Jäsenkirje 8/2022

Puheenjohtajan palsta

Kokemus koulun yhteisöllisyydestä määrittää nuoren elämänkulkua

Teemme koulussa työtä, jolla on merkitystä. Erityisen suuri merkitys on myös sillä, millaisessa yhteisössä nuori käy koulua. Näin on tutkitusti, sillä kuulin tästä hiljattain nuorisotutkija Tomi Kiilakosken puheenvuoron. Kiilakosken ja hänen tutkijaryhmänsä tulosten mukaan nuoret ovat sitä tyytyväisempiä elämäänsä, mitä kiinteämmin he kokevat olevansa kouluyhteisön jäseniä. Yhteisön jäsenyys on merkittävä hyvinvointitekijä, joka linkittyy myös myöhempään elämänkulkuun. Yhteisöllisyydellä on merkitystä yksilölle niin tässä hetkessä kuin myöhemmin elämän aikana. Ja kun yhteenkuuluvuus kouluun putoaa, laskee tyytyväisyys elämään. Tämä näkyy myös pitkään kouluvuosien jälkeen tutkituista vastaaja-aineistoista. Tulokset puhuvat puolestaan. Yksi koulun isoimmista arvoista on sen luoma yhteisöllisyys ja kyky kannatella mahdollisimman suuri osa oppilaista mukana tässä yhteisössä. Kun tänä vuonna olemme aloittaneet työtämme pitkälti pandemian rajoituksista vapaina, näen itse yhdeksi lukuvuoden päätavoitteista yhteisöllisyyden edistämisen. Se tarkoittaa kohtaamisia, hyvää yhteishenkeä ja myös kasvokkain tapahtuvaa vuoropuhelua.

Budjettiriihen sato yhteiskunnan monihäiriötilanteessa

Valtion vuoden 2023 talousarviota laaditaan haastavassa tilanteessa. Maksamme vielä pitkään koronapandemian tuottamaa hyvinvoinnin ja oppimisen vajetta, ja myös pandemian taloudelliset vaikutukset ovat hyvin merkittäviä. Venäjän käynnistämä hyökkäyssota on puolestaan saanut niin polttoaineiden kuin sähköenergiankin hinnan kohoamaan hurjiin lukemiin. Kun tällaisessa monihäiriötilanteessa laaditaan budjettia eduskuntavaalivuodelle, asetelma on vähintään haastava. Vaalikauden viimeisessä budjettiesityksessä hallitus keskittyi korjaamaan useita yksittäisiä ongelmakohtia, mm. energian hinnannousun välittömiä vaikutuksia sekä lapsiperheiden asemaa. Koulutuksen näkökulmasta viimeinen budjetti ei pitänyt sisällään mitään isompia yllätyksiä mutta ei myöskään merkittäviä panostuksia. Ottaen huomioon kuluneen vaalikauden monet hyvin poikkeukselliset käänteet ja sitä kautta syntyneet poikkeuksellisen suuret ja ennakoimattomat lisämenot, suuri huoli liittyy nopeasti kasvaneesta velkataakasta selviämiseen tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Nopeasti kasvaneen velan nopeasti kasvaneet hoitokustannukset, sote-uudistuksen vaatimat rahat ja maamme turvallisuuden varmistaminen kaikissa oloissa haastavat sen, mikä siivu julkisesta rahoituksesta lopulta jää muun muassa koulutussektorin käyttöön.

Työturvallisuuskeskuksesta tukea esihenkilötyöhön

Rehtori on henkilöstönsä työhyvinvoinnin asiantuntija ja johtaja. Työpaikan hyvä työilmapiiri ja työn kuormituksen hallinta vaativat tietoista ja tavoitteellista toimintaa kuitenkin koko työyhteisöltä. Eikä rehtoria voi jättää asian kanssa yksin. Myös johtajan oman työkuormituksen hallintaan on tärkeää kiinnittää huomiota. Aivan kuten lentokoneessakin: Laita happinaamari ensin itsellesi, ja vasta sitten voit auttaa myös muita. Oppilaitosjohtajan työn tueksi hyvää materiaalia löytyy esimerkiksi Työturvallisuuskeskuksen verkkosivuilta. Materiaaleissa on niin työkaluja, toimintamalleja, julkaisuja kuin tietoa koulutuksista esihenkilön työhyvinvointijohtamisen sekä hänen oman työssä jaksamisensa tueksi.

