Puheenjohtajalta
Emmepä osanneet vielä maaliskuun alussa aavistaa, millaisen muutoksen koronavirus laittoi globaalisti liikkeelle. Pieni virus pakotti myös Suomen poikkeusoloihin ja valmiuslain käyttöönottoon. Tässä yhteydessä koulujen toiminta koki rauhanajan vuosien dramaattisimman muutoksen, kun käytännössä päivän varoajalla valtaosa peruskoulujen ja lukioiden opetuksesta vaihtui koulussa tapahtuvasta lähiopetuksesta kodeissa tapahtuvan oppimisen ohjaamiseksi. Koulusta ei ole miesmuistiin puhuttu näin paljon. Koulun moniulotteinen merkitys yhteiskunnallisena palveluna on kirkastunut aivan uudessa valossa olosuhteissa, joissa koulunkäynnistä etäopiskellen on muodostunut nopeasti uusi normaali. Näissä keskusteluissa koulun merkitys on kohonnut vahvasti. Koulu on tietysti erityisen tärkeää sitä käyville ja siellä työskenteleville, mutta se on tavattoman tärkeä hyvinvoinnin tukipalvelu myös perheille ja yhteiskunnan normaalille toiminnalle. Koulut ja opettajat ovat saaneet syystäkin kiitosta tämän nopean muutoksen lopulta hämmästyttävän hyvästä toteutuksesta. Itse lisään kiitettävien joukkoon myös teidät oppilaitosten esimiehet, jotka olette johtaneet upeasti koulujen toimintaa poikkeusolojen ensimmäisen kuukauden ajan.
Neuvotteluissa sopimuksia ja sovittelua
Koronavirustilanteen aikana käynnissä olleiden virka- ja työehtosopimusneuvotteluiden aikana ovat myös talouden näkymät muuttuneet täysin. Tällä kertaa oman jäsenkuntamme piiristä ensimmäisenä sopimusneuvottelut saatiin maaliin yksityisellä opetusalalla, kun Sivistystyönantajat ja OAJ saivat 1.4. alkaen yleisen linjan mukaisen 24 kuukauden sopimuksen, jonka kustannusvaikutus on kaikkiaan 3,2 %. Sopimuskaudella on luvassa 1,1 %:n yleiskorotus 1.8.2020 sekä 1.6.2021 ja kaksi järjestelyerää. Myös yksityisellä opetusalalla poistuivat tämän sopimuksen myötä kaikki kiky-työaikamääräykset, mikä on ollut yksi kevään työmarkkinakierroksen isoista erilliskysymyksistä. Suurin jäsenryhmämme ja kunta-alan sopimukseen kuuluvat jäsenemme ovat tällä kertaa kevään sopimuskierroksella viimeisten joukossa. Neuvottelujen jumiutuminen on johtanut valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan pakeille, eikä niiden kesken ollessa sisällöstä ole kerrottu julkisuuteen.
Muistathan vastata Rehtoribarometri 2020 -kyselyyn
Vuosi sitten keväällä toteutimme ensimmäistä kertaa Rehtoribarometrin nimellä tunnetuksi tulleen kyselyn. Rehtoribarometri on oppilaitosten esimiesten terveyteen ja työhyvinvointiin erikoistunut akateemisestikin korkealaatuinen tutkimus, joka on tehty samasisältöisenä useissa eri maissa jo vuosikymmenen ajan. Ensimmäinen Suomessa toteutettu kysely saavutti erittäin suuren uutisarvon nousten kotimaan kärkiuutisten joukkoon julkistamisajankohtanaan kaikissa maamme kärkimedioissa. Mietimme tutkimusryhmän kanssa, miten toimia nyt koronantäyteisen kevään 2020 aikana. Keskustelu vahvisti ajatuksen, että kyselyllä on nyt erityisen suuri arvo, kun koulujen ja esimiesten työtä ovat kohdanneet valtavat muutokset. Kyselyn runko on entinen, mutta mukaan on otettu ajankohtaiseen koronatilanteeseen liittyviä kysymyksiä. Tänäkin keväänä lähetimme kyselyn yhteistyössä Opetushallituksen kanssa. Sieltä lähti juuri ennen pääsiäistä oppilaitosjakelulla liikkeelle kysely, jossa on pääjohtaja Olli-Pekka Heinosen vastaamaan kannustava saate. Lähetimme myös SURE:n kautta tämän saatteen teille. On odotettavissa, että tämänkertaisen