Opetushallituksen johtamisen oppiva yhteisö -kehittämisryhmän kokouksessa 26.2.2021. Monialaisen työryhmän jäsenille tehtiin kysely, joka osoitti saman huolen jakautumisesta hyvin ja huonosti pärjääviin esimiehiin kuin rehtoribarometrimme – ja lisäksi sama huoli koskee opetushenkilöstöä, oppilaita ja opiskelijoita. Poikkeukselliset olot vievät osansa siitä muutenkin rajallisesta ajasta, jonka esimies pystyy olemaan läsnä työpaikan arkisissa vuorovaikutustilanteissa. Yhteinen huolemme on, miten lähiesimiestyön tekijät jaksavat tehdä omat työtehtävänsä hyvin näinä eriskummallisina aikoina. Epidemia patistaa meitä priorisoimaan kaikkia alamme työtehtäviä, projekteja ja erilaisia hankkeita. Yhä selvempää on, että akuutin kriisin helpottaessa meidän kaikkien pitää varautua keskipitkän ja pidemmän aikavälin jälkihoitotyöhön. Tällöin voimavaroja on keskitettävä koronaepidemiasta eniten kärsineiden oppilaiden ja opiskelijoiden oppimis- ja opiskeluhuollon aukkopaikkojen täyttämiseen sekä opetushenkilöstön voimavarojen palauttamiseen.
Ylioppilastutkintokoulutuksen virtuaalitoteutus oli menestys
Yksi tärkeä osa Suomen Rehtoreiden koulutustarjontaa on Ylioppilastutkintolautakunnan kanssa yhteistyössä vuosittain toteutettu yo-tutkinnon järjestämiseen liittyvä koulutuskiertue. Tänä vuonna fyysinen kokoontuminen ei ollut mahdollinen, joten toteutimme tämänkin etäkoulutuksena. Palaute yleisjärjestelyistä yllätti meidät erittäin myönteisesti, sillä järjestelyjä piti joko hyvinä tai erinomaisina 90 % koulutukseen osallistuneista ja ajankohtaa sekä koulutuksen pituutta ja ohjelmarakennetta jopa vieläkin useampi. Lisäksi koulutustavoitteiden täyttymiseen, käytetyn alustan toimivuuteen sekä yleiskokemukseen virtuaalisesta koulutuksesta oltiin erittäin tyytyväisiä. Ei siis ollut yllätys, että 89 % vastaajista piti virtuaalista koulutusta joko erinomaisena tai hyvänä vaihtoehtona. Olemme käsitelleet myös muun koulutukseen liittyvän palautteen, ja näyttää ilmeiseltä, että tässä koulutuksessa ei ole enää paluuta entiseen. Niin hyvin virtuaalinen koulutustapahtuma näyttää soveltuvan juuri tämäntyyppiseen osaamisen kehittämiseen.
Opetushallituksen pääjohtaja Heinonen siirtyy IBO:n pääjohtajaksi
Perusopetuksen kehittämisen ydinryhmän kokouksessa 4.3.2021 kuulimme ryhmän puheenjohtajan, Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinosen omin sanoin kertomana vain päivää aiemmin uutisoidun tiedon, että hän siirtyy kansainvälistä IB-tutkintoa hallinnoivan koulutusohjelman pääjohtajaksi 1.5. alkaen. Heinosen 5-vuotinen toimikausi olisi loppunut lokakuussa 2021, minkä hän on tuonut esiin yhtenä ratkaisun taustatekijänä. Heinosen toimikautta on leimannut vahva kehittämisen, uudistumisen ja koulutuspolitiikan kehittämishankkeiden ja nyt loppuvaiheessa koronaepidemian hoitaminen. Hänen kaudellaan perustettiin myös uudenlaisia innovatiiviseen toimintatapaan perustuvia toimintamalleja ja työryhmiä. Pääjohtaja on asettanut itseään likoon aktiivisena keskustelijana niin perinteisen kuin sosiaalisen mediankin alustoilla alan toimijoiden piirissä kaikilla toimintojen tasoilla. Heinonen näki myös johtajuuden yhdeksi tärkeimmistä keinoista onnistuneen koulutuksen uudistamisessa ja toimintatapojen kehittämisessä. Tässä yhteydessä esitän kiitoksen hyvin sujuneesta ja tuloksekkaasta yhteistyöstä Olli-Pekalle ja toivotan menestystä merkittävään uuteen työtehtävään, joka on myös maallemme arvokas huomionosoitus korkeasta koulutusosaamisestamme.
Rehtoribarometrin kolmas kyselykierros alkaa maaliskuun lopussa!
