Puheenjohtajan palsta

REHTORI ON TURVALLISUUSTYÖN JOHTAJA
Rehtori on merkittävin suunnannäyttäjä koulun ja oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin rakentamisessa. Rehtori johtaa, ohjaa kehittämistä, tekee päätöksiä ja osallistuu toimintaan. Vuosi vuodelta vastuunjakoja on selkeytetty, dokumentaatiota kehitetty ja viestintää parannettu. Rehtorin tehtävänä on varmistaa henkilökunnan riittävä osaaminen turvallisuuskysymyksissä. Turvallisuustyö on ennen kaikkea ennakointia ja varautumista.
Entistä enemmän huomiota tulee kiinnittää myös sosiaaliseen turvallisuusympäristöön. Tätä on koulun ja oppilaitoksen tavallinen arki. Avoin ja johdonmukainen vuorovaikutus luo turvallisuuden tunnetta ja vahvistaa luottamusta. Toisaalta sekä oppilaiden, huoltajien että henkilökunnan osallisuus edistää turvallisuuskulttuuria. Turvallisuuskulttuuri syntyy ihmissuhteista ja arjen kohtaamisista. Rehtorin oma tapa kohdata ihmisiä, kuunnella ja viestiä toimii mallina koko yhteisölle.

VASTUUKYSYMYKSET ON TÄRKEÄ RATKAISTA
Opintoretkiä ja leirikouluja suunnitellaan hyvissä ajoin. On aika, jolloin kuluvan lukuvuoden retket kirjataan lukuvuosisuunnitelmaan. Rehtori hyväksyy opintoretken tai leirikoulun suunnitelman ja varmistaa, että se on opetussuunnitelman mukainen. Retki on tällöin osa koulun toimintaa.
Rehtorin rooli on merkittävä. Varmista, että opettajalla on riittävät valmiudet ja ohjeet retken toteuttamiseen ja että retken turvallisuussuunnitelma on laadittu. Rahoituksenkin täytyy olla kunnossa. Retkiä voidaan tukea vapaaehtoisella varainhankinnalla, josta vastaavat huoltajat. Opettajan ja rehtorin on hyvä olla tietoinen varainhankinnan tavoista, varojen kertymisestä ja niiden kohdentamisesta, mutta he eivät toimi rahastonhoitajina eivätkä käytä luokan tilejä. Kuljetuksen järjestämisestä saatetaan olla montaa mieltä. Aina käytetään kuitenkin julkista liikennettä tai virallisia kuljetuspalveluita.
Rehtori voi päättää myös retken perumisesta tai keskeyttämisestä, jos turvallisuus ei ole taattu tai olosuhteet muuttuvat. Tuoreessa muistissamme on vielä koronapandemian alku, jolloin suunnitelmat muuttuivat nopeammin kuin Teams-linkki ehti aueta.
Tuloksena voi kuitenkin olla unohtumaton kokemus: seikkailua, säätöä ja suklaata. Opintoretki tai leirikoulu on kuin koulun arki olisi pakattu reppuun ja viety metsään, mökille tai järven rannalle ja sitten lisätty siihen ripaus seikkailua, vähän univajetta ja paljon eväitä. Ja mikä tärkeintä, miten ollaan yhdessä, nauretaan ja muistetaan, että koulussa voi oppia myös ulkona – turvallisesti.

