Puheenjohtajalta
Akateeminen tutkimus Rehtorin terveys ja hyvinvointiohjelmassa on käynnistymässä! Helsingin yliopistossa opintojaan viimeistelevä Anne Kinos-Järvinen on aloittamassa professori Minna Huotilaisen ohjauksessa pro gradu –tutkielmansa tekoa. Annen tutkimus tulee olemaan eräänlainen päänavaus ja pilotti järjestömme ohjelman tutkimuksellisen puolen toteuttamisessa. Hänen tutkimuksensa teemana on rehtorin työhyvinvointi ja työtyytyväisyys sekä toisaalta työkuormitus rehtorin hyvin erityislaatuisen tehtävän näkökulmasta katsottuna. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että tämä työn aineiston keruu alkaa tammikuussa 2019. Kerromme sitä mukaa lisää tästä työstä, kun valmistelut etenevät tällä meillä järjestönä hyvin tärkeällä osa-alueella!
Oppimista edistävä arviointi
Opetussuunnitelmauudistuksen yksi keskeinen painopistealue on arvioinnin kehittäminen. Tiedämme hyvin miten vahvasti traditio vaikuttaa toteutuvaan opetussuunnitelmaan, ja erityisen vahvana tämä perinne siirtyy arviointikulttuurissa. Arviointityön kehittämiseen on nyt tullut hyvää uutta materiaalia, joka tullaan piakkoin painamaan julkaisuksi, mutta on verkon kautta heti vapaasti kaikkien saatavilla. Harjoittelukoulujen eNorssi-verkosto on nimittäin hiljattain julkaissut ’Oppimista edistävä arviointi’ –teoksen, johon on koottu niin perustietoa kuin konkreettisia toteutusesimerkkejä. Teos löytyy linkin http://www.enorssi.fi/arviointijulkaisu/mobile/index.html#p=1 kautta. Harjoittelukoulut ovat tuottamassa myös opettajan uranaikaisen arviointiosaamisen kehittämiseen alueellisesti toteutettavia koulutuksia yhdessä yhteistyökumppaneidensa Aluehallintovirastojen ja Opetushallituksen kanssa.
Opettajankoulutusfoorumi: johtamisen ja esimieskoulutuksen kehittäminen tärkeä painopiste!
Valtioneuvoston asettaman Opettajankoulutusfoorumin toimikausi alkaa lähestyä loppuaan. Olen toiminut foorumin jäsenenä edeltäjäni Riikka Lindroosin manttelinperijänä ja iloksemme voimme todeta, että työ kantaa hyvää hedelmää! Foorumin osoittamista lähitulevaisuuden painopisteistä yksi keskeisistä on yleissivistävän koulutuksen johtajien ja esimiesten peruskoulutuksen kehittäminen. Koska suomalaisessa koulussa rehtorilla on aina myös oman kouluasteensa opettajapätevyys, kysymys on lopulta myös opettajakuntaan kohdistuvasta erillisestä jatko- ja täydennyskoulutustarpeesta. Foorumi on alleviivannut jo pidemmän aikaa tiedostettua tarvetta laajemmista johtamisopinnoista opetusalan esimiehille. Erityinen tarve on kasvattaa rehtoreilta odotettavaa pedagogisen johtamisen, henkilöstöhallinnon osaamisen ja leadership-johtamisen taitoja. Järjestömme näkökulman mukaan kehityssuunta on oikea. Erityisen tärkeää on, että esimiestaitoihin orientoivaa koulutusta sekä kelpoisuuden tuottavaa koulutusta järjestetään kattavasti ympäri maata kohtuullisien kustannuksin saavutettavana, ja että työtä tehdään yhteistyössä korkeakoulujen sekä työelämäjärjestöjen kanssa.
Myös Peruskoulufoorumi priorisoi johtamisosaamisen kehittämisen!
