Puheenjohtajan palsta
Uusi vuosi – entiset kujeet
Uusi vuosi kääntyi tunnelmissa, joita ei vielä loppusyksystä olisi osannut enää odottaa. Koronaepidemian eri vaiheiden aikana olemme nähneet, miten haavoittuva yhteiskuntamme on vakavien tartuntatautien edessä yhä edelleen. Aiempia selvästi tartuttavampi virusvariantti on kiihdyttänyt päivittäiset tartuntatapaukset määriin, joita emme olisi epidemian alkuvaiheissa osanneet kuvitellakaan. Kiitos tieteellisen tutkimustiedon lisääntymisen ja rokotuskattavuuden kasvamisen, vakavia tautitapauksia on ollut tartuntamääriin nähden huomattavan paljon aiempia vaiheita vähemmän. Siitä huolimatta omikron-variantti asettaa koko yhteiskuntamme kovalle koetukselle. Tällä kaikella on merkittäviä vaikutuksia myös koulujen toimintaan.
Koulut koronapelin pelinappuloina
Pandemian pitkittyminen ja epidemiarajoitusten oloissa eläminen on ymmärrettävästi haastanut niin tavalliset kansalaiset kuin asiantuntijat ja politiikan toimijatkin. Johtamisen eetos on myös yksittäisessä oppilaitoksessa vaihdellut kahden koronavuoden aikana seesteisempien vaiheiden, toivon ja resilienssin johtamisen sekä nopeita päätöksiä vaativan kriisi- tilannejohtamisen välillä. Vaikka tilanne ei ole helppo päättäjillekään – kenelläkään meistä, kun ei ole kristallipalloa käytössämme – ei voi välttyä ajatukselta kouluista koronapelin pelinappuloina. Aivan syyslukukauden viimeisinä päivinä nostettiin esiin enemmän tai vähemmän selkeitä ehdotelmia sekä joululoman pidentämisestä että etäopetukseen siirtymisestä. Selvitimme tuossa yhteydessä myös jäsentemme näkökulmaa; sitä, miltä ehdotusten toimeenpano oppilaitosten silmin vaikuttaa. Näistä kahdesta vaihtoehdosta jäsentemme kanta kallistui erittäin vahvasti etäopiskeluun. Ehdotus koulutyön keskeyttämisestä haudattiin, ja koulujen väki pääsi ansaitulle joululomalle.
Vaan kuinkas sitten kävikään
Suuressa osassa maamme kouluista joululoma oli poikkeuksellisen pitkä, sillä moni opetuksen järjestäjä oli päättänyt aloittaa kevätlukukauden maanantaina 10.1.2022. Loppiaisen paikkeilla tilanne myös koulujen ympärillä sähköistyi, kun STM ehdotti maamme hallitukselle laajan etäopetussuosituksen antamista koko Suomeen. Viimeistään tässä vaiheessa myös rehtorin joululoma sai uuden käänteen. Mikä ratkaisu tulee lopulta olemaan, onko oppilaiden ja opiskelijoiden mahdollista palata kouluihin lainkaan kevätlukukauden alkaessa? Millaisia toimintojen ja työn uudelleen organisointia tämä meidän oppilaitoksessamme aiheuttaa?
Esihenkilöiden painetta ei vähentänyt se, että viranomaiset ja poliitikot antoivat julkisia lupauksia koulujen terveysturvallisuuden parantamisesta, maski- ja karanteenikäytänteiden tiukentamisesta, poikkeuksellisista opetusjärjestelyistä, hybridiopetuksesta ja viimeksi kotitestien jakelusta. Tätä seuratessaan moni rehtori varmasti koki, että tässä puheessa ohitetaan koulujen toiminnan johtamisen asiantuntemus. Olosuhteet ja resurssit lupausten täyttämiseen ovat monin paikoin kaikkea muuta kuin julkisuudessa annettiin ymmärtää. Kuten tunnettua, koulutyö aloitettiin maamme kouluissa pääsääntöisesti lähiopetuksena. Epidemiatilanne ja sen vaikutukset myös koulujen toimintaan ovat kuitenkin kaikkea muuta kuin ohi.
