Jäsenkirje 4/2021

Puheenjohtajalta

Takaisin lähiopetukseen

Huhtikuun jäsenkirje ilmestyy viikolla, jolloin lukuisat etäopetuksessa olleet lukiolaiset ja yläkoululaiset ovat palailemassa lähiopetukseen. Monen asian merkitys aukeaa vasta sitten kun sen menettää. Näin on varmasti myös kaikilla niillä nuorilla, joiden opiskelu tutussa kouluympäristössä vaihtui etäopetusjaksoksi keväällä 2021. Erona vuoden takaiseen tilanteet eri puolilla maata ovat vaihdelleet varsin paljon, mutta jatkuva varuillaanolo ja erilaisten ohjeiden noudattaminen on varmasti vienyt paljon huomiota kaikissa maamme oppilaitoksissa.

 

Vauhtia johtamisjärjestelmien kehittämiseen

Kuluvan toimintavuoden yksi järjestömme päätavoitteista on ollut edistää maan hallitusohjelmatavoitteen mukaista koulujen johtamisjärjestelmien ja osaamisen kehittämistyön käynnistämistä. Ymmärrettävästi se on jäänyt osittain globaalin pandemian jalkoihin. Tavoitteen merkitys on kuitenkin nyt jo yli vuoden kestäneen koronaepidemian aikana entisestään korostunut. Eikä vähiten siksi, että rehtorista on tänä aikana tullut pahimmillaan sieltä täältä singahtelevien uusien tehtävien viimekätinen toteuttaja, jos ketään muutakaan tekijää ei näille työtehtäville ole löytynyt. Siksi tässä jäsenkirjeessä on hienoa kertoa, että olemme hiljattain jättäneet opetus- ja kulttuuriministeriölle kirjallisen aloitteen, ja saimme tähän yhteistyöhön mukaamme järeän allekirjoittajajoukon. SURE:n lisäksi aloitteen ovat allekirjoittaneet Opetusalan Ammattijärjestö, Finlands Svenska Lärarförbundet sekä Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat puheenjohtajiensa johdolla. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan seuraavia askelia!

 

 

Rehtoribarometri jo kolmatta kertaa

Vuodet vierivät vinhaa vauhtia, ja totta vie: olemme nyt jo kolmatta kertaa käynnistäneet kansallisen yleissivistävien oppilaitosjohtajien työhyvinvointikyselyn eli Rehtoribarometrin. Myös tällä kertaa jaoimme kyselyn Opetushallituksen kautta. Rehtoribarometrin jakaminen jää näin yhdeksi OPH:n keväällä jättävän pääjohtaja Heinosen viimeisien kuukausien työtehtävistä. Vastaamiseen kannustavan saatteen myötä kysely viestii tälläkin kertaa ymmärrystä ja välittämistä vaativissa oloissa työtään tekevien rehtoreiden suuntaan. Jokainen kyselyyn vastannut rehtori saa analysoinnin edetessä henkilökohtaisen palautteen. Siinä hänen omien vastauksiensa muodostamaa kuvaa peilataan kaikkien vastaajien keskiarvoihin. Palaute sisältää myös monia koronaepidemian tuottamia uusia, tutkimusta vaativia työkuormituksen osa-alueita. Näin vastaaminen on hyödyllistä jokaiselle oman työhyvinvoinnin tilan selvittämiseksi. Järjestöllemme barometrin tuottama tieto on suorastaan elintärkeää, sillä korkeatasoinen ja riippumaton tutkimus tuottaa vahvaa faktaa oppilaitosjohtajien edunvalvonnan kehittämiseksi.

För första gången är det nu möjligt att besvara till undersökningen också på svenska!


