Puheenjohtajan palsta
Vuosikokous takana, toimintavuosi edessä
Koronatilanteen vuoksi jouduimme toteuttamaan järjestömme vuosikokouksen toista kertaa peräkkäin verkkoympäristössä. Kaikki sujui totutusti ja jouhevasti. Iloksemme saatoimme todeta, että haasteellisesta toimintaympäristön tilanteesta huolimatta järjestön toiminta ja näkyvyys rehtoreiden asioiden äänitorvena on pandemian aikana edistynyt isoin harppauksin. Paitsi että oppilaitosjohtajien ääni on kuulunut entistä paremmin myös järjestön jäsenmäärä ja taloudellinen tilanne on onnistuttu säilyttämään vakaalla pohjalla. Vuoden 2022 tärkeimpiä tavoitteita on edelleen oppilaisjohtajien työhyvinvoinnin haasteiden taklaaminen. Teemme osamme myös sen eteen, että maan hallituksen tärkeä tavoite koulujen johtamisjärjestelmien kehittämiseksi edistyy. Totuttuun tyyliin järjestön aktiivit, hallituksen jäsenet, varajäsenet ja alueyhdistysten puheenjohtajat kokoontuvat toimintavuoden käynnistävään SUREcamp-leiritykseen. Vuosikokous päätti pitää ennallaan jo pitkään säilyneen 95 euron vuosittaisen jäsenmaksun, ja summahan on verovähennyskelpoinen.
Mikä on johtamisen kehittämisen suunta?
Keskellä ensimmäistä koronakevättä keväällä 2020 kysyimme juuri koettujen haasteiden innoittamana useilta eri toimijoilta, mitä korona muutti koulussa heti ensi vaiheessa ja millaisia kehittämismahdollisuuksia pandemia näytti meille antavan. Nyt kun – puuta koputtaen – olemme ehkä siirtymässä kiperimmän koronavaiheen jälkeiseen aikaan, on aika tarttua yhteen vuoden painopisteistämme eli johtamisen kehittämisen suuntaan. Kevätlukukauden päätteeksi ilmestyvä Rexi-lehden numero 2/22 haastaa kiinnostavia kirjoittajia ja haastateltavia visioimaan, mihin suuntaan meidän pitäisi kehittää suomalaista oppilaitosjohtamista. Lehden ideointi on vielä aluillaan, joten tässä vaiheessa myös vinkit kiinnostavista ja näkemyksellisistä haastateltavista ovat erittäin tervetulleita. Uuden edessä, koettelemuksien kautta monin tavoin vahvempina ja näkökulmiamme avanneina meillä on myös rohkeutta enemmän kuin aikoihin lähteä miettimään asioita nyt aivan uusista näkökulmista.
Rehtoribarometri 2022 valmistelu etenee
Suomen neljännen rehtoribarometritutkimuksen valmistelut etenevät. Kiitos pitkäkestoisen ja monipuolisen yhteistyön, barometri on noussut merkittävään asemaan suomalaisessa koulutuksen hyvinvointi- ja työolotutkimuksessa. Rehtoribarometristä on tullut näiden vuosien aikana käsite, johon viittaavat niin akateemiset tutkijapiirit kuin oman toimialamme keskeiset kansalliset hallinnon toimijat ministeriöistä Opetushallitukseen. Kevään 2022 kyselykierros alkaa maalis–huhtikuun taitteessa ja kestää lukuvuoden loppuun saakka. Tänä keväänä tarkoitus on toisaalta keventää kyselyä, toisaalta kerätä myös tietoa rehtoreiden mielessä olevista ajankohtaisista kysymyksistä. Mikä parasta, jäsentemme antama tieto on jokaisen tutkimuskerran tulosten julkaisun yhteydessä noussut kotimaan uutisoinnin kärkeen käytännössä kaikissa eri medioissa. Näin tutkimukseen annetuilla vastauksilla voidaan todella vaikuttaa siihen, että arjestamme kumpuavat asiat ja erityisesti kehittämistä vaativat kysymykset nousevat näkyvästi esiin.