kyselyn tuloksiin kohdistuu – mikäli mahdollista – entistäkin suurempi mielenkiinto. Jokainen vastaaja saa tälläkin kertaa tulosten valmistuttua henkilökohtaisen palautteen, jossa omia ’tuloksia’ voi verrata koko vastaaja-aineistoon. Tuloksilla on erittäin suuri vaikutus myös ammattikuntamme työoloista käytävään keskusteluun, joten kannustan jokaista jäsentämme osallistumaan tähän arvokkaaseen tutkimukseen! Tutkimus koostuu kyselystä johon vastaaminen vie vajaan tunnin. Vastaaminen on mahdollista tehdä useammassa osassa. Klikkaamalla oheista linkkiä pääset tutkimuksen aloitussivustolle, jossa tutkimuksesta kerrotaan enemmän ja voit tutustua tutkimukseen tarkemmin, jotta voit päättää, haluatko osallistua siihen. https://bit.ly/Rehtorikysely2020
Huoli oppivelvollisuuden pidentämisestä
Olemme järjestönä tuoneet useampaan otteeseen julki huolemme oppivelvollisuuden pidentämisen toimeenpanoon ja taloudellisiin vaikutuksiin liittyviin kysymyksiin. Nyt näissä aivan poikkeuksellisissa oloissa nämä huolenaiheet korostuvat entisestään – eivätkä vähiten aikatauluun liittyvistä syistä. Maan hallitus kaavailee, että uudistus astuisi voimaan jo 2021 toisella asteella aloittavista opiskelijoista. Samaan aikaan, kun hallitus on tehnyt jo toisen miljardiluokkaa olevan lisätalousarvion, koulut toimivat poikkeuksellisissa ja vieläkin vaikeasti ennakoitavissa olosuhteissa. Koronapandemian vaikutukset yhteiskunnan toimintaan ovat mittavia, mutta kaikilta taloudellisilta vaikutuksiltaan yhä hämärän peitossa. Tästä syystä tilanteen uudelleenarviointi ja aikalisä olisivat nyt erityisen tarpeellisia.
Korona ja koulun muutos Rexin teemana
Oma arvioni on, että koronan jälkeen maailma ei palaa entiselleen. Korona on saanut meidät oppimaan paljon. Digiloikka otettiin nyt vauhdittomana yhdessä päivässä ja rima oli asetettu ennätyskorkeuksiin. Monet mahdottomina pitämämme asiat ovat muuttuneet mahdollisiksi. Toimintaympäristön muutokset haastavat vanhat tapamme ajatella, toimia, tehdä työtä ja oppia. Tällainen tasaisen lineaarisen kehityksen rikkova äkillinen muutos haastaa meidät johtajina ja esimiehinä. Taitekohdat ovat otollisia hetkiä pysähtyä tarkastelemaan, mihin olimme aiemmin matkalla ja kaipaako suuntamme muutoksia, kun maailma ympärillämme muuttuu. Tämän vuoksi olemme tänä aikakirjoihin jäävänä keväänä pyytäneet yhteiskunnan ja koulutuksen kentän eri toimijoilta kirjoituksia siitä, miten he näkevät koronan muuttavan koulutuksen pelikenttää. Näitä kirjoituksia julkaisemme kevään toisessa Rexi-lehdessä 2/2020, joka ilmestyy pian lukuvuoden päättymisen jälkeen.
Pysytään terveinä – tsemppiä kevääseen 2020!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
twitter: @AnttiIkonen
Rehtorin viikon 3 uutta oivallusta
Rehtori Aki Puustinen on löytänyt kriisiajasta aineksia opetuksen kehittämiseen ja uusiin kokeiluihin. Viime viikko toi eteen elämän ensimmäisen etäkokeen pitämisen ja yllättäviä mediapyyntöjä.
Muuramen lukion rehtori Aki Puustinen kuvailee 225 opiskelijan kouluaan ketteräksi, rohkeaksi, vastuulliseksi ja luovaksi edelläkävijäksi. Kokeilukulttuuri on kuulunut toimintatapoihin jo pitkään, ja pedagogisia kokeiluja mitataan jatkuvasti. Yhtenä keskeisenä tehtävänään poikkeusoloissa hän pitää rauhoittelemista ja luottamuksen ylläpitämistä. Hän sai äskettäin Muuramen Aikuinen Tsemppaaja -palkinnon Nuorten Suomi ry:ltä ja Keski-Suomen Liitolta muun muassa positiivisen energian levittämisestä.
