Puheenjohtajan palsta
Venäjän hyökkäys Ukrainaan 24.2.2022 toi sodan lähellemme
Vuoden 2022 helmikuun loppu, torstai 24. päivä vuonna 2022 jää aikakirjoihin järkyttävästä tapahtumasta: Venäjä aloitti sotilaallisen hyökkäyksen kohti Ukrainaa. Jännitteinen tilanne Ukrainan alueella oli toki jatkunut jo pitkään Krimin miehityksen jälkeen. Silti tuskin monikaan uskoi tilanteen eskaloituvan nyt nähtäviin mittasuhteisiin. Käynnistyneet sotatoimet, inhimillinen kärsimys ja hätä sekä miljooniin nouseva sotaa pakoon lähtevä siviiliväestön määrä pitävät huolen siitä, että Ukrainan tilanne koskettaa jokaista ihmistä maapallolla.
Maailmanpoliittinen tilanne on kiristynein sitten toisen maailmansodan, massiiviset talouteen ja yhteiskuntien toimintaan vaikuttavat erilaiset pakotteet ja talouden rajoitukset tulevat jo ensimmäisten viikkojen jälkeen arvioituna näkymään vuosikymmeniä. Eräitä koulutuksen ylevimpiä tavoitteita ovat oppilaiden ja opiskelijoiden kasvattaminen ihmisyyteen ja ihmisoikeuksien kunnioittamiseen sekä toimimaan vastuullisesti osana globaalia yhteisöä, elämään rauhanomaisesti eri kansojen, kulttuurien ja uskontojen kesken. Käynnistynyt sota on kova isku sille työlle, johon kouluissa ja oppilaitoksissa on uskottu ja jonka eteen on tehty työtä.
Kriisistä kriisiin – pandemiasta suoraan sotatilanteeseen
On sanottu, että Ukrainan alueen sota on ensimmäinen sota, jota voi seurata jossain määrin jopa suorana lähetyksenä sosiaalisen median alustoilla jaettavien materiaalien kautta. Olen huomannut monien kommentoineen omissa päivityksissään, että koronapandemia tuntuu sittenkin vielä pieneltä murheelta – mitä sekään ei globaalisti todellakaan ole – kun vertauskohtana on nyt Ukrainan sotatilanne. Nämä molemmat ovat meidän nyt työelämässä olevien sukupolvien isoimpia kollektiivisesti kohtaamiamme kriisejä. Vaikka koronaepidemia on parin vuoden aikana kasvattanut kovasti kykyämme kohdata vaikeuksia, sietää epävarmuutta, tietämättömyyttä ja jatkuvasti muuttuvia ohjeita ja olosuhteita, on väkivallan ja sotatoimien aiheuttama pelko, ahdistus ja huoli vielä jotakin aivan muuta.
Tämä haastaa meidät jokaiset paitsi henkilökohtaisella tasolla myös työssämme kasvavien lasten ja nuorten ja työyhteisöjen esihenkilöinä. OPH on tuottanut nopeasti omille sivuilleen tukimateriaalia, samoin monet järjestöt ovat jakaneet sivuillaan verkkomateriaalia, joita voimme käyttää apuna työssämme.
Välilliset vaikutukset näkyvät pian arjessamme
Ukrainan kriisillä tulee olemaan merkittävät välittömät mutta myös välilliset vaikutukset yhteiskuntaamme. Turvallisuuden tunteen horjuminen, geopoliittisen tilanteen järkkyminen, sotatilan vaikutukset globaaliin talouteen ja sota-alueelta paenneiden ukrainalaisten inhimillisen elämän perustarpeiden täyttäminen ovat isoja kysymyksiä, jotka vaativat nopeasti huomiota. Vaikka sotatilanne Ukrainassa ei välittömästi koske Suomea, eivät välilliset seuraukset voi olla näkymättä myös koulujen ja oppilaitosten arkisessa työssä. Maaliskuun alkupuolella Suomeen on saapunut jo joitakin tuhansia sotaa pakenevia. Heistä ymmärrettävästi suuri osa on lapsia ja nuoria, jotka tarvitsevat mahdollisuuden jatkaa omaa elämäänsä jouduttuaan jättämään omat kotinsa.