Tänä keväänä toteutamme yleissivistävän koulutuksen esimiesten työhyvinvointitutkimuksen jo kolmatta kertaa. Emme aavistaneet ohjelmaa käynnistäessämme, miten ajankohtaiseksi koronatilanne nostaa työhyvinvointiin liittyvät kysymykset kouluissakin. Jo viime keväänä tutkimukseen liitettiin erillinen koronatilanteeseen liittyvä kysymysosio, joten nyt meillä on mahdollisuus saada pitkittäisseurantatietoa myös tästä teemasta. Kysely on laadukas, syvällinen ja varsin laaja. Edellisten vuosien tapaan sen vastaamiseen kannattaa varata aikaa kaikkiaan noin tunnin verran. Vastaamalla kyselyyn olet mukana tuottamassa ainutlaatuista tietoa opetusalan esimiesten työhyvinvoinnin tilasta. Tätä tietoa on menestyksekkäästi käytetty tuottamaan alaamme koskettavaa laadukasta tutkimustietoa myös toimialan tulevaisuudesta päättäviin pöytiin sekä julkisuuteen.
Vastaamalla autat koko ammattikuntaamme mutta myös itseäsi, sillä jokainen vastaaja saa oman henkilökohtaisen palauteraportin kyselyn analyysin päätyttyä. Näin vastaaja voi verrata tulostaan yleisiin keskiarvoihin ja saada näin täsmällistä tietoa omasta työhyvinvoinnistaan. Aiemmin kyselyyn vastanneet saavat myös seurantatietoa siitä, mihin suuntaan oma työhyvinvointi on kehittynyt edellisen kyselyn jälkeen. Kysely on käännetty nyt ensimmäistä kertaa ruotsiksi, joten ruotsinkieliset jäsenemme pystyvät vastaamaan siihen omalla äidinkielellään.
Linkki kyselyyn tulee tutkimustamme tukevan Opetushallituksen kautta ennen pääsiäistä. Jokaista rehtoria pyydetään välittämään se myös edelleen oman oppilaitoksensa apulaisrehtorille/vararehtorille/apulaisjohtajalle.
Hallitusohjelmatavoite on lunastettava ja johtamisosaamista kehitettävä
Nykyisen hallituksen aloittaessa työtään yksi jäsenkuntamme kannalta ilahduttavimpia tavoitteita oli koulujen johtamisjärjestelmien ja osaamisen kehittämistyö hallituskauden aikana. On toki ymmärrettävää, että koronaepidemia on laittanut kaikki suunnitelmat uusiksi. Mutta ehkä juuri osittain tämän tilanteen vuoksi tavoitteen toteuttamisen tarve on suurempi kuin koskaan aiemmin. Olemme nyt SURE:n hallituksessa sekä Opetusalan johdon neuvottelukunnassa käytyjen keskustelujen pohjalta päätyneet jättämään opetus- ja kulttuuriministeriöön aloitteen, jossa peräämme, millä tavoin ministeriö aikoo käynnistää edellä kuvatun kehittämistyön. Tavoite on myös erittäin tärkeä osa rehtorin työnkuvan päivittämistä ja parhaimmillaan paras tapa vaikuttaa siihen, mihin suuntaan oppilaitosjohtajan ammattia tulevaisuudessa kehitetään.
Toivotan paljon voimia kaikille jäsenillemme kevään koulutyöhön ja sen eri käänteisiin. Pidetään peli yksinkertaisena ja keskitytään perusasioihin, tehdään vaikeita asioita yksinkertaisemmiksi!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen
HUOMIO!
Oletko maksanut Suomen Rehtorit ry:n jäsenmaksun?
Jäsenmaksuviesti lähetettiin sähköpostilla 11.2. Osalla jäsenistä oli sähköpostiosoite muuttunut tai viesti ei jostain syystä mennyt perille. Näistä on saatu muutamia selviteltyä ja jäsenmaksu lähetettyä uudelleen. Jos et ole saanut jäsenmaksua, niin ole pikimmiten yhteydessä järjestösihteeriin toni.lehtinen@surefire.fi. Parin viikon sisällä lähetämme karhukirjeet postitse. Jäsenmaksut ovat järjestön tärkein rahoitusmuoto.
Uusi Jokirinteen oppimiskeskus vastaa eri ikäryhmien pedagogisiin tarpeisiin
Helmikuussa koululaisille avautuneeseen upeaan kolmikerroksiseen rakennukseen on tehty tiloja, jotka vastaavat eri ikäryhmien pedagogisia vaatimuksia ja muuntuvat helposti erilaisiin tulevaisuudenkin tarpeisiin.