Pro Rexi 10.–11.11.2022 – ilmoittaudu pian!

Kansallisten rehtoripäivien valmistelut ovat pitkällä, ja ilmoittautuminen tapahtumaan on ollut menossa jo alkusyksyn ajan. Ilmoittautuneita on tässä vaiheessa jo parisataa, mikä osoittaa suurta tarvetta ja halua tavata kollegoita lähitapahtumassa. Syksyn Pro Rexi -tapahtumassa on hyvä kattaus puhujia johtajuudesta ja esihenkilötyöstä sekä läheltä ammattiamme että ’laatikon ulkopuolelta’. Ensimmäistä kertaa lähikoulutukseemme saapuu myös Opetushallituksen pääjohtaja Minna Kelhä. Oman puheenvuoronsa tapahtumassa saavat Tapio Lahtero ja Mikko Salonen, jotka kirjoittivat hiljattain hyvän teoksen rehtorista koulun toimintakulttuurin kehittäjänä. Yksi tapahtuman mielenkiintoisia osuuksia on neljättä kertaa tehdyn Rehtoribarometrin tulosten julkistaminen. Tuloksia ruotivat tutkijoiden lisäksi paneelikeskustelussa mm. OAJ:n uusi puheenjohtaja Katarina Murto, Sivistystyönantajien toimitusjohtaja Teemu Hassinen sekä Työterveyslaitoksen erikoistutkija Maarit Kauppi. Tiedät mitä tehdä, joten varaa paikkasi pian ja varmista osallistumisesi lukuvuoden pääkoulutustapahtumaamme!

Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen

Kuva: Suvi-Tuuli / WWF

Hyvinvointia kasvatusalalle kestävän tulevaisuuden teemojen avulla

Moni opettaja ja varhaiskasvattaja väsyy arjen kiireessä, jossa tärkeille elämäntaidoille, kuten toistemme kuuntelulle, ymmärtämiselle tai kestävyyskysymysten edistämiselle, ei jää tilaa. Miten voisimme rakentaa kasvatusyhteisöistä hyvinvointia tukevia ja kestävään tulevaisuuteen pyrkiviä?

Uusi Kohti ympäristövastuullista oppimisyhteisöä -täydennyskoulutushanke tarjoaa opastusta kestävämmälle polulle rehtoreille, päiväkodin johtajille, luokan- ja aineenopettajille sekä varhaiskasvattajille. Koulutukset tukevat koulu- ja varhaiskasvatusyhteisöjen kehittämistä kohti osallistavaa, ympäristövastuullista arkea. Koulutuksia järjestetään vuosien 2022–2023 aikana ympäri Suomen. Hanke on Opetushallituksen rahoittama.

Koulutukset antavat konkreettisia työkaluja ympäristövastuullisen oppimisyhteisön kehittämiseen sekä osallisuuden edistämiseen. Läpileikkaavina teemoina koulutuksissa kulkevat ajankohtainen ympäristötieto, kestävä arki ja luonto hyvinvoinnin lähteenä.

Lue lisää koulutuksista ja ilmoittaudu mukaan! Vinkkaa myös kollegallesi.

SUOMEN SEURATUIN NETTIPOLIISI KONSTAAPELI DANIEL NEUVOO NYT MYÖS KIRJASSAAN!

Vanhempi konstaapeli Daniel Kalejaiye kertoo nuorille rikoksista ja rangaistuksista sosiaalisessa mediassa. Tiktokissa Daniel tavoittaa jo lähes 150 000 nuorta.
Nyt hän avaa rikoslakia ymmärrettävästi ja helppotajuisesti esimerkkitarinoiden kautta myös uudessa kirjassaan, koska tieto auttaa välttämään hölmöilyt ja puolustamaan omia oikeuksia.
Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta.

