Puheenjohtajan palsta
Tiekartta johtamisjärjestelmien kehittämiseen
Jätimme keväällä 2021 Opetus- ja kulttuuriministeriöön (OKM) neljän järjestön yhteisaloitteen, jossa tiedustelimme, mihin toimiin ministeriössä on ryhdytty hallitusohjelman mukaisen koulujen johtamisjärjestelmien ja osaamisen kehittämistyössä. Aloitteen allekirjoittivat Suomen Rehtoreiden lisäksi Opetusalan Ammattijärjestö, Opetus- ja sivistystyön asiantuntijat sekä Finlands Svenska Lärarförbundet. Saimme syyskuun lopulla tiedusteluumme vastauksen sekä kuvausta niin tiedossa olevista kuin tulevistakin toimista. Seuraavassa on niistä lisätietoa:
Johtamisosaamisen kehittäminen osana Oikeus oppia -ohjelmaa
OKM:n mukaan johtamisen kehittämiseen tartutaan usein eri toimin. Yksi tärkeimmistä on yleissivistävän kasvatuksen ja koulutuksen johtamisen tutkimusperustainen Oikeus oppia -kehittämisohjelma aina vuoteen 2035 saakka. Ohjelma sisältää koulutuskokonaisuuden opetussuunnitelmineen sekä esityksen koulutuksen rahoitusmallista. Tämän työn on määrä alkaa vielä vuoden 2021 aikana. Johtamisosaamisen kehittämistä tuetaan myös kehittäjä- ja tutkijaverkostoissa, joissa keskeisenä toimijatahona on Opetushallitus. Osana kehittämisohjelmaa rakennetaan kasvatus- ja opetusalan johtamisen tukisivusto ja tuotetaan verkkoalustalle esihenkilötyötä tukevia sisältöjä. Yksi ajankohtainen kehittämisteema on oppijan tuen johtaminen, johon nimetty erillinen tuen työryhmä ottaa kantaa loppuraportissaan ensi vuoden puolella.
– Olemme pitkän tien alussa!
Yleissivistävän koulutuksen johtamisosaamisen kehittäminen on iso kokonaisuus, ja tulosten aikaan saaminen edellyttää lujaa sitoutumista tavoitteeseen. Tämä vaatii myös kosolti sinnikkyyttä, sillä vaativa kehittämiskohde edellyttää pitkäjänteistä toimintaa. Tarvitaan myös resurssia, jolle olisi varmasti myös muita ottajia. Kunnianhimoisen kehittämistavoitteen tulee perustua tutkimusperustaisesti muodostuvaan kuvaan modernista oppilaitosjohtajan ammatista. Sen pitää tunnistaa hyvin rehtorin työn keskeiset kompetenssit. Näistä syistä näemme, että tässä yhteydessä on pysähdyttävä tarkastelemaan oppilaitoksen esihenkilöiden kelpoisuuskysymyksiäkin. Johtamisjärjestelmien kehittämistavoite edellyttää mielestämme myös oppilaitosjohtajan ammatillisen pätevöitymisen koulutusohjelmien päivittämisen. Tämän lisäksi huomiota pitää kiinnittää Johtajuuteen kasvun polku -ohjelman mukaisesti rehtorityöhön orientoivaan koulutukseen, aloittavan rehtorin tukemiseen sekä systemaattiseen uran aikaiseen täydennyskoulutukseen ja mentorointiin.
– Tulevaisuuden koulua rakentamassa
Kauppalehti julkaisi hiljattain oman teemanumeronsa Tulevaisuuden koulu, johon saimme myös järjestönä mahdollisuuden ottaa osaa lehden pääkirjoituksessa. Teema on jo sinänsä kiinnostava, sillä meillä jokaisella on oma ainutlaatuinen näkökulmamme siihen, millainen tulevaisuuden koulun tulisi olla. Samoin meistä jokaisella on oma näkemyksemme siitä, mitkä asiat tulevaisuuden koulussa ovat kaikkein tärkeimpiä. Tulevaisuuden koulun pohtiminen on jatkuva oppimisprosessi, vaikka käsillä ei olisikaan konkreettista rakennushanketta. Ja sellainenhan koulun pitäisikin olla: paikka, joka haastaa sen käyttäjät oppimaan päivittäin yhdessä uutta. Teemanumerossa on mm. Opetushallituksen uuden pääjohtaja Minna Kelhän ajatuksia koulutuksen tasa-arvosta sekä oppimisen ja hyvinvoinnin yhteydestä erityisesti tässä koronapandemian jälkeisessä, uudessa maailmanajassa.