Opettajakoulutusfoorumin ohella toinen tärkeä työryhmä yleissivistävän koulutuksen saralla on tällä hallituskaudella ollut Peruskoulufoorumi. Myös tämän kirjauksista ilo näin loppusuoralla huomata, miten oppilaitosjohtajien työn edellytykset sekä päämäärät ovat saamassa ansaitsemansa huomion. Järjestönä olemme kantaneet merkittävää huolta siitä, etteivät esimiesten mahdollisuudet toimia oppilaitostensa pedagogisena johtajina ole riittävät. Peruskoulufoorumi on käynyt keskustelua johtamisosaamisen kasvattamisen lisäksi myös johtamisen paremmasta mahdollistamisesta käytännössä. Tähän olemme tuoneet esiin kokemukseen perustuvan tiedon siitä, että liian usein esimiehen työaika kuluu koulun kehittämisen kannalta katsottuna toisarvoisiin työtehtäviin. Ymmärrys on nyt kuitenkin selvästi kasvanut sille, että esimerkiksi esimiesten ja hänen suorien alaistensa lukumäärässä pitää olla joku kohtuus. On selvää, että tilanteen parantaminen kouluissa on toisaalta myös kustannuskysymys ja tähän on tietysti myös kriittisyyttä. Kokonaisuutena on kuitenkin sekä erittäin arvokasta, että johtamisesta keskustellaan nyt yhtenä keskeisistä tekijöistä tasa-arvoisen peruskoulun kehittämistyössä! Tämän vuoksi kannusta lämpimästi jäseniämme osallistumaan Peruskoulufoorumin alueellisiin tapahtumiin, joita on tulossa Turussa jo järjestetyn tilaisuuden lisäksi tarjolle ennen vuodenvaihdetta vielä Vantaalle, Lahteen, Joensuuhun, Rovaniemelle ja Jyväskylään ja tuomaan tukea myös järjestömme ja jäseniemme kannalta tärkeille kehittämistavoitteille!
Näihin aikoihin suuri osa suomalisista kouluista viettää syyslomaansa. Tauot työvuoden aikana ovat tärkeitä keitaita myös esimiehille. Toivotankin kaikille jäsenillemme hyvin ansaittuja syyslomapäiviä!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
Otava Oppimisen palvelut – Yhdessä parempaa oppimista
Otava Oppimisen palvelut tukee sinua, kun haluat muuttaa koulusi toimintakulttuuria, paneutua pedagogiseen johtamiseen tai opettajien osaamisen kehittämiseen. Teemme yhteistyötä Suomen Rehtorit ry:n kanssa.
Vuoden 2019 alussa starttaavat Otavan osaamisen kehittämisen valmennukset opettajille. Suunnitellaan yhdessä sinun kouluusi sopivat valmennukset. Teemoja ovat esimerkiksi:
· arviointi
· toiminnalliset työtavat
· yhteisopettajuus
Tule tapaamaan meitä Pro Rexi 2018 –tapahtumaan, niin kerromme lisää!
Olemme torstaina 22.11. myös lavalla kertomassa, miten oppimisen digitalisaation trendit vaikuttavat koulun arkeen ja keskustelemassa siitä, miten monialaisuus ja ilmiöoppiminen muuttavat koulun toimintakulttuurin johtamista.
Lisätietoa:
Markku Pelkonen, Liiketoimintajohtaja
+358503103078, markku.pelkonen@otava.fi
Otava.fi/palvelut
Opettajan opas auttaa yrittäjyyskasvatuksessa
Mitä on yrittäjämäinen asenne ja yrittäjyysosaaminen? Entä kuinka opettaja voi tukea näiden taitojen karttumista? Opettajan opas yrittäjyysosaamiseen avaa yrittäjyyden käsitettä, toimintaympäristöä sekä yrittäjyyttä tukevaa osaamista laaja-alaisesti. Opas pohjautuu opettajaopiskelijoiden yrittäjähaastatteluihin ja niiden pohjalta suunniteltuihin pedagogisiin ratkaisuihin. Sen kirjoitti Heli Potinkara Haaga-Heliasta. Julkaisusta löytyy myös englanninkielinen versio.