Uutuuskirja sopii lisämateriaaliksi ja keskustelun herättäjäksi  esimerkiksi yhteiskuntaopin opetukseen ja kaikille  tiedonhaluisille ikään katsomatta: sille, joka haluaa ajattelun aihetta ja sille, joka on jo ehtinyt hölmöillä, tai sille, joka haaveilee työstä lain parissa. Erityisen hyvin kirja sopii 15 vuoden rikosoikeudellista vastuuikää lähestyville ja sen jo saavuttaneille nuorille.
Daniel Kalejaiye työskentelee Itä-Suomen poliisilaitoksella osana Kuopion Ankkuriryhmää, joka tekee ehkäisevää työtä nuorten parissa.

Tilaa ajankohtainen kirja kustantamon verkkokaupasta tai koulusi käyttämän kanavan kautta:

Publiva Oy, Lasten Keskus
www.lastenkeskus.fi | tilaukset@lastenkeskus.fi

Kirjavälitys Oy, Kouluväylä
010 345 1580 | asiakaspalvelu@kirjavalitys.fi

Suomen kirjastopalvelu Oy, Kouluaarre
09 584 0440 | koulukirjat@kirjastopalvelu.fi

Ilmoittautuminen MAOL ry:n Neljän tieteen kisoihin on käynnissä

Matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOL ry järjestää vuosittain lukiolaisille ja peruskoululaisille Neljän tieteen kisat: matematiikan, fysiikan, kemian ja tietotekniikan valtakunnalliset kilpailut. Osallistuminen on kouluille avointa ja ilmaista kaikille Suomen kouluille. Kilpailut ja jatkovalmennus tarjoavat hyvän mahdollisuuden ylöspäin eriyttämiseen ja haasteiden tarjoamiseen edistyneille opiskelijoille.

Alkukilpailut
Peruskoulun matematiikka, vapaavalintainen ajalla 26.10.–8.11.2022
Lukion matematiikka ti 1.11.2022
Lukion kemia ke 2.11.2022
Lukion fysiikka to 3.11.2022
Tietotekniikka (Datatähti) ajalla 31.10.-13.11.2022

Loppukilpailut 20.–21.1.2023

Kilpailutoiminta kannustaa opiskelijoita matemaattisten aineiden opiskeluun ja tuo niistä kiinnostuneet opiskelijat yhteen, mikä mahdollistaa elinikäisten verkostojen ja ystävyyssuhteiden avautumisen nuorelle. Kilpailun kautta on mahdollista päästä edustamaan Suomea kansainvälisissä tiedeolympialaisissa. Loppukilpailujen 10 parhaat voivat päästä ilman pääsykoetta opiskelemaan tekniikkaa ja matemaattis-luonnontieteellisiä aineita useisiin korkeakouluihin.

Lisätiedot ja koulujen ilmoittautuminen: https://maol.fi/neljan-tieteen-kisat/

Muunneltava luokkatila on täynnä mahdollisuuksia!

Ympäröivällä tilalla on suuri merkitys oppilaiden oppimiselle. Tilaratkaisujen muunneltavuus, erilaiset työpisteet sekä istuimet mahdollistavat erilaisten työtapojen hyödyntämisen monipuolisesti. Muunneltavuus antaa uusia käytänteitä, mahdollisuuksia ja vapautta luokkahuoneeseen!

www.isku.com/fi/muunneltava-luokkatila-on-taynna-mahdollisuuksia

 

Inspiraatiota ja verkostoja kesäopinnoista USA:ssa opetusalan edustajille!

Hakuaika kesän 2023 Study of the U.S. Institutes -ohjelmiin opettajille, tutkijoille sekä eri alojen ammattilaisille on käynnissä.

  • Ohjelmien tarkoituksena on mm. edistää ja kehittää Yhdysvaltain yhteiskuntaan, mediaan, poliittiseen järjestelmään, talouteen, historiaan, kulttuuriin, ja kirjallisuuteen liittyvää opetusta ja tutkimusta Suomessa.
  • 5-6 viikon ohjelmiin sisältyy intensiivistä opiskelua amerikkalaisessa yliopistossa kansainvälisessä pienryhmässä, sekä opintomatka, jonka aikana tutustutaan amerikkalaiseen monikulttuuriseen yhteiskuntaan ja nähtävyyksiin eri puolilla Yhdysvaltoja.
  • Stipendi kattaa matkat, asumisen, opinnot ja opintoretket Yhdysvalloissa sekä oppimateriaalit  ja ohjelman hallinnointikulut.