Johtamisjärjestelmien kehittämiseen puhtia VEPO-hankkeella
Yksi ilahduttavia uutisia vuoden 2021 lopussa oli tieto Helsingin yliopiston siipien suojassa käynnistyneen VEPO-hankkeen käynnistymisestä. Kuulimme hiljattain hankkeen tutkijoilta Raisa Ahtiaiselta ja Lauri Heikoselta hankkeen askelmerkeistä vuodelle 2022. Parhaillaan kootaan ajankohtaista johtamista koskevaa tutkimusta sekä erilaisia johtamiskoulutuksia ja hankkeita kaikista maamme opettajankoulutusta antavista yliopistoista. Hankkeessa on tarkoitus rakentaa oppilaitosjohtamisen valtakunnallinen koulutuskokonaisuus ja opetussuunnitelma. Arvokkaana pidän myös sitä, että hanke kokoaa kotimaisen oppilaitosjohtamisen jatko-opiskelijoita. Tässä työssä SURE on omalla panoksellaan toiminut pitkään ja ansiokkaasti, viime vuodet rehtori KT Kaisa Isotalon luotsaamassa, aika ajoin kokoontuvassa verkostossa. Saamiemme tietojen mukaan VEPO-hanke tuottaa vuoden 2022 loppuun mennessä mallin päivittyvästä johtajuuden koulutuskokonaisuudesta, rahoitusmallista ja mahdollisesta lakimuutostarpeesta. Uskallan sanoa, että nyt olemme todella isojen kehittämiskysymysten äärellä. Niille meidän on tärkeä antaa myös järjestönä kaikki tuki!
Sopimusneuvottelut täydessä käynnissä
Elämme tärkeää vaihetta myös työmarkkina-asioissa. Jäsentemme keskeisillä sopimusaloilla neuvotteluja on käyty jatkuvan neuvottelun periaatteiden mukaan, myös edellisellä sopimuskierroksella päätetyissä työryhmissä. Näistä yksi myös rehtoreiden kysymyksiin merkittävästi vaikuttava on ns. palkkausjärjestelmätyöryhmä. Siinä tarkastellaan niin palkkaperusteryhmiin liittyviä kysymyksiä kuin rehtorin palkkaukseen ja opetusvelvollisuuden kehittämiseenkin liittyviä kysymyksiä. Alalla pidempään olleet tietävät, miten sitkeän ja kovan työn takana kehitysaskeleet sopimusneuvotteluissa ovat. Kehitettäviä asioita on paljon, ja paljon niitä on nostettu myös SURE:n sopimustavoitteiden tavoiteohjelmaan. Ilahduttavaa on, että 2010-luvun jokaisella sopimuskierroksella on onnistuttu ottamaan edistysaskelia oppilaitosjohtajien sopimusmääräyksissä, julkisen talouden haasteista huolimatta. Vanhoja sopimuskirjoja katsellessa on helppo huomata, että tämä on ollut kehityksen suunta vain harvoissa muissa OVTES-henkilöstöryhmissä. Tähän työhön olemmekin järjestössä kiinnittäneet viime vuosina erityisen paljon huomiota. Työtä todellakin riittää, mutta määrätietoisesti menemme askel kerrallaan eteenpäin.
Kysely kertoi sijaispulan pahentuneen
Yle ja SURE tekivät yhdessä helmikuun alussa kyselyn, jossa kysyttiin peruskoulujen ja lukioiden rehtoreilta, miten he löytävät opettajien sijaisia. 94 prosenttia vastaajista kertoi, että päteviä sijaisia on vaikea saada. Huolestuttavaa on, että sijaistilanne näyttää vain pahentuneen kuluvan lukuvuoden aikana, eli korona on pistänyt rehtorit lujille myös tässä asiassa. Kyselyn mukaan sekä opettajat että rehtorit sijaistavat opettajien poissaoloja oman toimensa ohella, ja lukiossa ratkaisuna on usein opiskelijoiden itsenäinen työskentely. Tämä on omiaan lisäämään sitä hyvinvointi- ja oppimisvajetta, jota on korona-aikana kertynyt muutenkin liikaa. Moni kyselyyn vastannut rehtori helpottaisi sijaisten hankintaa perustamalla kuntien ylläpitämiä sijaispankkeja.
Nuorten tulevaisuusraportti 2021
Talous ja nuoret (TAT) ja Opetushallitus ovat hiljattain Opetushallituksen, Suomen Rehtoreiden ja laajan muun opetusalan verkoston yhteistyössä julkaisseet verkossa Nuorten tulevaisuusraportin. Raportin aineisto perustuu kevään 2021 kyselyyn, ja se julkaistiin aivan hiljattain tammikuussa 2022. Raportti kertoo vuosittain, mitä perusopetusta päättävät ja toisen asteen opiskelijat ajattelevat tulevaisuudesta. Ilonaiheita kevään 2021 tutkimuksen perustella olivat, että yli puolet nuorista odottaa innolla työelämään pääsyä ja tyttöjen kiinnostus johtajuuteen on nousussa. Erityisen kiinnostavaa on, että nuoret nostavat työelämän laatutekijät tärkeimmiksi kriteereiksi tulevaa alaansa miettiessään. Alavalinnat ovat yhä kuitenkin tiukasti sukupuolittuneita ja vanhempien koulutustausta ja työllisyystilanne vaikuttavat nuorten valintoihin vahvasti. Koulutuksen tasa-arvoa haastaa vakavasti myös se, että pojat näkevät työelämän mahdollisuudet tyttöjä kapeammin eivätkä ole yhtä halukkaita panostamaan opiskeluun menestyäkseen työelämässä.
