Kaksoisrooli haastoi lukion rehtorin
Kuluneena keväänä Kauhavan lukion rehtori Toni Uusimäki hoiti kuukauden ajan myös Kauhavan yhtenäiskoulun rehtorin tehtävää. Tuplarooliin lupautuessaan Uusimäki tiesi, että moni rehtori tekee näitä kahta työtä jatkuvasti.
”Eri puolilla Suomea toimii lukion ja perusopetuksen rehtoreita sekä lukion rehtoreita, jotka ovat myös sivistysjohtajia. Vaikka oma kokemukseni yhdistelmävirasta oli lyhyt, tämän jälkeen arvostan kaksoisviran hoitajia entistäkin enemmän”, Uusimäki toteaa.
Hänen vastuupakettinsa oli melkoinen: Kauhavan koulukeskus on mitoitettu 750 oppilaalle, mutta sen tiloissa on tänä keväänä toiminut jopa noin 900 henkeä. Heistä noin 610 on peruskoululaisia, 188 lukiolaisia ja noin sata henkilökuntaan kuuluvaa.
ARJESSA RIITTI YLLÄTYKSIÄ
Uusimäen yli 20 vuoden kokemus lukion johtamisesta auttoi urakan hoitamisessa. Toki uusi kokemus toi jatkuvasti eteen yllättäviä tilanteita: oppilashuollollisten ongelmien ratkaisua, ilkivaltaa, oppilaiden puhutteluja. Priorisointitaidoille oli käyttöä.
”Valppaana ja varuillaan piti olla koko ajan. Onneksi sekä lukion että yhtenäiskoulun kokeneet opettajat ovat kiitollisia johdettavia. Heillä on valtavasti asiantuntijuutta, he hoitavat itsenäisesti monet käytännön asiat ja ymmärtävät tällaisen väliaikaisen järjestelyn. Toiminta pyöri, vaikka keskityin hoitamaan näitä pikaista puuttumista vaativia töitä”, Uusimäki toteaa.
PIKAKURKISTUS OPETTI PALJON
Uusimäki lupautui kaksoisrooliin sillä asenteella, että hän tekee työnsä niin hyvin kuin pystyy. Paras tuki tuli kannustavalta työyhteisöltä.
”Tämä oli minulle myös opiskelua. Oli esimerkiksi hienoa tutustua koulunkäynnin ohjaajien ja kouluavustajien työhön. Lisäksi silmäni avautuivat aiempaa enemmän perusopetuksen opettajakollegojen arvokkaalle työpanokselle.”
Uusimäen mukaan pikainen, intensiivinen kurkistus toiseen maailmaan voi joskus opettaa asioista enemmän kuin pitkä, tasainen puurtaminen samassa tehtävässä.
”Vaikeinta kaksoisroolissa oli itsensä hajottaminen aika moneksi palaksi. Katson tämän jälkeen omaa työtäni uusin silmin.”