Puheenjohtajalta
Vuosityöaikamalli muuttaa myös esimiehen työtä ja työajan käyttöä
Tiedämme kaikki miten paljon työ yleissivistävän kouluissa ja oppilaitoksissa on muuttunut. Opettajan työhön on tullut mukaan paljon uusia elementtejä, joita opetusvelvollisuuteen perustuva työaikamalli ei kaikin osin tunnista. Myös oppilaitoksen kehittämiseen ja johtamiseen olisi höydyllistä saada nykyistä enemmän mahdollisuuksia ja pelivaraa. Tämän syksyn aikana maassa onkin käynnistynyt uusia vuosityöaikakokeiluja. Kokeilussa mukana olevien koulujen opettajien työaikaa sekä suunnitellaan että seurataan tarkemmin lukuvuoden mittaan. Esimiestyön näkökulmasta nämä kokeilut nostavat esiin tärkeän kysymyksen, miten lisääntyvä esimiesten työ kokeilussa huomioidaan ja tähän tulemme järjestönä kiinnittämään nyt erityistä huomiota.
Rehtorin terveys ja hyvinvointiohjelmassa käynnistymässä kansainvälinen yhteistyö
Olemme käynnistäneet rehtorijärjestössä strategisia tavoitteitamme konkretisoivan Rehtorin terveys ja hyvinvointi – ohjelman. Ohjelman on tarkoitus olla suomalainen sovellus kansainvälisen rehtorijärjestön ICP:n suojissa virinneestä hankkeesta. Vaikka koulutuksen järjestäminen, yhteiskunnalliset olosuhteet ja taloudelliset panostukset vaihtelevat paljon maasta toiseen, on oppilaitosjohtajien ammatissa eri maiden välillä nähtävissä myös paljon samoja ongelmakohtia. Työtehtävien kirjo sekä määrällinen kasvu yhdistettynä koulun nopeaan muutokseen ja pedagogisen johtamisen kasvavaan tarpeeseen tuottaa lopulta hyvin samansuuntaisia tarpeita. Tämän vuoksi voimavarojen yhdistäminen samojen pulmien parissa puurtavien esimiesjärjestöjen kohdalla on hyvin perusteltua ja järkevää. Olemme tehneet tämän eteen paljon pohjatyötä ja päässeet nyt lupaavaan alkuun australialaisten rehtorijärjestöjen ja yliopistotasoisen akateemisen tutkimuksen tekijöiden kanssa. Tällä hetkellä selvittelemme konkreettista yhteistyömallia toteuttaa ohjelmaa Suomen Rehtoreiden jäsenkunnassa, josta kaikesta lisää tietoa hyvinkin pian!
Koulutuksen arviointineuvoston jäsenet vuosille 2018-2022 valittu
OKM pyysi keväällä ehdotuksia eri koulutussektoreilta, opettajankoulutuksesta, tutkimusta edustavilta tahoilta sekä työelämän ja opiskelijoiden järjestöiltä ehdokkaita Kansallinen koulutuksen arviointineuvoston (Karvi) jäseniksi seuraavaksi nelivuotiskaudeksi 2018-2022. Arviointineuvoston tärkeimpiä tehtäviä on kansallisen arviointityön strateginen suunnittelu, erilaisten arviointien hankesuunnitelmien käsittely sekä koulutusjärjestelmän kansalliseen ja kansainväliseen vertailuun liittyvät tehtävät. Viime viikko toikin sitten tietoon valtioneuvoston tekemän nimitysuutisen, jonka mukaan tulin nimetyksi mukaan tähän oman työn ohella hoidettavaan arviointineuvoston luottamustehtävään. Neuvoston jäsenet ovat luottamustehtävää hoitaessaan riippumattomia asiantuntijoita. Tämä huomioiden haluan ajatella nimityksen olevan kuitenkin jollain tapaa myös huomionosoitus Suomen Rehtoreiden järjestönä kansallisessa koulutuspolitiikassa tekemälle hyvälle työlle, joten jaan iloisin ja nöyrin mielin osan kunniasta myös koko maamme rehtorikunnan kanssa!
Pro Rexi 2018 myytiin loppuun – lisäpaikkoja järjestelty!
