Koulu, jossa tämä hyvinvoinnin ketju on kunnossa, saavutetaan myös hyviä oppimistuloksia!

Keväällä 2018 toteutettiin toista kertaa Suomen Rehtoreille kohdistettu Rehtoribarometri-kyselytutkimus.  Barometrin mukaan suurin haaste oppilaitosten esimiestyölle on johtajille kasautuvat hyvän oppimis- ja kasvamisympäristön rakentamisen kannalta toisarvoiset työtehtävät.

Esimiehet kuormittuvat erityisesti henkilöstö- ja yleishallinnon tehtävistä, sihteeritöistä, koulutiloihin ja kiinteistöön liittyvistä töistä sekä lukuisista muista tehtävistä, joita kukaan muu ei tunnu ottavan hoitaakseen. Töiden painopiste on liian monen kohdalla siirtynyt päätavoitteen sijaan epäoleellisempiin asioihin. Oppilaitosjohtajalla tulisi aina olla riittävästi aikaa pedagogiikan, hyvinvoinnin ja turvallisuuden johtamiselle.

Hyvä esimiestyö vaikuttaa koulun henkilökunnan hyvinvointiin ja tämä puolestaan oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointiin. Koulu, jossa tämä hyvinvoinnin ketju on kunnossa, saavutetaan myös hyviä oppimistuloksia!