Taipuu vaan ei taitu
Vuoden 2022 alussa kokoontumisrajoitukset ovat niin tiukat, että myös vuosittaiset Educa-messut on siirretty vuodella eteenpäin. Kokoontumisrajoitusten ja epidemiatilanteen vuoksi myös järjestömme vuosikokous joudutaan toista kertaa peräkkäin järjestämään etäyhteyksien avulla. Järjestön vuosikokous on toteutettu jo kertaalleen etäyhteyksin, joten tällä kertaa valmistelut etenevät jo rutiinilla. On harmillista, että Educa-messujen peruuntuminen estää monilta aiemmilta vuosilta niin mukavaksi tavaksi muotoutuneen tammikuisen rehtorien verkoston kokoontumisen sekä erilaiset kohtaamiset niin messuilla, kokouksessa kuin Rehtorin iltakoulussakin.
Vaikka pandemian puhuri on nyt voimakas, ei SURE eikä toivottavasi yksikään sen jäsen kuitenkaan taitu tuulen tuiverruksessa. Nyt jos koskaan tarvitsemme verkoston voimaa ja kollegan tukea – sillä tiedäthän, kuka on rehtorin paras kaveri!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtori
@AnttiIkonen
LYHTY-valmennus
Suomen Rehtorit järjestää oppilaitosten johtoryhmien ja monialaisten tiimien LYHTY-valmennuksen.
LYHTY:
· tukee oppilaitosten monialaisia tiimejä pitkäjänteiseen hyvinvoinnin johtamis- ja kehittämistyöhön
· tukee koko oppilaitosyhteisön osallisuutta kehittämistyössä
· antaa eväitä hyvinvointia edistävälle työlle koronapandemian aikana
· luo pohjaa suunnitelmalliselle ja tavoitteelliselle toiminnalle
· hyödyntää muiden verkostojen kanssa tehtävää yhteistyötä
LYHTY-valmennukseen haetaan oppilaitosten johtajien, johtoryhmien ja monialaisten tiimien jäseniä. Siihen voi kuulua rehtorin ja apulaisrehtorin lisäksi johtoryhmän ja/tai oppilas- ja opiskelijahuoltoryhmän jäseniä, kuitenkin enintään 6 osallistujaa / oppilaitos.
LYHTY-valmennuksen ensimmäiset kahden päivän lähivalmennusjaksot on suunniteltu alustavasti ma-ti 4.-5.4.2022, ke-to 6.-7.4.2022 ja ma-ti 11.4.-12.4..2022.
Kolme toteutuspaikkakuntaa sovitaan ennakkoilmoittautumisten perusteella.
LYHTY-valmennus on Opetushallituksen rahoittama ja siten osallistujille maksuton. Osallistujat vastaavat osaltaan ruokailu-, matka- ja majoituskustannuksista.
Katso tästä lisätiedot ja ilmoittaudu mukaan!
Uudenlainen veso kehittää opettajan yrittäjyyskasvatusosaamista
Ihan mahtava koulutus, joka antoi mukavaa tekemistä ja havainnollisti hyvin käyttämiänne toimintamalleja, kiitos!
Hyvä, tällaisia koulutuksia tarvitaan luennointien sijaan!
Oli kiva, kun annettiin vaihtoehtoja toiminnallisessa osuudessa. Rastit olivat hauskoja ja niistä sai ideoita, joita voi käyttää omienkin oppilaiden kanssa.
Oli hauskempaa kuin ajattelin. Päivä meni nopeasti! Kiitos
Opettajien veso-päivä voi olla hauska ja tehokas – myös opettajien mielestä. Yllä on muutama suora lainaus opettajien antamasta palautteesta Nuori Yrittäjyys ry:n järjestämien veso-päivien palautekyselyistä.
Yrittäjyyskasvatuksessa keskeistä on tekemällä oppiminen. Se on myös opetussuunnitelmien toimintakulttuurin ytimessä. Mutta miten opettajia tuetaan kehittämään osaamistaan niin, että he ovat valmiimpia auttamaan oppijoita toiminnalliseen oppimiseen?
Ehkä opettajienkin on aika ajoin hyvä muistaa se, minkälaista on olla oppijan asemassa. Tehdä tiimissä tehtäviä, jotka harjaannuttavat tulevaisuuden taitoja, kuten ryhmäytymistä, ongelmanratkaisua ja resilienssiä. Ottaa riskejä. Ehkä epäonnistuakin?