Rehtoribarometri kiinnostaa myös naapurimaita
Teemme parhaillaan valmisteluja tulevaa Pro Rexi -tapahtumaa ja siellä tapahtuvaa Rehtoribarometrin kolmannen tutkimuskerran tulosten julkistamista varten. Valmistelukeskusteluissa professoreiden Katariina Salmela-Aron ja Minna Huotilaisen kanssa olemme saaneet kuulla hyviä uutisia siitä, miten laadukas pitkittäistutkimuksemme herättää yhä enemmän kiinnostusta. Tätä kautta myös tutkimuksen rahoitusmalli on kehittynyt parempaan suuntaan. Viimeisin uutinen tällä saralla on, että rehtoribarometri on yhtenä osana mukana Suomen Akatemian rahoittamassa kansallisessa RESCUE-tutkimushankkeessa. Tämä monitieteinen kolmen yliopiston sekä laajan sidosryhmäyhteisön tukema hanke rakentaa mm. välineitä kriiseistä selviytymiseen ja pandemiasta toipumiseen sekä koulutuksen tasa-arvon edistämiseen. Tutkimusohjelman ja sitä tukevia käytännön toimien mallia on esitelty aktiivisesti myös pohjoismaisille sisarjärjestöillemme, sillä uskomme, että sillä on paljon annettavaa niin naapurimaidemme rehtorijärjestöille kuin meillekin. Olisihan meidän näin mahdollista saada arvokasta vertailevaa tutkimustietoa maista, joiden koulutusjärjestelmä ja yhteiskunnalliset olot vastaavat hyvin pitkälle omiamme.
Myös rehtorille oikeus määrätä jälki-istuntoa 1.10.2021 alkaen
Perusopetuksen rehtorilla on lokakuun alusta lähtien oikeus määrätä oppilaan poistumisesta luokkahuoneesta tai koulun muusta tilasta ja tilaisuudesta. Niin ikään rehtorilla on tämän kuun alusta lähtien oikeus päättää myös oppilaalle annettavasta jälki-istunnosta sekä tehtävien suorittamisesta työpäivän päättyessä. Säännöksen valmistelumuistiossa todetaan, että koulun rehtorilla tarkoitetaan niin toiminnasta vastaavaa rehtoria kuin apulaisrehtoria sekä rehtorin sijaista. Kyseiset kauan kaivatut lisäykset ovat yksi tärkeä osa oppilaitosjohtajan toimintamahdollisuuksien kasvattamista sekä työrauhan että koulun turvallisen toiminnan varmistamisessa. Tätä myös meidän järjestömme on edistänyt pitkäjänteisesti. Ajantasainen hyvä yhteenveto kurinpitokeinoista ja turvaamistoimenpiteistä löytyy mm. Opetushallituksen verkkosivuilta.
Alanvaihtoajatuksia paljon myös rehtoreilla
Teimme hiljattain yhdessä MTV:n kanssa kyselyn Suomen Rehtoreiden jäsenille, ja saimme ennätysmäärän vastauksia (356) teiltä jäseniltämme. Tällä kertaa kyselyssä esitettiin jaksamiseen liittyviä kysymyksiä. Selvityksemme mukaan rehtorit arvioivat oman jaksamisensa likimain samalle tasolle kuin opettajayhteisön jaksamisen: asteikolla 1–10 tulosten keskiarvo oli kuutosen tasoa sekä opettajilla että rehtoreilla. Aiemmin syksyllä tehdyn opettajakyselyn tavoin kysyimme rehtoreilta, kuinka moni oli pohtinut alanvaihtoa viimeksi kuluneen vuoden aikana. Annettujen vastusten mukaan 59 % vastaajista on pohtinut alanvaihtoa. Määrä on lähes sama kuin syksyllä kohahduttanut tieto alanvaihtoa pohtineiden opettajien määrästä. Pohtiminen on toki eri asia kuin aikeen toteuttaminen. Joudumme myös miettimään, millaisen kuvan tällaiset uutiset antavat ammatistamme. Tosiasioilta ei kuitenkaan tule ummistaa silmiä. Alanvaihtohalukkuus on yksi tärkeä signaali, johon on suhtauduttava vakavasti. Myös SURE:n jäsenille tehdyssä kyselyssä alanvaihtoajatusten taustalla ovat vakavat syyt: työn yleinen kuormittavuus, työmäärän lisääntyminen, palkkataso sekä vaikeat tilanteet oppijoiden, opettajien tai huoltajien kanssa.