MTV3-kysely tuotti huolestuttavaa tietoa

Järjestömme jäsenten kanta päivänpolttaviin koulutuksen kysymyksiin kiinnostaa, ja SURE:en luotetaan tämän kannan selvittämisessä. Viimeisin osoitus tästä on jo ennen pääsiäistä alkanut SURE:n ja MTV3-uutistoimituksen yhdessä toteuttama kyselypohjainen uutisointi koronapandemian vaikutuksista, oppimisvajeesta sekä ylioppilaskirjoitusten sujumisesta. Siihen voi tutustua tarkemmin tämän linkin kautta. Yksi kyselyn huolestuttavista tuloksista oli, että epidemian aikana rehtoreiden arvioiden mukaan on erottunut selvä joukko oppilaita, joiden koulunkäynti on syystä tai toisesta keskeytynyt. Tämä on merkillepantava ilmiö maassa, joka on aiemmin saattanut ylpeillä kansainvälisessä rehtoreiden yhteistyössä sillä, että meillä koulupudokkuus on merkittävästi vähäisempää kuin vaikkapa muissa Euroopan maissa. Kun nyt kesän lähestyessä toiveikkuus yhteiskunnan avaamisesta vähitellen lisääntyy, emme saa unohtaa syntynyttä velkaa, oppimisvajetta ja koulunkäynnin tilan kadottaneita oppilaita ja opiskelijoita. Siinä missä kansantalous, matkailuala ja muu työelämä janoavat exit-suunnitelmaa, saman ansaitsevat koulua käyvät sukupolvet ja kouluissa työtään tekevät ammattilaiset. Tähän tarvitaan selkeä toimintaohjelma ja sen vaatima rahoitus.

Hihat rullalle kiusaamisen kitkemiseksi

Kiusaaminen on sitkeä ongelma oppilaitoksissa. Kiusaamisen ehkäiseminen ja hyvinvointia parantavien toimien ja ohjelmien kehittäminen ovat myös tärkeitä kansallisia tavoitteita. Opetus- ja kulttuuriministeriö on tarttumassa tähän omin toimin, mutta myös Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi on käärinyt hihat rullalle ja valmistelee omaa arviointiaan. Sen on tarkoitus tuottaa merkittävää tietoa kiusaamisesta ilmiönä. Parhaillaan Karvi kuulee sidosryhmiä ja asiantuntijoita ja laatii hankesuunnitelmaa. Pidän tätä työtä hyvin tärkeänä, sillä kiusaamisesta puhuttaessa meillä tulee olla käytössä selvät, yhteisesti määritellyt ja ymmärretyt käsitteet. Arviointityö sisältänee myös tietoa erilaisten hankkeiden ja ohjelmien mahdollisuuksista ja käyttökelpoisuudesta kiusaamisen ehkäisemisessä ja siihen puuttumisessa. Myös tätä tietoa oppilaitosjohtajat varmasti sekä arvostavat että tarvitsevat oman johtamistyönsä tueksi. Toimeen on tartuttu topakasti, mutta on selvää, että laadukas arviointityö ottaa aikansa. Jo kesän jälkeen tämän hankkeen jatkoaskelista on kuitenkin jo paljon lisää kerrottavaa, ja palaan asiaan myös jäsenkirjeissä.

Kevät kuitenkin tulevi!

Näin otsikoitu Eino Leinon runo päättää tämänkertaisen jäsenkirjeeni:

Tunnetteko? Ilma tuulahtaa:
kevät kuitenkin tulevi!
Taivas korkeamman kaaren saa,
tähdet kiillon kirkkahamman.

On kuin puussa, on kuin Luojan maassa
kuuluis jo salainen kuiske,
vilkahtaisi viidakossa, haassa
huntujen sinisten huiske.

Kevät jälkeen talven raskahimman,
minkä on ihminen elänyt,
kevät jälkeen myrskyn murhaisimman,
mit’ on nähty maailmassa?

Oisko mahdollista? Oisko unta?
Ei petä elämän vaisto,
kutoo ihanteitaan ihmiskunta,
päättyvi pisinkin taisto.

Pidetään huolta itsestämme samalla kun jatkamme kevätseurantaa!

Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen

 

 

How does your school educate students about plagiarism while saving time for teachers?

We at Ouriginal support schools in this question with an easy-to-use text-matching tool that helps teachers saving time and focus on what is important – teaching. Ouriginal can be smoothly integrated in your digital eco system of learning tools and becomes a natural part of the student learning process to enhance writing.

If you sign up with us before 30th of June 2021, you get a 15-month license at a price of 12 months – full access for your school and teachers.

We would love to show you a demonstration of how we can support your school! Contact us here or at Linnea.rydberg@ouriginal.com.