Näitä taitoja harjoitellaan Nuori Yrittäjyys ry:n kouluille maksuttomissa veso-koulutuksissa. Opettajat saavat mukavan ja tehokkaan koulutuspäivän lisäksi tukun konkreettisia työkaluja oman opetustyönsä tueksi. Tarjoamme yrittäjyyskasvatuksen veso-koulutukseen kaksi mallia:
Yrittäjyyskasvatuksen ½ veso (3h)
o Opettajat tutustuvat toiminnallisesti yrittäjyyskasvatuksen keskeisiin teemoihin.
o Opettajat pääsevät käytännössä kokeilemaan ryhmäytymisharjoituksia, joita voi ottaa mukaan omaan opetukseen.
Yrittäjyyskasvatuksen kokonainen veso (6h)
o Innovaatioleiri, jonka aikana ratkaistaan joku koulun arjen ongelma.
o Opettajat toimivat pienissä ryhmissä ja rakentavat ohjatusti toiminnallisin työtavoin ratkaisun, jonka esittelevät lopuksi muille.
Kerron mielelläni lisää veso-koulutuksistamme, olethan rohkeasti yhteydessä ja varaat koulutuksen omalle koulullesi.
Mari Rakkolainen
Nuori Yrittäjyys ry
Pedagoginen päällikkö
0407326260
mari.rakkolainen@nuoriyrittajyys.fi
Lähde mukaan edistämään hyvinvointia teknologian avulla!
Viime vuodet ovat tuoneet uusia haasteita meille oppimisen ja kasvatuksen parissa työskenteleville. Uupuneiden ja uupumisvaarassa olevien rehtoreiden osuus on noussut huolestuttavasti vuonna 2021 toteutetun rehtoribarometrin mukaan.
Mitä voisimme tehdä? On melko varmaa, että yhtä ratkaisua tähän kysymykseen ei ole olemassa, vaan hyvinvoinnin edistäminen on useiden tekijöiden summa.
Lähde mukaan pilottiin, jossa yhdistetään joukko innokkaita rehtoreita edistämään hyvinvointia teknologiaa hyödyntäen yhdessä SURE:n ja Microsoftin oppilaitostiimin asiantuntijoiden kanssa. Sinun ei tarvitse olla teknologisesti syväosaaja, riittää kun olet halukas toimimaan verkostossa edistääksesi hyvinvointia.
Kokoonnumme muutaman muutaman kerran lukukaudessa etänä tai paikanpäällä. Tavoitteemme on löytää ratkaisuja niin teknologisiin kuin pedagogisiinkin haasteisiin.
Ilmoittaudu mukaan 4.2 mennessä tästä linkistä
Olemme ilmoittautuneisiin erikseen yhteydessä.
Yst. Terveisin
Vesa Äyräs
Toimiala-asiantuntija – Microsoft
Varaa maksuton tekijänoikeuskoulutus oppilaitokseesi
Miten huomioida tekijänoikeudet opetuksessa? Mistä voin liittää kuvia omaan opetusmateriaaliini tai musiikkia videoprojektin taustalle? Miten opettaa tekijänoikeustaitoja?
Tekijänoikeudet ovat läsnä opettajan arjessa joka päivä. Opettajat laativat omaa opetusmateriaalia, käyttävät erilaisia aineistoja sekä opettavat tekijänoikeustaitoja oppijoille. Tekijänoikeuksien ymmärtäminen ja kunnioittaminen on osana opetussuunnitelmia ja Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaa kaikilla koulu- ja luokka-asteilla.
Kopiosto tarjoaa maksutonta koulutusta
Tulemme mielellämme pitämään tekijänoikeuskoulutuksen opettajille oppilaitokseenne, koulutuspäivillenne tai muihin tilaisuuksiinne. Koulutukset voidaan järjestää paikan päällä tai etäyhteyksin. Kopioston koulutukset ovat oppilaitoksille maksuttomia.
Koulutuksessa käydään läpi oppilaitoksille hankittuja lupia ja oikeita käytänteitä, tekijänoikeuksia sekä sitä, miten opetuksessa saa hyödyntää erilaisia sisältöjä, kuten kuvia ja videoita. Voimme räätälöidä koulutuksen sisältöä myös toiveidenne mukaisesti sekä järjestää koulutuksen osallistavana työpajana.
Järjestämme vuosittain lähes 100 koulutusta varhaiskasvatuksessa, peruskouluissa, toisella asteella, opettajankoulutuslaitoksissa ja muissa korkeakouluissa sekä vapaan sivistystyön oppilaitoksissa.