Vielä on mahdotonta ennustaa, millaiseksi tilanne lopulta kehittyy, mutta lasten ja nuorten kansainvälisten ihmisoikeussopimusten mukainen oikeus opetukseen vaatii tietysti pian myös toimia soveliaan opetuksen järjestämiseksi monien muiden kysymysten ohella. Koulujen ja oppilaitosten työssä joudumme lisäksi kiinnittämään erityistä huomiota siihen, että maassamme asuvat venäläistaustaiset tai venäjää kielenään käyttävät eivät joudu kielensä tai etnisen taustansa vuoksi syyllistetyiksi, sillä sota ei ole heidän syynsä. Mahdollisimman turvallisen arjen rakentaminen kouluyhteisöjen kaikille jäsenille on näissä oloissa todella tärkeää, ja siihen meidän kaikkien tulee kiinnittää nyt tavallistakin suurempaa huomiota.
Rehtoribarometri tulee entistäkin tärkeämpään ajankohtaan
Rehtoribarometrin neljäs tutkimuskerta Suomessa käynnistyy maalis–huhtikuun taitteessa. OPH jakaa kaikkiin maamme peruskouluihin ja lukioihin myös tämänkertaisen tutkimuksemme pääjohtaja Minna Kelhän vastaamiseen kannustavin saatesanoin. Barometrin kovaa ydintä on laadukas, oppilaitosjohtajan ammatin erityistekijät tunnistava kysely, jota täydennetään otospohjaisesti fysiologista kuormitusta selvittävillä mittauksilla. Kyselyä on pyritty keventämään, ja siihen on myös sisällytetty muutamia ajankohtaisia teemoja. Edelleenkin pandemia-ajan olosuhteet ovat merkittävässä roolissa, mutta muuttuneen maailmantilanteen johdosta kyselyä täydennettiin viime hetkellä muutamilla Ukrainan kriisiin liittyvillä kysymyksillä.
Barometristä on nopeasti tullut tärkein työkalumme tuottaa korkeatasoista tutkimusperustaista tietoa oppilaitosjohtajien ammatista, työn kuormitustekijöistä sekä niistä ajankohtaisista haasteista, joita joudumme koulussa kohtaamaan. Tämän vuoksi toivon sydämestäni, että tänäkin keväänä jaksat antaa tärkeimmän panoksesi ammattikuntamme hyväksi osallistumalla tähän tutkimukseen. Saat siitä myös suoran ja tarkan henkilökohtaisen palautteen oman työhyvinvointisi tilasta!
Sopimusneuvottelujen tilanne maaliskuussa 2022
Jäsenkuntamme suurin ryhmä, kunnallisen OVTES:n piiriin kuuluvat esihenkilöt, ovat tällä hetkellä ns. sopimuksettomassa tilassa, sillä kunta-alan sopimukset irtisanottiin niiden päättymispäivänä 28.2.2022. Yksityisen opetusalan Sivistan sopimuksen piiriin kuuluvien sopimukset ovat katkolla maaliskuun 2022 lopussa. Sen sijaan valtion virkaehtosopimuksista on jo saavutettu neuvottelutulos. Kyseinen sopimus on mallia 1 v + 1 v. Se sisältää ensimmäisenä vuonna 2 %:n yleiskorotuksen, mutta toisen vuoden palkankorotusten tasosta ei ole vielä sovittu.
Työmarkkinatilanne on hyvin haastava, sillä kunta-alan suurissa palkansaajaryhmissä on rankkojen pandemiavuosien jäljiltä perusteltu tarve tulla huomioiduksi kevään palkkakierroksella. Yleistä tasoa olevien palkankorotusten lisäksi työntekijäjärjestöjen tavoitteena on pitkäkestoisempi palkkauksen parantamiseen tähtäävä palkkaohjelma.
Neuvottelujen vauhdittamiseksi OAJ ja neuvottelujärjestö JUKO ovat antaneet Jyväskylän ja Rovaniemen kaupunkia 23.–24.3. sekä Tampereen ja Kuopion kaupunkia 29.–30.3. koskevat lakkovaroitukset. JUKO ja OAJ myös rajaavat lakon ja ilmoittavat keitä se koskee. Näiden kummankin lakon alkamista työ- ja elinkeinoministeriö voi siirtää kahdella viikolla ja virkamiesten osalta lisäksi vielä viikolla. Seuraamme työmarkkinatilannetta aktiivisesti, ja käytämme neuvottelujen aikana tarpeen mukaan niin suoraa sähköpostitiedottamista kuin sosiaalisen median kanaviakin. Vaikka maailmantilanne on varmasti meidän kaikkien yhteinen suurin huoli, nyt pandemian koettelemusten keskelläkin on korkea aika huolehtia myös tulevaisuudesta, opetusalan ja sen esihenkilötyön vetovoimaisuudesta palkka- ja sopimuskehityksen osalta!