Kuluvan vuoden yksi kohokohdista on järjestömme valtakunnalliset Pro Rexi –rehtoripäivät. Tänä vuonna tapahtumapaikkana on juhlava Finlandia-talo ja ajankohta marraskuun lopussa to-pe 22.-23.11.2018. Mikä hienointa, tapahtuma tuli alkuperäisen tilavarauksen osalta loppuunmyydyksi ennätysaikataulussa. Haluamme kuitenkin tarjota osallistumismahdollisuuden mahdollisimman monelle esimiehelle, minkä vuoksi olemme onnistuneet kasvattamaan päivien kapasiteettia. Tätä menoa myös lisäpaikatkin menevät vauhdikkaasti kaupaksi, joten nyt ei todellakaan kannata enää viivytellä osallistumispäätöksen suhteen. Tee siis sijoitus itseesi ilmoittaudu mukaan yhteiseen tapahtumaamme. Ajankohdasta johtuen tapahtuma on samalla myös rehtoreiden valtakunnallinen pikkujoulutapahtuma, ja luvassa on hyvän koulutuksellisen annin lisäksi varmasti mukavaa menoa hyvässä seurassa! https://surefire.fi/web/pro-rexi-tapahtuma/
Paljon voimia alkavaan syksyyn, kuulemiin ja näkemiin viimeistään Pro Rexissä!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
@AnttiIkonen
Yliopistojen LUMA-keskus Suomi -verkostolta maksutonta tukea innostavaan ja motivoivaan matematiikan, ympäristöopin, luonnontieteiden, ohjelmoinnin ja teknologian opetukseen:
Tutkimuspohjaisesti kehitettyjä innovatiivisia materiaaleja ja koulutusta eri puolilla Suomea ja verkossa
StarT-ohjelmassa materiaaleja, koulutusta, “lähettiläitä” ja yhteisöllisiä tapahtumia mm. monialaisten oppimiskokonaisuuksien ja teemaopintojen toteutuksen tueksi: https://start.luma.fi
LUMA SUOMI -ohjelmassa täydennyskoulutusta ja valmiita materiaaleja innostavaan matematiikan, ympäristöopin, luonnontieteiden, ohjelmoinnin ja teknologian esi- ja perusopetukseen: https://suomi.luma.fi
LUMATIKKA-ohjelmassa täydennyskoulutusta matematiikan opettajille varhaiskasvatusasteelta toiselle asteelle: https://lumatikka.luma.fi
LUMA-keskus Suomi: https://www.luma.fi
Euroopan suurin nuorten bisnestapahtuma Takeoff Slushin yhteydessä
Taloudellinen tiedotustoimisto TAT järjestää 5.12. nuorten oman bisnestapahtuman, Takeoffin HaagaHelian tiloissa. Takeoff on Slushin ohessa järjestettävä erillinen tapahtuma, johon osallistuu 400 lukiolaista ja ammattikoululaista Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Yksipäiväisen tapahtuman aikana verkostoidutaan, harjoitellaan tiimeissä tulevaisuuden työelämätaitoja kumppaniyritysten vetämissä workshopeissa sekä vieraillaan itse Slushissa.
Otava Oppimisen palvelut – kuulumisia
Otava Oppimisen palvelut käynnisti vuoden 2018 alussa palveluliiketoiminnan. Rakennamme palvelumme asiakkaiden tarpeiden ympärille yhdessä asiakkaan kanssa, ketterästi ja innovatiivisesti.
Rehtoreilla on olennainen rooli koulujen pedagogisessa johtajuudessa ja koulun toimintakulttuurin kehittämisessä. Kiireen ja muutoksen keskellä tarvitaan uusia toimintatapoja ja malleja, joilla muutoksen jalkauttaminen käytännöiksi helpottuu. Teemme yhteistyötä Suomen Rehtorien kanssa ja tuemme rehtoreita tässä muutoksessa.
Tule tapaamaan meitä
Otava Oppimisen palvelut on Pro Rexi 2018 –tapahtuman pääyhteistyökumppani. Tervetuloa tapaamaan meitä ständillemme ja torstaina 22.11.2018 lavalle kuulemaan ja keskustelemaan oppimisen digitalisaation trendien vaikutuksesta koulun arkeen ja siitä, miten monialaisuus ja ilmiöoppiminen muuttavat koulun toimintakulttuurin johtamista.