Kiitos antamistanne vastauksista! Nyt saadut tiedot eivät tule vain median käyttöön, vaan ne auttavat meitä merkittävästi myös kehittämään oman järjestömme työtä ja toimintaa.
Pro Rexi 2021 toteutuu hybriditapahtumana 25.–26.11.2021: Rehtoribarometri ja Vuoden rehtori julki
Edellisessä jäsenkirjeessä kerroimme, että tämän vuoden Pro Rexi -tapahtuma toteutetaan hybridimallilla siten, että kokoonnumme myös paikan päällä järjestettävään tilaisuuteen Helsinkiin. Ilmoittautuminen lähitapahtumaankin on ollut vilkasta, ja valitsitpa etä- tai lähiosallistumisen, nyt on hyvä hetki tarttua tuumasta toimeen ja viimeistellä oma ilmoittautuminen.
Mielenkiintoisen ja sisältörikkaan tapahtuman avajaisaamuna julkaisemme uusimman Rehtoribarometrin tulokset. Nyt meillä onkin ilo vahvistaa, että tämänkertaisen tutkimuskerran tuloksia ovat tulossa kommentoimaan sekä opetusministeri Li Andersson että OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen tutkijoiden lisäksi. Pro Rexi -tapahtumassa julkistamme myös tämänvuotisen Vuoden rehtori -tunnustuksen saajan. Kirsikkana kakussa on tietenkin jo kovasti kaivattu mahdollisuus tavata kollegoita ja yhteistyökumppaneita – joten lämpimästi tervetuloa mukaan tapahtumaamme!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtori
@AnttiIkonen
Rehtoreista turvallisuusjohtajia
Miten rehtorina luot oppilaitokseesi monipuolisesti toimivan turvallisuuskulttuurin, johon saat työntekijät, oppilaat ja vanhemmat sitoutumaan? Tampereen yliopisto tarjoaa rehtoreille oppilaitosten turvallisuuden kehittämiseen kaksi verkkokoulutusta. Molemmat koulutukset ovat Opetushallituksen rahoittamia ja osallistujille maksuttomia.
Reksiturva- Turvallisuuskulttuurin johtaminen oppilaitoksessa (5 op), tarkastelee koulun turvallisuuskulttuurin kokonaisvaltaista johtamista design-suuntautuneeseen pedagogiikkaan sekä osallistavaan pedagogiseen johtamiseen perustuvien toimintamallien kautta. Luot kahden asiantuntijan tuella kouluusi käytännössä toimivan, tarvelähtöisen suunnitelman. Koulutus toteutetaan yhteistyössä Turun yliopiston kanssa. Lue lisää: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/reksiturva-turvallisuuskulttuurin-johtaminen-oppilaitoksessa
Digiturva – Digitaalinen turvallisuus osana opetushenkilöstön digitaalista osaamista (7 op), keskittyy nimensä mukaisesti koulun digitaaliseen turvallisuuteen. Koulutuksessa lisätään opettajien ja rehtoreiden tietoisuutta tieto- ja viestintäteknologian avulla luotavista mielekkäistä opetustilanteista kiinnittäen samalla huomiota riskeihin ja uhkiin, jotka voivat kohdistua mm. koulun henkilötietoihin, oppilaiden palveluihin, laitteisiin ja sovelluksiin sekä digitaalisiin oppimisympäristöihin. Koulutus toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa. Lue lisää: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/digiturva-digitaalinen-turvallisuus-osana-opetushenkiloston-digitaalista
Tutustu koulutuksiin ja ilmoittaudu mukaan!
Lisätietoa: Koulutuspäällikkö Tea Seppälä, tea.seppala@tuni.fi, 050318 7700
Mietitkö henkilökunnan joululahjaa?
