Millaista on koulun johtaminen poikkeusoloissa?

Millaista on koulun johtaminen poikkeusoloissa?

Rankkaa mutta onnistuessaan palkitsevaa, kertoo tuore selvityksemme. Saimme parissa päivässä yli 200 vastausta rehtoreilta ja johtajaopettajilta. Te kerroitte, että yhteisöllisyys ja yhteistyö samoin kuin maltti ja selkeä viestintä joka suuntaan ovat nousseet nyt uuteen arvoon. Ja opettajille välittyy vastauksista lämmin kiitos!

Henkilöstön tuki esimiehelle on yhtä tärkeää kuin esimiehen tuki henkilöstölle. Keskinäinen luottamus ja turvallinen ilmapiiri kannustavat jaksamaan, kun kaikki on jokaiselle uutta, hallinnan tunne on välillä kateissa ja työssä pitää venyä, joustaa ja kokeilla.

Onnistumisen hetket palkitsevat, vaikka moni rehtori ja johtajaopettaja kokee työtaakkansa kohtuuttomaksi. Kun oman luokan etäopetus ja esimiehen työt pitää hoitaa samaan aikaan, niin jompikumpi kärsii väistämättä. Esimiehen rauhallisuus, jämäkkyys ja inhimillisyys korostuvat poikkeusoloissa, ja jokaisen jaksamisesta on pidettävä nyt erityisen hyvää huolta, kerrotte kyselyssämme.

Kiitos, kun jaksoitte kiireidenne keskellä vastata. Nämä tunnot on tärkeää tietää, jotta pystymme hoitamaan edunvalvontatyötämme mahdollisimman hyvin. Ollaan kuulolla jatkossakin. Te muotoilitte sen vastauksissanne hienosti: nyt on tärkeää kuunnella toinen toistaan ja olla armollinen – niin itseään kuin muitakin kohtaan.