Lisätietoa:
Markku Pelkonen
Liiketoimintajohtaja
+358503103078
markku.pelkonen@otava.fi
https://oppimisenpalvelut.otava.fi/palvelut
Yrittäjyyssivusto opettajien käyttöön on nyt avattu
Opettajilta ja opinto-ohjaajilta tulee yrittäjäjärjestöön usein kyselyitä ajankohtaisesta yrittäjyysmateriaalista. Tähän tarpeeseen on nyt vastattu ja opettajan työtä helpottavat yrittäjyysmateriaalit löytyvät jatkossa kootusti yhdeltä sivustolta: www.yrittajat.fi/opettajanyrittajyysmateriaali. Materiaali sopii käytettäväksi eri kouluasteilla ja aihekokonaisuuksissa.
Sivusto on jaettu kolmeen pääteemaan, jotka auttavat opettajaa löytämään tavoitteisiinsa sopivan materiaalin. Yrittäjyydestä -osio kokoa yleistietoa ja tilastoja, jotka auttavat lisäämään oppijoiden yrittäjyystietoutta. Yrittäjäksi -osio kokoaa liiketoimintaosaamiseen liittyvää materiaalia, jota voi hyödyntää erityisesti yrittäjyyttä suunnittelevien opiskelijoiden kanssa. Yrittäjämäinen oppiminen -osio kokoaa oppaita yrittäjämäisen pedagogiikan toteuttamiseen sekä vinkkejä koulu -yritysyhteistyöhön. Sivusto on osa Suomen Yrittäjien hanketta: Osaavia opettajia – yrittäviä nuoria.
Tutustu ja jaa eteenpäin: www.yrittajat.fi/opettajanyrittajyysmateriaali
Pedagogiikka uuden koulun suunnittelun johtotähtenä
Mäntsälään valmistui uusi koulurakennus keväällä 2018 ja koulua uudessa 450 oppilaan alakoulussa on käyty elokuusta lähtien. Hyökännummen koulun suunnittelun lähtökohtana on ollut toiminallisuus ja käytettävyys muuttuvissa oppimis- ja opetustilanteissa. Kalustamisen valinnat onkin tehty yhteistoiminnallisella suunnitteluprosessilla, jossa käyttäjät ovat olleet pääosassa.
”Koulun sisustussuunnitelma tehtiin yhdessä rehtorin ja opettajien kanssa. Työryhmä tutustui kunnassa aiemmin toteutetun Riihenmäen koulun tiloihin, ja näin erilaiset kalustamisen ratkaisut tulivat tutuiksi. Tärkeää oli myös kuulla käyttäjien kokemuksia ja oppia niistä”, kertoo sisustusarkkitehti Ulla-Maija Innanen.
Tutustu kohteen Isku Active Learning -ratkaisuihin
https://www.isku.com/referenssi/hyokannummen-koulu-pedagogiikka-uuden-koulun-suunnittelun-johtotahtena
Punaisen Ristin Päivätyökeräyksessä oppilaat auttavat omalla työllään
Päivätyökeräyksessä eli taksvärkissä oppilaat keräävät omalla työllään varoja Nuorten turvataloille kotimaassa tai lievittävät ihmisten hätää sodan runtelemassa Syyriassa.
Päivätyökeräyksen järjestäminen on helppoa ja koulu voi itse päättää keräyksen ajankohdan. Oppilas hankkii itselleen työpaikan yrityksestä tai työskentelee kotona. Opettaja saa toimintaohjeet ja kaikki materiaalit Punaiselta Ristiltä täysin maksutta. Punainen Risti ottaa oppilaille vakuutuksen keräyspäivän ajaksi.
Lue lisää Päivätyökeräyksestä www.punainenristi.fi/paivatyokerays ja tilaa maksuttomat materiaalit Punaisen Ristin verkkokaupasta www.punaisenristinkauppa.fi vähintään kaksi viikkoa ennen kampanjan aloittamista. Klikkaa verkkokaupan etusivun oikeassa reunassa olevaa vihreää Koulumateriaalit-banneria ja valitse Päivätyökeräys.
Lisätietoja: Projektipäällikkö Eeva Arrajoki, p. 020 701 2274, eeva.arrajoki@redcross.fi.
Tule mukaan syksyn merkittävimpään opetusalan turvallisuusseminaariin!
Oppilaitos ei ole muusta yhteiskunnasta irrallaan oleva instituutio, vaan oppilaitoksen turvallisuuteen vaikuttavat samat riskit kuin muihinkin organisaatioihin. Rakentamalla oman organisaation turvallisuutta voidaan ennaltaehkäistä ongelmia, sekä luoda toimintamallit poikkeamatilanteiden hallintaan.