Anna lahjansaajan itse valita haluamansa lahja kotimaisella lahjakortilla. Kiitoskaupan lahjakortit ovat verottajan hyväksymiä henkilöstölahjoja ja voit valita lahjakortin eri hintaluokista budjetin mukaan. Kaikissa lahjakorteissa on upeita tavaralahjoja, herkullisia ruokatuotteita, suosituimpia palveluita ja hyväntekeväisyysvaihtoehdot. Lahjakortit saat omalla kuvalla, tekstillä ja logolla joko painettuna tai sähköisenä. Ja mikä parasta tilaaminen on helppoa suoraan https://kiitoskauppa.fi/lahjakortit/ tai laittamalla viestiä kari.honni@kiitoskauppa.fi.
Taloustaidot haltuun – lasten ja nuorten hyvinvointi kasvuun
Haluatko edistää oppilaiden tulevaisuustaitoja? Mietitkö keinoja toteuttaa opetussuunnitelmaa?
Nuori Yrittäjyys ry:llä nämä kysymykset ovat keskeisiä ja uskomme, että tulevaisuus syntyy itse tekemällä. Kannustamme oppilaita osallisuuteen yrittäjyyskasvatuksen keinoin ja lisäämällä arjen hallinnan taitoja kiinnostavilla ja hauskoilla tavoilla.
Me tarjoamme kouluille ja korkea-asteille maksuttomia oppimisohjelmia, joissa lapset ja nuoret voivat harjoitella yrittäjyys-, työelämä- ja taloustaitoja. Ohjelmissamme harjoitellaan esimerkiksi ideoiden jalostamista, yrityksen perustamista, vuorovaikutustaitoja, talouden suunnittelua, lainaamisen ja sijoittamisen taitoja sekä kiertotaloutta. Näitä taitoja ei omaksuta hetkessä, vaan osaaminen karttuu kokemusten kautta, yritysten ja erehdysten polkua kulkemalla. Olennaista on se, että polulle ei päädyttäisi ensimmäistä kertaa tosielämässä. Koulu tarjoaa turvallisen ympäristön harjoitella taloustaitoja ja yritteliäisyyttä tosielämää varten.
Viime vuonna 49 000 lasta ja nuorta osallistui Nuori Yrittäjyyden oppimisohjelmiin.
Tutustu tarkemmin ja kysy lisää:
- Yrittäjyys- ja taloustaitojen oppimisohjelmat
- Lue rehtorin haastattelu yrittäjyyskasvatuksesta Mankolan yhtenäiskoulussa
Mari Rakkolainen
Nuori Yrittäjyys ry
Pedagoginen päällikkö
0407326260
mari.rakkolainen@nuoriyrittajyys.fi
Talousguru 2022 -kilpailu – miksi kannattaa osallistua?
Onhan lukiosi jo ilmoittautunut lukiolaisten valtakunnalliseen, heti tammikuun alussa järjestettävään Talousguru 2022 -kilpailuun? Kilpailu nostaa talousasioiden merkitystä opetuksessa. Talousguru on lukion erottautumistekijä, joka tarjoaa suoria korkeakoulupaikkoja nuorille ja auttaa heitä kirkastamaan omia tulevaisuuden valintojaan.
Rahapalkintojen lisäksi opiskelijoilla on upea mahdollisuus saada kisan kautta opiskelupaikka kahdeksan yliopiston valikoimasta. Osallistuminen on helppoa, opettaja ilmoittaa lukion mukaan, eikä osallistuvien oppilaiden lukumäärää ole rajattu. Lue lisää kilpailun kulusta, upeista palkinnoista, voittajista ja heidän uratarinoistaan sekä ilmoittautumisesta: Talousguru.net.
Opettajat ilman rajoja –verkoston vapaaehtoishaku on avoinna 18.10.-7.11.2021
Opettajat ilman rajoja (OIR) on kaikkien opetus- ja kasvatusalan ammattilaisten vapaaehtoisverkosto. OIR edistää laadukkaan koulutuksen toteutumista tukemalla opetussektorin rakenteita sekä vahvistamalla opetus- ja kasvatusalan henkilöstön ammatillista osaamista sekä Suomessa että maailmalla.
Vapaaehtoisemme muun muassa kouluttavat, valmentavat ja mentoroivat paikallisia kollegoita – opettajia, rehtoreita, opinto-ohjaajia ja muita alan toimijoita. Apulaisrehtori Hanna Alava toimi mobiilimentorina Kenian Kalobeyein pakolaisleirin opettajakollegoille keväällä 2021: ”Rehtorin näkökulmasta oli kiinnostavaa saada vilkaisu opetusmaailman haasteisiin toisella puolella maapalloa. Yhteistä kenialaisten ja suomalaisten opettajien kanssa oli vahva sitoutuminen työhön ja oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseen.”