Lisätietoja, hakemuslomake ja hakuohjeet löytyvät ohjelmien verkkosivuilta:

Study of the U.S. Institute for Secondary School Educators & Administrators (opettajille ja opetusalan hallinnon väelle): https://www.fulbright.fi/susi-educators
Hae 21.11.2022 klo 10.00 mennessä!

Study of the U.S. Institutes for Scholars and Professionals (yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa, tutkimuslaitoksissa, ajatushautomoissa tai ohjelmien teemoihin liittyvissä järjestöissä työskenteleville tutkijoille ja luennoitsijoille sekä esim. oppikirjojen tekijöille):  https://www.fulbright.fi/susi-scholars
Hae 10.10.2022 klo 10.00 mennessä!

Lisätietoja:
Mirka Mc Intire, Ohjelmapäällikkö, Opettajavaihto ja koulutusohjelmat
Fulbright Suomi -säätiö
Mirka.McIntire@fulbright.fi
+358 44 5535 269

Opeta suomen kieltä ja kulttuuria Yhdysvalloissa lukuvuonna 2023-24!

Oletko kiinnostunut viettämään yhden lukuvuoden yhdysvaltalaisessa yliopistossa avustaen suomen kielen ja kulttuurin opetustehtävissä ja samalla osallistumalla itse kursseille? Lue tarkempi kuvaus Fulbright Finnish Language and Culture Teaching Assistant (FLTA) -stipendiohjelmasta ja tutustu hakuohjeisiin Fulbright Suomi –säätiön verkkosivuilta www.fulbright.fi/flta.

Stipendiohjelmaan hakukelpoisia ovat kaikki maisteri- ja tohtoritason opiskelijat sekä vastavalmistuneet opettajat, jotka ovat kiinnostuneita suomen kielen ja kulttuurin opetuksesta Yhdysvalloissa.

Hakuaika päättyy 12.10.2022. Inspiroidu lukemalla FLTA-ohjelman alumnien blogeja verkkosivuillamme ja hae ohjelmaan nyt!

Lisätietoja:
Inari Ahokas, Ohjelma- ja alumniverkostokoordinaattori, Fulbright Suomi -säätiö
inari.ahokas@fulbright.fi
+358 44 7035 284

Vauhtia uralle ja innovaatioita omalle alalle USA:sta ASLA-Fulbright MCPD-apurahaohjelman avulla!

ASLA-Fulbright Mid-Career Professional Development -apurahaohjelma tarjoaa työuransa keskivaiheessa oleville ammattilaisille, asiantuntijoille, ja kulttuurin ja taiteen toimijoille mahdollisuuden oman alan ja asiantuntemuksen kehittämiseen USA:ssa. Hakija saa itse suunnitella yhdysvaltalaisessa isäntäorganisaatiossa toteutettavan projektin, johon voi sisältyä ei tutkintoon tähtääviä kursseja/opintoja, vierailuja alan organisaatioihin, luentoja, jobshadowing -mahdollisuuksia yms.

Stipendi on suuruudeltaan jopa USD 15 000, ja apurahan lisäksi stipendiaatit saavat käyttöönsä Fulbright Suomi -säätiön monipuoliset tukipalvelut. Hakijoiden tulee olla Suomen kansalaisia.

Tutustu ohjelmaan tarkemmin ja suunnittele oma 3-12 kuukautta kestävä projektisi lukuvuodelle 2023-24! Haku päättyy 4.10.2022. www.fulbright.fi/fin-mcpd

Lisätietoja:
Mirka Mc Intire, Ohjelmapäällikkö, Opettajavaihto ja koulutusohjelmat
Fulbright Suomi -säätiö
Mirka.McIntire@fulbright.fi
+358 44 5535 269