MITEN KÄY KELPOISUUKSIEN?
Varhaiskasvatuslakiin kirjattiin vuonna 2018 päiväkodin johtajan kelpoisuusvaatimukseksi kasvatustieteen maisterin tutkinto. Vahva ja välittävä Suomi -hallitusohjelmassa on kuitenkin kirjaus, jonka mukaan kelpoisuus kyseiseen johtamistehtävään mahdollistettaisiin myös sosionomin YAMK-tutkinnolla. Toteutuessaan tämä tarkoittaisi, että päiväkodin johtajan kelpoisuusehtoja alennettaisiin.
Mikä on sitten seuraava askel? Ei voi olla ajattelematta, mikä merkitys tällä voisi olla tulevaisuudessa muiden opetusalan johtotehtävien kelpoisuuksille.
Ylempi korkeakoulututkinto antaa rehtorille syvällisempää tietoa ja osaamista, mikä parantaa kykyä johtaa koulua ja oppilaitosta tehokkaasti ja asiantuntevasti. Tutkimukset osoittavat, että rehtorin pedagoginen johtaminen on keskeinen tekijä koulun toiminnan ja oppimisen laadun kannalta. Pedagoginen johtaminen nähdään tärkeimpänä osa-alueena, vaikka sille jää käytännössä vähiten aikaa. Rehtorit ovat jo vuosia tuoneet vahvasti esille aikatarpeen koulujen ja oppilaitosten pedagogiselle johtamiselle, mihin maisteritason tutkinto antaa vahvan pedagogisen osaamisen. Lukion pedagogista johtamista rehtoreiden kokemana ovat tutkineet muun muassa Korkalainen, Fonsén ja Tarnanen (2025).
Vaikka rehtoreilla on ylempi korkeakoulututkinto, tulee heidän johtamisopintojaan kehittää. On tärkeää, että korkeakoulut kehittävät tutkimusperustaisesti koulujen ja oppilaitosten johtamisosaamisen opintoja tehtävän osaamisvaatimusten selvityksiin perustuen.

REHTORIN RETKI KOHTI UUTTA OIVALLUSTA
Kahdet alueelliset rehtori- ja johtajuuspäivät on nyt koeponnistettu. Päivien aikana perehdyttiin ajankohtaisiin aiheisiin, ja osallistujat pääsivät verkostoitumaan ja jakamaan kokemuksiaan. Alueellisia koulutuksia kehitetään saatujen palautteiden perusteella. Oppia ikä kaikki!
Yhteistyökumppanit tukivat koulutusten järjestämistä. Alueellisissa koulutuksissa merkittävä rooli on ollut myös alueyhdistyksillämme Kuopiossa Pohjois-Savon Rehtorit ry:llä ja Seinäjoella Pohjalaiset Rehtorit ry:llä. Kiitos kaikille! Kolmas alueellinen koulutus järjestetään lokakuussa Levillä.

REHTORI JA SIHTEERI – DYNAAMINEN DUO
Rehtorin hallinnollinen työ on lisääntynyt. Esimerkiksi koulujen ja oppilaitosten kehittäminen perustuu vahvasti arviointitiedon käyttämiseen. Tämä vaatii järjestelmällistä tiedonkeruuta, analysointia ja raportointia sekä kehittämistoimien suunnittelua ja seurantaa. Tietoperustainen kehittäminen on erittäin arvokasta.
Hyvä sihteeri on rehtorin hallinnollinen tuki. Hän hoitaa monia aikaa vieviä tehtäviä, kuten oppilas- ja opiskelijarekisterin ylläpitoa, erilaisia valmistelutehtäviä, tilauksia, tilastointia ja raportointia. Sihteeri voi auttaa tunnusten hallinnassa, sähköisten lomakkeiden ja järjestelmien käytössä, tiedonhallinnassa ja arkistoinnissa. Hän voi olla rehtorin luottopakki, kun uusi järjestelmä otetaan käyttöön. Sihteeri on asiakaspalvelun ammattilainen suuntaan jos toiseen. Hän pystyy jakamaan tietoa, mutta myös perehdyttämään henkilökuntaa – ja mahdollistaa rehtorin keskittymisen johtamiseen.