Puustinen opettaa historiaa ja yhteiskuntaoppia. Kevään ylioppilaskirjoituksissa hän jääväsi itsensä, sillä oma tytär on abiturienttien joukossa. Niin kotona kuin koulussakin kirjoitustuskaa lisäsi aikataulun kiristyminen viime metreillä. Digikonkarinakin tunnettu Puustinen kokee ottaneensa viime viikkoina digikolmiloikan. Siihen myös liittyvät hänen kolme päällimmäistä oivallustaan.
1. Etäpalaverit tulivat jäädäkseen
Olen aiemmin käyttänyt etäpalaverityökaluja vain satunnaisesti. Nyt sekä Google Hangouts Meet että Teams ovat tulleet tutuiksi ja osoittautuneet todella näppäriksi. Etäpalaverit tulivat nyt varmasti jäädäkseen. Haasteellisimmalta on tuntunut yhteisöllisyyden tukeminen etänä – mutta nyt olemme jo juoneet opettajien kanssa virtuaalikahvit, ja tällä viikolla pidämme ensimmäisen etäopettajankokouksen. Vanhempainkerhommekin seuraava kokous pidetään etänä, ja lähetämme lähiaikoina huoltajille verkkokyselyn heidän kokemuksistaan. Wilmassa teimme opiskelijoille opintojaksokyselyn, ja muutenkin keräämme nyt kaiken mahdollisen datan opetuksen kehittämisen pohjaksi. Näin saamme järkyttävästä kriisistä irti jotain hyvääkin.
2. Etäkokeet muuttavat pedagogiikkaa
Pidin viime viikolla elämäni ensimmäisen etäkokeen yhteiskuntaopista Google Formsilla. Koska en pysty satavarmasti kontrolloimaan, mitä lähdeaineistoja opiskelija käyttää vastatessaan, tein hyvin soveltavan kokeen. Vastaukset eivät löydy suoraan kirjasta, ja kysymyksiä oli tavallista haastavampi miettiä. Koska kokeiden on nyt pakko muuttua, tästä jää varmasti pysyvämpi jälki kouluun ja pedagogiikkaan. Oppijan seuraaminen koko oppimisprosessin ajan korostuu, emmekä tee arviota enää pääasiassa koejakson kokeen perusteella. Pedagogiikassahan ei muutu mikään, jos arviointi ei muutu. Ja nyt se on muuttumassa. Tämä on tervettä kehitystä ja luonteva siirtyminen summatiivisesta arvioinnista formatiiviseen.
3. Viestintä ja podcastit ovat muutoksen ytimessä
Enpä muista, että olisin urallani koskaan viestinyt näin paljon näin lyhyessä ajassa. Etenkin poikkeusajan alkaessa edessä oli valtava kysymysten ja tiedon tulva, kun opettajat, vanhemmat ja opiskelijat janosivat tietoa. Yhtäkkiä Suomessa tuntui olevan yli viisi miljoonaa korona-asiantuntijaa ja huhuja liikkui hirveästi. Tässä on ollut itselleni paljon oppista. On pitänyt vastailla kylmäpäisesti kieli keskellä suuta ja muistaa, että kuntakin saa ohjeensa viranomaisilta ja niiden mukaan mennään eikä sooloilla. Lisäksi olen hämmästynyt viime viikkojen podcast- ja videopyynnöistä. Olen lupautunut kertomaan muutamiin podcasteihin kokemuksistamme, ja jopa Ukrainasta tuli videopyyntö. Lähiaikoina kerromme sitten ukrainalaisille kolmen opettajamme kanssa suomalaisesta kriisiajan etäopetuksesta.
Alkaneella viikolla lukion ykköset ja kakkoset pääsevät katsomaan ensi vuoden alustavia kurssivalintojaan opinto-ohjaajan kanssa ja pystymme justeeraamaan tarjotintamme. Myös kevätjuhlaa on mietittävä ja valmisteltavakin, vaikka tarkka aika ei ole tiedossa. Jos juhlinta siirtyy esimerkiksi elokuulle, valmisteluja on tärkeää tehdä jo nyt. Meillä on nyt menossa stipendien keruu. Ja sen vielä sanon, että on meillä upeat opettajat!
