Jäsenkirje 8/21

Puheenjohtajan palsta

Edunvalvonta kehittyy yhteistyössä: tulossa rehtorikysely

Yksi SURE:n tärkeimmistä tehtävistä on sinnikäs jäsenkunnan ammatillisen edun valvominen. Siihen kuuluu yhteistyö niin työntekijä- kuin työnantajajärjestöjenkin kanssa. Yhteisen edunvalvontatyön edistämiseksi OAJ on laatinut yhteistyössä SURE:n ja ja FSL:n kanssa rehtorikyselyn, jonka tietoja käytetään rehtoreiden palkkausjärjestelmän kehittämiseen sekä yleisemmin koulujen johtamisen tilannekuvan kirkastamiseen.

Kysely on nyt avattu ja se tehdään ajankohtana, jolloin kouluilla on tilastointipäivään liittyviä, kyselyssä tarvittavia tietoja mahdollisimman helposti käytettävissä. Näiden tietojen lisäksi tarvitset kyselyn täyttämiseen uusimman palkkalaskelmasi, jotta tarkat palkkatiedot voidaan yhdistää johtamistyön kokonaisuuden tietoihin. TVA-korvauksen, vuosidonnaisten lisien ja muiden mahdollisten lisien lisäksi kysytään mm. palkkaperusteryhmien kokonaismäärää, hinnoittelutunnusta, apulaisrehtoreiden ja koulusihteereiden työpanoksen määrää, johtamistyön kokonaisuutta ja toimipisteitä sekä muutamia muita palkkaukseen, työaikaan ja työmäärään liittyviä asioita. Kaikki tiedot käsitellään luottamuksellisesti, eikä yksittäisen rehtorin palkkatietoja julkisteta. Jokaisella vastaajalla on mahdollisuus saada tuloksista kooste oman tilanteensa arvioimisen tueksi. Kyselyä jaetaan useampaa reittiä pitkin, jotta mahdollisimman moni saisi sen. Tartu siis tähän tärkeään tilaisuuteen, sillä vain kattavalla vastausprosentilla saamme mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan oppilaitosjohtajien tilanteesta maassamme!

Budjettiriihi ei luvannut odotettua panostusta oppimis- ja hyvinvointivajeen paikkaamiseen

Koronaepidemiatilanne ja pitkittyneen kriisin vaikutukset oppilaisiin ja opiskelijoihin herättävät yhä laajaa kiinnostusta – ja syystäkin. SURE:n ja MTV3-uutisten yhteinen selvitys osoitti elokuun lopussa kiistatta sen, että korona-aika on lisännyt oppilaiden pahoinvointia ja oppimisen ongelmia. Oppimisvajeen lisäksi puolitoista vuotta kestänyt epidemia ja siihen liittyneet terveysturvallisuutta edistävät järjestelyt sekä erityisesti lukuisat paikalliset – ja varsinkin toisella astella hyvinkin pitkäkestoiset – etäopiskelujärjestelyt ovat synnyttäneet merkittävää hyvinvointivajetta. Kun nyt uskomme ja toivomme, että olemme hyvää vauhtia matkalla kohti uutta normaalia, tulee pandemian jälkihoitoon kiinnittää erityistä huomiota. Oppimiseen ja hyvinvointiin syntyneitä aukkoja ei paikata laastareilla. Siksi on harmillista, että maan hallituksen viimeisin budjettiriihi ei tuottanut odotettuja panostuksia koulutuksen kokonaisrahoitukseen. Koulutuspoliittinen selonteko antaa samaan aikaan kuitenkin kuvan, että koulutusmenojen osuus bruttokansantuotteesta on jäämässä pysyvämmin jälkeen muista Pohjoismaista.