Valoisampaa tulevaisuutta ja kevättä kohti!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen
Täytä lyhyt kysely: Mitä toivoisit yhteistyöltä ympäristöjärjestö WWF:n kanssa?
WWF eli Maailman luonnon säätiö on maailmanlaajuinen ympäristöjärjestö. Kasvatustoimintamme tavoitteina Suomessa on muun muassa tuoda kestävä kehitys toiminnan ytimeen koulumaailmassa ja aktivoida yksilöitä toimimaan ympäristön puolesta. Järjestöyhteistyö mainitaan lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmissa osana oppimisympäristöjen monipuolistamista, toimintakulttuurin kehittämistä ja työelämävalmiuksia. Perusopetuksessa järjestöyhteistyön on määrä tukea koulun kasvatustehtävää.
Jotta voimme kehittää toimintaamme laajemmin kouluja hyödyttävään suuntaan, meidän olisi tärkeää kuulla rehtoreiden näkemyksiä järjestöyhteistyöstä. Millaista sinä toivoisit yhteistyön olevan, mitä meidän tulisi yhdessä saada aikaan oppilaiden, paikallisyhteisöjen ja luonnonsuojelun tukemiseksi?
Kiitos jo etukäteen vastauksistasi pari minuuttia vievään kyselyyn. Vastaathan 31.3. mennessä.
Arvomme vastanneiden kesken kolme WWF-paitaa.
Linkki kyselyyn: https://wwf.typeform.com/to/qh02DOqM
Tekemistä MOK-viikolle
Peruskoulun opetussuunnitelma ohjaa monialaisesti nykymaailman monimutkaisten ilmiöiden äärelle. Asioiden tarkastelu eri näkökulmista on taito, jota lasten ja nuorten kannattaa harjoitella, sillä tulevaisuuden isojen haasteiden ratkaisuun tätä taitoa tarvitaan.
Nuori Yrittäjyys ry tarjoaa kouluille maksuttomasti useita oppimateriaaleja, joita voi suoraan hyödyntää monialaisella viikolla. Alakoulun MOKiksi sopii erinomaisesti Meidän yhteiskuntamme -materiaali, jossa harjoitellaan kattavasti työelämä- ja taloustaitoja. Yläkoulun Oma talous- ja Oma työ -ohjelmat on rakennettu MOK-malliin niin, että niissä riittää koko viikoksi tekemistä talous- ja työelämätaitojen harjoitteluun.
MOK-viikon rakentaminen Pikkuyrittäjät- ja Vuosi yrittäjänä -oppimisohjelmat toteuttavat opetussuunnitelman monialaisuuden määritelmää säntillisesti. Näissä yrittäjyystaitoja kartuttavissa ohjelmissa toiminnan lähtökohtana ovat oppilaan omat mielenkiinnon kohteet ja niiden jalostaminen monipuolisesti oman harjoitusyrityksen avulla.
Tutustu tarkemmin oppimisohjelmiin
Kerromme mielellämme lisää MOK-toteutuksistamme – rakennetaan kouluusi yhteisesti upeat MOK-viikot! Ole rohkeasti yhteydessä: alakoulun ohjelmavastaava Antti Karkiainen antti.karkiainen@nuoriyrittajyys.fi ja yläkoulun ohjelmavastaava Veera Hakaste veera.hakaste@nuoriyrittajyys.fi.
Mari Rakkolainen
Pedagoginen päällikkö
Nuori Yrittäjyys ry
0407326260
mari.rakkolainen@nuoriyrittajyys.fi
6. luokan englannin ja matematiikan valtakunnalliset kokeet
Englannin ja matematiikan valtakunnalliset 6. luokan kokeet testaavat monipuolisesti OPS:ssa asetettujen tavoitteiden ja sisältöjen saavuttamista. Kokeet tukevat opettajaa yhdenmukaisessa arvioinnissa.
Matematiikan tehtävät ovat monipuolisia ja eritasoisille oppilaille sopivia. Koe helpottaa paikallista arviointia ja tarjoaa opettajille tietoa osaamisesta myös valtakunnallisella tasolla. Kokeen kokonaiskesto on 105 minuuttia ja se suositellaan pidettäväksi kahdessa osassa. Koepaketti sisältää ohjeet, tehtävät ja selkeät pisteytysohjeet. Tutustu ja tilaa https://mfka.fi/tuote/2021-2022-matematiikan-valtakunnallinen-6-luokan-koe/.