Jäsenmaksusta vuodelle 2020
Jäsenmaksut ovat edelleen järjestön toiminnan tärkein rahoitusmuoto. Tämän vuoden jäsenmaksuja on maksettu nyt 75 %, mikä on aika normaali määrä ajankohtaan nähden. Lähetämme maksumuistutukset tällä viikolla kaikille, jotka eivät vielä ole maksaneet jäsenmaksuaan.
Palveluita etänä
Otava Oppimisen palvelut tarjoaa erialaisia osaamisen kehittämisen palveluita rehtoreille ja opettajille. Lähivalmennukset ovat toivotuimpia palveluitamme, mutta tämän lisäksi tarjoamme myös etävalmennuksia verkon kautta. Kevät 2020 muutti nopeassa tahdissa suunniteltuja lähivalmennuksia etävalmennuksiksi ja avasi samalla uusia näkymiä teknologian ja uusien työtapojen mahdollisuuksiin.
Lähivalmennuksesta nopeasti digitaaliseen, ohjattuun oppimiseen
Maaliskuun kolmas viikko nosti esiin teknologian hyödyt valmennuksien läpiviennissä, kun kaikki joutuivat reagoimaan muuttuneisiin olosuhteisiin. Otava Oppimisen palvelut oli suunnitellut yhdessä Jyväskylän AVI:n kanssa ison valmennustapahtuman, joka muutettiin nopealla tahdilla lähivalmennuksesta etävalmennukseksi. “Olennaista onnistumiselle oli itseopiskelun ja ohjatun etätyöskentelyn jaksottaminen oikea-aikaisesti”, kertoo Markku Pelkonen Otava Oppimisen palveluista. Miten tämä tehtiin? Pelkonen avaa työprosessia alla olevan linkin takaa löytyvässä äänitteessä (Soundcloud):
Etävalmennusta yhtenäiskoulun tiimeille
Maaliskuun viimeinen viikko vuonna 2020. Koulut on suljettu, mutta oppiminen jatkuu – kuten myös opettajien osaamisen kehittäminen. Jälleen on muutettava alkuperäisiä suunnitelmia, ja iso yhtenäiskoulu eteläisessä Suomessa tarttuu rohkeasti etävalmennustarjoukseen. Valmennukseen osallistuu noin 70 opettajaa ja sen aikana on tarkoitus työstää koulun yhteisopetuksen pelikirjaa. Yhteydenpito Otavan Oppimisen palveluiden kolmen valmentajan ja koulun henkilöstön välille rakennetaan Google Meet -palvelun kautta, osa ohjeista on jaettu etukäteen videotallenteina. Jokainen tiimi työskentelee omassa videokokouksessaan, ja valmentajat vierailevat tiimeissä ohjaamassa työryhmiä. Vaikka osallistujat ovat kukin tahoillaan, tiimityö pelikirjan kimpussa onnistuu hyvin.
Viikon kuluttua valmennuksesta palautekyselyn avoimet vastaukset kertovat osallistujien kokemuksista:
“Etätoteutus toimii miltei paremmin kuin lähitoteutus.”
“Etätoteutus yllätti positiivisesti.”
“Toimi yllättävän hyvin, kiva kokemus.”
Etävalmennuksen tuottaja Mari Rakkolainen Otavan Oppimisen palveluista on ilahtunut palautteesta. “Reagoimme muuttuneeseen tilanteeseen nopeasti yhdessä asiakkaan kanssa ja onnistuimme! Mitä kaikkia mahdollisuuksia vallitseva tilanne tulevaisuuteen avaakaan!”
Haluamme parantaa arkeasi myös kriisin aikana. Kerro meille, mihin tarvitsette eniten tukea juuri nyt. Vastaa kyselyyn ja vaikuta tarjontaamme. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=0H7vd5ujQ06-rU1xZiJyGmPehy9ZoetDsELuRb7SNcxURFlDUjM3TE9TRU9LREU4UEo5SFVLSTBUNi4u
Kuvaverkon asiakaspalvelu kouluille
Parannamme palveluamme ja olemme ottaneet käyttöön uuden palvelunumeron koulujen henkilökunnalle.
Tavoitatte asiakaspalvelumme puhelimitse numerosta: 09 3158 4959 (pvm/mpm) ja sähköpostitse osoitteessa aspa@kuvaverkko.fi.
Ollaan yhteydessä!
Kuvaverkko Oy
kuvaverkko.fi/koulukuvaus