Tutustu ja jaa eteenpäin:
suomeksi: www.yrittajat.fi/opettajanopas
englanniksi: https://www.yrittajat.fi/sites/default/files/sy_teachers_guide_to_entrepreneurial_skills_web.pdf
Opas on osa Suomen Yrittäjien Osaavia opettajia – yrittäviä nuoria -projektia. Projekti tarjoaa maksutonta ja räätälöityä opetushenkilöstön koulutusta. Koulutuksen mahdollistaa lääkintöneuvos Sakari Alhopuron lahjoitus. www.yrittajat.fi/osaaviaopettajia
Tutustu ja lue CookBook 2.0 – opaskirja moderneista oppimisympäristöistä
CookBook 2.0 -Modernin rakennetun oppimisympäristön opas esittelee suomalaiskouluissa toteutettuja tila- ja kalusteratkaisuja sekä tarjoaa tietoa uusien tilojen suunnitteluun. Opas on kirjoitettu päätöksentekijöille, opettajille ja muille tilojen käyttäjille, suunnittelijoille ja rakentajille, ja se tukee koulujen suunnittelua ja rakentamista tutkitulla tiedolla.
Finnish Education Groupin julkaisema kirja on toteutettu yhteistyössä oppimistiloja suunnittelevan ja kalustavan Iskun kanssa. Kirjan ovat kirjoittaneet oppimisympäristöjen rakentamisen asiantuntijat arkkitehti Heikki Luminen, kasvatustieteiden lisensiaatti Markku Rimpelä ja Iskun Learning-asiakasalueen johtaja, pedagogi Elise Tarvainen.
Kouluruokailukeskustelu kaipaa positiivisia sävyjä
Tänä vuonna lakisääteinen kouluruokailu täyttää 70 vuotta. Kouluruokailun loistava tulevaisuus rakennetaan yhdessä. Siihen vaikuttavat niin ruokapalvelun osaava henkilökunta kuin ruokailevat oppilaat, koulun aikuiset ja oppilaiden huoltajat. Syy syömättömyyteen ei välttämättä löydy ruuan laatutekijöistä vaan jo lähtökohtaisesti kouluruokailuun liittyvistä kielteisistä asenteista, joista on vaikea päästä eroon. Lue koko juttu klikkaamalla tästä.
Kouluruokadiplomi® hyvä työväline yhteistyön ja oppilaiden osallistamisen lisäämisessä
Suomessa on toteutettu runsaasti kouluruokailun onnistumista tukevia työkaluja ja hankkeita. Yksi vaikuttavimmista on Ammattikeittiöosaajat ry:n ylläpitämä Kouluruokadiplomi® -käytäntö. Kouluruokadiplomin suorittaminen on virittänyt positiivista ja rakentavaa keskustelua kouluyhteisöissä ja lisännyt myönteistä ruokapuhetta oppilaiden, opettajien ja koulun sidosryhmien keskuudessa. Löydät kouluruokadiplomi.fi -sivuilta tarkempaa tietoa diplomin sisällöstä, hakemisesta, innostavia tarinoita diplomikouluista ja kattavat tietoaineistot muun muassa ruokakasvatukseen, ruokailutilanteeseen ja yhteistyöhön liittyvistä asioista.
Kannustamme klikkaamaan sivustolle ja ryhtymään tuumasta toimeen.