 


Karvin pitkittäisarviointi kolmasluokkalaisten osaamisesta valmistui

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi julkisti uuden lukukauden alussa mielenkiinnolla odotettuja tuloksia kolme vuotta sitten käynnistetystä pitkittäisarvioinnista, johon osallistuivat syksyllä 2020 kolmasluokkalaiset. Tulosten mukaan oppilaiden väliset erot ovat suuria, mitä ne olivat myös silloin, kun arviointi aloitettiin ensimmäisellä luokalla. Arvioinnista vastaavan projektipäällikkö Annette Ukkolan mukaan osalla oppilaista on alkuopetuksen jälkeen niin heikot matematiikan ja äidinkielen taidot, että ne eivät edellyttäisi siirtymistä kolmannelle luokalle. Huolestuttavinta on, että koulun merkitys osaamiseroja selittävänä tekijänä oli kasvanut ensimmäisen luokan alusta. Erityisen kiinnostava on tämän ikäluokan arvioinnin seuraava raportti, jossa tarkastellaan lähemmin taustatekijöiden vaikutusta osaamiseen. Karvin merkitys sekä riippumattomana että korkeatasoisena oppimisen ja koulutuksen tulosten ja laadun arvioijana on Suomen kaltaisessa maassa – jossa vältetään laajoja koko ikäluokkaa koskevia kansallisia testejä – erityisen tärkeä. Karvin arvioinnit luovat hyödyllisen kuvan koulutusjärjestelmän toimivuudesta ja laadusta. Tätä tietoa jokaisen oppilaitosjohtajan kannattaa hyödyntää oman ammattitaitonsa ja johtamansa oppilaitoksen kehittämisessä.

Ilmianna vuoden opetusteko 2021!

Vuoden opetusteko 2021 -kilpailussa etsitään uusia, oivaltavia ja käytännössä kokeiltuja opetuksen ja kasvatuksen menetelmiä tai tekoja kaikilta koulutusasteilta. Tämänvuotisen kilpailun teema on ”Mitä oivalluksia poikkeusolot ovat tuottaneet?”. Kilpailu on parhaillaan käynnissä ja kestää 8.10.2021 saakka. Tarkemmat säännöt sekä ilmoittautumisohjeet löytyvät tämän linkin takaa. Kilpailun voittaja palkitaan Suomen Messusäätiön 3 000 euron stipendillä Educa-messuilla Messukeskuksessa 28.1.2022. Kilpailun yleisiä arviointikriteerejä ovat idean luovuus ja omaperäisyys, vaikuttavuus ja toimivuus, oppimisen ilo ja osallisuus sekä mahdollinen toistettavuus. Oppilaitosjohtajat, jos ketkä, ovat tuottaneet sekä yksilöinä että yhdessä koulunsa henkilökunnan kanssa hienoja arkisia oivalluksia, joiden avulla poikkeusoloista on selviydytty. Nyt ei siis kannata pitää kynttilää vakan alla, vaan kannustan rohkeasti ottamaan osaa tähän hyväntuuliseen kilpailuun ja jakamaan omia ratkaisuja opetusalan yhteiseksi hyväksi!

Pro Rexi 2021 toteutuu hybriditapahtumana to–pe 25.–26.11.2021

SURE:n hallitus päätti syksyn ensimmäisessä kokouksessaan toteuttaa vuoden 2021 Pro Rexi -tapahtuman hybridimallilla! Olemme saaneet paljon toiveita siitä, että mikäli terveysturvallisuusohjeet suinkin sallivat, toteuttaisimme Pro Rexin lähiosallistumistapahtumana. Tämän toiveen voimme toteuttaa nyt, kun valtakunnallinen koronatilanne on hyvää vauhtia kääntymässä paremmaksi. Hybridimallilla varmistamme tapahtuman toteuttamisen myös siinä tilanteessa, että epidemiatilanne kääntyisi huonompaan suuntaan. Etäosallistumismahdollisuus palvelee varmasti myös niitä jäseniämme, jotka eivät syystä tai toisesta voi osallistua paikan päällä järjestettävään tapahtumaan. Minulla onkin iso ilo pyytää kaikkia jäseniämme merkitsemään Pro Rexin ajankohta jo kalentereihin ja pohtimaan omaa osallistumista joko paikan päällä Helsingissä tai verkossa. Seuraa tapahtuman tiedottamista SURE:n kanavilta ja suorista jäsenviesteistämme!

Antti Ikonen
pj Suomen Rehtori
@AnttiIkonen

Uusi peli Kodin ja Koulun Päivän viettoon!