Varaa koulutus nyt!
Tulemme mielellämme myös VESO- tai muihin koulutustilaisuuksiin.
Kysy lisää koulutuksista neuvonta@kopiosto.fi
Kehity vuorovaikutuksen ja osallisuuden johtajana – ilmoittaudu mukaan täydennyskoulutukseen!
Kaipaatko työkaluja ja vertaistukea työyhteisösi vuorovaikutuksen ja osallistavan toimintakulttuurin kehittämiseen? Nuorten Akatemian ja kehittämiskeskus Opinkirjon pian käynnistyvä OPH:n täydennyskoulutus antaa koulun johdolle mahdollisuuden vahvistaa omia vuorovaikutustaitojaan sekä tukea oppilaitosyhteisöön kuuluvien osallisuutta ja hyvinvointia.
Koulutus tarjoaa työkaluja vuorovaikutuksen lisäämiseen ja parantamiseen, mahdollistaa oman toiminnan reflektoinnin ja ennen kaikkea antaa turvallisen tilan keskustella avoimesti asiantuntijoiden sekä kollegoiden kanssa. Koulutuksessa arvostetaan osallistujien omia kokemuksia sekä asiantuntijuutta ja annetaan tilaa omien ajatusten ja kokemusten esille tuomiseen. Koulutuksen keskeistä sisältöä ovat käytäntöä tukevat menetelmät ja opitun kokeileminen arjessa.
Osallistuminen
Koulutus on tarkoitettu oppilaitosten johtavassa asemassa oleville henkilöille ja koostuu kolmesta koulutuspäivästä. Näiden välissä osallistujat toteuttavat kokeiluja omissa oppilaitoksissaan. Lisäksi koulutuksen päätteeksi kokeilut sekä käytetyt menetelmät kootaan sähköiseksi materiaaliksi. Keväällä 2022 koulutussarjoja on kaksi, joista molemmat järjestetään etänä Howspace-alustalla.
Kevään 2022 koulutukset etänä
1. Koulutussarja to 17.2., to 17.3. & ke 13.4.
2. Koulutussarja ti 22.3., ke 20.4. & ti 17.5.
Ilmoittaudu koulutuksiin tästä linkistä: https://link.webropolsurveys.com/S/07080D9EE05356D9
Lisätietoa koulutuksesta saat sähköpostilla osoitteesta: erika.leino@nuortenakatemia.fi
Valtakunnalliset kokeet osaksi monipuolista arviointia
Valtakunnalliset kokeet testaavat monipuolisesti OPS:n tavoitteita ja sisältöjä sekä tukevat opettajia yhdenmukaisessa arvioinnissa.
MFKA tuottaa kokeet matematiikkaan, kemiaan ja fysiikkaan. Kokeissa on laadukkaita eri tasoisille oppilaille sopivia tehtäviä. Kokeet sisältävät ohjeet opettajalle, tehtäväpaketin, pisteytyssuositukset, mahdollisen taulukkoliitteen ja kaavakokoelman sekä arvosanataulukon. Tutustu ja tilaa. https://mfka.fi/kategoria/kokeet/valtakunnalliset-kokeet/
ÄOL:n laatima äidinkielen ja kirjallisuuden uudistunut koepaketti koostuu kahdesta erillisestä kokeesta. Teksti- ja kielitietoutta mittaavan kokeen rinnalla on nyt saatavissa erillinen kirjoittamistaitojen koe, jonka voi tehdä keväällä koulun oman aikataulun mukaan. Tutustu ja tilaa. https://www.aidinkielenopettajainliitto.fi/verkkokauppa/valtakunnalliset-kokeet/9-luokan-valtakunnallinen-koe/
Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry tuottaa vuosittain valtakunnallisia kielten kokeita 9.-luokkalaisille. Valtakunnalliset kielten kokeet testaavat kielten eri osa-alueita monipuolisesti, ja opettajat saavat kokeista kätevän työkalun arvioinnin tueksi. Tutustu ja tilaa. www.sukol.fi/valtakunnalliset
Muista ilmoittaa yhteystietojen muutokset toimistolle toni.lehtinen@surefire.fi
Jäsenmaksut tälle vuodelle lähetetään heti vuosikokouksen jälkeisellä viikolla eli viikolla 5. Tästä tulee vielä erillinen muistutusviesti.