Annan mielelläni lisätietoa. Päivi Jämsén, paivi.jamsen@amko.fi, Ammattikeittiöosaajat ry
Kuvaaja: Samuel Hoisko, Neliömedia
Yliopistojen LUMA-keskus Suomi -verkostolta maksutonta tukea innostavaan ja motivoivaan matematiikan, ympäristöopin, luonnontieteiden, ohjelmoinnin ja teknologian opetukseen:
Tutkimuspohjaisesti kehitettyjä innovatiivisia materiaaleja ja koulutusta eri puolilla Suomea ja verkossa
StarT-ohjelmassa materiaaleja, koulutusta, “lähettiläitä” ja yhteisöllisiä tapahtumia mm. monialaisten oppimiskokonaisuuksien ja teemaopintojen toteutuksen tueksi: https://start.luma.fi
LUMA SUOMI -ohjelmassa täydennyskoulutusta ja valmiita materiaaleja innostavaan matematiikan, ympäristöopin, luonnontieteiden, ohjelmoinnin ja teknologian esi- ja perusopetukseen: https://suomi.luma.fi
LUMATIKKA-ohjelmassa täydennyskoulutusta matematiikan opettajille varhaiskasvatusasteelta toiselle asteelle: https://lumatikka.luma.fi
LUMA-keskus Suomi: https://www.luma.fi
Punaisen Ristin Päivätyökeräyksessä oppilaat auttavat omalla työllään
Päivätyökeräyksessä eli taksvärkissä oppilaat keräävät omalla työllään varoja Nuorten turvataloille kotimaassa tai lievittävät ihmisten hätää sodan runtelemassa Syyriassa.
Päivätyökeräyksen järjestäminen on helppoa ja koulu voi itse päättää keräyksen ajankohdan. Oppilas hankkii itselleen työpaikan yrityksestä tai työskentelee kotona. Opettaja saa toimintaohjeet ja kaikki materiaalit Punaiselta Ristiltä täysin maksutta. Punainen Risti ottaa oppilaille vakuutuksen keräyspäivän ajaksi.
Lue lisää Päivätyökeräyksestä www.punainenristi.fi/paivatyokerays ja tilaa maksuttomat materiaalit Punaisen Ristin verkkokaupasta www.punaisenristinkauppa.fi vähintään kaksi viikkoa ennen kampanjan aloittamista. Klikkaa verkkokaupan etusivun oikeassa reunassa olevaa vihreää Koulumateriaalit-banneria ja valitse Päivätyökeräys.
Lisätietoja: Projektipäällikkö Eeva Arrajoki, p. 020 701 2274, eeva.arrajoki@redcross.fi.
Uutispaloja toimistolta
- Pro Rexin suosio on ollut huima. 350 tulee olemaan raja osallistujamäärälle, joitakin paikkoja on vielä jäljellä. Tupa tulee siis olemaan täynnä. Marraskuun alussa tulemme osallistamaan uudella tavalla kaikkia mukaan tulevia.
- Tällä viikolla järjestetään Euroopan rehtorijärjestön ESHA 2018 Tallinna kongressi
- Huomasittehan perjantaina 12.10. lähettämäni viestin kansainvälisistä rehtorivaihto-ohjelmista!
- Marraskuussa alkaa vuosikokousvalmistelut. Ensi tammikuussa Educan yhteydessä perjantaina pidettävässä vuosikokouksessa valitaan puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja hallituksen jäseniä. Ole yhteydessä alueyhdistykseesi mikäli olet kiinnostunut hallitustyöskentelystä.
- Mikäli haluat kokemuksesi jostain esim. kotimaisesta tai kansainvälisestä tapahtumasta tms. ole yhteydessä järjestösihteeriin.
TATin Bisneskurssit päivitti tulevaisuuden työelämätaitojen listauksen
Mitä taitoja nuorten on tärkeä hallita tulevaisuuden työelämää ajatellen? Tulevaisuuden työelämätaitojen merkitys ei korostu ainoastaan liiketoiminnassa vaan yhtä lailla muuallakin työelämässä. TATin Bisneskurssit päivitti kursseillaan harjoiteltavia työelämätaitoja vastaamaan yleiseurooppalaista yrittäjyyskasvatuksen linjaa, ja taitomääritelmät pohjautuvat toisen asteen opetussuunnitelmiin sekä EU:n julkaisemiin kuvauksiin tulevaisuuden edellyttämistä taidoista. Näitä taitoja ovat aloitteellisuus, yhteistyö, vastuullisuus, oppimistaidot, empatia, kriittinen ajattelu, digitaalisuus, kansainvälisyys ja sopeutuvaisuus. Lisää tulevaisuuden työelämätaitojen opettamisesta voi lukea Bisneskurssien nettisivuilta.