REHTORIN SALAISET SUPERVOIMAT
Kuvittele rehtori koulun tai oppilaitoksen käytävällä: toisessa kädessä puhelin, toisessa läppäri. Samalla hän ratkoo Wilma-viestejä, auttaa oppilasta, neuvottelee huoltajan kanssa ja vastaa opettajan kysymykseen opetussuunnitelman tulkinnasta. Ja hymyilee vielä päälle!
Tulevaisuudessa nämä taidot eivät ole enää vain hyödyllisiä – ne ovat elintärkeitä. Rehtori on kuin koulumaailman monitoimirobotti, joka yhdistää empaattisen kuuntelijan, diplomaattisen neuvottelijan ja viestintävelhon ominaisuudet. Ilman hyviä vuorovaikutustaitoja tämä kone ylikuormittuu nopeasti.
Ja kun maailma muuttuu, viestintä muuttuu mukana. Enää ei riitä, että osaa kirjoittaa selkeän tiedotteen – pitää osata somettaa, selittää, kuunnella, tulkita ja joskus jopa tulkata. Rehtori on koulun viestintäjohtaja, asiakaspalvelupäällikkö ja kriisiviestinnän ammattilainen – kaikki samassa paketissa.
Mukavaa syksyä!
Päivi Ikola
puheenjohtaja
@paiviikola

KUTSU: Hyvinvoiva mieli oppii – oppiva mieli voi hyvin -käsikirjan julkaisuwebinaari to 20.11. klo 14-15 ITLA
Tässä tietoa ja linkki ITLA:ssa marraskuussa eli 20.11. klo 14-15 toteutuvasta Hyvinvoiva mieli oppii – oppiva mieli voi hyvin -käsikirjan julkaisuwebinaarista.
Webinaari on suunnattu sivistys- ja opetusalan johdolle, rehtoreille, opettajille, hyvinvointialueiden opiskeluhuollon johdolle ja asiantuntijoille, nuorisoalan ammattilaisille sekä näiden ammattialojen tutkinnoista vastaaville tahoille.
=> Alla linkki, josta avautuu ITLA:n sivuilla olevaa lisätietoa webinaarista
ja linkin kautta voi myös ilmoittautua tapahtumaan.

KUTSU Tulevaisuuden varhaiskasvatus ja koulu seminaari ITLA
Tulevaisuuden varhaiskasvatus ja koulu lasten ja nuorten mielenterveyttä edistämässä –seminaari ma 24.11.2025 klo 10-12 (verkossa ja paikan päällä).
Tässä alla linkki, josta avautuu ITLA:n sivuilla seminaarin ohjelma ja ilmoittautuminen.

Tekoälyä rehtoreille -koulutus
Koulutuksessa saa kokonaiskuvan generatiivisen tekoälyn nykytilasta. Painopiste on käyttötavoissa ja keinoissa tukea henkilöstöä niin, että tekoälyä käytetään pedagogisesti ja eettisesti kestävällä tavalla.
Osallistuja saa
- ymmärryksen siitä, millaisia työkaluja on tarjolla ja miten oppiainekohtaista tekoälyosaamista rakennetaan ja ylläpidetään.
- tapoja kehittää opettajien ja oppijoiden tekoälylukutaitoa
- tietoa tietoturvaan, monikielisyyteen, tekijänoikeuksiin ja erilaisiin haasteisiin liittyen
- kuvan Opetushallituksen tekoälysuosituksista
Lisäksi perehdytään tekoälystrategian ja -ohjeistuksen tuottamiseen.
Koulutuspäivät:
29.10. klo 14 – 16 TAI 24.11. klo 14 – 16
Koulutus toteutetaan verkkokoulutuksena: https://forms.gle/G1kvtDvJvphN5haB8
Kouluttajina toimivat kokeneet opettajataustaiset täydennyskouluttajat.
Jukka Lehtoranta
– luokanopettaja ja tietotekniikan aineenopettaja, täydennyskouluttaja, väitöskirjatutkija
Timo Kainulainen
– lukion lehtori, täydennyskouluttaja, digikehittäjä
Koulutuksen hinta on 85 euroa (alv 0%). Kysy myös tilauskoulutusta omalle organisaatiollesi!