”Jalka potkee, suksi notkee”
Pian lähestyvä talvilomakausi suo mahdollisuuksia liikunnan harrastamiseen halki lumisen Suomen maan. Huokaistaan aina, kun tilanne sen suo, ja nautitaan kevääseen vähän kerrassaan heräävästä luonnosta. Suksimiehen laulun sanoin: ”Ulos sukset survaiskaa! Lumi peittää laaksot, vuoret. Hyv’ on meidän luisuttaa”.
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen
Painavaa puhetta rehtoreille lasten ja nuorten mielenterveydestä peruskoulussa!
Tule linjoille ke 30.3. klo 16.30 Lastenklinikoiden Kummien ja SURE:n yhteistyössä ala- ja yläasteiden rehtoreille järjestämään Teams-tilaisuuteen, jossa lastenpsykiatrian asiantuntijat käsittelevät lasten ja nuorten yleisimpiä mielenterveyden haasteita sekä mahdollisuuksia vaikuttaa mielenterveyttä edistävään kouluympäristöön. Saat lähiaikoina lisätietoa tilaisuudesta ja olet lämpimästi tervetullut antamaan oman ehdotuksesi tilaisuudessa keskusteltavista mielenterveyden teemoista.
Opetus- ja kasvatusalan esihenkilö!
Hanki tietotaitoa hyvinvoinnin tukemiseen ja johtamistyöhösi!
Hyvinvoinnin johtaminen – Johtajaksi ja johtajana kehittyminen -koulutuksessa keskitytään enemmän keskustelemiseen ja tekemiseen kuin teoriatiedon tankkaamiseen. Tiiviin tietopaketin jälkeen harjoittelet valmentavan työotteen käyttämistä. Pääset kokeilemaan oppimaasi menetelmää työssä ja jakamaan muille osallistujille kokemuksesi valmentavan työotteen soveltamisesta, oppien muiden kokemuksista ja saaden syventävää tietoa menetelmään liittyen.
Verkkokurssin teemoja mm.:
– haastavat tilanteet
– työvireen tukeminen uudistuksissa
– toimivan työyhteisön hyvinvointi
Koulutus on Opetushallituksen rahoittama ja näin ollen maksuton. Tutustu koulutuksen tarkempaan sisältöön ja hae mukaan 15.3.2022 mennessä!
Täydennyskoulutusta ruokakasvatuksesta – tietoa ja työkaluja opetukseen
Ruokatieto järjestää vuonna 2022 viisi etäkoulutusta suomalaisesta ruokajärjestelmästä.
Ruokakasvatus on koko koulun asia! Tieto siitä, kuinka ruoka lautasillemme päätyy, on monelle lapselle, nuorelle ja aikuisellekin hämärän peitossa. Tieto ruoan alkuperästä ja sen eteen tehdystä työstä ruokaketjun eri vaiheissa lisää ruoan arvostusta, ja se puolestaan ohjaa lapsia ja nuoria tietoisempiin ja kestävämpiin ruokavalintoihin.
Koulutuksissa jaetaan vinkkejä omaan työhön soveltuvan ruokakasvatustyökalupakin rakentamiseen sekä keinoja ruoan arvostuksen nostamiseen ja rakentavaan ruokakeskusteluun.
Opetushallituksen rahoittama koulutus on osallistujille maksuton ja soveltuu erityisesti perusopetuksen ja toisen asteen opettajille. Yksi koulutusosio vastaa n. kuuden tunnin työpanosta, ja soveltuu siten myös VESO-koulutukseksi.
Vinkkaa koulutuksesta oman koulusi ruokakasvattajille!
Ilmoittaudu koulutukseen ja lue lisää aikatauluista ja sisällöistä
Lisätietoja: ruokakasvatus@ruokatieto.fi
MUISTITHAN MAKSAA JÄSENMAKSUSI!
Tämän vuoden jäsenmaksut lähetettiin maanantaina 7.2. Suurimmalle osalle jäsenistä jäsenmaksu lähti sähköpostilla ja muutamat teistä ilmoittivatkin, ettei tullut perille. Kiitos siitä! Eräpäivä jäsenmaksulle on 21.2. ja tämän jälkeen lähtee ensimmäinen muistutuslasku maksamattomille jäsenille.
Jos sinulla on kysyttävää tai epäselvää jäsenmaksun suhteen niin ole yhteydessä järjestösihteeriin, toni.lehtinen@surefire.fi.