Tilojen ja sisustuksen suunnittelussa on huomioitu yhteistyön edistäminen eri ryhmien välillä, helppo muunneltavuus kalusteratkaisuissa sekä monipuoliset tavat varmistaa rauhalliset työskentelyolosuhteet niin oppilaille kuin koulun henkilökunnallekin. Opettajien työskentely- ja taukotilat on tehty viihtyisiksi ja niissä mahdollistuu helposti yhteiset tapaamiset ja rauhallinen työskentely. Tutustu kouluun ja Lekolarin suunnittelemiin oppimisympäristöihin.
Kouluissa tarvitaan yhteiskehittämistä, tiimejä ja valmennusosaamista
Parhaimmillaan koulu on yhteisö, jossa yhdessä toimiminen ja yhdessä aikaansaaminen on luonteva toiminnan tapa. Yksilövetoisuus ei vapauta kaikkia resursseja käyttöön. Tiimiyhteisössä johtajalla on valmentava rooli ja tiimeissä vapautta ja vastuuta toimia strategisina toimijoina.
Se ei ole muutos, jonka voi toteuttaa hetkessä, vaan tarvitaan aikaa ja osaamisen kehittämistä.
Tiimiakatemia Globalilla pidimme webinaarin ”Oppilaitos tiimiyhteisöksi – miten se tehtiin?” jossa johtajat kertovat kokemuksiaan ja ajatuksiaan aiheesta. Katso tallenne tästä
Tiimimestari-valmennus on ohjelma rehtoreille, opettajille ja kehittäjille. Se antaa uusia näkökulmia ja toimintamalleja tiimiyhteisön rakentamiseen, valmentavan työotteen kehittämiseen ja pedagogiikan kehittämiseen. Lue lisää tästä
Rehtori, Onnistu vaikeissa johtamistilanteissa!
Onnistu vaikeissa johtamistilanteissa – laki ja työpsykologia
Tutustu uutuuskoulutukseemme esimiehille ja johtajille: Onnistu vaikeissa johtamistilanteissa – laki ja työpsykologia 28.-29.4.2021.
Lakimies ja työpsykologi neuvovat rehtoreita työpaikan kiperissä kysymyksissä. Syksyn 2020 kaikki Onnistu vaikeissa johtamistilanteissa -koulutukseen
osallistuneet suosittelevat koulutusta kollegoilleen!
Lue lisää: https://edumar.fi/koulutus/onnistu-vaikeissa-johtamistilanteissa-laki-ja-tyopsykologia-2/
Tutustu myös: Haastava oppilas – Edumar
Fulbright-opettajavaihdosta USA:ssa kansainvälisiä verkostoja, ideoita ja eväitä koulutyöhön!
Hakuaika syyslukukauden 2022 Fulbright Distinguished Awards in Teaching -ohjelmaan on käynnissä.
Ohjelmaan voivat hakea ensimmäisen ja toisen asteen opettajat, opettajankouluttajat, alan hallinto- ja tukihenkilöstö, kirjastoalan ammattilaiset, informaatikot sekä mediakasvattajat, jotka käyttävät vähintään puolet työajastaan ensimmäisen tai toisen asteen oppilaiden ohjaukseen.
Ohjelma sisältää omaa ammattitaitoa ja alan asiantuntemusta kehittävän projektin lisäksi kansainvälisiä verkostoitumismahdollisuuksia, opintoja isäntäyliopistossa, kouluvierailuja sekä osallistumista opetustoimintaan.
Lisätietoja ja tarkat hakukriteerit Fulbright Distinguished Awards in Teaching Program verkkosivulta: www.fulbright.fi/fin-teacher
Suomalaisten hakijoiden hakuaika päättyy sunnuntaina 28.3.2021.
Kyselyihin vastaa:
Mirka McIntire, puh: 044 5535 269, mirka.mcintire(at)fulbright.fi
Valmentava johtaminen ja työhyvinvointi -koulutus rehtoreille ja opetusalan johtamistyötä tekeville
1.4.–13.12.2021 | Vuorovaikutteinen verkkovalmennus
Rehtori tai opetusalan johtamistyötä tekevä, panosta osaamiseesi – luot hyvinvointia itsellesi ja yhteisöllesi.
Valmentavan johtamisen perustana ovat kiinnostus, kysyminen, innostaminen ja haastaminen. Johtaminen on systeeminen kokonaisuus, jossa erityisen tärkeää on ihmisten välinen vuorovaikutus. Työhyvinvoinnin ja työn menestyksellisyyden ytimessä on ymmärrys vuorovaikutuksesta ryhmädynaamisena ilmiönä.
Opetushallitus rahoittaa valmennuksen, joten se on osallistujalle maksuton.