Rehtorin viikon 3 uutta oivallusta

Rehtori Aki Puustinen on löytänyt kriisiajasta aineksia opetuksen kehittämiseen ja uusiin kokeiluihin. Viime viikko toi eteen elämän ensimmäisen etäkokeen pitämisen ja yllättäviä mediapyyntöjä.

Muuramen lukion rehtori Aki Puustinen kuvailee 225 opiskelijan kouluaan ketteräksi, rohkeaksi, vastuulliseksi ja luovaksi edelläkävijäksi. Kokeilukulttuuri on kuulunut toimintatapoihin jo pitkään, ja pedagogisia kokeiluja mitataan jatkuvasti. Yhtenä keskeisenä tehtävänään poikkeusoloissa hän pitää rauhoittelemista ja luottamuksen ylläpitämistä. Hän sai äskettäin Muuramen Aikuinen Tsemppaaja -palkinnon Nuorten Suomi ry:ltä ja Keski-Suomen Liitolta muun muassa positiivisen energian levittämisestä.

Puustinen opettaa historiaa ja yhteiskuntaoppia. Kevään ylioppilaskirjoituksissa hän jääväsi itsensä, sillä oma tytär on abiturienttien joukossa. Niin kotona kuin koulussakin kirjoitustuskaa lisäsi aikataulun kiristyminen viime metreillä. Digikonkarinakin tunnettu Puustinen kokee ottaneensa viime viikkoina digikolmiloikan. Siihen myös liittyvät hänen kolme päällimmäistä oivallustaan.

1. Etäpalaverit tulivat jäädäkseen

Olen aiemmin käyttänyt etäpalaverityökaluja vain satunnaisesti. Nyt sekä Google Hangouts Meet että Teams ovat tulleet tutuiksi ja osoittautuneet todella näppäriksi. Etäpalaverit tulivat nyt varmasti jäädäkseen. Haasteellisimmalta on tuntunut yhteisöllisyyden tukeminen etänä – mutta nyt olemme jo juoneet opettajien kanssa virtuaalikahvit, ja tällä viikolla pidämme ensimmäisen etäopettajankokouksen. Vanhempainkerhommekin seuraava kokous pidetään etänä, ja lähetämme lähiaikoina huoltajille verkkokyselyn heidän kokemuksistaan. Wilmassa teimme opiskelijoille opintojaksokyselyn, ja muutenkin keräämme nyt kaiken mahdollisen datan opetuksen kehittämisen pohjaksi. Näin saamme järkyttävästä kriisistä irti jotain hyvääkin.

2. Etäkokeet muuttavat pedagogiikkaa

Pidin viime viikolla elämäni ensimmäisen etäkokeen yhteiskuntaopista Google Formsilla. Koska en pysty satavarmasti kontrolloimaan, mitä lähdeaineistoja opiskelija käyttää vastatessaan, tein hyvin soveltavan kokeen. Vastaukset eivät löydy suoraan kirjasta, ja kysymyksiä oli tavallista haastavampi miettiä. Koska kokeiden on nyt pakko muuttua, tästä jää varmasti pysyvämpi jälki kouluun ja pedagogiikkaan. Oppijan seuraaminen koko oppimisprosessin ajan korostuu, emmekä tee arviota enää pääasiassa koejakson kokeen perusteella. Pedagogiikassahan ei muutu mikään, jos arviointi ei muutu. Ja nyt se on muuttumassa. Tämä on tervettä kehitystä ja luonteva siirtyminen summatiivisesta arvioinnista formatiiviseen.

3. Viestintä ja podcastit ovat muutoksen ytimessä

Enpä muista, että olisin urallani koskaan viestinyt näin paljon näin lyhyessä ajassa. Etenkin poikkeusajan alkaessa edessä oli valtava kysymysten ja tiedon tulva, kun opettajat, vanhemmat ja opiskelijat janosivat tietoa. Yhtäkkiä Suomessa tuntui olevan yli viisi miljoonaa korona-asiantuntijaa ja huhuja liikkui hirveästi. Tässä on ollut itselleni paljon oppista. On pitänyt vastailla kylmäpäisesti kieli keskellä suuta ja muistaa, että kuntakin saa ohjeensa viranomaisilta ja niiden mukaan mennään eikä sooloilla. Lisäksi olen hämmästynyt viime viikkojen podcast- ja videopyynnöistä. Olen lupautunut kertomaan muutamiin podcasteihin kokemuksistamme, ja jopa Ukrainasta tuli videopyyntö. Lähiaikoina kerromme sitten ukrainalaisille kolmen opettajamme kanssa suomalaisesta kriisiajan etäopetuksesta.

Alkaneella viikolla lukion ykköset ja kakkoset pääsevät katsomaan ensi vuoden alustavia kurssivalintojaan opinto-ohjaajan kanssa ja pystymme justeeraamaan tarjotintamme. Myös kevätjuhlaa on mietittävä ja valmisteltavakin, vaikka tarkka aika ei ole tiedossa. Jos juhlinta siirtyy esimerkiksi elokuulle, valmisteluja on tärkeää tehdä jo nyt. Meillä on nyt menossa stipendien keruu. Ja sen vielä sanon, että on meillä upeat opettajat!