Englannin kokeessa on kuullun- ja luetunymmärtämistehtävät, rakenne- ja sanastotehtävä ja tuottamistehtävä. Lisäksi on helpotetut E-tehtävät tehostetun ja erityisen tuen oppilaalle ja ylöspäin eriyttävänä Tilanteet ja reagointi -tehtävä.
Kokeen kesto on n. 1–1,5 h ja suositusaika viikoilla 16–17.
Hinta: 45 € / tilaa koe 28.3.2022 mennessä: www.suomenenglanninopettajat.fi
Muistutuslaskut lähetetään tänään 15.3.2022
Jäsenmaksut ovat järjestön tärkein tulonlähde ja omarahoituskeino. Jäsenen velvollisuuksiin kuuluu suorittaa vuosittainen jäsenmaksu. Tällä hetkellä jäsenmaksuista on vielä maksamatta noin 40 %. Tämä on aika tyypillinen tilanne ennen ensimmäistä muistutuslaskua. Jos sinulla on kysyttävää jäsenyydestäsi tai jäsenmaksusta niin ole yhteydessä toni.lehtinen@surefire.fi
Meillä on vielä LYHTY-valmennukseen paikkoja muutamille kouluille
Tule mukaan valmennukseen ja pääsette yhdessä esim. johtoryhmän kanssa kehittämään sen toimintaa ja viemään koulusi asioita eteenpäin.
Suomen Rehtorit järjestää oppilaitosten johtoryhmien ja monialaisten tiimien LYHTY-valmennuksen.
LYHTY:
– tukee oppilaitosten monialaisia tiimejä pitkäjänteiseen hyvinvoinnin johtamis- ja kehittämistyöhön
– tukee koko oppilaitosyhteisön osallisuutta kehittämistyössä
– antaa eväitä hyvinvointia edistävälle työlle koronapandemian aikana
– luo pohjaa suunnitelmalliselle ja tavoitteelliselle toiminnalle
– hyödyntää muiden verkostojen kanssa tehtävää yhteistyötä
LYHTY-valmennukseen haetaan oppilaitosten johtajien, johtoryhmien ja monialaisten tiimien jäseniä. Siihen voi kuulua rehtorin ja apulaisrehtorin lisäksi johtoryhmän ja/tai oppilas- ja opiskelijahuoltoryhmän jäseniä, kuitenkin enintään 6 osallistujaa / oppilaitos.
LYHTY-valmennuksen ensimmäiset kahden päivän lähivalmennusjaksot toteutetaan Tampereella ja Helsingissä Tampere to-pe 31.3-1.4.2022 Helsinki 1 ma-ti 4.-5.4.2022 Helsinki 2 ke-to 6.-7.4.2022. Jos päätätte lähteä mukaan, niin voitte käytännössä osallistua mihin tahansa ylläolevista lähivalmennusjaksoista. Jos mikään ei noista sovi niin ole ilmoittautumisen jälkeen yhteydessä. Löydämme varmasti ratkaisun, jotta pääsette valmennuksessa vauhtiin.
Katso lisätiedot ja ilmoittautuminen https://surefire.fi/web/lyhty-hanke/ Teethän ilmoittautumisen tämän viikon kuluessa! LYHTY-valmennus on Opetushallituksen rahoittama ja siten osallistujille maksuton. Osallistujat vastaavat osaltaan ruokailu-, matka- ja majoituskustannuksista.
HUOM! Valmennus käynnistyy orientaatioiltapäivällä maanantaina 21.3. klo 14-16.30 etäyhteydellä, johon valmennukseen osallistuvien odotetaan osallistuvan. Orientaatio tallennetaan ja se on katsottavissa myöhemmin, mikäli, ette pääse osallistumaan.
SAVE THE DATE!
Painavaa puhetta rehtoreille lasten ja nuorten mielenterveydestä peruskoulussa!
Tule linjoille ke 30.3. klo 16.30 Lastenklinikoiden Kummien ja Suomen Rehtorit ry:n yhteistyössä ala- ja yläasteiden rehtoreille järjestämään Teams-tilaisuuteen,
jossa lastenpsykiatrian asiantuntijat käsittelevät lasten ja nuorten yleisimpiä mielenterveyden haasteita sekä mahdollisuuksia vaikuttaa mielenterveyttä edistävään kouluympäristöön. Olet lämpimästi tervetullut antamaan myös oman ehdotuksesi tilaisuudessa keskusteltavista mielenterveyden teemoista. Ilmoittaudu tästä mukaan https://www.lyyti.fi/reg/Kutsu_Painavaa_puhetta_rehtoreille_lasten_ja_nuorten_mielenterveydesta_peruskoulussa_3307