Verkosto tarjoaa opetusalan ammattilaisille mahdollisuuden jakaa ammatillista osaamistaan kansainvälisessä ympäristössä – paikan päällä tai etäyhteyksien välityksellä. Haettu osaaminen vaihtelee tehtävästä ja toimintaympäristön tarpeista riippuen; tarvetta siis löytyy monenlaiselle kasvatus- ja opetusalan osaamiselle.
Lue lisää avoimista paikoista opettajatilmanrajoja.fi.
Suomen suurin nuorille suunnattu teknologia-alan uratapahtuma TeknologiaUra -tapahtuma järjestetään tänä vuonna jo 11. kertaa – tänä vuonna sekä live- että digitapahtumana. Tapahtumavieraina on opiskelijoita yläkouluista, ammattikouluista, lukioista, ammattikorkeakouluista sekä yliopistoista. Tapahtuman ilmoittautuminen on avattu. Toivotamme teidät ja opiskelijanne tervetulleiksi tapahtumaan!
Mitä? TeknologiaUra 2021
Missä? Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Milloin? 9.11.2021 klo 09.00 alkaen
Lisätietoja tapahtumasta sekä ilmoittautuminen:
www.teknologiaura.fi
Miksi ja miten TeknologiaUra -tapahtuma järjestetään:
Teknologialla on ratkaiseva merkitys suomalaisten hyvinvointiin. Yksi suurimmista haasteista teknologia-alalla on osaavan työvoiman riittävyys ja tähän haasteeseen haluamme tarjota ratkaisun – tuoda opiskelijat, yritykset ja teknologia-ala lähemmäs toisiaan tulevaisuuden yhteisen menestyksen takaamiseksi. Tutkimusten mukaan työvoiman saatavuus on suurimpia kasvun esteitä teknologia-alan yrityksissä. Luomalla merkitystä vaikutamme parhaaseen tulevaisuuteen; nuoret haluavat tehdä valintoja ja työtä, jolla on merkitystä ja vaikutus tulevaisuuteen. Peruskoulusta alan ammattilaiseksi tai lukiosta insinööriksi on 3-4 vuotta, nyt on aika toimia. Turvataan yhdessä laadukas työvoima teknologia-alalle tulevaisuudessa!
Tapahtumassa esitellään kiinnostavalla tavalla teknologia-alan näkymiä, uramahdollisuuksia ja vaikutusmahdollisuuksia. Teknologia-alan yritykset, oppilaitokset ja järjestöt ovat tuomassa näitä asioita esille nuorille, jotta teknologia-ala säilyttäisi houkuttelevuutensa ja nähtäisiin positiivisena uramahdollisuutena.
Vuoden 2021 tapahtuman teemoja, Teknologia ja Sinä:
– Kuinka teknologia-alalla voidaan vaikuttaa ratkaisevasti maapallon kestävyyteen
– Työvoiman monimuotoisuus; teknologia-alalla on tilaa laaja-alaiselle osaamiselle sukupuolesta riippumatta, eikä kiinnostuksen kohteina tarvitse ensisijaisesti olla pelkästään matematiikka tai fysiikka hakeutuakseen alalle.
– Puhutaan samaa kieltä, teknologia-alan termistö on tuotava helposti lähestyttäväksi ja ymmärrettäväksi
Tervetuloa mukaan!
Rehtoreiden valmentava johtaminen ja työhyvinvointi
Ilmoittaudu mukaan -sopii johtoryhmällekin! https://www.aktiivi-instituutti.fi/rehtoreiden-valmentava-johtaminen-ja-tyohyvinvointi/
Tutkivat Rehtorit
Tervehdys SURE:n tutkivat rehtorit!
Tutkivien rehtoreiden ilta 24.11.2021 klo 18.00-20.00 teamsin välityksellä.
Illan ohjelma kootaan ilmoittautumisten perusteella. Mukavaa saada taas tutkivasti tuumailla kanssanne. Uudet osallistujat ovat erittäin tervetulleita mukaan!
Ilmoittautumiset 19.11.2021 mennessä tästä linkistä https://forms.office.com/r/pi8eAKduYX