Sanotaan, että organisaatio toimii niin kuin harjoittelee. Tiedätkö sinä miten toimia poikkeustilanteessa?
Oppilaitosturvallisuusseminaari – toiminta- ja turvallisuuskulttuurin kehittäminen oppilaitoksissa 7.11.2018 Helsingissä
Puhujina seminaarissa on ala-asteen rehtoreita sekä turvallisuusalan asiantuntijoita poliisikorkeakoulusta, Helsingin kaupungin Pelastuskoulusta ja Ulkoministeriöstä.
Tule mukaan ja tiedät, miten teet omasta ja oppilaidesi työympäristöstä turvallisen ja toimintavarman kriisitilanteissa.
Kysy lisää!
Jari Stolt, kouluttaja, jari.stolt@ael.fi, 044 486 3663
Sari Erkkilä-Känkänen, koulutussuunnittelija, sari.erkkila-kankanen@ael.fi, 043 826 9365
Lue lisää ael.fi/turvallisuus
Onko teidän koulussa Kouluruokadiplomi?
Kouluruokadiplomi® on jatkuvaan itsearviointiin ja kehittämiseen perustuva työväline koululaisten ruokakasvatuksesta ja ruokailusta vastaavalle kasvatushenkilöstölle ja ruokapalvelulle. Tunnustus myönnetään koululle ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti ja ekologisesti kestävän kouluruokailun edistämisestä koulukohtaisesti.
Miten Kouluruokadiplomin suorittaminen tapahtuu?
Hakuprosessissa ja toiminnassa korostetaan toimijoiden välistä yhteistyötä sekä ruokakasvatusta ja lasten osallistamista. Työryhmä, johon kuuluu koulun kasvatushenkilöstön ja ruokapalvelun sekä mahdollisesti oppilaiden ja huoltajien edustus, keskustelevat ja arvioivat yhdessä, miten Kouluruokadiplomin suorittamiseen sisältyvät 45 kyllä-ei väittämää toteutuvat koulussa. Hakuprosessin aikana huomataan, missä on onnistuttu ja mitä asioita tulisi jatko kehittää. Diplomi suoritetaan Kouluruokadiplomi-sivuston Hae diplomia -osiossa joko suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Diplomin hinta on 95 €/kolme vuotta (alv 0 %).
Diplomin suorittaminen on hyvä juttu
Toivolanrannan yhtenäiskoulun rehtori Henry Leppäahon ja ravitsemistyönjohtaja Anita Haapamäen mielestä Kouluruokadiplomin suorittaminen on hyvä juttu. Yhteistyö ja asioiden kehittäminen lisääntyi entisestään. Käy lukemassa koko juttu Kouluruokadiplomi-sivuston Ajankohtaista-juttuosiossa.
Toivottavasti innostuit asiasta. Annan mielelläni lisätietoa. Päivi Jämsén, paivi.jamsen@amko.fi, Ammattikeittiöosaajat ry
Mediakasvatusseminaarista oppia tunnekasvatukseen ja monilukutaitoon
Suomen suurin mediakasvatusseminaari tulee taas 5.–6.10.2018. Kahden päivän aikana syvennymme tunnekasvatuksen, mediakasvatuksen, digitalisaation ja monilukutaidon rajapintoihin.
Ison Pajan seminaari on käytännönläheinen täydennyskoulutusseminaari kaikille mediakasvatuksesta kiinnostuneille, alasta ja osaamistasosta riippumatta. Mukana on vuosittain kirjava joukko opettajia, rehtoreita, kirjastoalan ammattilaisia, nuorisotyöntekijöitä sekä eri alojen opiskelijoita.
Tänä vuonna seminaari kantaa otsikkoa Media menee tunteisiin. Seminaarissa kuulet ajankohtaisia puheenvuoroja, koet toiminnallisia työpajoja sekä pääset seuraamaan uuden suomalaisen elokuvan ennakkonäytöstä yhdessä elokuvakasvatuksen superammattilaisten kanssa. Tästä seminaarista jokainen osallistuja lähtee kotiin kädet täynnä uusia, konkreettisia ideoita!
Mediakasvatuskeskus Metka järjestää seminaarin yhteistyössä Helmet-kirjastojen ja Innokas-verkoston kanssa.
Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan