Puheenjohtajan palsta

KT TIEDUSTELEE: PERUSOPETUKSEN TUEN UUDISTUS
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat ovat lähettäneet yhdyshenkilöidensä kautta välitettäväksi perusopetuksen rehtoreille ja koulunjohtajille tiedustelun. Tämä tiedustelu koskee OVTES:n kohtaa osiossa B 2 § Palkkaperusteryhmät perusopetuksessa ja oppimisen tuen uudistuksen vaikutusta niiden laskentaan osion B 2 §:n kohdassa 3 eli päätösten määrän muutosta.
Sopijaosapuolilla (KT ja OAJ) on yhteinen työryhmä, joka selvittää 1.8.2025 voimaan tulleen oppimisen tuen uudistuksen vaikutusta palkkaperusteryhmien laskentaan kohdan 3 osalta, kun erityisen tuen päätöksistä siirrytään oppilaskohtaisen tuen päätöksiin lukuvuoden 2025 – 2026 aikana. Palkkaperusteryhmien määrä vaikuttaa mm. perusopetuksen rehtorin hinnoittelutunnuksen määräytymiseen sekä koulunjohtajan työajan määräytymiseen.
Varmistathan, että olet saanut tämän kyselyn työnantajaltasi ja pääset vastaamaan siihen. Kyselyn vastausaika päättyy jo 18.11.2025. KT toivoo, että jokainen perusopetuksen rehtori ja koulunjohtaja vastaa tiedusteluun erikseen.
SUREn neuvottelutavoitteet ja tavoiteohjelman löydät täältä.

KOULUSHOPPAILUA PYRITÄÄN RAJOITTAMAAN
Yksi Suomen koulujärjestelmän vahvuuksista on ollut lähikouluperiaate. Oppilas käy tuolloin koulua, jonka oppilaaksi hän asuinosoitteensa perusteella kuuluu. Tämä periaate on kirjattu perusopetuslakiin ja ohjaa opetuksen järjestämistä Suomessa. Jo tällä perusteella voidaan olettaa, että jokaisessa koulussa annetaan laadukasta perusopetusta. Lähikoulu tukee myös oppilaan ja hänen ympäristönsä vuorovaikutusta sekä sosiaalista kiinnittymistä asuinalueeseen.
Joskus valinnanvapautta pyritään rajoittamaan. Helsingin Sanomat uutisoi, että koulushoppailuun suunnitellaan puututtavan kielivalikoimaa kaventamalla, vaikka suunnan pitäisi olla toinen. Myös opetusministeri Adlercreutz korosti Euroopan rehtorijärjestön konferenssissa kansainvälisyyttä ja kielten opiskelun tärkeyttä.
Helsingin Sanomien mukaan koulut haluaisivat säilyttää kielivalikoimansa. Lautakunta palautti esityksen valmisteluun. Aikaisemmin on jo uutisoitu opetussuunnitelmallisten painotusten merkityksestä osana koulushoppailua. Ovatko nämä ainoita ratkaisuja? Merkitystä lienee myös isommilla rakenteellisilla muutoksilla, kuten kaavoituksella, sekä asenteisiin vaikuttamisella ja tiedottamiseen liittyvillä toimenpiteillä.

ULKOMAALAISTEN NUORTEN OSUUS KASVAA
Valtioneuvosto teetti keväällä 2025 tutkimuksen ulkomaalaistaustaisten nuorten pärjäämisestä koulutuksessa ja työmarkkinoilla. Tuolloin todettiin, että Suomessa syntyneiden ulkomaalaistaustaisten nuorten osuus on kasvanut melkeinpä räjähdysmäisesti. Vaikka tutkimus keskittyi 18 – 29 -vuotiaisiin, on vieraskielisten osuus kasvanut myös nuoremmissa ikäluokissa. Esimerkiksi Satakunnassa asuvien vieraskielisten 15 – 19 -vuotiaiden osuus on kasvanut lähes 70 prosentilla vuosikymmenen alusta. Niinpä Porin lukiossa aloittaa ensi syksynä englanninkielinen lukiokoulutus.

OPPILASMÄÄRIEN LASKEMINEN HAASTAA OPETUKSEN JÄRJESTÄMISTÄ
Nykyinen perusopetuslaki edellyttää lähiopetusta. Etäyhteyksiä voidaan hyödyntää opetuksessa, mutta opetuksen on kuitenkin täytettävä lähiopetuksen kriteerit. Normaalina opetusmuotona etäopetus ei ole sallittua. Väestönkehitys ja alueellinen eriytyminen haastavat yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen perusopetuksen järjestämistä, kun ikäluokat pienentyvät ja kouluverkko harvenee.
Kansallisen koulujen arviointikeskuksen (Karvi) yhtenä tehtävänä on tuottaa puolueetonta arviointitietoa koulutuspoliittisen päätöksenteon ja koulutuksen kehittämisen tueksi. Karvin arviointihanke (2025 – 2026) tarkastelee etäopetuksen mahdollisuuksia perusopetuksessa. Hallitusohjelman kirjauksen mukaan ”Hallitus arvioi etäopetuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia nykyistä laajemmin”. Nämä voivat johtaa uusiin suosituksiin ja lainsäädännön muutoksiin.

KOULUTUSKUSTANNUSTEN KASVU HIDASTUNUT
Opetushallitus on julkaissut esi- ja perusopetuksen sekä ammatillisen ja lukiokoulutuksen kustannusraportit vuodelta 2024. Kustannusten kasvu on jatkunut, mutta maltillisempana kuin aikaisemmin. Perusopetuksen kustannusten kasvu on ollut noin kolme prosenttia ja lukiokoulutuksen 5,1 prosenttia. Perusopetus maksoi oppilasta kohden keskimäärin 11 650 euroa ja lukiokoulutus 10 123 euroa.

”TULE MEILLE TÖIHIN!” – TÄMÄ EI ENÄÄ RIITÄ
Ensi lukuvuoden suunnittelu ja rekrytointi osana sitä ovat käynnistyneet. Meillä on Suomessa erinomaisia, korkeasti koulutettuja opettajia, mikä on yksi koulutuksemme kulmakivistä ja ammattikunnan vahvuus. Opettajankoulutuksen tulee ennakoida ja seurata aikaa, jotta opettajia koulutetaan oikea määrä tarpeeseen nähden.
Ensiarvoisen tärkeää on saada nuoret kiinnostumaan opettajankoulutuksesta ja sijoittumaan työelämään valmistumisen jälkeen. Sekä veto- että pitovoima ovat erittäin merkityksellisiä. Miten teen omasta koulustani tai oppilaitoksestani niin houkuttelevan, että saan nuo osaavat ammattilaiset ja hyvät tyypit juuri omaan yksikkööni? Mikä motivoi nykynuoria jatkamaan työssä?
Nuoret odottavat johtamiselta uudenlaisia toimintatapoja. He arvostavat työtä, jossa on mahdollisuus vaikuttaa ja jossa osallisuus on keskeisessä roolissa. Sosiaalisen median hyödyntäminen puhuttelee erityisesti nuoria, ja työn sekä vapaa-ajan tasapaino on heille tärkeää: erilaiset joustavat järjestelyt motivoivat heitä. Nuoret ovat kiinnostuneita kehittymismahdollisuuksista. Ennen kaikkea he arvostavat työyhteisöä, jossa vallitsee hyvä ilmapiiri.
Aurinkoisia talvipäiviä!
Päivi Ikola
puheenjohtaja
@paiviikola

ILT Education on Pohjoismaiden johtava Edtech-yritys. Toimimme yhdeksässä eri maassa kansainvälisessä ympäristössä, ja tuotamme digitaalisia lukemista ja oppimista tukevia palveluita, jotka sopivat varhaiskasvatuksesta aikuisuuteen. Jokaisella on oikeus tasa-arvoiseen koulutukseen. Olemme sitoutuneet kehittämään palveluja, jotka vaikuttavat positiivisesti lasten ja nuorten elämään. Tarjoamme monikielisiä palveluja, jotka mahdollistavat myös kieli- ja kulttuuritaustoiltaan erilaisille lapsille ja nuorille osallistumisen aktiivisesti oppimisprosessiin ja yhteisöön.

Rehtoreita etsitään yhteiskehittämään kouluruokailua
Maistuva koulu etsii nyt ratkaisuhakuisia ala- ja yläkoulujen sekä toisen asteen oppilaitosten rehtoreita osallistumaan kouluruokailun yhteiskehittämiseen.
Työskentely tapahtuu tammikuussa 2026 Teams-työpajoissa, joten osallistua voi mistä päin Suomea hyvänsä.
Työpajoissa tunnistetaan yhdessä keskeisimpiä kouluruokailun pulmakohtia sekä jaetaan ongelmiin jo löytyneitä ratkaisuja ja onnistumisia. Kullekin koululle etsitään toimivimmat työkalut, joilla ratkaista tunnistettu ongelma. Muutosten tekemiseen koulu saa asiantuntija-apua.
Kehittämistyö käynnistyy infowebinaarilla keskiviikkona 3.12.2025 klo 15.30–16.00.
Tarkemmat tiedot löydät Maistuvan koulun verkkosivuilta. https://maistuvakoulu.fi/ajankohtaista/kouluruokailu-kuntoon-rehtorien-etsintakuulutus/

Kutsu: School to Belong –webinaari yksinäisyyden vähentämiseksi, 3.12. klo 9–10
Joka kymmenennellä nuorella ei ole yhtään kaveria oppilaitoksessaan. School to Belong -ohjelma on toiminut vuodesta 2022 ratkoakseen yksinäisyyttä koulumaailmassa. Tervetuloa mukaan kuulemaan, miten ohjelma voisi tukea teidän työtänne – hyvässä joukossa kukaan ei jää yksin.
School to Belong –infowebinaarin puhujina ovat koulukuraattori Pia Stråhlman-Kurki Brändö gymnasiumista, ohjelmavastaava Silva Simojoki sekä ohjelmakoordinaattori Oscar Lehtinen HelsinkiMissiolta / School to Belongista. Webinaarissa puhutaan sekä suomea että ruotsia.
Ajankohta: keskiviikko 3.12. klo 9–10, Teams. Ilmoittaudu webinaariin tästä.
Lisätietoa School to Belongista ohjelman verkkosivuilta tai ohjelmavastaava Silva Simojoelta (silva.simojoki@helsinkimissio.fi / puh. 043 201 3192).

Helppo ja pidetty tapa muistaa henkilökuntaa jouluna on kotimainen Kiitoskauppa-lahjakortti. Rajatun valikoiman lahjakortti on saajalleen verovapaa ja antaa lahjansaajalle mahdollisuuden valita haluamansa lahjan. Koodilla REHTORI2025 saat 2 €/kortti alennusta. Lahjakortit on helppo tilata verkkokaupasta ja personoida omalla kuvalla ja tekstillä. Lahjakortit saat painettuina tai suoraan lahjansaajien sähköpostiin haluttuna aikana. Tutustu valikoimaan tästä. PS. Kiitoskaupan lahjakortit toimivat hienosti myös merkkipäivälahjoina”

RuokaTutka innostaa tutustumaan ja oppimaan ruuasta! 🍎
RuokaTutka tarjoaa opettavaista ja hauskaa tekemistä oppitunneille. Kannusta opettajia hyödyntämään maksuttomia materiaalejamme opetuksessa – löydät ne osoitteesta www.ruokatutka.fi.
- Maksuttomia koulutuswebinaareja opettajille: RuokaTutka järjestää koulutuswebinaareja ruokakasvatuksen ajankohtaisista teemoista. Samalla tarjoamme vinkkejä RuokaTutkan materiaalien hyödyntämiseen opetuksessa. Joulukuussa tarjolla on kaksi webinaaria: ”Suomen ruokahistorian tarinat opetuksen tukena” ja ”Leikin pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa”. Keväällä on luvassa lisää kiinnostavia aiheita. Tutustu webinaareihin.
- RuokaTutka-lähettilään etäoppitunti: RuokaTutkalta voi tilata oppitunnin alakouluun, yläkouluun tai toisen asteen opetukseen. RuokaTutkan lähettiläs toteuttaa 30–45 minuutin maksuttoman etäoppitunnin opetusryhmälle Teams-palvelun kautta. Kaikki lähettiläämme ovat yliopistokoulutettuja ravitsemusasiantuntijoita. Katso tuntien aiheet ja varaa.
- Materiaaleista kivaa tekemistä oppituntien oheen: Olemme koonneet RuokaTutkan verkkosivuille laajan valikoiman hyödyllisiä ruokakasvatuksen materiaaleja. Materiaalipankistamme voi ladata esimerkiksi lautasmalli- ja aistijulisteen, joita voi tutkia yhdessä oppilaiden kanssa. Sivuilla on myös laaja kattaus innostavia pelejä, tehtäviä ja videoita. Tutustu materiaaleihin.

Löydät Suomen Rehtorit ry:n osastolta 6e34. Nähdään Educassa!