 

Haluatko vahvistaa oppilaitoksenne kykyä olla mukana ekologisessa jälleenrakennuksessa?

Ilmoittaudu mukaan valmennusohjelmaan!

Maksuttomassa valmennusohjelmassa saat tietoa ja työvälineitä ekologisen jälleenrakennuksen ennakointiin ja yhteiskunnan uudistamiseen. Puolivuotinen ohjelma koostuu kahdesta valmennuspäivästä ja omassa oppilaitoksessa toteutettavasta kehittämisprojektista.

Valmennusohjelman kouluttajina toimivat Lasten ja nuorten säätiön tulevaisuusasiantuntija ja Tulevaisuuskoulun johtaja Otto Tähkäpää ja opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen kehittämissäätiö OKKA-säätiön suunnittelupäällikkö Erkka Laininen. Lisäksi kuulet kiinnostavien asiantuntijavieraiden puheenvuoroja.

Valmennusohjelman rahoittavat Tiina ja Antti Herlinin säätiön Lasten ja nuorten ilmastorahasto sekä Nesslingin säätiö.

Tutustu valmennusohjelmaan tarkemmin ja ilmoittaudu mukaan: https://www.nuori.fi/toiminta/tulevaisuuskoulu/valmennusohjelma-rehtoreille/.

 

Tiimimestari -valmennusohjelma luo uudenlaista johtamisosaamista

”Valmennus kehitti johtamistaitojani” väite sai keskiarvon 4,14 palautekyselymme mukaan (asteikolla 1-5). Valmennus vahvistaa yhteiskehittämisen, tiimien hyödyntämisen ja yhteisön yhdessä oppimisen taitoja.

Haluatko päivittää johtamisosaamistasi, haastaa itsesi uudenlaiseen johtajuuteen ja soveltaa valmentavaa toimintatapaa?

Tiimimestari® -valmennus on ohjelma rehtoreille, opettajille ja kehittäjille. Se antaa uusia näkökulmia ja toimintamalleja tiimiyhteisön rakentamiseen ja oman valmentavan työotteen kehittämiseen. Lue lisää tästä!

Free Webinar for ICP Members – A Conversation with Steve Munby – 4 thMay – REGISTER TODAY

SURE:n jäsenenä olet myös ICP:n jäsen, joten tämä huippuwebinaari on sinulle ilmainen.

Why you should join the ICP Webinar with Steve Munby?

EVENT DETAILS

In an increasingly divided world, how can leaders manage the complexity of different and seemingly opposing aspects of education?
How can leaders go about tackling conflicting views within their school/organisation?
In particular, how can school and educational leaders manage the apparent paradoxes of:

1.    academic excellence and equity
2.    optimism and pragmatism

What are the implications of all this for policy-makers/system leaders and for school leaders?
Don’t miss the opportunity to hear from this extraordinary speaker. Register Today

ICP has a clear commitment to ‘promote more equitable opportunities and outcomes for students globally through quality school leadership’.

At the ICP Conference in Shanghai 2019, the ICP Council developed its own definition of Equity to encouragesupport and inspire its membership to develop a deeper understanding of what equity means in the context of education.

ICP as a global professional organisation actively promotes the principles of equity and fairness and subscribes to the view expressed by Rick Lavoie that ‘Fair doesn’t mean giving every child the same thing – it means giving every child what they need’.

Steve Munby is a self-employed consultant and speaker on leadership and system reform. He retired in 2017 as Chief Executive of the Education Development Trust, an international education charity working in Asia, Africa, the Middle East and Europe, where he led the advisory support for the development of the new National Academy for Educational Leadership in Wales.

Prior to this, Steve was Chief Executive of the National College for School Leadership in England. As CEO, he had overall responsibility for the training and development of school principals in 22,000 state maintained schools in England and also for the training and development of Directors of Children’s Services of 150 Local Authorities. Whilst at the National College, Steve oversaw the work on the identification and development of National Leaders of Education, the development of Teaching Schools in England and the review of the National Professional Qualification for Headship.

Steve is currently a facilitator for the Atlantic Rim Collaboratory summits. He is a Visiting Professor at University College London Institute for Education and is Chair of the Teaching Awards Trust in England.

Don’t miss the opportunity to hear from this extraordinary speaker. Register Today