Rehtori, lataa koulunne käyttöön uusi peli ja kutsu vanhemmat pelaamaan yhdessä toisten perheiden ja koululaisten kanssa! Kaikille peruskouluasteille suunnattu leikkimielinen peli kannustaa vanhempia ja oppilaita ratkaisemaan yhdessä kouluarkeen liittyviä kuvitteellisia pulmatilanteita. Samalla vanhemmat pääsevät pohtimaan lasten ja nuorten kouluarkeen liittyviä teemoja kuten kaveritaitoja, kouluun liittyviä sääntöjä ja vanhempien roolia lapsen koulunkäyntiin liittyen. Peli on maksuton ja se on vapaasti jaettavissa kaikkien koulunne oppilaiden vanhemmille. Peliä voidaan vallitsevista kokoontumisrajoituksista riippuen pelata joko tiimityönä koulun tiloissa tai vaikka kotona perheen kesken. Lue lisää ja lataa peliohjeet täältä: https://kodinjakoulunpaiva.fi/materiaalit/pelaamaan/

 

Mitä on oppilaitoksen yhteiskehittäminen? Miten se mahdollistetaan? Mihin ja miksi sitä tarvitaan? Mikä sitä haastaa?

Tule kuuntelemaan Tiimiakatemia Globalin webinaaria 30.9. klo 15, jossa vieraat kertovat omia kokemuksiaan ja oppejaan koulun yhteiskehittämisestä. Lue lisää: https://tiimiakatemia.com/maksuttomat-webinaarit/

 

Vauhtia uralle ja innovaatioita omalle alalle USA:sta ASLA-Fulbright MCPD-apurahaohjelman avulla!

ASLA-Fulbright Mid-Career Professional Development -apurahaohjelma tarjoaa työuransa keskivaiheessa oleville ammattilaisille, asiantuntijoille, ja kulttuurin ja taiteen toimijoille mahdollisuuden oman alan ja asiantuntemuksen kehittämiseen USA:ssa. Hakija saa itse suunnitella yhdysvaltalaisessa isäntäorganisaatiossa toteutettavan projektin, johon voi sisältyä ei tutkintoon tähtääviä kursseja/opintoja, vierailuja alan organisaatioihin, luentoja, jobshadowing -mahdollisuuksia yms.

Stipendi on suuruudeltaan jopa USD 15 000, ja apurahan lisäksi stipendiaatit saavat käyttöönsä Fulbright Suomi -säätiön monipuoliset tukipalvelut. Hakijoiden tulee olla Suomen kansalaisia.

Tutustu ohjelmaan tarkemmin ja suunnittele oma 3-12 kuukautta kestävä projektisi lukuvuodelle 2022-23! Haku päättyy 2.12.2021. www.fulbright.fi/fin-mcpd

Järjestämme infotilaisuuden kiinnostuneille hakijoille Zoomissa torstaina 7.10.2021 klo 16.00-17.00.
Tilaisuuten voi imoittautua täällä:  https://forms.gle/XJbPLpk1m1X5XpzM9

Opeta suomen kieltä ja kulttuuria Yhdysvalloissa lukuvuonna 2022-23!

Oletko kiinnostunut viettämään yhden lukuvuoden yhdysvaltalaisessa yliopistossa avustaen suomen kielen ja kulttuurin opetustehtävissä sekä samalla täydentäen omia opintoja osallistumalla kursseille? Lue tarkempi kuvaus Fulbright Finnish Language and Culture Teaching Assistant (FLTA) -stipendiohjelmasta ja tutustu hakuohjeisiin Fulbright Suomi –säätiön verkkosivuilta www.fulbright.fi/flta.

Stipendiohjelman kohderyhmä: alle kolme vuotta sitten valmistuneet opettajat sekä maisteri- ja tohtoritason opiskelijat, jotka ovat kiinnostuneita suomen kielen ja kulttuurin opetuksesta Yhdysvalloissa.

Hakuaika päättyy 12.10.2021. Inspiroidu lukemalla FLTA-ohjelman alumnien blogeja verkkosivuillamme ja hae ohjelmaan nyt!

Mobiilisovellus päivittyy

Jäsenten käytössä oleva SURE:n mobiilisovellus päivittyy lähipäivinä. Ensiksi sovellus deaktivoidaan kaikilta sen ladanneilta. Tämän jälkeen tulee tekstiviesti sovelluksen lataamiseksi. Sovellus asennetaan näpäyttämällä tekstiviestissä olevaa latauslinkkiä. Linkki avaa sovelluksen asennussivun puhelimen selaimeen. Sivulla on ohjeet
sovelluksen asentamiseksi.